Gå til innhold

Anjes lune hjørne

Anje

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

*tørke støv av*

Det er april alt. :overrasket:

Jeg har en håndfull påskeliljer som jeg fikk i fjor, og som jeg lagret over vinteren i en bod (ikke fordi jeg glemte av dem, altså. Neida! :plystre:) og plantet ut i mars engang (var da de dukket opp igjen fra boda, som av og til fungerer som et sort hull - ting går inn og kommer aldri ut igjen..). Nå er de sånn ca 5 cm høye. Og snart i blomst. :ler: dvergpåskeliljer! :hoppendeglad:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nommen minipåskelijer høres koselig ut! :jepp:

Jeg har et par sånne perleblomster på gang - de har ganske store blader, men bare 2-3 cm stilk opp til blomsten :laugh:

God påske :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste "5 meter lange" og bare... Dverg? :klo::skratte:

Har du startet på påskeøla? :lur:

:ler:

Nommen minipåskelijer høres koselig ut! :jepp:

Jeg har et par sånne perleblomster på gang - de har ganske store blader, men bare 2-3 cm stilk opp til blomsten :laugh:

God påske :blomst:

Det er kanskje et tilsvar på været i det siste? :klo: I dagtidlig snødde det nemlig igjen. :kalle:

God påske, Rumle. Og alle andre som rusler forbi. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God spirepåske til deg også. :goodbye:

Takk. :blomst:

Jeg har flyttet mine paprika opp i krukkestørrelse 3. Det betyr at vi er forran skjema. :hoppendeglad: solide 10 cm høye planter i starten av april.

Jeg funderer på å så erter. Ute. Det er et eksperiment i hvor hardføre de egentlig er.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke prøve da? Nå mot 17.mai blir det jo mindre nattefrost

Det skal jeg jammen gjøre. :jepp:

:blomst: Vel overstått påske Anje? BUSyO7p.gif

Påsken er over. :vetikke:

Som vanlig etter en slik lang ferie har jeg skrevet en lang handleliste med ferskvarer. Sushi. :spise:

Spiser vanligvis ikke sushi så ofte, så hvem vet hvorfor jeg savner det når jeg ikke får tak på. :ler:

Jeg vil tro det ble sous-videt i det aldrisure hjem? :nigo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så typisk sånn *det man ikke får tak i fyser man på*. Sushi er nam :sikle: og passer godt etter en påske med lammesteik og fete sauser?!

Ja du, sous-viden har gått varm denne påsken og har inneholdt både lammekjøtt, fisk og kalkun. :Nikke:

Ha en fin tirsdag Anje. :kaffekopp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Så typisk sånn *det man ikke får tak i fyser man på*. Sushi er nam :sikle: og passer godt etter en påske med lammesteik og fete sauser?!

Ja du, sous-viden har gått varm denne påsken og har inneholdt både lammekjøtt, fisk og kalkun. :Nikke:

Det bare er sous vidt den har stått stille...? :Knegg:

Jeg har kjøpt meg balkongkasse, pottejord og litt frø! Hva slags urter egner seg i en balkongkasse med frokostsol, mon tro? :niho:

Skal i hvert fall ha redikker der. Og melkekartonggulrøtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er akkurat det. Folk er blitt lei av fete sauser så i påska var det kun en mektig middag. :overrasket:

Men det var til gjengjeld en herlig lammeknoke. :spise:

Det er godt å høre dere nyter den fancy koke-tingen. :jepp:

En riktig fin tirsdag til deg også. :blomst: I ro og mak og med fargestifter til, kan hende?

Jeg har kjøpt meg balkongkasse, pottejord og litt frø! Hva slags urter egner seg i en balkongkasse med frokostsol, mon tro? :niho:

:fnise:

:hoppendeglad: Balkongkasse!

Jeg tenker at persille er en fin urt. Persille tror jeg nemlig det er helt umulig å ta livet av. Selv når en prøver. :hoho: Og så kan den brukes til så mangt. Litt ekstra smak i suppen? Putt i noe persille. Fancy egg til frokost? En kvast persille på et helt vanlig egg. (om noen nå tenker på fjernsynskjøkkenet, så er dere ikke alene..)

Og mynte. :jepp: Også en hardfør rakker. God i rent vann. Som te. På lammesteiken. Til mojitos. :lur:

Og noe gressløk, kanskje?

Timian, rosmarin, estragon, oregano, salvie og lavendel er mer solglade sjeler, men de lever fint med bare morgensol, altså.

Og det dekker vel de helt vanlige urtene? :klo:

(Gjør som meg: plant en av hver! :ler:)

Og et tips fra meg: sukkererter (eller helt vanlige tørkede erter) spirer helt supert og vokser raskt. Hele planten er spiselig og smaker sukkerert. :jepp: Fin i salat eller bare til å gresse på. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste ballongkasse. Trodde du mente den kurven under ballonger og ble litt :sjokkert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sådd erter. :opplyser:

Om 2-3 uker skjer det enten ikke noe som helst, eller så får jeg en skikkelig bisarr mix av påskeliljer og ertespirer. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hopp i jungelen! :hoppe:

hvordan går det med spirene dine? :)

Her går det treigt fremover - men har fått midlertidig plantet en haug med nye roser, så det er jo noe :ler:

Ellers har jeg en haug med hvitløk i full vekst - om det ikke skjer noe uventet kommer jeg til å hauger med hvitløk utpå sommeren! :hoppendeglad: På tide å lære seg å flette hvitløk tror jeg! :nigo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp i jungelen! :hoppe:

hvordan går det med spirene dine? :)

Her går det treigt fremover - men har fått midlertidig plantet en haug med nye roser, så det er jo noe :ler:

Ellers har jeg en haug med hvitløk i full vekst - om det ikke skjer noe uventet kommer jeg til å hauger med hvitløk utpå sommeren! :hoppendeglad: På tide å lære seg å flette hvitløk tror jeg! :nigo:

Hei og hopp!

Paprikaene vokser som bare det. Jeg har knepet toppene av dem alt, og det er tidligere enn i fjor. :jepp:

De andre spirene vet jeg ikke. Sådde noe erter og beter forrige helg, men ikke noe tegn til liv så langt. Er sikkert altfor tidlig, men jeg er bittelitte granne utålmodig. :ler: Og så har jeg sådd bønner. Tidlig-bønner? :klo:

Tror jeg har startet tidlig i år.

Hvitløk? Plantet du dem i fjor? Jeg forsøkte dette forrige vinter, men de var smuldret bort til ikkenoe da våren kom. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Paprikaene vokser som bare det. Jeg har knepet toppene av dem alt, og det er tidligere enn i fjor. :jepp:

De andre spirene vet jeg ikke. Sådde noe erter og beter forrige helg, men ikke noe tegn til liv så langt. Er sikkert altfor tidlig, men jeg er bittelitte granne utålmodig. :ler: Og så har jeg sådd bønner. Tidlig-bønner? :klo:

Tror jeg har startet tidlig i år.

Hvitløk? Plantet du dem i fjor? Jeg forsøkte dette forrige vinter, men de var smuldret bort til ikkenoe da våren kom. :vetikke:

Spennende! Så gøy med paprikaene! :hoppe:

Jeg har ikke fått sådd noe særlig enda, så det ser ut til at jeg må kjøpe paprikaplanter i år igjen :dry: Men jeg har en som har overlevd i stuen da .. og to tomatplanter :)

Spennende med bønnene og ertene! :jepp: Må snart prøve å så det jeg også :jepp:

Hvitløkene plantet jeg i fjor høst ja. Kjøpte sånne settehvitløk og plantet feddene - en del av de skjøt opp med en gang, men kanskje 2/3 kom ikke før nå i vår, var litt bekymret for at de var ødelagt, men nå vokser de som bare det! Gleder meg til fersk hvitløk altså! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...