Gå til innhold

Økonomi som samboere når kun den ene har barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Argh.. glemmer alltid å signere. TS over her igjen....



Anonymous poster hash: e901a...ed0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnebidraget forsvinner fort til ting som barnet trenger vil jeg tro. Klær, leker, aktiviteter, barnehage osv. Ting som ikke angår din samboer i det hele tatt.

Poenget er å være sikker på at begge parter synes at den opprinnelige fordelingen/avtalen er rettferdig og at det ikke blir noe som gnager når mandagene kommer rasende.

Det går fint an å ha en avtale om at leien betales 50/50 og at du evt tar en av de mer eller mindre faste utgiftene i stedet. Feks strøm, forsikring, telefon, internett e.l. Men jeg synes at dere skal snakke om det og få frem begges side av saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skrev over her at jeg bør betale mer i mat når jeg mottar barnebidrag. Barnebidrag skal jo dekke mer enn mat da, det skal dekke klær, utstyr og annet. Jeg er jo alene om alt sånt (noe jeg ikke hadde vært om jeg var sammen med barnefar, det er jo også derfor jeg mottar barnebidrag. Noe som forøvrig kun utgjør 1000, i mnd..)

Anonymous poster hash: e901a...ed0

Barnebidraget du får, er noenlunde likt med den ekstra barnetrygden du "taper" ved å la ham flytte inn, så dette er ikke noe argument ;) Du skriver at du betaler alt til barnet, samt at du har lav husleie (som om du skulle hatt et soverom mindre), og derfor syns jeg ikke du trenger å tilby deg å betale mer enn ham.

Selvfølgelig er det viktig å være enige i hvordan man skal fordele kostnadene, men pass på at du ikke går i samme fella en gang til, og blir utnyttet! De fleste tar mer enn gjerne imot hvis de får noe gratis, så det er ingen vits i å tilby mer enn det som er rett. Det er en god ting å være snill, men du må huske å være litt snill med deg selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg velger partner med barn, velger jeg parten med det som hører med. Barn koster penger. Vil jeg ha en familie, selv om den er sammensatt, betaler jeg med på det det koster å ha en familie sammen.

Nokså trist å se annerledes på det, med mindre den ene har 3 barn og den andre har ingen, da.

Er du heldig får du noe barnebidrag eller bidragsforskudd - som far selvsagt skal betale fordi han er far til barnet og også skal bidra, om ikke annet så gjelder vel det prinsippet - men å dele på millimeteren for å "hindre" at man bidrar til sin livspartners barn som man lever med blir fullstendig hysterisk og ekstremt smålig for meg... OM du ikek kan eller vil bidra til et felles familieliv når du velger en partner som er ferdig familie, så er du kanskje ikke moden nok for et slikt valg.

Hadde jeg hatt et barn og måttet plukke fra hverandre huslige utgifter for å ikke føle meg som en belastning for min livspartner, hadde jeg jaggu heller forblitt singel. Noe av vitsen med å slå seg sammen med noen er å skape en familie og samhold og støtte hverandre i det livet man velger sammen.

Blir helt matt av folk :overrasket:



Anonymous poster hash: 2dd7c...bd3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke sagt at partneren ikke vil dele 50/50 heller.. Men for meg hadde det vært viktig at personen med barn hadde tilbudt seg å betale 50% helt av seg selv. Og fra den andre siden hadde jeg satt pris på om en evt partner med barn hadde tilbudt seg å betale mer også, selv om jeg mest sannsynlig hadde sagt at 50/50 var helt greit.

For meg hadde det også spilt en liten rolle om den ene flyttet til et område eller et annet sted pga den andre eller om det var krav om mer enn eget rom til barnet/barna som går utover det vanlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så har jeg ikke tatt opp dette med kjæresten enda, så jeg aner ikke hva han egentlig tenker, selv om jeg nok vil tro han tar utgangspunkt i at vi skal dele alt likt. Syns bare det var greit å høre hva andre folk syns, ser det er delte meninger..

Jeg tenker at det er bedre om jeg tilbyr meg å betale litt ekstra, enn at jeg krever at han skal betale halvparten på alt. Han har nok brent seg litt tidligere han og (han har også sittet igjen med ingenting etter å ha pusset opp huset til eks-samboeren)..

TS



Anonymous poster hash: e901a...ed0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel ikke sagt at partneren ikke vil dele 50/50 heller.. Men for meg hadde det vært viktig at personen med barn hadde tilbudt seg å betale 50% helt av seg selv. Og fra den andre siden hadde jeg satt pris på om en evt partner med barn hadde tilbudt seg å betale mer også, selv om jeg mest sannsynlig hadde sagt at 50/50 var helt greit.

Det koker vel ned til dette. Det er den som ikke har barn/har minst utgifter som må si at dette går greit, den med barn/størst utgifter bør ikke kreve masse.

En kompis av meg flyttet sammen med ei som har barn, og hun begynte å kreve at han skulle betale for klær og utstyr til ungen. Han syntes i utgangspunktet at det var kjempegøy å handle ting til ungen, siden han ikke hadde egne barn, men når det ble et krav at han skulle bidra som om han var faren, uten å få noen av rettighetene, gikk forholdet åt skogen tilslutt.

Anonymous poster hash: a44c0...6d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har felles økonomi. Er dette veldig gammeldags, eller? En måned jeg av hans lønn hvis jeg trenger noe ekstra. Neste måned blir det kanskje omvendt. Vi ser alt som en felles sum, selv om vi ikke tjener helt likt. Skal sies at vi har vært sammen veldig lenge, da.



Anonymous poster hash: 25a15...328
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 2 voksne individer bor i sammen så mener jeg at det er naturlig å dele faste utgifter på 2.

Hvis derimot det er sånn at det koster ekstra i leie eller faste utgifter pga barn, så blir det annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du betale mer? Han har jo selv valgt å bli sammen med en som har barn.

Hvis du mottar barnebidrag fra faren (som jeg håper du ikke gjør, det er direkte kvalmt) så skal jo alle de pengene gå til ting til barnet. Antar du mottar mer enn 500 kroner som du foreslår å betale ekstra. Eventuelt dele pengene 50/50 med samboeren.

Anonymous poster hash: f82e3...de6

Unnskyld? Hva er kvalmt med å mota barnebidrag fra faren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sønner på 13 og 17 år, mens min samboer ikke har barn. Vi har fullstendig felles økonomi, noe vi har hatt siden vi flyttet sammen. Tidligere hadde han høyere inntekt enn meg, men nå er det jeg som har høyest inntekt.

Vi har hver vår lønnskonto, men felles regningskonto. Der betaler han dobbelt så mye som meg fordi det er jeg som handler mat og det meste av klær.

Hvis det skulle bli slik at en av oss trenger penger så overfører vi til hverandre eller bruker hverandres kort. Dette fungerer veldig bra for oss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener han vet hva han går til.

Menn som velger en ferdigpakke, bør stå for det, og bidra like mye som deg. Barnet vil jo eventuelt se på ham som en ste-pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at han ikke vet hva han går til.

Det er bare at man viser velvilje fra begge sider når man flytter sammen. Hun tilbyr seg å betale litt ekstra om han synes det er naturlig og han avslår tilbudet om han ikke har noe i mot å betale halvparten. Dermed er man automatisk litt mer glad i hverandre og slipper å tenke mer på det, ha dårlig samviottighet eller irritere seg. Nok en krangel avverget!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke det at han ikke vet hva han går til.

Det er bare at man viser velvilje fra begge sider når man flytter sammen. Hun tilbyr seg å betale litt ekstra om han synes det er naturlig og han avslår tilbudet om han ikke har noe i mot å betale halvparten. Dermed er man automatisk litt mer glad i hverandre og slipper å tenke mer på det, ha dårlig samviottighet eller irritere seg. Nok en krangel avverget!

Nettopp, det er akkurat dette jeg tenker og :)

TS.

Anonymous poster hash: e901a...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man velger å flytte sammen med noen til tross for at de har barn, betyr ikke nødvendigvis at man automatisk skal betale for den ekstra personen i husholdningen.



Anonymous poster hash: dcb35...04b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 2 voksne individer bor i sammen så mener jeg at det er naturlig å dele faste utgifter på 2.

Hvis derimot det er sånn at det koster ekstra i leie eller faste utgifter pga barn, så blir det annerledes.

Enkelt og greit.

Ts, slik det høres ut som kan du med god samvittighet ta opp dette med et utgangspunkt at dere skal dele leie og faste utgifter 50/50. Du har en femåring, ikke en tenåring, så det å skulle betale mer i matbudsjettet skulle ikke være nødvendig.

Bosituasjonen du beskriver er at dere ville bodd i toroms uansett. Er leieutgiftene hos deg ca det samme som han betaler idag? Flytter dere inn hos deg pga barnet eller fordi dere begge mener det er en fordel å bo hos deg eller at det ikke har noen betydning hvor dere bor?

Det er forskjell på å kreve 50/50-deling og å ta det opp med utgangspunkt i at du mener det er en rettferdig fordeling. Som du er inne på over her, lurt å vise velvilje, så å vise vilje til å betale litt mer er greit. Men jeg mener at du skal være forsiktig med å være for beskjeden, det bør isåfall være en realistisk ekstrautgift som ligger til grunn, ikke bare en slags "tort og svie-barneutgift".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren min har barn, mens jeg har ingen. Vi deler 50/50 ellers betaler den som har penger, liksom. Vi er ikke så nøye på sånt.

samme her :)

vi betaler våre egne regninger, halvparten av husleien.. men utover så har vi ikke noe "min og din- økonomi", vi har felles økonomi og det er ikke slik at alt barnet bruker i mat/klær/sko osv skal betales av meg..

Er det jeg som handler, betaler jeg (av og til med hans kort), og er han med, så betaler han!

selv om det ikke er hans barn, så er det helt naturlig for han å betale for ting som hun trenger! vi er tross alt en familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et smart tema å legge tid og krefter i, før man starter en ny liten husholdning,

men tror neppe barnet noengang (før myndig selvfølgelig...) vil føre til en eneste bitter, passiv-aggressiv

økonomiske unntakstilstand....

Det som ofte kan lage problem, og kun viser seg smått i starten, men har potensielle krefter til å putte hat i selv Snøhette og Prins Sjarm, er uløst økonomisk "sjalusi"...problemer som vokser seg ut av enhver proposjon, men som kan unngås med ærlighet, kalkulator og helst ikke for mye penger i det store og hele :-)

Du fremstår godt reflektert om emne, og er partner noe av samme kaliber bør aldri penger slå splid...

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at det var greit at dere setter opp en felles konto til felles regninger (og mat, kanskje?), og så betaler du inn litt mer enn ham. Er ikke så nøye akkurat hva de ekstra pengene går til, og det trenger heller ikke være så voldsomt mye mer (avhengig av hvilket forbruksnivå dere ligger på, kanskje du betaler 1000 kr mer enn ham?). Men bare fordi din husstand faktisk er to personer, og han er bare en pluss at han tjener littegranne mindre, så virker det riktig at du skal betale littegranne mer.



Anonymous poster hash: 74583...72a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ungen vil ha ekstra kanaler er det naturlig at du betaler for det. Strøm er det bare tullete å begynne å finregne på.



Anonymous poster hash: 2212a...a6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...