Gå til innhold

Rettigheter når man ikke kan fortsette i jobben pga helseproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg syns bare det er forferdelig kjedelig å ha jobbet for å få meg en utdannelse og jobb og så få et helseproblem jeg absolutt ikke kan noe for selv som ødelegger alle mulighetene mine for å jobbe som det jeg er utdannet til. Da står jeg plutselig helt på start og må få meg en jobb som ufaglært på lik linje med de som faktisk ikke har giddi å skaffe seg en utdannelse engang. Anonymous poster hash: 68aa3...790

Det har ikke bare med at jeg vil, men mest det at det blir vanskelig i forhold til mannen og hans arbeidstider. De fleste butikker har vel kun turnus som omhandler kveld/helg, og da får vi ett problem med hvor vi skal gjøre av barna. Hadde jeg fått valget mellom ingenting og en butikkjobb på dagtid hadde jeg selvfølgelig valgt jobben. Anonymous poster hash: 68aa3...790

Da må du selv TS, slutte å bruke arbeidstid, mann, bygd og barn som argumenter for offentlig støtte!

Dersom du kan tiltre annen høvelig stilling på jobben er det selvsagt det du skal.

Du ha får klare retningslinjer her tidligere ift egen situasjon.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg syns bare det er forferdelig kjedelig å ha jobbet for å få meg en utdannelse og jobb og så få et helseproblem jeg absolutt ikke kan noe for selv som ødelegger alle mulighetene mine for å jobbe som det jeg er utdannet til. Da står jeg plutselig helt på start og må få meg en jobb som ufaglært på lik linje med de som faktisk ikke har giddi å skaffe seg en utdannelse engang.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Det kom ikke fram av åpningsposten din at du faktisk har en utdanning. Da stiller ting seg litt annerledes.

Siden du alt har en jobb, og sliter med den pga helseproblemer så er det som andre her sier først og fremst tilrettelegging på arbeidsplassen som skal forsøkes. Litt avhengig av hvor du jobber så kan du også ha krav på å bli omplassert i bedriften.

Er du sykemeldt eller delvis sykemeldt nå? Du bør få legen din med på laget. Du trenger utredning og diagnose på helseproblemene dine.

Du må for all del ikke si opp jobben din pga helsen! Du står sterkere i forhold til NAV og rettigheter om du faktisk har en jobb.

Når alt er utprøvd i forhold til nåværende arbeidsplass, så kan du søke om AAP så din arbeidsevne blir vurdert. Da kan de finne ut at omskolering er raskeste vei for å få deg tilbake i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 595ef...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du selv TS, slutte å bruke arbeidstid, mann, bygd og barn som argumenter for offentlig støtte!

Dersom du kan tiltre annen høvelig stilling på jobben er det selvsagt det du skal.

Du ha får klare retningslinjer her tidligere ift egen situasjon.

Jeg har ikke brukt det som argument for å få noe støtte, jeg sier bare at det blir vanskelig å finne jobb som passer med dette. Og sånn er det, jeg kan ikke trylle bort barna på ettermiddag/kveldstid.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke fram av åpningsposten din at du faktisk har en utdanning. Da stiller ting seg litt annerledes.

Siden du alt har en jobb, og sliter med den pga helseproblemer så er det som andre her sier først og fremst tilrettelegging på arbeidsplassen som skal forsøkes. Litt avhengig av hvor du jobber så kan du også ha krav på å bli omplassert i bedriften.

Er du sykemeldt eller delvis sykemeldt nå? Du bør få legen din med på laget. Du trenger utredning og diagnose på helseproblemene dine.

Du må for all del ikke si opp jobben din pga helsen! Du står sterkere i forhold til NAV og rettigheter om du faktisk har en jobb.

Når alt er utprøvd i forhold til nåværende arbeidsplass, så kan du søke om AAP så din arbeidsevne blir vurdert. Da kan de finne ut at omskolering er raskeste vei for å få deg tilbake i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 595ef...2d6

Jeg har vært hos lege og spesialist, og fått diagnose og anbefaling om ny type jobb. Snakket med arbeidsgiver istad om situasjonen, og han sier det er vanskelig og finne noe annet siden min kompetanse ikke gjelder på disse andre områdene som er i bedriften. Han anbefalte meg om å se etter noe nytt i en annen bedrift.

NAV vil ikke hjelpe meg med noe så lenge det ikke er noe fysisk i veien for å jobbe i en butikk osv, de sier også at bedriften ikke har plikt til og omplassere meg så lenge ikke det allerede finnes en stilling jeg har kompetanse til som er ledig.

Skal til legen neste uke og ta det derifra, er ikke sykemeldt enda.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke fram av åpningsposten din at du faktisk har en utdanning. Da stiller ting seg litt annerledes.

Siden du alt har en jobb, og sliter med den pga helseproblemer så er det som andre her sier først og fremst tilrettelegging på arbeidsplassen som skal forsøkes. Litt avhengig av hvor du jobber så kan du også ha krav på å bli omplassert i bedriften.

Er du sykemeldt eller delvis sykemeldt nå? Du bør få legen din med på laget. Du trenger utredning og diagnose på helseproblemene dine.

Du må for all del ikke si opp jobben din pga helsen! Du står sterkere i forhold til NAV og rettigheter om du faktisk har en jobb.

Når alt er utprøvd i forhold til nåværende arbeidsplass, så kan du søke om AAP så din arbeidsevne blir vurdert. Da kan de finne ut at omskolering er raskeste vei for å få deg tilbake i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 595ef...2d6

Ts har allerede avklart tidligere i tråden at hun kan jobbe, men bare ikke i den jobben hun allerede har... Dermed vil hun ikke fylle inngangsvilkårene for aap som er at man skal ha redusert arbeidsevne pga sykdom, skade eller lyte med minst 50% til ethvert arbeid...... Aap er for dem som ikke kan jobbe overhodet pga helseproblemer, ikke for de som ikke vil jobbe i de jobbene hun kan få pga det betyr mindre spennende oppgaver, nedgang i lønn og dårlige arbeidstider.....

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har allerede avklart tidligere i tråden at hun kan jobbe, men bare ikke i den jobben hun allerede har... Dermed vil hun ikke fylle inngangsvilkårene for aap som er at man skal ha redusert arbeidsevne pga sykdom, skade eller lyte med minst 50% til ethvert arbeid...... Aap er for dem som ikke kan jobbe overhodet pga helseproblemer, ikke for de som ikke vil jobbe i de jobbene hun kan få pga det betyr mindre spennende oppgaver, nedgang i lønn og dårlige arbeidstider.....

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

Det er ikke bare snakk om hva jeg vil, jeg har allerede barn og som sagt har jeg ikke barnepass på ettermiddager.

Har du tips til ufaglært jobber som kun er dagtid, kom gjerne med tips!

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare snakk om hva jeg vil, jeg har allerede barn og som sagt har jeg ikke barnepass på ettermiddager.

Har du tips til ufaglært jobber som kun er dagtid, kom gjerne med tips!

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Men altså, dette problemet har jo mange mennesker som bor på små steder med lite arbeidsmarked? De som blir sagt opp i jobben eller har hatt et vikariat som går ut ville jo stått i akkurat samme situasjon, så lenge du faktisk kan jobbe må du på lik linje med andre som er uten jobb finne en løsning på dette selv.. Og i verste fall må du som jeg har tidligere foreslått vurdere å flytte - sånn er livet - fryktelig kjipt men staten kan da ikke gå inn å dekke utdannelse for at du skal få bedre jobb der du bor fordi det er vanskelig for deg å finne eller kunne jobbe i en ufaglært jobb.... Selv de som bor på steder med bedre arbeidsmarked må jo vurdere alle alternativer om de ikke får jobb der de bor....

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare snakk om hva jeg vil, jeg har allerede barn og som sagt har jeg ikke barnepass på ettermiddager.

Har du tips til ufaglært jobber som kun er dagtid, kom gjerne med tips!

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Kan ikke mannen din ta seg av barn og heim på ettermiddagene, da?

Anonymous poster hash: 80c5e...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, dette problemet har jo mange mennesker som bor på små steder med lite arbeidsmarked? De som blir sagt opp i jobben eller har hatt et vikariat som går ut ville jo stått i akkurat samme situasjon, så lenge du faktisk kan jobbe må du på lik linje med andre som er uten jobb finne en løsning på dette selv.. Og i verste fall må du som jeg har tidligere foreslått vurdere å flytte - sånn er livet - fryktelig kjipt men staten kan da ikke gå inn å dekke utdannelse for at du skal få bedre jobb der du bor fordi det er vanskelig for deg å finne eller kunne jobbe i en ufaglært jobb.... Selv de som bor på steder med bedre arbeidsmarked må jo vurdere alle alternativer om de ikke får jobb der de bor....

Anonymous poster hash: f8b6c...79d

Nei for staten syns det er mye bedre å betale dagpenger i opptil to år om ikke jeg skulle finne noe, enn å betale et kurs som koster rundt 15000 som hadde gitt meg flere muligheter på det arbeidsmarkedet som er her....

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke mannen din ta seg av barn og heim på ettermiddagene, da?

Anonymous poster hash: 80c5e...78b

Hvis du leser tråden jobber han også ettermiddag, kveld og natt.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det du er utdanna til, TS?

Kanskje litt lettare å komme med råd om vi veit om du er platearbeidar, kokk eller revisor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for staten syns det er mye bedre å betale dagpenger i opptil to år om ikke jeg skulle finne noe, enn å betale et kurs som koster rundt 15000 som hadde gitt meg flere muligheter på det arbeidsmarkedet som er her....

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Ja, det er riktig. Det er jo fordi NAV ikke er en utdanningssentral.

Hvis det bare er 15 000 det står om, og du er bombesikker på at det kommer til å betale seg, så vil jeg nok betalt av egen lomme.

I værste fall tatt opp forbrukslån!

Anonymous poster hash: 80c5e...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det du er utdanna til, TS?

Kanskje litt lettare å komme med råd om vi veit om du er platearbeidar, kokk eller revisor!

Det har jeg ikke lyst å gå inn på, vil være helt anonym. Men det er egentlig det samme også, for med den sykdommen jeg har er alt arbeid innen dette området uegnet.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er riktig. Det er jo fordi NAV ikke er en utdanningssentral.

Hvis det bare er 15 000 det står om, og du er bombesikker på at det kommer til å betale seg, så vil jeg nok betalt av egen lomme.

I værste fall tatt opp forbrukslån!

Anonymous poster hash: 80c5e...78b

Ja det er noe jeg kommer til å vurdere etterhvert.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpeløs og tafatt er ordene jeg velger å oppsummere problemstillingen med...

Å jo....bortskjemt.

Anonymous poster hash: c7ea6...860

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke lyst å gå inn på, vil være helt anonym. Men det er egentlig det samme også, for med den sykdommen jeg har er alt arbeid innen dette området uegnet.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Aha.

Tenkte berre å prøve å skjøne situasjonen din litt betre.

Viss du er potetsekklempar og ryggen har gitt seg er det jo noko litt anna enn om du er journalist med kronisk senebetennelse i armane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelpeløs og tafatt er ordene jeg velger å oppsummere problemstillingen med...

Å jo....bortskjemt.

Anonymous poster hash: c7ea6...860

Javel, jeg har nevnt at jeg i første omgang ønsket råd/veiledning fra NAV, vil ikke tro det koster så mye for dem. Jeg har også sagt at jeg ikke forventer penger i pose og sekk.

Og ja jeg føler meg ganske rådvill, for jeg har aldri stått som arbeidsledig uten å ha noen utdannelse i bunn. Jeg er ikke tafatt, jeg har brukt masse tid de siste ukene på å finne hvilke muligheter jeg har.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med butikkjobben så du ikke får hull i CVen og sett himmel og jord i bevegelse for å få det til å gå opp med hverdagen. Mannen din har kanskje mulighet til å endre arbeidstid? Det må sjekkes.

Sjekk hva du kan ta av utdanning på nett. Finnes ettårige kurs i feks sekretærjobb.

Avtal med mannen en deadline for når du skal gi opp og dere må belage dere på å flytte. Med noen års perspektiv er det fullt gjennomførbart.

Anonymous poster hash: de589...f04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med butikkjobben så du ikke får hull i CVen og sett himmel og jord i bevegelse for å få det til å gå opp med hverdagen. Mannen din har kanskje mulighet til å endre arbeidstid? Det må sjekkes.

Sjekk hva du kan ta av utdanning på nett. Finnes ettårige kurs i feks sekretærjobb.

Avtal med mannen en deadline for når du skal gi opp og dere må belage dere på å flytte. Med noen års perspektiv er det fullt gjennomførbart.

Anonymous poster hash: de589...f04

Sekretæryrket har jeg vært inne på, men de stillingene jeg har sett som er ledige virker det som om krever en høyere grad av utdanning. Vet ikke om det var tilfeldig eller om de generelt ønsker arbeidstakere med høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekretæryrket har jeg vært inne på, men de stillingene jeg har sett som er ledige virker det som om krever en høyere grad av utdanning. Vet ikke om det var tilfeldig eller om de generelt ønsker arbeidstakere med høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 68aa3...790

Jammen du har jo høyere utdanning, sier du jo...

Anonymous poster hash: 80c5e...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...