Rumle Skrevet 8. februar 2016 #421 Del Skrevet 8. februar 2016 Vet du, når jeg googlet admiral sommerfugl nå, så ser jeg at det var slike jeg hadde i hagen også, ikke monark! Lurer på hvor det kom fra? Jaja, vakre er de okke som Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 8. februar 2016 Forfatter #422 Del Skrevet 8. februar 2016 Det går lett i surr med alle disse navnene Når det gjelder frøene mine, så står de nok litt i stampe, bortsett fra Blåøye, som spratt opp! Måtte sette de på et kaldt rom for å stoppe veksten. Ellers kom det mugg på en av plastskålene med blodbeger, den andre kan kanskje komme, ser ikke noe ennå. Akeleien spretter littegrann opp, ser jeg. Og Afrikaliljen kommer så vidt opp nå! Men her blir det mye prøving og feiling, er jeg redd. Uansett, så er det spennende, og kanskje det kommer opp noen som jeg ikke hadde regnet med? Er spent på valmuene mine! Fikk frø fra ei på Hageglade i fjor, og da fikk jeg plutselig en svær flott valmue som var så nydelig. Det sies at valmuer sprer seg selv. Men jeg planter noen frø fra de i fjor i tillegg. Har du erfaring med valmuer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #423 Del Skrevet 9. februar 2016 Blåøye: slik de ser ut nå og slik de forhåpentligvis skal bli 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. februar 2016 #424 Del Skrevet 10. februar 2016 Blåøye var nydelig, den må jeg prøve å finne også, elsker den blåfargen Jeg hadde disse i sort i fjor for første gang, de var nydelige http://www.froer.nu/product/16201286/prins-gustavs-oga-penny-black/ Men, de sådde jeg direkte ute i mai tror jeg? Valmue ja, de har jeg litt delt erfaring med egentlig. Har en orientvalmue som ser ut til å trives, den har vel gitt blomst et par år nå. Men, den gir bare en blomst per år, så synes det er litt rart Ellers prøver jeg ofte å så sånne som skal såes rett på vokseplassen, med veldig varierende hell egentlig - men mistenker at snegler spiser mye av de små spirene Har i alle fall lært at de ikke er så glad i å bli flyttet. Prøver på nytt i år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 10. februar 2016 Forfatter #425 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Åh, så vakre! Jeg er så svak for lilla og blå blomster. - Aldri sett slike før, tror jeg. Ja, fordelen med å så inne først, er at man kanskje har litt bedre sneglekontroll Når jeg setter dem ut, la oss si at de er 10cm høye, så skjærer jeg bunnen av en plastflaske, som er gjennomsiktig, kutter den i to på midten- og setter på planten, slik at den står liksom i et lite drivhus. Etter hvert som den vokser, kan man jo ta av denne halve plastflasken og om sneglen har spist et par blader, så har du fremdeles planten da. Bare et ørlite tips. Håper jo det kommer masse valmuer av seg selv i år da! Men skal så noen ut direkte også. ps, i dag har jeg ompottet Blåøyene, har satt dem lenger ned i jorda og mer plass rundt hver plante. Endret 10. februar 2016 av hjertesukka mer tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. februar 2016 #426 Del Skrevet 11. februar 2016 Ja, det flasketrikset er veldig smart, har tenkt flere år å prøve meg på det selv også Men, jeg sår så mye rundt omkring, så når det kommer til stykket orker jeg ikke å styre med det Men, skal virkelig ta meg sammen og få prøvd det på noen i år, det vil sikkert hjelpe kan jeg tenke meg Prøvde forsåvidt en variant av det i fjor, ved å bruke en svær gjennomsiktig bøtte over noen solsikker jeg hadde sådd ute. Men, mistenker at skogsmusen(e) kom seg under og snappet frøene likevel, jeg tror de kan lukte solsikker på mils avstand I år tenkte jeg å prøve finhullet hønsenetting til beskyttelse - så får vi se hva de sier til det! Smart med ompotting, håper de blir kraftige og fine Jeg har ikke sådd noe enda, bestemte meg i siste liten for å drøye det litt til .. Men, mulig jeg sår verbena, pelargonia og stemorsblomster i helgen - har en vinduskarm som er ganske ok, så der kan jeg muligens starte nå. Har også kjøpt meg noen chilifrø, etter å ha lest om @Anje sine chilieskapader i flere år nå Bør vel få sådd de temmelig raskt også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. februar 2016 #427 Del Skrevet 11. februar 2016 Og ukens innkjøp er noen lekre engelske pelargonier i full blomst - det hjalp på humøret altså Håper jeg har nok lys til å få de til å fortsette å sette blomster - men jeg tviler litt En ny amaryllis har åpnet seg de siste dagene også, hvit med svake rosa tegninger - veldig søt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 11. februar 2016 Forfatter #428 Del Skrevet 11. februar 2016 Ja, det går jo an å ha slike plastgreier på noen av plantene. Jeg pleier å ha på dem som jeg er mest "redd for". Og du minner meg om noe; hønsenetting! Det er så utrolig anvendelig og jeg har tenkt lenge jeg skulle få tak i, men har ikke funnet riktig butikk. Regner med at kanskje felleskjøpet har. Tenkte å legge hønsenetting over der som jeg ikke vil at katten skal gå på do. Og eventuelt slike jordrotter, hvis det finnes flere igjen. Har en mistanke om at noen driver og koser seg i matkomposten min Skal bli spennende å høre hva helgen bringer! Amarylliser er så herlig å ha på denne tiden når det ikke er så mye annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. februar 2016 #429 Del Skrevet 11. februar 2016 Amarylliser er topp! Og med tanke på hvor seint mine kommer så tror jeg at jeg har de gående til langt forbi påske Tror du kan få tak i hønsenetting på felleskjøpet ja. Ellers får du det nok på biltema/jula/clas ohlson og lignende steder også, vil jeg tro Sjekket værmelding for helgen, i håp om varmere dager, men det ser ut som det blir ganske kaldt - 5 minus! Jeg er så til de grader klar for vår nå altså! Heldigvis ser det ut som det blir mildere til uken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 11. februar 2016 Forfatter #430 Del Skrevet 11. februar 2016 Arghh...liker ikke minusgrader! - Men jeg har kjøpt litt maling i dag, så jeg tenkte å gjøre noe nyttig innendørs før sesongen starter ute. DA er det ikke noe gøy å stå inne og male. Har kjøpt litt vin også, så da er det bare å vente på arbeidslysten, haha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 11. februar 2016 Forfatter #431 Del Skrevet 11. februar 2016 Må bare vise denne flotte valmuen jeg fikk i fjor. Frøet må ha ligget i en pakke med noen andre frø. Jeg var livredd at noen av sneglene her skulle finne den, så jeg brukte en plastflaske på den helt til den blei stor: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 11. februar 2016 #432 Del Skrevet 11. februar 2016 Åhh den var skikkelig fin ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 12. februar 2016 Forfatter #433 Del Skrevet 12. februar 2016 Den valmuen kalles for det danske flagg, eller Dannebrog.(og så har den vel et latinsk navn også, men det kan jeg ikke). Men alle syns at den ligner mest på det sveitsiske flagget, noe som jo er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 13. februar 2016 Forfatter #434 Del Skrevet 13. februar 2016 Denne nydelige klematisen, som heter Nelly Moser, skal jeg få ei rot av. Noen som bor her i området har denne og jeg skal få ei rot i april. Spennende! Den blir nok ikke så stor i år da, men det sies at den er lett å få til og relativ hardfør. Blomstrer i mai og utover. Hvis jeg får til denne, og de andre, så har jeg tre klematis til sammen! To rosa og en blå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 14. februar 2016 #435 Del Skrevet 14. februar 2016 Nydelig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 14. februar 2016 Forfatter #436 Del Skrevet 14. februar 2016 Blei det noe såing i helga da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 14. februar 2016 #437 Del Skrevet 14. februar 2016 1 time siden, hjertesukka skrev: Blei det noe såing i helga da? Næh, det ble smått med såing gitt Men, det er sikkert like greit å vente litt til - litt mer lys hver dag Hva med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 15. februar 2016 Forfatter #438 Del Skrevet 15. februar 2016 9 timer siden, Rumle skrev: Næh, det ble smått med såing gitt Men, det er sikkert like greit å vente litt til - litt mer lys hver dag Hva med deg? Blei ikke sådd noe nytt, men går og duller og steller med det jeg har. Satte opp en spotlight over de som står i kjøkkenkarmen osv - I dag stråler sola inn her, så jeg må passe på at de ikke tørker ut! Har nemlig fått opp fire, bittebittesmå blodbegre som jeg vokter som gull. Men så leste jeg på nett at de faktisk liker å ha det litt tørt. Vanskelig balansegang med sollys og vanning, altså. Sikkert lurt å vente til sola har tatt litt tak hos deg, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #439 Del Skrevet 18. februar 2016 Hvor lenge var Adam/Eva i paradiset? Trodde våren tittet fram nå jeg, men neiiida. I skrivende stund snør det her! - Og jeg fryser, selv om jeg har fyrt i ovnen, satt på vifteovnen, har pledd og varmepute. Det var dagens hjertesukk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 19. februar 2016 #440 Del Skrevet 19. februar 2016 Ahhh vi vil jo ikke ha minusgrader nå? Heldigvis ikke snø her, men jyyysla kaldt er det her også. Håper du får en fin helg likevel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå