Gå til innhold

Rettigheter når man ikke kan fortsette i jobben pga helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå skriver du ikke noe om sykdommen din skyldes yrkesskade eller yrkessykdom. Da gjelder dette:

"De som må bytte jobb på grunn av yrkesskade eller yrkessykdom, ligger bedre an. De skal være sikret samme inntekt og inntektsutvikling som før de ble syke. Det er arbeidsgivers forsikringsselskap, etter bestemmelse i lov om yrkesskadeforsikring, som dekker differansen mellom det de tjente før de ble syke og det de tjener etterpå. I mange tilfeller ser forsikringsselskapet seg tjent med å gi støtte til opplæring for at denne differansen skal bli så liten som mulig. Problemet er å få skaden eller sykdommen godkjent av NAV og forsikringsselskap, men langt flere enn nå bør søke om det. ", jfr. http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/tidsskrift/temaer/arbeidsmedisin/511350



Anonymous poster hash: 80f56...b0c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV hadde tidligere http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/tidsskrift/temaer/arbeidsmedisin/511350

"Yrkesrettet attføring som tok sikte på å bevare personens yrkesmessige status og inntekt, og NAV bekostet ny utdannelse, gjerne over flere år. Om en person ikke lenger kunne nyttiggjøre seg sitt fagbrev ville vedkommende få dekket utgiftene til et nytt i et annet fag.

Nå vurderer NAV om søkeren kan ta arbeid overhodet, også deltidsarbeid, uavhengig av tidligere erfaring og kompetanse. Er du frisør, men er forhindret fra å fortsette i yrket fordi du har fått astma, får du ikke lenger støtte til å skaffe deg en tilsvarende utdanning.

Om NAV mener du kan sitte i kassa på REMA, så hjelper NAV til med formidling av slik jobb. Om du går ned i lønn og ikke lenger har rettigheter som fagarbeider, er NAV uvedkommende. Dersom du er rørlegger eller sykepleier med dårlig rygg, men fortsatt er i stand til å kjøre budbil for pizzarestauranten på hjørnet, er NAV ­fornøyd. Du forsvinner fra sykefraværsstatistikken og det er hovedhensikten med arbeidsavklaringspengene. Misnøye med NAVs jobbformidling har ingen betydning. Klageretten som fulgte med yrkesrettet attføring, er fjernet. "

Takk, dette lurte jeg spesifikt på. AAP som skulle erstatte "alt", ja, fullgod erstatning, virkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem års høyere utdanning med fullt studielån og er nå i full jobb. Hva er det som gjør at du mener at du har rett til å få utdanning sponset av staten, mens jeg må betale tilbake mitt? Jeg forstår at folk med mastergrad som ikke kan være i jobben sin lenger ikke har lyst til å ta tre nye år med studielån, men du har jo ikke gjort dette.

Når man først har en høyere utdannelse kan man alltids vri kompetansen sin inn på noe. Ta en treårig bachelorgrad innenfor økononomi/regnskap/administrasjon og du er sikret å bli vurdert kvalifisert for relevante stilinger på dagtid resten av livet.



Anonymous poster hash: 8ee1e...ac6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem års høyere utdanning med fullt studielån og er nå i full jobb. Hva er det som gjør at du mener at du har rett til å få utdanning sponset av staten, mens jeg må betale tilbake mitt? Jeg forstår at folk med mastergrad som ikke kan være i jobben sin lenger ikke har lyst til å ta tre nye år med studielån, men du har jo ikke gjort dette.

Når man først har en høyere utdannelse kan man alltids vri kompetansen sin inn på noe. Ta en treårig bachelorgrad innenfor økononomi/regnskap/administrasjon og du er sikret å bli vurdert kvalifisert for relevante stilinger på dagtid resten av livet.

Anonymous poster hash: 8ee1e...ac6

Jeg har da aldri sagt at jeg mener jeg har rett på noenting, jeg spør om RÅD.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg har da aldri sagt at jeg mener jeg har rett på noenting, jeg spør om RÅD.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Men du svarer ikkje slik at vi er i posisjon til å gi deg RÅD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:
Du startet med å spørre om råd - også i forhold til å få annen stilling innen bedriften.

Jeg vil ikke ha penger for å sitte hjemme, jeg ville helst fått litt hjelp til en ny (trenger absolutt ikke være fancy) utdannelse, eller hjelp til å få en annen stilling innen bedriften.


Anonymous poster hash: 68aa3...790

Jeg brukte tid på å svare deg, men svarene forholdt du deg ikke til. Når jeg spurte hvorfor, fikk jeg følgende svar fra deg:

Jeg vet fra andre episoder av dette er veldig vanskelig å få til, ett par jeg har jobbet med har måttet si opp jobben isteden.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Jeg blir derfor litt oppgitt over deg, for du etterspør dette, men så vet du visstnok at det ikke går an likevel..

Av en eller annen grunn får jeg da inntrykk av at du ikke er ute etter råd.... Hva du vil med tråden, blir derfor uklart...

----------------------------------------------------------

Som sagt så har du ingen rettigheter i forhold til kurs/omskolering e.l. etter 2010. Og det er beskjeden du fikk fra NAV du må forholde deg til. Hvis ikke du har mulighet for at arb.giver tilrettelegger eller omplasserer.

Fra http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=780079&page=4

Nå vurderer NAV om søkeren kan ta arbeid overhodet, også deltidsarbeid, uavhengig av tidligere erfaring og kompetanse. Er du frisør, men er forhindret fra å fortsette i yrket fordi du har fått astma, får du ikke lenger støtte til å skaffe deg en tilsvarende utdanning.



Anonymous poster hash: 80f56...b0c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få ergoterapeut med deg i samtale med sjefen din for å snakke om tilrettelegging på arbeidsplassen. Kontakt kommunen. Gratis.

Hvrfor snakker du om at hvis man skal jobbe på Rimi må man jobbe kveld? De har da åpent på dagtid? Fulltidsstilling i butikk er gjerne fra 8-4/9-5. Hvis din mann er hjemme på dagen og kan hente barn i bhg/skole før han drar på jobb ser jeg ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 6b076...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at jeg mener jeg har rett på noenting, jeg spør om RÅD.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Mitt råd er at du tar opp studielån og sikrer deg en utdannelse innenfor økonomi, regnskap eller administrasjon, slik at du er en relevant arbeidssøker resten av livet. Noe annet vil være å forskyve problemet.

Anonymous poster hash: 8ee1e...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du tar opp studielån og sikrer deg en utdannelse innenfor økonomi, regnskap eller administrasjon, slik at du er en relevant arbeidssøker resten av livet. Noe annet vil være å forskyve problemet.

Anonymous poster hash: 8ee1e...ac6

Det skal absolutt vurderes når jeg har kommet litt videre i prosessen, ingenting er som sagt 100% avgjort enda.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke gjort det for legen mente jeg burde snakke med NAV først. Anonymous poster hash: 68aa3...790

Jeg synes ikke du skal finne deg i å være kasteball. Om du ikke kan utføre jobben pga belastning, så trenger du kanskje en gradert sykemelding, mens arbeidsgiver tilrettelegger jobben bedre for deg. Kanskje du da kan fortsette i den bedriften. Ikke la fastlegen avfeie deg, bytt evt fastlege om du kan det der du bor.

Anonymous poster hash: 93d10...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal finne deg i å være kasteball. Om du ikke kan utføre jobben pga belastning, så trenger du kanskje en gradert sykemelding, mens arbeidsgiver tilrettelegger jobben bedre for deg. Kanskje du da kan fortsette i den bedriften. Ikke la fastlegen avfeie deg, bytt evt fastlege om du kan det der du bor.

Anonymous poster hash: 93d10...70d

Nå har jeg brukt dagen på å ringe rundt, og det virker jo ikke som noen egentlig vet noe. Jeg har prøvd å få svar på om det kan gå under "yrkessykdom", den NAV ansatte visste ingenting konkret og henviste meg til nettsiden deres som ikke ga noen flere konkrete svar. Spesialisten jeg har vært hos visste heller ikke om det gikk under kategorien, men han sa at det iallefall var helt sikkert at jobben trigget og forverret problemet mitt.

Jeg syns også at arbeidsgiver ikke prøver det helt store for å finne en løsning, jeg har sagt at jeg er villig til å gjøre det meste så lenge jeg har en jobb å gå til.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt dagen på å ringe rundt, og det virker jo ikke som noen egentlig vet noe. Jeg har prøvd å få svar på om det kan gå under "yrkessykdom", den NAV ansatte visste ingenting konkret og henviste meg til nettsiden deres som ikke ga noen flere konkrete svar. Spesialisten jeg har vært hos visste heller ikke om det gikk under kategorien, men han sa at det iallefall var helt sikkert at jobben trigget og forverret problemet mitt. Jeg syns også at arbeidsgiver ikke prøver det helt store for å finne en løsning, jeg har sagt at jeg er villig til å gjøre det meste så lenge jeg har en jobb å gå til. Anonymous poster hash: 68aa3...790

Da har du gjort det du kan for å finne en løsning selv. De var ikke akkurat god informasjon du har fått. Skjønner godt at du ikke bare kan flytte med mann og barn. Da kan jo han ende opp som arbeidsledig, og det er neppe i noens interesse (heller ikke nav).

Jeg hadde da gått til fastlegen og bedt om en sykemelding, pga belastningen. Enten gradert eller full, alt ettersom hva dere finner ut av.

Det som da skjer er at bedriften er nødt til å tilrettelegge for deg. Uten at jeg er noen ekspert, så finnes det vel lover for sånt. Nav burde kunne veilede deg (jamfør veiledningsplikteni Forvaltningsloven, som du evt kan henvise til). Kanskje de da skjønner alvoret. Etter noen uker må de ha dialogsamtaler med deg i regi av nav. Da finner dere forhåpentligvis en løsning.

Du skal ikke være nødt til å si opp jobben, fordi de ikke vil tilrettelegge (om det da ikke er helt åpenbare grunner).

Anonymous poster hash: 93d10...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, tror det er yreksskade om det skyldes belastning fra jobben. Det kan utløse trygderettigheter og forsikringsutbetaling, om du har yrkesskadeforsikring. Men aner ikke hvordan reglene er, har aldri vært i den situasjonen selv.

Anonymous poster hash: 93d10...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg brukt dagen på å ringe rundt, og det virker jo ikke som noen egentlig vet noe. Jeg har prøvd å få svar på om det kan gå under "yrkessykdom", den NAV ansatte visste ingenting konkret og henviste meg til nettsiden deres som ikke ga noen flere konkrete svar. Spesialisten jeg har vært hos visste heller ikke om det gikk under kategorien, men han sa at det iallefall var helt sikkert at jobben trigget og forverret problemet mitt.

Jeg syns også at arbeidsgiver ikke prøver det helt store for å finne en løsning, jeg har sagt at jeg er villig til å gjøre det meste så lenge jeg har en jobb å gå til.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare deg mer, da det ikke har virket som du har fulgt råd jeg har kommet med (før nå?) om å starte hos arbeidsgiver.

Rettskilder du kan sjekke opp (disse kan du evt skrive ut og ta med til lege, hvis det er aktuelt):

Rundskriv § 13-4 Yrkessykdommer som likestilles med yrkesskade:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+13-4+Yrkessykdommer+som+likestilles+med+yrkesskade.148027.cms

F11.03.1997 nr 219 Forskrift om sykdommer og forgiftninger mv som skal likestilles med yrkesskade:

https://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F19970311-219

F11.03.1997 nr 220 Forskrift om yrkessykdommer, klimasykdommer og epidemiske sykdommer som skal likestilles med yrkesskade:

https://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F19970311-220

Eksempelvis:

Påvirkningsformene som ligger bak alminnelig utbredte sykdommer som f.eks. revmatiske sykdommer, slitasje-/belastningssykdommer, nervøse lidelser o.l., omfattes ikke av opplistingen i forskriften, jfr. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+13-4+Yrkessykdommer+som+likestilles+med+yrkesskade.148027.cms

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg syns også at arbeidsgiver ikke prøver det helt store for å finne en løsning, jeg har sagt at jeg er villig til å gjøre det meste så lenge jeg har en jobb å gå til.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Er du fagorganisert? Da hadde jeg tatt med de, når du har møter/samtaler med arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåte hvis sykdommen skyldes yrkesskade eller yrkessykdom:

https://www.nav.no/arbeid/jobb+og+helse/yrkesskade

(I tillegg til folketrygdlovens regler ved yrkesskade kan det også utbetales ytelser etter lov av 16. juni 1989 nr. 65 om yrkesskadeforsikring.).



Anonymous poster hash: 80f56...b0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du fagorganisert? Da hadde jeg tatt med de, når du har møter/samtaler med arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

Ja det er jeg, skal få med meg dem også.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bare glemme dette med yrkesskade eller yrkessykdom. For å kunne bruke dette må det ligge et vedtak på yrkesskade. Er ikke legen din eller du sikker på om dette er yrkesskade/yrkessykdom, er det mest sannsynlig at det ikke er det. Eksempler på yrkessykdom er om du har jobbet med farlige kjemikalier over en lang tid og at det er arbeidsgivers feil at dem ikke har lagt til rette med riktig utstyr for beskyttelse og at du har blitt syk av det. Er du hjelpepleier med ryggplager så er dette ikke nok.

Som sagt må det ligge vedtak på dette og det godkjennes av NAV.

Du kan si opp jobben og søke om dagpenger uten kvarentenetid, men som mange har rådet deg før stiller du sterkere om du har et arbeidsforhold. Tilrettelegging er alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bare glemme dette med yrkesskade eller yrkessykdom. For å kunne bruke dette må det ligge et vedtak på yrkesskade. Er ikke legen din eller du sikker på om dette er yrkesskade/yrkessykdom, er det mest sannsynlig at det ikke er det. Eksempler på yrkessykdom er om du har jobbet med farlige kjemikalier over en lang tid og at det er arbeidsgivers feil at dem ikke har lagt til rette med riktig utstyr for beskyttelse og at du har blitt syk av det. Er du hjelpepleier med ryggplager så er dette ikke nok.

Som sagt må det ligge vedtak på dette og det godkjennes av NAV.

Du kan si opp jobben og søke om dagpenger uten kvarentenetid, men som mange har rådet deg før stiller du sterkere om du har et arbeidsforhold. Tilrettelegging er alt!

Nå har jeg igjen snakke med NAV, og da mente han jeg snakket med at det kunne være en godkjent yrkessykdom.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du som sagt søke om godkjenning av yrkessykdom. Det kan ta lang tid...

Edit

Endret av Daxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...