Gå til innhold

De som tar seg fri pga mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men kjære deg - vet du hvordan man tar et utvalg av mennesker?

Anonymous poster hash: daa1d...9e9

Men kjære deg - leste du ikke innlegget mitt på forrige side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært borte 1 dag fra jobb pga av sterke mensen smerter.Jeg får så ekstreme smerter,som går fra eggstokk område og nedover beina. Sliter med å gå. Men dro til legen å får enda medisiner når det er så ille.



Anonymous poster hash: 6014f...e16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensensmerter er ikke bare bare for noen folk.

Jeg har vært hos ulike leger og gynekologer for å se om det er noe som er galt med meg ettersom at jeg sliter så mye med disse smertene, men alt er bra, og det eneste som KANSKJE kan dempe smertene er å operere. Noe jeg selvfølgelig ikke vil.

Jeg spyr, får migrene, blir kvalm, svimmel og hele pakka. Når jeg får mensensmerter, så må jeg helst ligge i senga med dyne, flistepper, ullsokker og joggebukse. Har prøvd sikkert 10 forskjellige tabletter også, men ingenting som tar knekken på det. Dette varer gjerne i 2-3 dager også. "Heldigvis" er dette noe jeg bare har 2-3 ganger i året, ettersom at jeg utsetter mensen mest mulig. Og for å unngå å være vekke fra skole/jobb, har jeg klart å gjøre det slik at jeg har de verste dagene i en helg, slik at jeg heller ødelegger en helg fremfor å ikke dra på skole/jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg, i motsetning til 95% av denne tråden, kjenner aldri at jeg har mensen. Største smertene jeg har under den uken er å trøkke tampongen inn.



Anonymous poster hash: 757cd...164
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt så sterke smerter at det startet med å murre i nese, lepper, kjaken, ørene og til slutt ned nakken. Det tok ca 20 minutter. Så bare svimte jeg av, -på jobb.

Veldig vondt å ikke få rett smertestillende med engang. Legen og jeg fant ut at jeg ikke hadde et ensym som naturlig omdanner til Morfin i kroppen.

Så jeg svimte av i hytt og pine, tok smertestillende jeg hadde fått av legen, men var nytteløse.

Smertene var så lynraske uten forvarsel ofte, at kroppen skrudde seg av rett og slett...

Å måtte være proff på jobb og plutselig vri meg i rie-lignende kramper, spy/rennemage og svime av...Nei takk.

Først er det ca 20 minutter mellom hver krampe, så blir det kortere og kortere, til slutt bare sekunder... Grusomt når jeg kliner til med å være våken mellom slaga, så når det står på vil jeg bare være alene hjemme i sengen så jeg ikke slår meg eller noe.

Jeg måtte si i fra om dette til min samboer når vi først møttes...Det var jo ganske tøft å forklare.

Etter mange år, jeg er 33 år nå, -så er smertene bare så vidt merkbare.

Men når jeg var på det værste holdte jeg meg hjemme fra jobb... Fant aldri noen smertestillende som traff helt.

Endret av Wonders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS har tydelig ikke hatt mensensmerter på mitt nivå. Om jeg ikke rekker å ta smertestillende (IBUX) før smertene virkelig setter inn får jeg så vondt at jeg ikke klarer å stå og jeg kaster gjerne opp i et døgn. Går heldigvis på minipiller nå som gjør at mensen forsvinner helt.

TS burde føle seg heldig og ikke se ned på oss som virkelig sliter med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres helt forferdelig ut å ha så sterke smerter. Jeg kjenner det godt selv, men jeg klarer å gå på jobb. Men, jeg gikk ikke på forelesning (ikke obligatorisk) om jeg var på den verste dagen min, fordi jeg mister mye av konsenstrasjonen pga smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg et innlegg fra en som ikke kan møte opp til viktig fremføring fordi hun har mensen og jeg har hørt om flere som tar seg fri fra jobben pga det.

Men jeg må spørre, er dette egentlig ok? Mensen er noe som kommer hver eneste måned, er det virkelig ok at de skal ta seg fri hver gang? Hva burde skje og hva tenker du?

Skjønner godt at bedrifter heller ansetter menn hvis det er sånn det skal være. Enten så er det mensen eller graviditet, det blir jo mange dager borte fra jobb/skole.

Anonymous poster hash: 535c0...4c6

Har ikke lest annet enn startinnlegget.

Noen kvinner får ekstreme menssmerter, og man blir faktisk ufør. Selv hadde jeg en dag hver måned hvor jeg var sengeliggende med så voldsomme smerter at jeg kastet opp.

En gang jeg var på reise fikk jeg mensen, og ble skikkelig dårlig. De andre ble bekymret, og selv om jeg sa det var vanlig for meg, kjørte de meg på legevakta, og jeg ble faktisk innlagt på sykehus og fikk morfin mot smertene(!).

Har i ettertid fått påvist trang livmorhals og stenose(?), og blitt behandlet for det. Ble bedre ei stund, så ble det verre igjen.

Det sier seg selv at man ikke fungerer på jobb når man har det slik. Jeg har fått kontroll på smertene ved å bruke egnet prevensjon, samt å kjøre på med masse smertestillende så fort jeg kjenner sneven av smertene, som ikke er til å ta feil av.

Anonymous poster hash: cdd41...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har tydelig ikke hatt mensensmerter på mitt nivå. Om jeg ikke rekker å ta smertestillende (IBUX) før smertene virkelig setter inn får jeg så vondt at jeg ikke klarer å stå og jeg kaster gjerne opp i et døgn. Går heldigvis på minipiller nå som gjør at mensen forsvinner helt.

TS burde føle seg heldig og ikke se ned på oss som virkelig sliter med dette.

Hvorfor får jeg ikke stille spørsmål? er det ikke sånn man lærer? slutt å hakke på folk.

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og nei,jeg har ikke sterke mensensmerter, noe jeg er glad for. Jeg har skrevet idenne tråden flere ganger at jeg syns utrolig synd på de jentene som har det så fælt, men samtidig lurer jeg på hvordan man greier seg i en jobb hvor presentasjon og oppmøte er viktig.

Har alle her snakket med en lege liksom? høres dumt ut hvis halvparten av jentene skal ha det sånn og jeg lurer egentlig på hva det gjør med likestillingen, Dette har fått meg til å skjønne hvorfor det er større sjans for en mann å få jobb enn for en kvinne, når hun har kroniske smerter hver mnd.

TS

Anonymous poster hash: 535c0...4c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere ha viktige jobber? Dere er jo kronisk syke hvis dere må ha fri hver mnd..

Anonymous poster hash: 535c0...4c6

Jeg ble tilbudt å være 80% arbeidsfør grunnet mens-smerter. Det takket jeg nei til.

Anonymous poster hash: a31cf...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får jeg ikke stille spørsmål? er det ikke sånn man lærer? slutt å hakke på folk.

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og nei,jeg har ikke sterke mensensmerter, noe jeg er glad for. Jeg har skrevet idenne tråden flere ganger at jeg syns utrolig synd på de jentene som har det så fælt, men samtidig lurer jeg på hvordan man greier seg i en jobb hvor presentasjon og oppmøte er viktig.

Har alle her snakket med en lege liksom? høres dumt ut hvis halvparten av jentene skal ha det sånn og jeg lurer egentlig på hva det gjør med likestillingen, Dette har fått meg til å skjønne hvorfor det er større sjans for en mann å få jobb enn for en kvinne, når hun har kroniske smerter hver mnd.

TS

Anonymous poster hash: 535c0...4c6

Er nok ikke derfor det er større sjangs for en mann å få jobb, nei.

Hvis vi tar utgangspunkt i de 6% nevnt på forrige side (uten at jeg har kilden til tallet), og trekker fra hvertfall halvparten som sannsynligvis er under arbeidsfør alder (problemene er oftest fremtredende i puberten) sitter vi igjen med 3% som HAR opplevd invalidiserende smerter. Så trekker vi fra de der smertene har gått over av seg selv, de som trosser smertene, og de som har tatt medisinske grep (smertestillende, hormonprevensjon, fjerning av eggstokker, utsettelse av menstruasjon, med mer), så tror jeg du finner at det er særdeles få som blir hemmet av dette i arbeids-/studiehverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir svært hemmet av det, og jeg har vært til utrredning mange mange ganger. Ca tre til fire ganger i året må jeg være hjemme grunnet mens-smerter. Jeg er ikke i puberteten. På det verste har jeg vært hjemme i ti dager, det var da ti dager før jeg fikk mensen. Jeg var sengeliggende, kunne ikke gå og måtte bæres til toalettet. Det var da jeg fikk utredning etterpå. Svaret på den var migrenemedisin, som ikke hjelper nevneverdig.

Grunnet en mor som aldri har hatt en smerte i sitt liv, og folk som sier at "herregud, alle damer har jo mensen" så er dette utrolig stigmatiserende og vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Conradine

Dere med sterke mens-smerter kan trøste dere med at smertene er borte etter første fødsel ..

Jeg hadde kjempevondt og kastet opp som regel hver gang jeg hadde mensen .. men etter at jeg fikk barn så kjente jeg omtrent ingenting - bortsett fra litt mild murring noen ganger.

Det var akkurat likt for moren min ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være ok å ikke møte på jobb dersom man har ekstreme smerter.

Selv har jeg opplevd å hatt så sterker smerter ved menstruasjonen at jeg var nær ved å besvime. Jeg kastet opp, klarte ikke å reise meg fra gulvet og lå strak ut i nesten to timer. I tillegg til dette slår magen seg totalt vrang, altså diaré. Det sier seg selv at jeg ikke ville ha klart å vært på jobb i en slik tilstand. Heldigvis har jeg funnet noen smertestillende som demper smertene såpass at det ikke er noe stort problem. Og så er det også slik at disse smertene ikke kommer hver gang jeg har mensen. Som regel er det bare lette smerter som ikke krever smertelindrende tiltak.

Skal man ta seg fri hver gang? Vel, ekstreme smerter kan vel til en viss grad karakteriseres som sykdom. Så, da må jo spørsmålet være om det er ok å ikke møte på jobb når man er syk?

De som har så sterke smerter ved menstruasjonen bør selvsagt oppsøke lege for å få hjelp til å dempe smertene.

Hva da med menn som tar seg fri (som ts kaller det) fra jobben ved sterke smerter. Hva skal skje med dem? Hva synes ts om dem?



Anonymous poster hash: 5bd44...919
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Det må da være ok å ikke møte på jobb dersom man har ekstreme smerter.

Selv har jeg opplevd å hatt så sterker smerter ved menstruasjonen at jeg var nær ved å besvime. Jeg kastet opp, klarte ikke å reise meg fra gulvet og lå strak ut i nesten to timer. I tillegg til dette slår magen seg totalt vrang, altså diaré. Det sier seg selv at jeg ikke ville ha klart å vært på jobb i en slik tilstand. Heldigvis har jeg funnet noen smertestillende som demper smertene såpass at det ikke er noe stort problem. Og så er det også slik at disse smertene ikke kommer hver gang jeg har mensen. Som regel er det bare lette smerter som ikke krever smertelindrende tiltak.

Skal man ta seg fri hver gang? Vel, ekstreme smerter kan vel til en viss grad karakteriseres som sykdom. Så, da må jo spørsmålet være om det er ok å ikke møte på jobb når man er syk?

De som har så sterke smerter ved menstruasjonen bør selvsagt oppsøke lege for å få hjelp til å dempe smertene.

Hva da med menn som tar seg fri (som ts kaller det) fra jobben ved sterke smerter. Hva skal skje med dem? Hva synes ts om dem?

Anonymous poster hash: 5bd44...919

Poenget er vel at man leverer legeerklæring til jobben .. man kan ikke være hjemme pga mensen hver måned uten at jobben har fått en forklaring fra en lege.

Menn som tar fri ved smerter? Er det virkelig så mange menn som tar seg fri for smerter?

Jeg jobber stort sett med menn - og det er så sjeldent at noen av dem er borte fra jobb pga sykdom at jeg husker at to av dem har vært syke mens jeg har jobbet for dem .. og det var to-tre dager hver. De andre har ikke vært borte i det hele tatt.

Og min egen mann har vært syk èn eneste gang - som medførte jobbfravær - så jeg er temmelig sikker på at kvinner har et langt, langt høyere sykefravær enn menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget er vel at man leverer legeerklæring til jobben .. man kan ikke være hjemme pga mensen hver måned uten at jobben har fått en forklaring fra en lege.

Menn som tar fri ved smerter? Er det virkelig så mange menn som tar seg fri for smerter?

Jeg jobber stort sett med menn - og det er så sjeldent at noen av dem er borte fra jobb pga sykdom at jeg husker at to av dem har vært syke mens jeg har jobbet for dem .. og det var to-tre dager hver. De andre har ikke vært borte i det hele tatt.

Og min egen mann har vært syk èn eneste gang - som medførte jobbfravær - så jeg er temmelig sikker på at kvinner har et langt, langt høyere sykefravær enn menn.

Har jeg skrevet noe om å ikke gi en legeerklæring eller liknende ved fravær fra jobb? Om sykdom skyldes menssmerter eller lungebetennelse går vel strengt tatt ut på det samme - man er borte fra jobben.

Er det utenkelig at menn med sterke smerter som hindrer dem i å gå, som får dem til å besvime eller kaste opp, ikke møter på jobb?



Anonymous poster hash: 5bd44...919
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Poenget er vel at man leverer legeerklæring til jobben .. man kan ikke være hjemme pga mensen hver måned uten at jobben har fått en forklaring fra en lege.

Menn som tar fri ved smerter? Er det virkelig så mange menn som tar seg fri for smerter?

Jeg jobber stort sett med menn - og det er så sjeldent at noen av dem er borte fra jobb pga sykdom at jeg husker at to av dem har vært syke mens jeg har jobbet for dem .. og det var to-tre dager hver. De andre har ikke vært borte i det hele tatt.

Og min egen mann har vært syk èn eneste gang - som medførte jobbfravær - så jeg er temmelig sikker på at kvinner har et langt, langt høyere sykefravær enn menn.

Har jeg skrevet noe om å ikke gi en legeerklæring eller liknende ved fravær fra jobb? Om sykdom skyldes menssmerter eller lungebetennelse går vel strengt tatt ut på det samme - man er borte fra jobben.

Er det utenkelig at menn med sterke smerter som hindrer dem i å gå, som får dem til å besvime eller kaste opp, ikke møter på jobb?

Anonymous poster hash: 5bd44...919

Hvis de ikke klarer å gå så kan de vel ikke akkurat gå på jobb? Forstår ikke helt spørsmålet ditt.

Det er vel ikke så veldig ofte at kvinner har så vondt at de besvimer når de har mensen? Og i såfall så har de erklæring fra legen så da er det vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i ettertid fått påvist trang livmorhals og stenose(?), og blitt behandlet for det.

Anonymous poster hash: cdd41...a70

Endometriose kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal være forsiktig med å dømme hvor vondt andre har.

Noen har ekstreme menssmerter. Har man endometriose kan de være helt jævlige. Jeg lå rett ut hver mnd. Kastet opp av smertene. I voksen alder har jeg også fått endometriose på tarmene slik at jeg fikk tarmslyng. Da kastet jeg opp avføring. Kan heller ikke få barn pga dette.

Da ble jeg litt irritert når andre sa at menssmerter er da ikke så ille.

Nei, noen har null smerter, andre har en sykdom og har grusomme smerter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...