Gå til innhold

De som tar seg fri pga mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tydelig at du aldri har opplevd menssmerter og at du er en mann. Jeg plages med menssmerter den første dagen (og noe ganger den andre dagen også) og det er rett og slett uutholdelig. Det gjør så vondt at jeg ikke klarer å tenke på noe og klarer i hvert fall ikke å utføre arbeid. Det føles som at noen har stukket deg med kniv på nedre del av magen og fortsetter å skjæe i deg, du får frysninger og blir veldig dårlig.

Så du kan være vennlig å slutte å uttale deg om ting du selv ikke har opplevd.

Anonymous poster hash: 1f377...1da

Hvorfor ikke gå på P-piller, plaster, ring osv.?

Anonymous poster hash: 1771d...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke gå på P-piller, plaster, ring osv.?

Anonymous poster hash: 1771d...5cb

Fordi p-piller ikke er svaret på alt, men det jeg pleier å gjøre, er å ta smertestillende med engang jeg kjenner at smertene er på vei eller med en gang jeg oppdager at jeg har fått mens, det hjelper og da kjenner jeg bare murring og svake smerter. Rekker jeg ikke å ta smertestillende, er helvete løs.

Anonymous poster hash: 1f377...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange av de 6 % holder til på KG, for i denne tråden var det virkelig utrolig mange kvinner med helt ekstreme menssmerter samlet på ett brett. Alle sier de har så sterke smerter at de besvimer og ikke greier å gå. Mens ute i det virkelige liv har jeg aldri møtt på en kvinne som har så sterke menssmerter, verken blant familie, venninner, klassekamerater eller arbeidskolleger.

Dere som har invalidiserende menssmerter, hvorfor går dere ikke på p-sprøyte som fjerner mensen helt?



Anonymous poster hash: c6fd7...d4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange av de 6 % holder til på KG, for i denne tråden var det virkelig utrolig mange kvinner med helt ekstreme menssmerter samlet på ett brett. Alle sier de har så sterke smerter at de besvimer og ikke greier å gå. Mens ute i det virkelige liv har jeg aldri møtt på en kvinne som har så sterke menssmerter, verken blant familie, venninner, klassekamerater eller arbeidskolleger.

Dere som har invalidiserende menssmerter, hvorfor går dere ikke på p-sprøyte som fjerner mensen helt?

Anonymous poster hash: c6fd7...d4e

Det er en person her som har nevnt at det bare er 6 % av den kvinnelige befolkningen som sliter med invalidiserende smerter, men vedkommende kom ikke med kilder. Jeg er en av de som sliter med sterke smerter, men jeg har verken vært hos legen eller deltatt i undersøkelser, og det tror jeg gjelder ganske mange, så det tallet stemmer høyst sannsynlig ikke.

Anonymous poster hash: 5e9af...240

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med sterke mens-smerter kan trøste dere med at smertene er borte etter første fødsel ..

Jeg hadde kjempevondt og kastet opp som regel hver gang jeg hadde mensen .. men etter at jeg fikk barn så kjente jeg omtrent ingenting - bortsett fra litt mild murring noen ganger.

Det var akkurat likt for moren min ...

Mulig det var sånn for deg, men langtifra alle blirkvitt menssmertene etter en fødsel.

Jeg hadde så sterke menssmerter at jeg kastet opp, besvimte og lå å vrei meg i smerter fra jeg fikk mensen å til jeg kom i overgangsalderen å mensen opphørte.

Faktisk, etter at jeg hadde fått barn, så fikk jeg i tillegg til ekstremt sterke smerter i mage og rygg, smertestrømninger nedover bena. Jeg klarte ikke annet enn å ligge i senga.

P-piller brukte jeg en kort periode, men måtte slutte da jeg fikk migrene å pillene forværret migrenen.

Etter å ha prøvd mange typer reseptbelagte smertestillende - som ikke tok smertene, fant legen en type. Disse fungerte bra på meg, men ikke lenge etter at jeg hadde fått de ble de trukket fra markedet da mange hadde fått bivirkninger som ikke var så heldige.

I tillegg til smerter hadde jeg også store blødninger, å plutselig kunne det komme en "foss" som selvsagt gikk igjennom både bind og klær.

Observerer at flere nevner utredning. Hadde mensen vært en manns-lidelse, hadde utredninger vært mer prioritert. Nå er det enklere å tilegne seg informasjon, ja se bare her på forumet. Det er mange som har ekstreme plager under mensen, å det diskuteres det her. Jeg er sikker på at flere av de som leser her blir oppmerksom på at man kan utredes for disse plagene. Det var det ikke snakk om i min tid som menstruerende.

Men uansett om man utredes, så er ikke det sagt at det finnes en "kur". Noen vil ha ekstreme smerter og plager under mensen uansett. For noen finnes det rett og slett ikke medisiner som fungerer. Jeg blir litt provosert når jeg ser at noen mener at det kan da ikke være så ille at man ikke kan gå på jobb... det kommer jo også an på hvilken type jobb man har også da...

Anonymous poster hash: 64fa8...7fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borte fra jobb kun en gang pga mensen. Det var den dagen jeg besvimte av smertene og slo hull i hodet og heller måtte dra til legen.

Ellers så har jeg også sagt nei til å jobbe hvis jeg har blitt oppringt for å jobbe ekstra på de dagene mensen er som verst.



Anonymous poster hash: 0e2bd...0e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi p-piller ikke er svaret på alt, men det jeg pleier å gjøre, er å ta smertestillende med engang jeg kjenner at smertene er på vei eller med en gang jeg oppdager at jeg har fått mens, det hjelper og da kjenner jeg bare murring og svake smerter. Rekker jeg ikke å ta smertestillende, er helvete løs.

Anonymous poster hash: 1f377...1da

Du kan gå på P-piller uten å ta pause, da slipper du mensen.

Anonymous poster hash: 1771d...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg hadde verre mensensmerter da jeg var tenåring. Nå har jeg for det meste bare litt verking i ryggen og hodepine, men også få hetetokt-aktige svetteanfall, særlig hvis jeg blør mye.

Mensen er ikke noen sykdom. Det er ingen grunn til å ta seg fri med mindre man faktisk har så sterke smerter/blødning at det er til hinder. Dette er jo selvfølgelig et definisjonsspørsmål, men stort sett hjelper det å ta en Paracet og ibux og ta med ekstra på jobben i tilfelle, og skifte bind/tampong litt oftere. Yoga utenom mensen kan forebygge de verste smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 ganger i året har jeg så store smerter at jeg rett og slett ikke fungerer. Ligger å gråter hele natta (jeg har høy smerteterskel, og gråter svært sjelden til vanlig), får ikke sove fordi det gjør vondt, og har så sterke smerter at jeg må KRABBE til doen for å kaste opp, og blør som om jeg hadde blitt skutt. Regner med de fleste da skjønner at man ikke bare kan ta seg sammen og dra på jobb/skole/whatever. Jeg vil forresten tro at svært få voksne mennesker "skulker" og bruker mensen som unnskyldning. Dersom dette faktisk skjer, er det utrolig kjipt for de som plages ordentlig med det, og mister troverdigheten.

Du er iallefall heldig som selv ikke er i en slik situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en person her som har nevnt at det bare er 6 % av den kvinnelige befolkningen som sliter med invalidiserende smerter, men vedkommende kom ikke med kilder. Jeg er en av de som sliter med sterke smerter, men jeg har verken vært hos legen eller deltatt i undersøkelser, og det tror jeg gjelder ganske mange, så det tallet stemmer høyst sannsynlig ikke. Anonymous poster hash: 5e9af...240

Anonymous poster hash: daa1d...9e9

Her er en kildene:

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/mens.htm

Anonymous poster hash: daa1d...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange av de 6 % holder til på KG, for i denne tråden var det virkelig utrolig mange kvinner med helt ekstreme menssmerter samlet på ett brett. Alle sier de har så sterke smerter at de besvimer og ikke greier å gå. Mens ute i det virkelige liv har jeg aldri møtt på en kvinne som har så sterke menssmerter, verken blant familie, venninner, klassekamerater eller arbeidskolleger.

Dere som har invalidiserende menssmerter, hvorfor går dere ikke på p-sprøyte som fjerner mensen helt?

Anonymous poster hash: c6fd7...d4e

Hvilken gruppe kvinner tror du egentlig gidder å skrive i denne tråden? Svaret er naturligvis DEM DET GJELDER.

Og du vet at noen fortsetter å få mensen som normalt tross p-stav, p-sprøyte eller piller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier det bare er å begynne på p-piller o.l, hva med de som ikke tåler bivirkningene av sånn prevansjon?

Og visste dere at p-sprøyte ikke er anbefalt da det er stor sjanse for å få benskjørhet av det?

P-piller gir også økt sjanse for blodpropp.

Jeg tok p-sprøyte en gang, og aldri mer. Ødela mens-syklusen fullstendig i et halvt år. Egentlig så skal den bare virke i 3 måneder. Mensen er kjipt, men det er nesten enda kjipere å ikke få den av og til. Jeg trodde jeg var gravid når mensen forsvant i så mange måneder.

Og husk at alle er forskjellige, det som funker for deg funker ikke nødvendigvis for alle andre. ;)



Anonymous poster hash: 54598...372
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange av de 6 % holder til på KG, for i denne tråden var det virkelig utrolig mange kvinner med helt ekstreme menssmerter samlet på ett brett. Alle sier de har så sterke smerter at de besvimer og ikke greier å gå. Mens ute i det virkelige liv har jeg aldri møtt på en kvinne som har så sterke menssmerter, verken blant familie, venninner, klassekamerater eller arbeidskolleger.

Dere som har invalidiserende menssmerter, hvorfor går dere ikke på p-sprøyte som fjerner mensen helt?

Anonymous poster hash: c6fd7...d4e

Vel det er jo typisk de som velger å kommentere på denne tråden.

Dette er ekstremt forenklet, men jeg tenker følgende: Der nesten 2700 som har lest denne tråden og ca forskjellige brukere som 40 som har kommentert. Hvis det er 20 i denne tråden som har sagt at de har ekstreme menssmerter. Hvis vi antar at hver bruker har vært inne på tråden 5 ganger så blir det ca. 3.5 prosent har ekstreme menssmerter av de som har vært inne på denne tråden.

Anonymous poster hash: 34b51...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er så plaget, hvorfor i alle dager har dere mensen? Gå på f.eks på P-piller eller andre P-preparater uten å ta pause.

Anonymous poster hash: 1771d...5cb

Det er ikke alle dette fungerer for. For meg blir PMS verre, menssmertene er like ille og mens kommer uansett om jeg fortsetter med piller, plaster osv. gjennom måneden. Dermed kan smertestillende for noen være det minste av to onder.

Anonymous poster hash: 1490e...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange av de 6 % holder til på KG, for i denne tråden var det virkelig utrolig mange kvinner med helt ekstreme menssmerter samlet på ett brett. Alle sier de har så sterke smerter at de besvimer og ikke greier å gå. Mens ute i det virkelige liv har jeg aldri møtt på en kvinne som har så sterke menssmerter, verken blant familie, venninner, klassekamerater eller arbeidskolleger.

Dere som har invalidiserende menssmerter, hvorfor går dere ikke på p-sprøyte som fjerner mensen helt?

Anonymous poster hash: c6fd7...d4e

Hadde jeg ikke slitt med dette hadde jeg ikke svart i denne tråden.... Slik er det stort sett på kg, ellers hadde jo 90% av befolkningen hatt samlivsproblemer, vært gravid, etc.. Jf tråder som omhandler dette.

Jeg går ikke på pillen eller annen prevensjon fordi jeg prøver å bli gravid, men tidligere var pillen en god løsning for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå på P-piller, plaster, ring osv.?

Anonymous poster hash: 1771d...5cb

Den løsningen er litt dum i de årene man sliter med å få barn.....

Forresten så har det ofte ikke virkning. De som er sterkt angrepet av endometriose må i kunstig overgangsalder eller fjerne livmora.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, da finner du sikkert andre løsninger. Naproxen, P-piller el. dersom det ikke hjelper med vanlige smertestillende.

Uhm? Tror du ikke at dersom man har hatt disse smertene siden man var 15 år gammel, så har man prøvd alt? Og det å "bare få barn" er det faktisk noen av oss som ikke "bare kan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Uhm? Tror du ikke at dersom man har hatt disse smertene siden man var 15 år gammel, så har man prøvd alt? Og det å "bare få barn" er det faktisk noen av oss som ikke "bare kan".

Hvem er det som har sagt "bare å få barn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Smertene forsvinner ikke etter man får barn, mine ble verre.

Vel, det er veldig mange som blir kvitt smertene etter å ha født barn.

Jeg gikk fra å ha så vondt at jeg ofte kastet opp, klarte ikke ligge i sengen eller sitte i en stol, måtte til tider bare gå kroket fram og tilbake på gulvet når det verket som verst. Etter at jeg fikk mitt første barn var menssmertene borte vekk. Det hendte at jeg blødde rett gjennom klærne for jeg merket ikke lengre når mensen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...