AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Jeg er oppvokst med at mormor er bestemor og farmor er mor, og morfar er bestefar og farfar er far. Så for meg er det mest naturlig, skal ta det opp med samboer. Er det aller første barnebarnet på begge sider. Hvordan har dere løst det? Blir små barn veldig forvirret om man kaller begge mødrene for bestemor og fedrene for bestefar? Jeg tenker å si f.eks bestemor i Oslo og bestemor i Drammen. Ei venninne har løst det sånn og barna virker ikke forvirret. Anonymous poster hash: d3d08...891
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Vi er begge vant til mormor og morfar/farmor og farfar, så for oss ble det naturlig at også barna kaller besteforeldrene sine det. Enkelt og greit og ingen forvirringer. Anonymous poster hash: 2a5e3...d87
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Farmor/farfar og mormor/morfar? Anonymous poster hash: 17832...246 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Jeg sier farmor, farfar, mommo og bessa. Anonymous poster hash: d3417...b20
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Vi har alltid kalt begge bestemødrene for bestemor og bestefedrene for bestefar. Er ikke mere forvirrende enn at man har to som "heter" onkel, eller to venninner med samme navn. Anonymous poster hash: a7103...b1c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Jeg skulle ønske at barna våre fikk kalle dem mormor/ mofar og farmor/farfar, for det er det jeg er vant til, men mannens foreldre ville bli kalt bestemor/bestefar, så da ble det sånn.. Klarer fremdeles ikke å bli vant til det Anonymous poster hash: 9d078...86f 1
Silfen Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 Besta og bessen er mine besteforeldre. Ungene kaller de oldebesta og oldebessen. Min mor er mormor, for hun mente at hun var for ung til å bli kalt besta.
Silfen Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Min far sine foreldre var forresten farmor og farfar. Men farmor kjente jeg aldri og farfar traff jeg meget lite, så det var ingen forvirring.
Gjest Tekola Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Farmor, farfar, mormor og morfar. Vet noen løser bruken av "bestemor/bestefar" ved å legge til navnene, f.eks Bestemor Gerd og Bestemor Ida.
Amuletten Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Min Mor - Mimmi Min Stefar - ved navn Min Far - Bessen Min Stemor - LestaBesta Hans Mor - Besto Hans Far er død men han kaller han "Pappen til Pappen" =p Min Mormor - Oldemor Min Morfar - Oldefar Dette har de bestemt selv at de vil kalles. Hørtes forvirrende ut, men fireåringen klarer det greit 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 Går selvsagt an med mormor/morfar og farmor/farfar, men iallefall svigermor vil kreve ordet bestemor. Så kanskje vi skal bruke mormor/morfar osv for å ikke skape konflikter. Svigermor er ikke en enkel person..Besta og bessen er mine besteforeldre. Ungene kaller de oldebesta og oldebessen. Min mor er mormor, for hun mente at hun var for ung til å bli kalt besta. Vet ikke hvor du bor men her nordpå blir de ordene helt feil, iallefall bessen, men koselig da Anonymous poster hash: d3d08...891
Lou Salome Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Det hyggeligste er vel om besteforeldrene får velge det selv? Vi spurte, og til min store forbauselse hadde min far en sterk mening om at han ville bli kalt morfar, så da ble det mormor og morfar. Jeg hadde trodd at de ville være bestemor og bestefar,for det kalte jeg mine på morsiden, og de var farmor og farfar fra før, så det er litt forvirring/forveksling av og til. Men min far hadde store motforestillinger mot Bestefar, så da så. De andre er farmor og farfar, enkelt og greit. Og noen ønsker "mor"og "far", besten og besta, Mimmi og Torfinn eller hva som helst. La dem bestemme selv, det setter de nok pris på. 2
wolfpotion Skrevet 27. september 2013 #13 Skrevet 27. september 2013 Jeg vokste opp med at Mormor er Momo og Morfar er Mofa - Farmor er Bestemor og Farfar er Bestefar. Tror det er veldig forskjell til hva man er blitt vandt med, synes du skal kalle dem for det som passer best for dere. Har venninner som kaller begge på begge sider for Bestemor og Bestefar - det går fint og uten forvirring
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #14 Skrevet 27. september 2013 Besto og besten, mormor og morfar. Anonymous poster hash: 12c5f...b23
Gjest Guilty Skrevet 27. september 2013 #15 Skrevet 27. september 2013 Besteforeldrene mine var alle sammen bestefar og bestemor for meg, men la ofte til stedsnavnet etter om det ble snakk om de i andre sammenhenger Vet ikke hvorfor det ble sånn, var bare naturlig.
Silfen Skrevet 27. september 2013 #16 Skrevet 27. september 2013 Vet ikke hvor du bor men her nordpå blir de ordene helt feil, iallefall bessen, men koselig da Anonymous poster hash: d3d08...891 Egentlig er det med t, besten, men vi sier det ikke sånn.
frøkna Skrevet 27. september 2013 #17 Skrevet 27. september 2013 Besta og bessen er mine besteforeldre. Ungene kaller de oldebesta og oldebessen. Min mor er mormor, for hun mente at hun var for ung til å bli kalt besta. Herlig! 1
Tordensky Skrevet 27. september 2013 #18 Skrevet 27. september 2013 Mine besteforeldre har vært momo/mofa, og bestemor/bestefar. Min sønns besteforeldre har selv ønsket å være momo/mofa, og bestemor/bestefar så da beholder vi det :-) Samboeren er vant med bestemor for sin mors mor og farmor/farfar. Alle disse er nå Oldemor/oldefar x og y, osv.
Teeny Skrevet 27. september 2013 #19 Skrevet 27. september 2013 Grandmother eller nana og grandfather da jeg var liten. Bestemor og bestefar da jeg ble eldre og kunne snakke norsk. Det var min mormor og morfar. Far sine foreldre kjente jeg aldri.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #20 Skrevet 27. september 2013 Våre foreldre: besta og besten. De bor på ulike plasser, så vi skiller mellom de ved hjelp av det. Oldeforeldre til ungen kaller vi oldermor og oldefar, med samme prinsipp som besteforeldrene. Anonymous poster hash: f68aa...a30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå