Gå til innhold

Verste kommentar fra eller opplevelse med helsepersonell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi, glemte noe:

Jeg skulle til gynekolog og overhørte gynekologen si til en student "vi pleier vanligvis å spørre pasienten om det er greit at studenter er med, men da kan de jo si nei". Jeg fikk ikke noe spørsmål om det var greit, for å si det sånn og ble bare introdusert for denne ekstra damen. Det fristet hardt å protestere men jeg gadd bare ikke.

Anonymous poster hash: 90103...f7b

Dette er helt vanlig. Skulke man spurt alle og fått nei, ville ingen blitt opplært. Jeg regner med de fleste ville klaget mer da.

Hadde du ikke hørt kommentaren ville du etter all sannsynlighet ikke tenkt over det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt vanlig. Skulke man spurt alle og fått nei, ville ingen blitt opplært. Jeg regner med de fleste ville klaget mer da.

Hadde du ikke hørt kommentaren ville du etter all sannsynlighet ikke tenkt over det heller.

Det kommer vel an på hvilken psykisk bagasje man har med seg. For noen er det ille nok å gå til gynekolog og blottlegge seg for den ene personen, om ikke de skal bli påtvunget en til person i rommet. Kvinner som har vært utsatt for overgrep kan oppleve dette som et lite overgrep.

Dette var ikke på et universitetssykehus og jeg synes faktisk det er frekt å ikke gi folk sjansen til å avgjøre selv om de ønsker flere til å grafse oppi underlivet under en GU. Det er i tillegg både frekt og uproft å snakke høyt om at "vi kunne ha spurt, men da svarer pasienten sikkert nei. Derfor lar vi være å spørre". Det er faktisk litt respektløst. Og jo, jeg ville faktisk ha tenkt over det om gynekologen tok en ekstra person med inn på GU uten å gi meg noen info på forhånd eller spørre om det er greit. Fordi jeg tidligere har blitt spurt om det var greit å ha student inne.

I dette tilfellet skulle jeg til kontroll av en muskelknute så det eneste som skulle gjøres i utgangspunktet var å ta ultralyd, noe jeg synes er veldig uproblematisk og uten ubehag. Når jeg da blir påtvunget en student som skal lære seg standard GU og må frem med spekulum (som jeg synes er veldig ubehagelig og helst skulle sluppet), er det irriterende. Jeg kunne ha sluppet spekulum men måtte likevel få jekket opp dåsa bare fordi denne studenten skulle få øve seg. Og det uten å bli respektert nok til å bli spurt om det er greit.

Anonymous poster hash: 90103...f7b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å spørre pasientene som det er ok at det kommer studenter.

Har selv både vært der som pasient hvor jeg fikk spørsmål om det var greit, en annen gang hvor behandler sa at de hadde student med at behandler mente at det var greit å slippe student, dersom jeg var enig. Og jeg har vært student som har vært med på at pasient har sagt både ja og nei.



Anonymous poster hash: 9c6ef...f16
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen ubehagelig opplevelser med helsepersonell.

* Var på legevakten med store smerter i ryggen. Og kjente at det ikke var muskulært. Hadde også mistet kontrollen over beina og ble kjørt inn min ambulanse. Fikk beskjed av legen om at det var muskulært og så sa hun at jeg var for masete og kverulerende. Hun mente at det ikke var noe vits i å ta røntgen eller videre undersøkelser. Det viste seg at jeg hadde rett, fikk påvist prolaps i rygge like etter.

*Like etter hendelsen over, dro jeg på sykehuset for videre undersøkelser. Måtte være der over natten fordi de ikke viste om jeg trengte operasjon. Jeg ble satt på faste. Etter noen timer kom legen frem til at jeg ikke trengte operasjon. Men det var ingen som passet på fasten min. Faktisk så glemte sykepleierne at jeg fastet og jeg gikk over 24 timer uten mat og drikke. Da jeg sa ifra om dette fikk jeg beskjed om å gå på kjøkkenet selv å lage meg mat (dette er på sykehuset). Jeg sleit da med å gå pga prolapsen i ryggen og jeg var dårlig pga fasten. det hele endte med at jeg besvimte og fikk kjeft av sykepleierne for å være for dårlig.

Den natten ble jeg også plassert på gangen fordi det ikke var nok plasser på rommene. En sykepleier kom å skulle ta temperaturen på meg. Hadde ikke noe forheng så alle kunne se meg hele tiden, sykepleieren ba meg dra ned buksa for hun skulle ta tempen i rumpa. Da protesterte jeg. Det er det mest ubehagelige møte med sykepleiere jeg noen sinne har hatt. Noe så nedverdigende som det er fryktelig. Kan legge til at jeg var voksen da dette hente.

*Fikk henvisning hos psykolog fordi jeg slet med det mentale. Var veldig glad fordi det tok kort tid og jeg trodde jeg hadde fått en flink psykolog.

Jeg sliter med en kronisk sykdom og er hjemme hele dagen. Jeg fortalte dette til psykologen og så fortalte jeg at min største drøm er å klare å komme meg ut i jobb, få tatt utdanning osv. Jeg sa også at sånn som livet var nå, når jeg gikk hjemme for syk til å jobbe og for frisk til å bare ligge på senga. at jeg følte meg som en husmor. Psykologen mente da at jeg skulle være fornøyd med tilværelsen og at hun hadde syntes at det var kjekt å være husmor. Jeg var da 20 år og hun var sikkert i 50årene.

Ja det er er drømmen til alle 20 åringen å være hjemme med kronisksykdom som det ikke finnes en kur for, uten venner, sosialomkrets eller noe som helst liv.

Slutten tvert hos denne psykologen.

*Et annet møte med psykolog. Han brydde seg mer om sex livet mitt en faktisk det jeg var ikke for. Jeg sleit med sykdommen min og trengt noen å snakke med Det eneste han ville prate om var mitt sexliv og det som følgte med det. Jeg var veldig ung og hadde aldri hatt sex. Psykologen som vistnok skal være en av bynens beste var veldig opptatt av om jeg tok på meg selv eller ikke. Sluttet ganske kjapt hos han også.

Har mistet helt troen på psykologer. Har heldigvis møtt flere hyggelige leger og sykepleiere enn fæle folk, så tror jeg bare var uheldig.

(beklager at det er veldig rotete)



Anonymous poster hash: 7f88d...ebf
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en spontanabort for noen år siden, og viste knapt at spontanaborter eksisterte. Altså jeg hadde hørt om det men trudde at det var noe veldig sjeldent og automatisk betyr at det er noe galt med mora, nå vet jeg at det ikke er sånn :)

Jeg ringte legevakten fordi jeg trudde at det var naturlig å gjøre. Jeg var i uke 7, blødde masse og hadde smertefulle kramper (rier). Dama som svarte fnøs til meg, hun mente at jeg hadde bare mensen. Jeg fortalte at jeg hadde hatt mensen i ca 10 år og kjenner kroppen min. Videre fortalte jeg at jeg ikke hadde hatt mensen på 7 uker og hadde hatt 3 positive tester så det var ingen tvil, men nå blødde jeg og hadde smerter. Hun bare fnøs igjen og sa "det er mensen". Gråtende la jeg på. Og hun hadde presentert seg om sykepleier! Greit nok at legevakta ikke gjør noe med spontanaborter da de ikke kan gjøre noe, men det går an å vise respekt på tlf og tru på det den som ringer sier.



Anonymous poster hash: cc286...00b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som ikke skulle ha jobbet med mennesker, og enkelte av de jobber på sykehus o.l. Hva er den verste kommentaren du har fått, eller verste opplevelsen du har hatt med en lege, sykepleier, jordmor e.l?

Verste kommentaren jeg har fått fikk jeg av en sykepleier da jeg skulle ta p-sprøyte, sagt i en veldig spydig, frekk tone: "Du vet at p-sprøyte ikke er anbefalt normale friske mennesker. Det er det vi gir til funksjonshemmede og andre som ikke greier å passe på seg selv!"

Anonymous poster hash: 104f7...f94

Jeg har forresten opplevd ca det samme. Jeg var hos helsesøster og spurte om å få p-sprøyte. Hun var positiv og mente at det var null problem, men hun måtte ringe en lege for å få resepten. Denne legen sa til henne og hun til meg, at han ikke kunne skjønne hvorfor jeg ville ha p-sprøyte da jeg ikke er psykisk utviklingshemmet og kan klare å ta piller hver dag. Men han skrev resepten for det. Jeg ble ikke sur på helsesøstera men på han! Samtidig så kunne jo helsesøstera lat vær å fortelle meg at han sa det, for jeg hørte det ikke.

En gang jeg var psykisk utslitt og kraftig deprimert dro jeg til legen fordi jeg trengte en pause fra alt (sykemelding) og henvisning til terapi. Jeg hadde hatt en spontanabort (nevnt lenger opp), blitt voldtatt noen uker senere (politiet henla saken), og på jobb skjedde det litt av hvert som gjorde arbeidsdagene utrulig slitsomme. Fastlegen min var syk eller noe sånt så jeg fikk time hos en turnuslege, hun bare så rart på meg etter jeg gråtende hadde fortalt min historie og hun sa "skjerp deg, dette er ingen grunn til å deppe over og du trenger ikke terapi eller være hjemme fra jobb. Vi har alle vanskelige perioder men da skjerper vi oss bare". Etter litt diskusjon fikk jeg sykemelding ut den uken, sånn 3-4 dager, inkludert helgen hvor jeg uansett ikke jobbet. Etter noen uker kollapset jeg helt sammen, bare gråt og gråt og kroppen veide plutselig 500 kg kjentes det ut som, og jeg dro til legen igjen, heldigvis fikk jeg time hos fastlegen og han gjorde det han skulle! Han henviste meg og sykemeldte meg i et par uker.

Anonymous poster hash: cc286...00b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde utløst kriseplanen min og satt i en innkomstsamtale med en psykolog og en psykiatrisk sykepleier fra avdelingen. Ingen av disse hadde jeg hatt noen form for kontakt med før, så de var nye og fremmede for meg. Er stykke inn i møte sier jeg at jeg synes situasjonen er ubehagelig da de ikke kjenner meg og jeg ikke kjenner de. Får til svar at det skulle jeg ikke tenke på. De hadde fått rapporter og lest journalen min.. De var for meg fortsatt like fremmede og jeg var midt i en krise!!

Ved utskrivelsen fra samme innleggelsen presterer den samme psykologen å si at uansett hva jeg kom til å si så ville hun sende meg hjem. Det var ikke det jeg trengte å høre for å si det sånn!! Jeg slet med tanker om at jeg ikke fortjente å leve bla a. Det hele endte med at jeg oppsøkte nye overgrep og ville ikke ha noe med noen i avdelingen å gjøre.

Det sitter fortsatt i, og jeg har ved flere anledninger nektet å snakke med den samme psykologen. Jeg vil ikke ha noe med henne å gjøre - ferdig diskutert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til. Når jeg var 15 år måtte jeg operere inn en metallpinne i ankelen. Fikk en hel drøss med forskjellige medisiner etterpå, som jeg reagerte ganske dårlig på. Jeg måtte trilles i rullestol når vi skulle forlate sykehuset da jeg som sagt følte meg veldig dårlig. Fikk med meg et lite pappbeger i fall jeg kom til å kaste opp. Når vi var kommet oss ut av heisen i første etasje, og skulle til å trille mot utgangen (hvor det alltid er veldig mange mennesker) spydde jeg kullsvart og knallgult oppkast. Det sprutet som en foss, over hele meg og utover gulvet. En ting var hvor pinlig det var, men det var veldig vondt også så tårene trillet. Noen av legene som gikk forbi oss listet seg på tå og gikk lengst mulig unna for å unngå å tråkke i sølet, og stoppet ikke opp et sekund for å tilby hjelp. Et par andre kvinnelige leger/sykepleiere stoppet opp med et oppgitt blikk og den ene sa i en sur/nedlatende tone at vi måtte ikke grise sånn her hvor det var så mye trafikk hele tiden, og at vi måtte se til å fjerne det. Moren min har en kort lunte, så dere skal tro hun eksploderte på denne kvinnen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lignende, men langt i fra så ille, opplevelse med apoteket. Listet meg inn, snek meg bort til hylla, tok med en pakke Dulcolax (avføringspiller) og snek meg videre til disken. Dama bak disken nesten ropte "Ja, så det var avføringstabletter du skulle ha i dag, ja!" Fikk lyst til å rope til alle der inne JEG ER BARE SPISEFORSTYRRET, IKKE FORSTOPPET.

Hva helsepersonell ellers angår har jeg veldig mange gode og veldig mange dårlige opplevelser. De personene som har betydd mest for meg i livet er faktisk mennesker jeg har møtt på sykehus. Skulle ønske alle var som dem.

Anonymous poster hash: 51a9a...455

Det var svært så fintfølende du er. Dulcolax eller andre typer avføringsmidler er vel ikke flaut å kjøpe. Men den damen var frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ta celleprøve hos fastlegen. Hun var veldig stressa og ubehagelig. Følte ikke jeg fikk noe ut av timen, sånn utenom at jeg fikk tatt celleprøven da.

Så, når jeg var ferdig og stod ute på venterommet/gangen for å betale for meg kommer samme fastlege joggende ut med skjemaet sitt og sa hun hadde glemt å spørre meg hvor lang menssyklusen min var og når jeg sist hadde mensen. Rett foran en haug med ukjente folk på venterommet.

Skiftet fastlege umiddelbart etterpå.

Så frekt! Hadde en lignende opplevelse hos min fastlege. Var og skulle fryse bort en fotvorte, og når jeg skulle betale etterpå så kommer hun løpende og roper "jeg glemte å skrive den vortegreia på regningen", og det er fullt av mennesker på venterommet som garantert får med seg dette. Det var flaut for meg og utrolig uprofesjonelt av henne.

Anonymous poster hash: d7c54...0b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på nyfødtintensiven med yngste, han var inlagt der sin første uke da han trengte behandling med surstoff (åpen duktus) og antibiotika for infeksjon. En eldre sykepleier hadde vakt på ham en av dagene og klarte å si at det nok var noe jeg hadde gjort som gjorde at han hadde en infeksjon. At det var min skyld at han var NI. Jeg var i utgangspunktet veldig langt nede, og en veldig hormonell, sårbar og ferst tobarnsmamma... Dette hjalp ikke akkurat!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært så fintfølende du er. Dulcolax eller andre typer avføringsmidler er vel ikke flaut å kjøpe. Men den damen var frekk.

Fintfølende?

Anonymous poster hash: 51a9a...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fintfølende?

Anonymous poster hash: 51a9a...455

Ja, fordi du syntes det var så flaut at du måtte liste deg bort til hyllene hvor slike midler befant seg. Jeg ser ikke forskjellen mellom kjøp av dette og Paracet, for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, fordi du syntes det var så flaut at du måtte liste deg bort til hyllene hvor slike midler befant seg. Jeg ser ikke forskjellen mellom kjøp av dette og Paracet, for eksempel.

Whatever. Slutt å avspor!

Anonymous poster hash: ae127...698

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en opplevelse hos tannlegen da jeg var liten. Jeg hadde fått mitt første hull og måtte borre. Tannlegen satt bedøvelsen og satt i gang med borringen. Jeg hadde så fryktelig vondt, og kunne ikke skjønne hvorfor. Jeg hadde jo fått bedøvelse. Jeg reagerte jo selfølgelig på smertene ved å si at det var veldig vondt og vri meg unna, noe jeg synes er en normal reaksjon for et barn som har vondt. Tannlegen trodde ikke på at jeg hadde det vondt og synes da det var passende å klype meg i nakken... Jeg responderte med å bite han i fingeren.. heheh :fnise: Jeg har faktisk hatt tannlegeskrekk siden.

Jeg har det sånn at hver gang jeg skal til tannlegen må jeg be om bedøvelse. Jeg har hypermobile ledd og er ekstremt sensitiv i tennene, så én bedøvelse holder ikke hvis jeg må borre. Da jeg var på barneskolen hadde jeg en sånn fæl gammel gubbe av en tannlege som latterliggjorde meg når jeg sa jeg hadde det vondt, og borret uten bedøvelse. Han mente at jeg fint burde tåle smerten, for den var jo ikke sååå ille. >_<

Og en annen gang så var jeg hos en annen tannlege som skulle trekke ut en visdomstann. Han trakk den halvveis ut, og ringte så til Tannlegesenteret på Tåsen og fikk en time til meg der to dager etterpå, hvilket vil si at jeg gikk med en tann trukket halvveis ut i to hele dager- på smertestillende tabletter. Yay. Kan tro det var digg. Så jeg skiftet til Tannlegesenteret i stedet. Forbasket dyrt, men jeg har ingen problemer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi du syntes det var så flaut at du måtte liste deg bort til hyllene hvor slike midler befant seg. Jeg ser ikke forskjellen mellom kjøp av dette og Paracet, for eksempel.

Fordi jeg synes det er flaut å være så syk at jeg ødelegger kroppen min med avføringsmidler.

Anonymous poster hash: 51a9a...455

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg synes det er flaut å være så syk at jeg ødelegger kroppen min med avføringsmidler.

Anonymous poster hash: 51a9a...455

Det kan jeg forstå, men kjenner de apotekansatte til dette, ettersom du syntes det var så flaut? For i utgangspunktet tror jeg ikke personalet bruker tid på å tenke på hvorfor folk kjøper det de gjør.

Hvordan går det med deg nå? (Nå får jeg sikkert kjeft for avsporing igjen, men jeg synes det er vondt å vite at noen blir så syke og får et så forvrengt syn på kroppen sin at de tyr til slike midler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til. Den gjelder ikke meg da. Men venninna mi var litt sen med mensen og dro til apoteket for å kjøpe graviditetstest. Tror du ikke hun bak kassa sa dette til mora til kjæresten hennes eller? Kjente jeg ble forbanna på hennes vegne.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til. Den gjelder ikke meg da. Men venninna mi var litt sen med mensen og dro til apoteket for å kjøpe graviditetstest. Tror du ikke hun bak kassa sa dette til mora til kjæresten hennes eller? Kjente jeg ble forbanna på hennes vegne.

Å bli forbanna er nå en ting, men dette er jo faktisk ulovlig så hadde venninnen klaget på det hadde hun sikkert fått sparken!!

Anonymous poster hash: 812ed...ff1

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Å bli forbanna er nå en ting, men dette er jo faktisk ulovlig så hadde venninnen klaget på det hadde hun sikkert fått sparken!!

Anonymous poster hash: 812ed...ff1

Det er det som er tingen: Nordmenn er for dårlige til å klage på dårlig service eller det å oppleve dårlig behandling sånn generelt. Man tenker ofte "jaja", og lar det bli med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...