Anje Skrevet 7. juni 2015 Forfatter #1181 Del Skrevet 7. juni 2015 Jeg har bittesmå babypaprika. La oss da bare ignorere at jeg også har paprika i 12-liters krukker. På stua. Huset mitt ser ut som et drivhus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. juni 2015 #1182 Del Skrevet 7. juni 2015 Hurra!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 9. juni 2015 #1183 Del Skrevet 9. juni 2015 Hjeeeeeeeeeeelp! Noen av de fiiiine hvitløkene mine har plutselig begynte å bikke over på siden! Hva betyr det? Og sånn ellers .. har du sett solen også? Hvis man bare ser ut vinduet kan man nesten tro det er sommer jo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #1184 Del Skrevet 9. juni 2015 Hjeeeeeeeeeeelp! Noen av de fiiiine hvitløkene mine har plutselig begynte å bikke over på siden! Hva betyr det? Og sånn ellers .. har du sett solen også? Hvis man bare ser ut vinduet kan man nesten tro det er sommer jo! Er det "bladene" som har tippet? Jeg vet noen sier løker er modne når løvet faller til siden og visner, men... Jeg har aldri dyrket hvitløk. Sol? Overskyet. Og rundt 7 grader. Hvem har stjelt sommeren 2015? Baby-paprikaen har vokst seg 5 cm lang. Så nå er den en ... småbarnspaprika? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. juni 2015 #1185 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hmmm ja du sier noe der .. jeg har ikke en gang tatt med i vurderingen at de kan være ferdige til høsting, de der liksom ikke sååå store Tror det må være noe annet altså - skal det ikke også komme opp en sånn der "garlicscape" ting (som jeg ikke aner hva kalles på norsk?) Hurra for mer paprikavekst! Så du hvordan det gikk med tomatskivene de hadde plantet direkte i potter med jord på grønn glede? De fikk masse spir jo! Det skal jeg jammen prøve Endret 10. juni 2015 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #1186 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg åpnet en gang en tomat der frøene hadde spiret. Inne i (en normalt moden) tomaten. Gjett om jeg stirret. Det finnes jo så mange typer hvitløk. Om alle skal få en sånn ting? Om du har noen så kan du kanskje prøve å forsiktig avdekke en av knollene for å se? Jeg er fryktelig spent på den her sommeren, altså. Paprikaen skulle definitivt vært ute nå, men det er jo så kaldt. Og innimellom blåser det iskaldt.. jeg aner ikke hva som skjer om jeg må fortsette å ha dem på stua. Det er jo egentlig ikke lyst nok til dem inne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. juni 2015 #1187 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg åpnet en gang en tomat der frøene hadde spiret. Inne i (en normalt moden) tomaten. Gjett om jeg stirret. Det finnes jo så mange typer hvitløk. Om alle skal få en sånn ting? Om du har noen så kan du kanskje prøve å forsiktig avdekke en av knollene for å se? Jeg er fryktelig spent på den her sommeren, altså. Paprikaen skulle definitivt vært ute nå, men det er jo så kaldt. Og innimellom blåser det iskaldt.. jeg aner ikke hva som skjer om jeg må fortsette å ha dem på stua. Det er jo egentlig ikke lyst nok til dem inne... Hmm ja kanskje jeg skal prøve det Ja, det er en merkelig sommer - jeg har gitt opp og begynt å ta ut tomater, de mistrives likevel inne, så det får gå som det går. Har satt noen i det kjipe drivhuset, men hvor mye beskyttelse det er der egentlig spørs nå Paprikaene mine blir stadig angrepet av bladlus, det er så kjedelig - hver gang det kommer antydning til blomst er det en hel gjeng der med en eneste gang! Aner ikke hvor de kommer fra? Ellers har jeg geriljaplantet litt i en svær plantekasse, sådd forskjellige bønner, minigresskar, reddiker, salater, disse her som kalles chard (og som jeg ikke aner hva heter på norsk? ) og noen sommerblomster her og der innimellom Skal bli spennende å se hva som dukker opp! Har planer om å så en kasse til med squash/grønnkål/brokkoli (de som lager sånne små bunter) og sikkert noe annet - men, nå begynner det muligens å bli litt i seneste laget for direktesåing av enkelte sorter men, vi får se - prøver kanskje uansett - hvis jeg får ordnet med det snart, vel og merke. Inntil videre er ikke ryggen veldig samarbeidsvillig så det avhenger litt av hvordan det går med den fremover også. Er arbeiderne ferdig med å male nå? Eller venter de enda på bedre vær? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. juni 2015 #1188 Del Skrevet 10. juni 2015 Glemte helt og si at jeg skjønner godt du ble overrasket over spirer i tomaten! Det har jeg verken sett eller hørt om før! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 11. juni 2015 Forfatter #1189 Del Skrevet 11. juni 2015 Hmm ja kanskje jeg skal prøve det Ja, det er en merkelig sommer - jeg har gitt opp og begynt å ta ut tomater, de mistrives likevel inne, så det får gå som det går. Har satt noen i det kjipe drivhuset, men hvor mye beskyttelse det er der egentlig spørs nå Paprikaene mine blir stadig angrepet av bladlus, det er så kjedelig - hver gang det kommer antydning til blomst er det en hel gjeng der med en eneste gang! Aner ikke hvor de kommer fra? Ellers har jeg geriljaplantet litt i en svær plantekasse, sådd forskjellige bønner, minigresskar, reddiker, salater, disse her som kalles chard (og som jeg ikke aner hva heter på norsk? ) og noen sommerblomster her og der innimellom Skal bli spennende å se hva som dukker opp! Har planer om å så en kasse til med squash/grønnkål/brokkoli (de som lager sånne små bunter) og sikkert noe annet - men, nå begynner det muligens å bli litt i seneste laget for direktesåing av enkelte sorter men, vi får se - prøver kanskje uansett - hvis jeg får ordnet med det snart, vel og merke. Inntil videre er ikke ryggen veldig samarbeidsvillig så det avhenger litt av hvordan det går med den fremover også. Er arbeiderne ferdig med å male nå? Eller venter de enda på bedre vær? De venter ennå på bedre vær. (Det er et stort kompleks, altså. De er ferdig med 3/4 av "mine" vegger) Ne-ei. Det er vel ikke for sent for squash? Håper jeg. Jeg har nemlig sådd, men ennå ikke fått spirer. Jeg sår inne, da. Av erfaring så blir små squashspirer spist ute i den store skumle verden. Og da blir jeg så irritert. Huff. Bladlus er noen ekle små kryp. Jeg får på paprikaen hvert år, men de gjør (av en eller annen grunn) ikke særlig skade. Bare kryper rundt og gjør hva enn det er lus gjør når de ikke spiser opp knopper. Jeg har gitt opp å forstå hvorfor smådyr og planter gjør som de gjør. Akkurat når jeg tror jeg har forstått noe så endrer det seg. Jeg har hatt lus i urtekrukken siden i fjor (de små rakkerne overvintret) men det blir ikke flere av dem, det bare er noen få lus. Mens de invaderte jordbærplanten, spiste knoppene av og stakk. Hvem vet hvor? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 11. juni 2015 #1190 Del Skrevet 11. juni 2015 Hvem har stjelt sommeren 2015? *nekte å fortelle at den er gjemt i en veldig stor sekk langt ute i Kg-hagen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 11. juni 2015 #1191 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg tror definitivt jeg skal lage meg noen kassebed til neste sesong. Skulle egentlig få grave meg et bed i hagen her, men det har liksom aldri blitt til det, og dessuten er det så mye katter i området at det bare blir håpløst. Så jeg tror jeg heller skal få snekret sammen noen sånne pallekarm-kasser. Og om det ser ut til at vi blir boende her en stund så får det bli i en del av hagen hvor vi også har en sandkasse til ungene, eller noe sånt Det er så gøy å følge med her inne på alt som spirer og gror, jeg blir så glad av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 11. juni 2015 #1192 Del Skrevet 11. juni 2015 Har unger fremdeles tilbud om "skolehage"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 11. juni 2015 #1193 Del Skrevet 11. juni 2015 Skolehage, hva er det for noe? Det hørtes fryktelig hyggelig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 11. juni 2015 #1194 Del Skrevet 11. juni 2015 Skolehagetilbud fantes før jaffal....for antagelig lenge siden. Da fikk unger tilbud om å ha sin egen lille hagefirkant ved et tilrettelagt sted på et stort jorde hvor de kunne lære av en lærer og følge vekstene sine fra frø til ferdige ting som så ble høstet og spist. Skikkelig ok var det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 11. juni 2015 #1195 Del Skrevet 11. juni 2015 Så fantastisk! Det finnes dessverre ikke lenger, i hver fall ikke her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 11. juni 2015 #1196 Del Skrevet 11. juni 2015 ...men man kan jo lage selv til sine små håpefulle gartnere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. juni 2015 #1197 Del Skrevet 11. juni 2015 Skolehagetilbud fantes før jaffal....for antagelig lenge siden. Da fikk unger tilbud om å ha sin egen lille hagefirkant ved et tilrettelagt sted på et stort jorde hvor de kunne lære av en lærer og følge vekstene sine fra frø til ferdige ting som så ble høstet og spist. Skikkelig ok var det. Nommen så koselig .. Hoppe minnes tilbake til sin ungdom på hage og hustell-linjen? Takk og pris for at det finnes bildebeviser! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. juni 2015 #1198 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg tror definitivt jeg skal lage meg noen kassebed til neste sesong. Skulle egentlig få grave meg et bed i hagen her, men det har liksom aldri blitt til det, og dessuten er det så mye katter i området at det bare blir håpløst. Så jeg tror jeg heller skal få snekret sammen noen sånne pallekarm-kasser. Og om det ser ut til at vi blir boende her en stund så får det bli i en del av hagen hvor vi også har en sandkasse til ungene, eller noe sånt Det er så gøy å følge med her inne på alt som spirer og gror, jeg blir så glad av det Det synes jeg absolutt du skal! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 11. juni 2015 #1199 Del Skrevet 11. juni 2015 Nommen så koselig .. Hoppe minnes tilbake til sin ungdom på hage og hustell-linjen? Takk og pris for at det finnes bildebeviser! Bare vent du..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. juni 2015 #1200 Del Skrevet 11. juni 2015 Bare vent du..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå