Gå til innhold

De som tar seg fri pga mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter i perioder med ekstreme smerter. Og jeg er i en krevende jobb, der jeg har en mellomlederstilling, stadig leder møter og holder presentasjoner og jobber mot kunder. Jeg får migrene, der jeg må ligge stille uten lyd i et mørkt og kaldt rom. Jeg blir kvalm og kaster opp, og jeg får diarè. Og korsryggen låser seg.

For meg er løsningen riktig bruk av medisiner. Jeg har god dialog med legen, og sørger for å ta medisiner før smertene setter seg. Da fungerer jeg fint i en jobbsituasjon, eneste begrensningen er at jeg ikke kan kjøre bil på grunn av migrenemedisinene, og at hodet fungerer litt tregere. Jeg har kanskje 1-2 sykedager i året på grunn av dette. Men det er ingen andre som gjør min jobb, så jeg må ta det igjen neste helg.

Men jeg er dels enig - jeg forstår meg ikke på de som har store smerter og er borte fra skole/jobb, men som stapper innpå med paracett (!) og ikke har tatt en prat med legen. Det finnes hjelp og medisiner for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke så veldig ofte at kvinner har så vondt at de besvimer når de har mensen? Og i såfall så har de erklæring fra legen så da er det vel ikke noe problem?

Er det ikke det som jeg skriver om da? Menssmerter som er så kraftige at man besvimer, ikke klarer å gå, kaster opp og er omtåket?

Det er da vel ikke snakk om vanlige småsmerter/ubehag ved mensen?

Og nei, det er nok ikke så ofte at smertene er så vonde, men for noen få kan nok det skje.

Du forstår ikke mine spørsmål, men jeg forstår virkelig ikke dine.



Anonymous poster hash: 5bd44...919
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter i perioder med ekstreme smerter. Og jeg er i en krevende jobb, der jeg har en mellomlederstilling, stadig leder møter og holder presentasjoner og jobber mot kunder. Jeg får migrene, der jeg må ligge stille uten lyd i et mørkt og kaldt rom. Jeg blir kvalm og kaster opp, og jeg får diarè. Og korsryggen låser seg.

For meg er løsningen riktig bruk av medisiner. Jeg har god dialog med legen, og sørger for å ta medisiner før smertene setter seg. Da fungerer jeg fint i en jobbsituasjon, eneste begrensningen er at jeg ikke kan kjøre bil på grunn av migrenemedisinene, og at hodet fungerer litt tregere. Jeg har kanskje 1-2 sykedager i året på grunn av dette. Men det er ingen andre som gjør min jobb, så jeg må ta det igjen neste helg.

Men jeg er dels enig - jeg forstår meg ikke på de som har store smerter og er borte fra skole/jobb, men som stapper innpå med paracett (!) og ikke har tatt en prat med legen. Det finnes hjelp og medisiner for dette.

Ja, det finnes hjelp, men jeg var nesten 40 da jeg endelig ble trodd. Før det sa alle leger at menssmerter var helt naturlig. Ikke så rart jeg følte meg dum da jeg måtte være hjemme fra skolen. Jeg trodde jeg var pyse. Da hadde jeg proppet innpå smertestillende siden jeg var 12 år. Har fått magesår av alle tablettene.

Det hjalp meg også lite når jeg kastet opp pillene før de fikk sjans til å virke.

Jeg håper legene hører mer på dagens unge jenter nå. Å ha ekstreme menssmerter er ikke naturlig!

Uansett så ha dette i bakhodet når dere dømmer folk for å være borte fra jobb "bare" pga mensen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med sterke mens-smerter kan trøste dere med at smertene er borte etter første fødsel ..

Jupp, det er vel det verste jeg kan høre, tenker jeg. Hva om vi ikke kan få barn, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å være plaget med ekstreme smerter for noen år tilbake. De var så sterke at jeg ble helt omtåket. Klarte ikke stå oppreist d de strålte nedover lårene. Eneste jeg klarte var å ligge å vri meg mens svetten tøt ut. Er idag imun mot div smertestillende. Men er vel ikke så rart. Tok opptil 10-12 tabletter om dagen for å prøve å holde det i sjakk. Skulle heller gått på jobb med skikkelig influensa enn å gått på jobb med ekstreme mens smerter. Ts, du aner ikke hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper legene hører mer på dagens unge jenter nå. Å ha ekstreme menssmerter er ikke naturlig!

Uansett så ha dette i bakhodet når dere dømmer folk for å være borte fra jobb "bare" pga mensen.....

Svaret mitt forutsetter at man blir trudd. Noe jeg trur de fleste fastleger gjør i dag, da det er et vanlig problem. I tillegg trur jeg de fleste har såpass oppegående foreldre at de støtter opp om legebesøk og medisinering dersom dette er et problem allerede i ung alder. For min del fulgte både min mor og fastlegen opp i stor grad, og vi forsøkte ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Conradine

Jupp, det er vel det verste jeg kan høre, tenker jeg. Hva om vi ikke kan få barn, da?

Vel, da finner du sikkert andre løsninger. Naproxen, P-piller el. dersom det ikke hjelper med vanlige smertestillende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da finner du sikkert andre løsninger. Naproxen, P-piller el. dersom det ikke hjelper med vanlige smertestillende.

Er ikke bare å finne andre løsninger. Så enkelt er det ikke. Jeg har prøvd det meste i mange år og til slutt ble jeg satt i kunstig overgangsalder med de plagene det medfører. Da hadde allerede mange skole og arbeidsår gått til utprøving og operasjoner. Mye fravær selvfølgelig.

Så det er ikke BARE å gjøre sånn og sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare å finne andre løsninger. Så enkelt er det ikke. Jeg har prøvd det meste i mange år og til slutt ble jeg satt i kunstig overgangsalder med de plagene det medfører. Da hadde allerede mange skole og arbeidsår gått til utprøving og operasjoner. Mye fravær selvfølgelig.

Så det er ikke BARE å gjøre sånn og sånn.

Jeg må bare underskrive på denne.

Og angående fravær, 100% arbeidsufør i over ett år på grunn av menssmerter er ikke akkurat gunstig på CV-en.

Anonymous poster hash: 213dc...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å si at man må skjerpe seg når man ikke har kjent på skikkelig menssmerter! Når man klarer seg på ibux/naproxen/paracet har man ikke skikkelig vondt.

Jeg har ekstreme menssmerter, hatt lapraskopi fordi de mistenkte endometriose, men nei da. Jeg er bare en av de uheldige som har ekstrem menssmerter uten noe sykdom bak. Jeg går på p-piller, men det hjelper lite. Får sterke smertestillende av legen og da er jeg såpass bra at jeg orker å sitte i joggebukse i sofaen. Siden jeg går på p-piller så kan jeg time sånn ca når mensen kommer og prøver alt jeg kan for at den skal komme når jeg har fri.



Anonymous poster hash: 72d9f...a0d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endometriose kanskje?

Stenose er en forsnevring av en blodåre eller et pølselignende orgen (det hørtes teit ut) som f.eks livmorhalsen eller tarmen. Så det kan godt være stenose i livmorhalsen, noe som høres veldig vondt ut.

Anonymous poster hash: 72d9f...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare underskrive på denne.

Og angående fravær, 100% arbeidsufør i over ett år på grunn av menssmerter er ikke akkurat gunstig på CV-en.

Anonymous poster hash: 213dc...5bf

Noen har lavere smertegrense enn andre, sånn er det og sånn vil det nok alltid være.

Anonymous poster hash: daa1d...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg et innlegg fra en som ikke kan møte opp til viktig fremføring fordi hun har mensen og jeg har hørt om flere som tar seg fri fra jobben pga det.

Men jeg må spørre, er dette egentlig ok? Mensen er noe som kommer hver eneste måned, er det virkelig ok at de skal ta seg fri hver gang? Hva burde skje og hva tenker du?

Skjønner godt at bedrifter heller ansetter menn hvis det er sånn det skal være. Enten så er det mensen eller graviditet, det blir jo mange dager borte fra jobb/skole.

Anonymous poster hash: 535c0...4c6

Det var jeg som skrev det innlegget du viser til, og jeg skrev IKKE at jeg "ikke kan møte opp fordi jeg har mensen". Jeg var ute etter råd for å takle smertene. Jeg har aldri tatt meg fri pga. menssmerter, men for dem som har utrolige smerter med oppkast og som besvimer så ser jeg virkelig ikke problemet. Er det bedre å bruke tiden på jobben/skolen til å sitte på do/kaste opp og besvime, enn å være hjemme? Det er selvsagt ikke noe man velger selv, og det er veldig enkelt for dere som har litt eller ikke noe som helst smerte å si at vi er så tragiske.

Anonymous poster hash: 3db8e...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har lavere smertegrense enn andre, sånn er det og sånn vil det nok alltid være.

Anonymous poster hash: daa1d...9e9

:hakeslepp:

Du blir ikke 100% arbeidsufør på grunn av lav smerteterskel!

Anonymous poster hash: 213dc...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg går på p-piller så kan jeg time sånn ca når mensen kommer og prøver alt jeg kan for at den skal komme når jeg har fri.

Anonymous poster hash: 72d9f...a0d

Det som virkelig hjalp meg var å finne et pillemerke jeg kunne gå på 3-4 måneder i strekk. For så å time akkurat når jeg fikk mens. Det finnes jo også merker der du slipper blødning overhodet, kanskje noe å prøve seg på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt meg fri pga mensensmerter, men jeg har allikevel hatt fravær fordi jeg har besvimt på vei til jobb eller på jobb. Heldigvis gikk smertene over etterhvert som jeg ble eldre.



Anonymous poster hash: e9da8...602
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen har lavere smertegrense enn andre, sånn er det og sånn vil det nok alltid være.

Anonymous poster hash: daa1d...9e9

Lav smerteterskel???? Tror ikke du vet hva du snakker om.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første dagen er alltid helt forferdelig for meg. Jeg ligger og vrir meg i timesvis mens jeg gråter, og bare kommer meg opp eventuelt for å kaste opp. Jeg blir helt blek i ansiktet og svetten renner av panna mi. Jeg klarer ikke å gjøre noen ting, og smertestillende hjelper ikke. Hvordan skulle jeg ha kommet meg til jobb, og hvordan skulle jeg ha klart å gjøre noe produktivt? Heldigvis pleier jeg å "time" mensen til helgene.



Anonymous poster hash: a1a46...f04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så plaget, hvorfor i alle dager har dere mensen? Gå på f.eks på P-piller eller andre P-preparater uten å ta pause.

Anonymous poster hash: 1771d...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg et innlegg fra en som ikke kan møte opp til viktig fremføring fordi hun har mensen og jeg har hørt om flere som tar seg fri fra jobben pga det.

Men jeg må spørre, er dette egentlig ok? Mensen er noe som kommer hver eneste måned, er det virkelig ok at de skal ta seg fri hver gang? Hva burde skje og hva tenker du?

Skjønner godt at bedrifter heller ansetter menn hvis det er sånn det skal være. Enten så er det mensen eller graviditet, det blir jo mange dager borte fra jobb/skole.

Anonymous poster hash: 535c0...4c6

Tydelig at du aldri har opplevd menssmerter og at du er en mann. Jeg plages med menssmerter den første dagen (og noe ganger den andre dagen også) og det er rett og slett uutholdelig. Det gjør så vondt at jeg ikke klarer å tenke på noe og klarer i hvert fall ikke å utføre arbeid. Det føles som at noen har stukket deg med kniv på nedre del av magen og fortsetter å skjæe i deg, du får frysninger og blir veldig dårlig.

Så du kan være vennlig å slutte å uttale deg om ting du selv ikke har opplevd.

Anonymous poster hash: 1f377...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...