Gå til innhold

Rettigheter når man ikke kan fortsette i jobben pga helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg snakket med NAV på telefonen (altså "hovedkontoret") sa hun jeg snakket med at NAV kunne hjelpe meg med å snakke med arbeidsgiver om situasjonen og at alle sammen i fellesskap kunne komme frem til en løsning som kan fungere.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Har du vært sykemeldt i jobben din? Isåfall skal du jo allerede ha oppfølging fra nav og dette er da noe du kan ta opp på møter med nav og arbeidsgiver... Men det enkleste er jo at du snakker med arbeidsgiver om dette selv - har du gjort det? Hva har isåfall arbeidsgiver sagt til dette?

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke ha penger for å sitte hjemme, jeg ville helst fått litt hjelp til en ny (trenger absolutt ikke være fancy) utdannelse, eller hjelp til å få en annen stilling innen bedriften.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Leser ut fra o.n. at du ønsker å fortsette i bedriften i en annen jobb.

Om det er tilfelle:

* Arbeidsgiver har en tilretteleggingsplikt. For mer info. http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=98562 (her står også hvem som evt kan bistå i en slik prosess, NAV har bl.a. virkemidler og tiltak som kan støtte opp under tilretteleggingsarbeidet på arbeidsplassen).

* Er du fagorganisert? I tilfelle ta kontakt med dem.

* Har det vært gjennomført dialogmøter? I tilfelle skulle o.n. vært tema. Hvis ikke får dere ta det der.

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært sykemeldt i jobben din? Isåfall skal du jo allerede ha oppfølging fra nav og dette er da noe du kan ta opp på møter med nav og arbeidsgiver... Men det enkleste er jo at du snakker med arbeidsgiver om dette selv - har du gjort det? Hva har isåfall arbeidsgiver sagt til dette?

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

Nei jeg har ikke gjort det for legen mente jeg burde snakke med NAV først.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke gjort det for legen mente jeg burde snakke med NAV først.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Om du er sykemeldt vil jeg da anbefale å kontakte nav og be om å få snakke med den som skal følge deg opp og nevne dette og foreslå at dere har et møte med deg, nav og arbeidsgiver og evt. legen.... Om det da ikke finnes muligheter for annen jobb stiller du nok svakt, men om det finnes en annen jobb du kan gjøre f.eks med tilrettelegging så kan nav som en annen nevner kanskje støtte dette...

Lykke til - håper det ordner seg for deg slik at du får bo der du bor..

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.a.o så er du i en arbeidskonflikt.

Dermed syns du en langvarig trygdeytelse og utdanning skal spanderes på deg?

Lev og lær:

Kan du ordne opp selv, så skal du ordne opp selv....

Er du veldig ung?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager kunne man få attføring når man pga oppståtte helseproblemer ikke kunne fortsette i en viss type jobb. Hvordan er det nå mht AAP - arbeidsevnen skal være nedsatt med minst 50%? Betyr det "nedsatt arbeidsevne innenfor ethvert yrke"? Blir det i praksis da sånn som TS forteller, at da får man ta en hvilken som helst jobb som man greier, selv om man må drastisk ned i lønn, eller bekoste omskolering selv?

Hvem kvalifiserer da for omskolering betalt av NAV? Hvorfor betaler NAV utdanning til mennesker som ikke vil greie å være i jobb etterpå? Og motsatt: hvis man regner med å komme i jobb etter utdanning, hvorfor skal da NAV betale utdanningen?

Når det gjelder uføretrygd, er det den nedsatte inntektsevnen man først og fremst ser på, ihvertfall ikke bare arbeidsevnen. Dette er i grunnen interessant. Noen som vet litt mer og gidder å oppklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg har ikke gjort det for legen mente jeg burde snakke med NAV først.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Hvis du er for syk til å utføre arbeidet ditt, så har du rett på sykmelding.

Forstår ikke helt hvorfor du skal kontakte NAV i denne omgang, når det er arbeidsgiver som først skal vurdere tilrettelegging osv."

(Slik jeg har forstått det, så er NAV avhengig av at arbeidsgiver først avklarer om det er mulig med tilrettelegging eller ikke.).

Viser det seg at det ikke er mulig med tilrettelegging eller omplassering, så har NAV arbeidsrettede tiltak - https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak (sjekk meny til venstre). Det er ikke en rettighet. Tildeling av tiltak er basert på individuelle vurderinger og må være nødvendig og hensiktsmessig for at du skal få eller beholde en jobb.

----------------------------------------------------------------------------

Vedr. arbeidsgivers tilrettelegging for sykmeldt arbeidstaker:

Fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-89-l-20102011/3.html?id=638402

"Til grunn for arbeidsmiljøloven og folketrygdlovens regler om oppfølgingsplaner og dialogmøter ligger et utgangspunkt om at arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidet når arbeidstaker blir syk og får redusert sin arbeidsevne.

......

3.2.3 Omplassering til annet “passende arbeid”

I tilfeller der det ikke er mulig å tilrettelegge arbeidet for arbeidstaker, skal vedkommende, så langt det er mulig, gis annet “passende arbeid” i virksomheten. Arbeidsgiver er forpliktet til å tilby arbeidstaker annet arbeid dersom det er eller blir ledig en passende stilling i virksomheten. Arbeidsgiver vil imidlertid ikke ha en plikt til å opprette en ny stilling.

I kravet til ”passende arbeid” ligger det at arbeidet ikke må være vesentlig annerledes med hensyn til ansvar, lønn osv., enn arbeidstakers tidligere arbeid i virksomheten. Videre er det en forutsetning at arbeidstaker er kvalifisert og egnet til arbeidet. Nødvendig omplassering til andre oppgaver kan, og vil i de fleste tilfeller kreve en viss opplæring/omskolering av arbeidstaker. At det er nødvendig med en viss opplæring, innebærer ikke at arbeidstaker ikke kan anses kvalifisert til arbeidet. Hvor langt arbeidsgivers plikter til å forestå opplæring går, er vanskelig å angi generelt. Det må legges til grunn at arbeidsgivers plikt i alle fall må tilsvare den opplæring arbeidsgiver uansett må gjennomføre ved nyrekruttering til den aktuelle stillingen. Avhengig av virksomhetens situasjon, arbeidstakerens alder osv., må det formodentlig også aksepteres en noe lengre innkjøringsperiode enn det som ellers er vanlig. I kravet om at arbeidet må være ”passende”, ligger også at arbeidstaker må være i stand til å utføre arbeidet til tross for den reduserte arbeidsevnen.

I enkelte tilfeller kan det finnes annet arbeid i virksomheten som arbeidstaker er kvalifisert for, men som ikke er ”passende” i den forstand at arbeidet er vesentlig annerledes med hensyn til lønn, ansvar osv. sammenlignet med arbeidstakers tidligere arbeid. Sammenhengen i regelverket tilsier at arbeidsgiver, i mangel av andre muligheter, vil ha plikt til å tilby den “ikke passende” stillingen til arbeidstaker. (Arbeidstaker plikter imidlertid ikke å ta imot en slik stilling, se punkt 4.2).

Av arbeidsmiljøloven § 4-6 andre ledd følger det at arbeidstaker og arbeidstakers tillitsvalgte skal tas med på råd før saker om omplassering avgjøres. Årsaken er at man i valget mellom tilrettelegging eller omplassering ofte vil kunne stå overfor vanskelige avveiningsspørsmål, hvor det også må tas hensyn til de øvrige arbeidstakerne.

3.2.4 Viktige aktører i forbindelse med tilrettelegging i virksomhetene

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for gjennomføring av tilretteleggingstiltak når arbeidstaker får redusert sin arbeidsevne. Det finnes imidlertid flere andre aktører som har viktige roller og som må bidra dersom tilretteleggingsarbeidet skal fungere tilfredsstillende eller forbedres.

3.2.4.1 Arbeids- og velferdsetaten

Arbeids- og velferdsetaten skal støtte opp under tilrettelegging og annen oppfølging som gjennomføres på arbeidsplassen.

Arbeids- og velferdsetatens hjelpemiddelsentraler kan gi råd og veiledning om tilrettelegging av arbeidsplasser. Etter nærmere regler kan det også gis bistand i form av tilskudd til hjelpemidler eller andre tilretteleggingsløsninger.

Videre har Arbeids- og velferdsetaten en ordning der etaten kan kjøpe utredning, behandling og vedlikeholdsbehandling hos psykolog, psykiater eller annen spesialist, slik at sykmeldte med sammensatte og lettere psykiske lidelser kan komme raskt til behandling og tilbake i arbeid. For virksomheter som ikke har eller er tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, kan Arbeids- og velferdsetaten dekke utgifter til ekstern fysioterapeut/ergoterapeut som foretar arbeidsplassvurdering for arbeidstakere som står i fare for å bli sykmeldt. Arbeids- og velferdsetaten kan videre bistå med ulike typer oppfølgingstiltak og avklaringstiltak hvor det gis praktisk bistand for å finne en løsning på situasjonen. Arbeids- og velferdsetaten tilbyr dessuten en rekke arbeidsrettede tiltak utenfor arbeidstakers arbeidsplass som tar sikte på at arbeidstaker skal kunne komme tilbake i arbeid.

Virksomheter som har tegnet IA-avtale, kan i tillegg til det ovennevnte søke Arbeids- og velferdsetaten om tilretteleggingstilskudd. IA-virksomheter kan dessuten helt eller delvis få refundert utgifter til godkjent bedriftshelsetjeneste fra Arbeids- og velferdsetaten når bedriftshelsetjenesten bidrar i arbeidet med oppfølging, tilrettelegging og dialogmøter for sykmeldte. Videre har Arbeids- og velferdsetaten arbeidslivssentre i alle fylker. Arbeidslivssentrene er ressurs- og kompetansesentre for et inkluderende arbeidsliv. Sentrene skal være støttespillere for IA-virksomhetene og tilby hjelp og bistand tilpasset virksomhetenes egne behov i arbeidet med å nå målene i IA-avtalen. Arbeidslivssentrene jobber med informasjon, veiledning og opplæring. Dette skal bidra til at virksomhetene bygger opp egen kompetanse i forebyggende arbeidsmiljøarbeid, oppfølging og tilrettelegging. Hovedoppgaven er å støtte opp under innsatsen som gjøres på arbeidsplassen og sørge for at Arbeids- og velferdsetatens virkemidler utløses raskt og effektivt. Dette skal blant annet sikres ved at IA-virksomhetene får en egen kontaktperson i arbeidslivssenteret. Arbeidslivssentrene gir råd og veiledning både på system- og individnivå.

3.2.4.2 Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet håndhever arbeidsmiljøloven og vil i sitt tilsyn sjekke at virksomhetene har et system for å forebygge og følge opp sykefravær. Arbeidstilsynets viktigste oppgave er, gjennom tilsyn og veiledning, å bidra til at arbeidsmiljølovens bestemmelser blir fulgt opp i virksomhetene. Arbeidstilsynet fører kontroll med at virksomhetene, som del av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS-arbeidet) har aktiviteter for å redusere risiko for skade og sykdom, og for å legge til rette for den enkelte arbeidstakers arbeidssituasjon. I dette ligger også kontroll med at virksomhetene har fungerende rutiner og god praksis for oppfølging av sykefravær, herunder tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne.

Arbeidstilsynet kan benytte reaksjoner som pålegg, tvangsmulkt og eventuelt stansing når virksomhetene ikke følger opp sine plikter etter arbeidsmiljøloven. Lovens bestemmelser om helse, miljø og sikkerhet er også straffesanksjonert, slik at det i alvorlige tilfeller kan være aktuelt med politianmeldelse. Eventuelle reaksjoner vil gjerne være knyttet til mangler ved det systematiske forebyggende HMS-arbeidet eller manglende rutiner for oppfølging av sykefravær og tilrettelegging, for eksempel rutiner for å utarbeide oppfølgingsplaner og gjennomføre dialogmøter. Arbeidstilsynet kan også avdekke, og reagere overfor, manglende oppfølging i konkrete tilfeller.

Petroleumstilsynet fører tilsyn med arbeidsmiljøforhold i petroleumsvirksomheten til havs og på land og har på sitt tilsynsområde samme rolle og myndighet som Arbeidstilsynet.

3.2.4.3 Sykmelder

Det understrekes i protokollen til IA-avtalen at sykmelder i samråd med den enkelte sykmeldte bør vektlegge arbeidsevne og aktivitet for i størst mulig grad å ta i bruk gradert sykmelding. For å oppnå dette arbeides det med å utarbeide faglig støtte og veiledning for sykmeldingsarbeidet, samt at det skal innføres et system for regelmessige tilbakemeldinger til sykmelder om egen sykmeldingspraksis. Det skal også stilles krav om obligatorisk opplæring i sykmeldingsarbeidet for alle som skal sykmelde, se kapittel 8.

I praksis kan det være vanskelig med gradert sykmelding dersom ikke arbeidsgiver tilrettelegger for den sykmeldte. Den praktiske gjennomføringen av en gradert sykmelding vil derfor ofte være avhengig av i hvilken grad arbeidsgiver legger til rette for utføring av arbeidsoppgaver når arbeidstaker er på jobb. Det er imidlertid viktig å understreke at sykmelder skal foreta en medisinsk vurdering av arbeidstakers arbeidsevne, og sykmelde på bakgrunn av denne. Arbeidsgiver må deretter tilpasse seg sykmelders vurdering.

3.2.4.4 Bedriftshelsetjenesten

Bedriftshelsetjenesten er et viktig hjelpemiddel for virksomhetene i arbeidsmiljøarbeidet, også når det gjelder tilrettelegging for sykmeldte mv. Som ledd i det forebyggende helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, skal arbeidsgiver blant annet sørge for at bedriftshelsetjenesten bistår ved individuell tilrettelegging, herunder deltakelse i dialogmøter og utarbeiding av oppfølgingsplan. I de virksomheter som har bedriftshelsetjeneste, er det krav om at tjenesten deltar i dialogmøter i regi av arbeidsgiver. Bedriftshelsetjenestens rolle i denne sammenheng er ikke behandling, men vil først og fremst være å bistå arbeidergiver med å tilrettelegge arbeidssituasjonen for den enkelte arbeidstaker."

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.a.o så er du i en arbeidskonflikt.

Dermed syns du en langvarig trygdeytelse og utdanning skal spanderes på deg?

Lev og lær:

Kan du ordne opp selv, så skal du ordne opp selv....

Er du veldig ung?

Nei, jeg lurer bare på om det er mulig å få hjelp til utdannelse (har aldri sagt jeg forventer at noen betaler alt). Jeg snakker heller ikke om høyskole, et lite kurs hadde vært helt flott- bare så jeg hadde hatt et eller annet å komme med når jeg søkte en jobb.

Jeg er ung, men ikke veldig ung.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.a.o så er du i en arbeidskonflikt.

Dermed syns du en langvarig trygdeytelse og utdanning skal spanderes på deg?

Lev og lær:

Kan du ordne opp selv, så skal du ordne opp selv....

Er du veldig ung?

Og dessuten kan perioden med evnt. dagpenger bli enda lenger og mer kostbar, enn om jeg får hjelp med veiledning om mulighetene videre eller hjelp til å finne en løsning med arbeidgiver.

I første omgang er jeg i hovedsak ute etter råd og veiledning om hvordan jeg kan gjøre det videre, hvordan jeg skal overleve økonomisk om jeg tar en utdannelse osv.

Det høres jo nesten ut som du vinkler det til at jeg forventer å få penger i pose og sekk. Og at jeg er veldig ung? Jeg har bare aldri vært i i en slik situasjon før, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Det er flere ting som jeg må ta hensyn til; mannens arbeidstider, når vi har tilgang til barnehage osv. Jeg hadde vært like rådvill og jeg var 10 eller 20 år eldre, for dette er helt nytt for meg

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man skal være glad man kan jobbe jeg. Snakket med ei venninne som sliter med å få NAV til å se forbi sykdommen hennes og forstå at hun faktisk VIL og KAN jobbe...

Uansett, har du forsøkt all mulig tilrettelegging i jobben du har per i dag? Er det andre avdelinger, noe annet på samme sted du kan gjøre, som ikke gjør deg syk? Du og arbeidsgiver må tenke kreativt.

Ellers må du finne deg ny jobb da, uansett hva det er. Om det er kasse i butikk frem til noe annet åpner seg, så er vel det bedre enn å ofre helsa i jobben du har per i dag? Tror ikke du skal være så kresen. Ingen har sagt du må sitte i kassa resten av livet. I ytterste konsekvens må dere flytte, men ikke i morgen. Men dere kan jo avtale at hvis ikke du har fått noe annet ila to år (eksempel), så må dere vurdere at han også må bytte jobb, og dere flytter til et sted med bedre jobbmuligheter. Over et slikt tidsperspektiv lar flytting med mann og barn seg gjøre, det er det mange som har gjort før dere.

Er det evt mulighet for å pendle til et annet sted for å jobbe?

Jeg tror nok dette er opp til deg selv å finne ut av, ikke NAV. Og det skal du nok egentlig være glad for. Å være arbeidsfør mener jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man skal være glad man kan jobbe jeg. Snakket med ei venninne som sliter med å få NAV til å se forbi sykdommen hennes og forstå at hun faktisk VIL og KAN jobbe...

Uansett, har du forsøkt all mulig tilrettelegging i jobben du har per i dag? Er det andre avdelinger, noe annet på samme sted du kan gjøre, som ikke gjør deg syk? Du og arbeidsgiver må tenke kreativt.

Ellers må du finne deg ny jobb da, uansett hva det er. Om det er kasse i butikk frem til noe annet åpner seg, så er vel det bedre enn å ofre helsa i jobben du har per i dag? Tror ikke du skal være så kresen. Ingen har sagt du må sitte i kassa resten av livet. I ytterste konsekvens må dere flytte, men ikke i morgen. Men dere kan jo avtale at hvis ikke du har fått noe annet ila to år (eksempel), så må dere vurdere at han også må bytte jobb, og dere flytter til et sted med bedre jobbmuligheter. Over et slikt tidsperspektiv lar flytting med mann og barn seg gjøre, det er det mange som har gjort før dere.

Er det evt mulighet for å pendle til et annet sted for å jobbe?

Jeg tror nok dette er opp til deg selv å finne ut av, ikke NAV. Og det skal du nok egentlig være glad for. Å være arbeidsfør mener jeg :)

Nei har akkurat fått "diagnose" og ble henvist til NAV av legen, og han mente jeg burde snakke med dem før arbeidsgiver.

Men jeg ser heller ikke hvordan jeg skal få en butikkjobb til å passe inn i situasjonen med mannens arbeid som ofte er ettermiddag/kveld og muligheten for barnepass kun på dagtid.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt mulighet til å ta hvilken som helst jobb med hvilken som helst arbeidstid hadde jo situasjonen vært mye lettere, men sånn er det ikke.

Og selvfølgelig er jeg glad jeg kan jobbe.



Anonymous poster hash: 68aa3...790
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt mulighet til å ta hvilken som helst jobb med hvilken som helst arbeidstid hadde jo situasjonen vært mye lettere, men sånn er det ikke. Og selvfølgelig er jeg glad jeg kan jobbe. Anonymous poster hash: 68aa3...790

Problemer som omhandler reising, ugunstig arbeidstid ift barn, mann etc regnes som private problemer i det offentlighet øyemed.

Manglende utdanning er også først og fremst en privatsak/individuelt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemer som omhandler reising, ugunstig arbeidstid ift barn, mann etc regnes som private problemer i det offentlighet øyemed.

Manglende utdanning er også først og fremst en privatsak/individuelt problem.

Ja, jeg syns bare det er forferdelig kjedelig å ha jobbet for å få meg en utdannelse og jobb og så få et helseproblem jeg absolutt ikke kan noe for selv som ødelegger alle mulighetene mine for å jobbe som det jeg er utdannet til. Da står jeg plutselig helt på start og må få meg en jobb som ufaglært på lik linje med de som faktisk ikke har giddi å skaffe seg en utdannelse engang.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har akkurat fått "diagnose" og ble henvist til NAV av legen, og han mente jeg burde snakke med dem før arbeidsgiver.

Men jeg ser heller ikke hvordan jeg skal få en butikkjobb til å passe inn i situasjonen med mannens arbeid som ofte er ettermiddag/kveld og muligheten for barnepass kun på dagtid.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Hvorfor forholder du deg ikke til svarene mine over vedr. at du må først snakke med arbeidsgiver vedr. tilrettelegging eller omplassering, hvis du ikke fungerer i jobben du har i dag pga helsen?

Det er faktisk det første steget...

(Alt snakket om kursing e.l., annen jobb som ufaglært etc. er ikke nødvendig å ta stilling til før dette er avklart).

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av helsemessige årsaker kan jeg ikke fortsette i jobben jeg har, og etter samtale med nav ser det ut som man egentlig ikke har noen rettigheter så lenge man kan ta en hvilken som helst annen ufaglært jobb.

Noen som har vært i samme situasjon og vet hvordan man kan få hjelp til dette?

Bor på et sted med lite jobber og kan virkelig ikke se for meg å sitte i kassen på rimi resten av livet. (Det er absolutt ikke noe galt i den jobben om det er det man liker, men det er langt ifra hva jeg egentlig jobber med og intereserer meg for)

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Helt greit at du ikke vil sitte i kassa på Rimi, men jeg er da ikke interessert å brødfø deg om du ikke gjør det du kan.

Hadde du ikke kunnet jobbe i det hele tatt, skulle jeg gjerne hjulpet deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt greit at du ikke vil sitte i kassa på Rimi, men jeg er da ikke interessert å brødfø deg om du ikke gjør det du kan.

Hadde du ikke kunnet jobbe i det hele tatt, skulle jeg gjerne hjulpet deg.

Det har ikke bare med at jeg vil, men mest det at det blir vanskelig i forhold til mannen og hans arbeidstider. De fleste butikker har vel kun turnus som omhandler kveld/helg, og da får vi ett problem med hvor vi skal gjøre av barna.

Hadde jeg fått valget mellom ingenting og en butikkjobb på dagtid hadde jeg selvfølgelig valgt jobben.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forholder du deg ikke til svarene mine over vedr. at du må først snakke med arbeidsgiver vedr. tilrettelegging eller omplassering, hvis du ikke fungerer i jobben du har i dag pga helsen?

Det er faktisk det første steget...

(Alt snakket om kursing e.l., annen jobb som ufaglært etc. er ikke nødvendig å ta stilling til før dette er avklart).

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

Jeg vet fra andre episoder av dette er veldig vanskelig å få til, ett par jeg har jobbet med har måttet si opp jobben isteden.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet fra andre episoder av dette er veldig vanskelig å få til, ett par jeg har jobbet med har måttet si opp jobben isteden.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Ja, det kan bli utfallet, men "saksgangen" er uansett slik. Så du må nok starte der først. Hvis arbeidsgiver konkluderer med at det ikke er mulig med tilrettelegging eller omplassering, tar du steget videre derfra. Men først start i rett rekkefølge...

Anonymous poster hash: 80f56...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg vil ikke ha penger for å sitte hjemme, jeg ville helst fått litt hjelp til en ny (trenger absolutt ikke være fancy) utdannelse, eller hjelp til å få en annen stilling innen bedriften.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Kva type jobb er det du no er sjukmeldt frå, og kva andre alternativ finst det i bedrifta? Kva er du utdanna som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...