AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Skrevet 10. oktober 2013 Av og til drømmer jeg om å dra tilbake i tid. Å dra tilbake da jenter gikk i søte kjoler og gutter gikk i sellebukser. Kvinner i fine kjoler og menn i dress. Da tv, mobil og Internett ikke fantes, barna lekte ute i gatene, guttene jobbet på gårder eller som mekanikere på somrene, flørtet med jentene og kjøpte dem iskrem eller gikk på kino. Noe lignende som filmen, "The Notebook". Det så ut som en så nydelig tid.. Jeg skulle noen ganger ønske jeg vokste opp på en slik plass, i en slik tid.. Hadde sommerromanser, bodde i et hvitt trehus blant store idylliske trær ved siden av en stor innsjø... Ah, så koselig og romantisk det høres ut! Istedet for å vokse opp som tenåring foran PC-skjermen... Nå vokser barn opp foran PC-skjermen... Alt skal være så moderne nå. Jeg skulle ønske jeg vokste opp før i tiden. Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 34
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Skrevet 10. oktober 2013 Tommel opp!! Anonymous poster hash: 309af...fe9 3
Kiarapus Skrevet 10. oktober 2013 #3 Skrevet 10. oktober 2013 Jaa!! Jeg er SÅ enig! det drømmer jeg om også! <3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg vil også reise i tid, men kun på besøk. Tror vi har litt vel lett for å glemme hvor hardt livet var for folk flest den gangen. Anonymous poster hash: 8f5c7...970 23
Stormborn Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er egentlig veldig enig... Jeg er så gammel at jeg husker tiden hvor man faktisk dro til noen uten å ha avtalt til den minste detalj på sms først 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er egentlig veldig enig... Jeg er så gammel at jeg husker tiden hvor man faktisk dro til noen uten å ha avtalt til den minste detalj på sms først Grøss, vil ikke ha folk på døra uanmeldt. Det jeg derimot savner er tiden da folk ikke syntes det var greit å avlyse avtaler i siste liten, bare fordi de kan si fra på sms. Anonymous poster hash: 8f5c7...970 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Alt var bedre før, barne tv, utetider, skolen, barndommen, julefeiringer, lørdagsgodt, polly potetgull osv. *drømmer* Anonymous poster hash: 309af...fe9 5
Kiarapus Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Jeg er egentlig veldig enig... Jeg er så gammel at jeg husker tiden hvor man faktisk dro til noen uten å ha avtalt til den minste detalj på sms først Åh, DET var deilig det! Den gleden man fikk når noen man ikke hadde sett på en stund plutselig sto på døra! Nå ville folk blitt fly forbanna hvis noen kom på besøk uten å avtale først. Det irriterer vettet av meg! Det er ikke mange årene siden folk kom og gikk akkurat når de ønsket det hos meg. Ikke fordi jeg var noe ekstra super trivelig eller jeg hadde noe andre ikke hadde. Men de viste at hos meg var de alltid velkomne og jeg var oppriktig glad for at de kom. Og det var aldri noen som sa ifra på forhånd. Savner det såå mye! Endret 10. oktober 2013 av Kiarapus 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Folk var mindre ensomme før og, fordi vi ringte på døra når vi ville. Besøk kom og gikk. Ville vi treffe barn så gikk vi ut. I dag må barn jages ut og lokkes med både det ene og det andre. For en trist utvikling. Anonymous poster hash: 309af...fe9 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 Alt var bedre før, barne tv, utetider, skolen, barndommen, julefeiringer, lørdagsgodt, polly potetgull osv. *drømmer* Anonymous poster hash: 309af...fe9 Ts her. JA! Jeg vokste opp på 90-tallet, og bare fra den tiden til nå har alt forandret seg drastisk. Man var faktisk ute og lekte som barn, folk kom og gikk på besøk, man var mer sosial . Nå er det mye lettere å avlyse besøk fordi vi har mobiler og facebook... Det er trist. Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 3
Botch Skrevet 11. oktober 2013 #12 Skrevet 11. oktober 2013 Romantisering og nostalgia av fortiden glemmer eller overser gjerne de mørkere sidene bak idyllbildet. 27
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 Folk var mindre ensomme før og, fordi vi ringte på døra når vi ville. Besøk kom og gikk. Ville vi treffe barn så gikk vi ut. I dag må barn jages ut og lokkes med både det ene og det andre. For en trist utvikling. Anonymous poster hash: 309af...fe9 Ts her. Det er sant.. Barn er mindre aktive, de slutter å leke i tidlig alder, setter seg heller foran dataskjermen og spiller et online-spill eller noe. Jeg savner barndommen min, og jeg er så utrolig takknemlig for at jeg rakk å vokste opp ved å være ute i naturen hver dag, og lekte til jeg var 14-15.. Jeg tror min generasjon var den siste som fikk oppleve dette ordentlig. Nå er jo nesten alle barn inne foran skjermen, om de ikke blir kastet ut for å lufte seg,eller skal på kiosken for å kjøpe brus, hehe... Anonymous poster hash: 04ffe...3d7
hjertesukka Skrevet 11. oktober 2013 #14 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Baksida av medaljen glemmes ofte i dette romantiske glansbilde, ja. Tenk på hvordan legevitenskapen har utviklet seg siden den gang. Jeg er blitt fortalt at folk trakk tenner uten bedøvelse for eksempel. Fordi tannlegen ikke stolte på den nye bedøvelsen som var kommet på markedet. Og det var i 1950/60-åra. Det er også kommet mange gode medisiner for sykdommer som du før strøk med av, men som nå blir regnet som uskyldige og lett å bli kvitt. Folk døde som fluer av tuberkulose og det er ikke så veldig lenge siden. Var ikke meningen å helle malurt i begeret, men jeg tenker ofte på dette selv. At det er noe vi gjerne ville hatt tilbake, men da må man ta hele pakken, dessverre. Endret 11. oktober 2013 av hjertesukka 10
Gjest Wanderlust Skrevet 11. oktober 2013 #15 Skrevet 11. oktober 2013 Romantisering og nostalgia av fortiden glemmer eller overser gjerne de mørkere sidene bak idyllbildet. Helt enig. TS, du får drømme deg bort i filmen "Midnight in Paris". Dette sitatet er hentet fra filmen: "Nostalgia is denial - denial of the painful present... the name for this denial is golden age thinking - the erroneous notion that a different time period is better than the one ones living in - it's a flaw in the romantic imagination of those people who find it difficult to cope with the present." 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #16 Skrevet 11. oktober 2013 Baksida av medaljen glemmes ofte i dette romantiske glansbilde, ja. Tenk på hvordan legevitenskapen har utviklet seg siden den gang. Jeg er blitt fortalt at folk trakk tenner uten bedøvelse for eksempel. Fordi tannlegen ikke stolte på den nye bedøvelsen som var kommet på markedet. Og det var i 1950/60-åra. Det er også kommet mange gode medisiner for sykdommer som du før strøk med av, men som nå blir regnet som uskyldige og lett å bli kvitt. Folk døde som fluer av tuberkulose og det er ikke så veldig lenge siden. Var ikke meningen å helle malurt i begeret, men jeg tenker ofte på dette selv. At det er noe vi gjerne ville hatt tilbake, men da må man ta hele pakken, dessverre. Ts her. Ja, det er alltid en bakside, uansett... Vi lever vi lengre nå, det er jo selvfølgelig positivt. Anonymous poster hash: 04ffe...3d7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #17 Skrevet 11. oktober 2013 Helt enig. TS, du får drømme deg bort i filmen "Midnight in Paris". Dette sitatet er hentet fra filmen: "Nostalgia is denial - denial of the painful present... the name for this denial is golden age thinking - the erroneous notion that a different time period is better than the one ones living in - it's a flaw in the romantic imagination of those people who find it difficult to cope with the present." Å, den må jeg se!! Har du sett Water for Elephants? Den er fin! -Ts Anonymous poster hash: 04ffe...3d7
Stella-Polaris Skrevet 11. oktober 2013 #18 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg drømmer meg også tilbake til mer "idylliske" tider, da menn var gentlemen og gikk i dress og hatt, og kvinner gikk med pene kjoler, og det var noe som het folkeskikk og høfflighet. Så kommer jeg på at jeg ikke hadde klart meg uten moderne ideer som likestilling. Og internett. 10
karkl Skrevet 11. oktober 2013 #19 Skrevet 11. oktober 2013 Kanskje vi lever lenger, men jeg tror folk var mer lykkelige før... 8
Gjest Wanderlust Skrevet 11. oktober 2013 #20 Skrevet 11. oktober 2013 Å, den må jeg se!! Har du sett Water for Elephants? Den er fin! -Ts Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 Gjør det Ja, liker den godt. Boken også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå