Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, så kom det på hue da, men her står det altså, like ved inngangsdøren. Og bildet er tatt nå nettopp. Følger med om bladene endrer seg. Ja, kan hive noe over, men jeg tar det neppe inn.

Ellers er hagen litt bearbeidet fra før, men jeg har flyttet noe og satt mine egne ting. Har en del terrasser og det er jo veldig greit også, slipper plenklipping!. På baksiden, som får mye sol om sommeren, har jeg et slags berg som jeg driver og rengjør og lager nye bed, mest steinbedplanter, hortensia og slikt. Mye mose der som jeg tar bort.

Og inntil husveggen har jeg stokkroser og vanlige roser. Har også planta lavendel, valmuer, solhatt m.m. og en flott hekk av bambus ved enden av en terrasse.  Det var i korte trekk! :) - og du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en hage etter mitt hjerte :rodmer:

Jeg har vel egentlig en skikkelig villhage :ler: Masse stauder og roser, en god del forskjellige busker og trær, både naturlige (naturtomt) og plantet, med litt forskjellige frukttrær og noen bærbusker. De fleste plenene her er borte også - en naturlig konsekvens av at jeg stadig trenger med bedplass! Har spart noen stier med plen, som jeg har planer om at en vakker dag skal bli grusveier :)

Har en del problemer med brunsnegler her dessverre, og det begrenser utrolig hva jeg kan plante i selve hagen. Derfor pleier terrassen min å være fullstendig fylt til randen når vi kommer ut i juli og utover :ler: Er så vidt jeg får plass til et par stoler med bord på det verste! Det kommer jo en og annen snegle der også (spesielt fra sommerplanter kjøpt på hagesenterne!), men jeg prøver mitt beste å holde det i sjakk der.

Er du plaget med brunsnegl?

 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den hagen din høres helt perfekt ut!  Bortsett fra "slangen i paradiset", brunsneglen da. Hadde trodd jeg skulle få flere, men mesteparten har nok fulgt med fra hagesentra, ja, redd for det. Jeg har tatt dem etter hvert og mesteparten av blomstene har fått stå i fred, men plutselig så er det noen der!  På en vanlig dag kan jeg ta 4-5 stk, ikke verre enn det. Tror ikke det var noen her fra børjan av, nemlig, ligger et stykke fra naboer og inntil en skog, så det er nok vi mennesker som har dradd den med oss.

Ellers har jeg vånd, eller jordrotter! Gikk en stund før jeg skjønte hva det var. Nå har jeg satt opp en slik, billig jordrotteskremmer som lager lyd- på solceller. :) Den hjelper litt, men det må være sol for at den fungerer. Men jeg lager min egen kompost/hagejord, ser du, og den liker de. Pusen min har dog tatt to-tre stk.

Har også lyst på grusveier eller stier. :dagens-rose: Og en sånn bue, der jeg kan plante roser og/eller klematis.....sukk. Har så mange planer, men jeg må ta en ting om gangen og kose meg mens jeg holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter utallige år med helt ufattelige mengder med brunsnegl, kan jeg bare anbefale deg å være skikkelig på vakt og ta alle hele tiden. Når det er på det verste her tar det virkelig bort en del av gleden ved å være i hagen altså, spesielt i fuktige perioder midt på sommeren, noe som vi jo ikke er helt ukjente med her :laugh: Vurderer sterkt å prøve sånne nematoder eller hva de nå heter, men synes det er litt ekkelt. Dyrt er det og, men, vi får nå se, det hadde gjerne vært verdt det. Jeg har en del av disse boasneglene i hagen også, som man hevder skal angripe og spise brunsneglene. Men, jeg har enda ikke sett en eneste gjøre noe annet enn å skyndte seg i den andre retningen om de treffer på en brunsnegl - så jeg vet jammen ikke helt hvor mye jeg tror på det akkurat! :ler: 

Jordrotter har jeg ikke hatt her, det høres ikke særlig gøy ut! Ha litt plager med mus som ikke lar seg fange, samme hva! Den/de stortrives her hvor de kan grave opp planter og løker og frø og tro de er på restaurant :ler: 

Ja, viktig å ta litt av gangen og huske å kose seg :) Jeg er ærlig talt ikke så flink til det selv - lager alltid altfor mange planer/ sår for mange frø/ planter for mye osv osv :ler: I år skal jeg virkelig prøve å begrense meg veldig, og prøve å fokusere på det jeg har allerede :jepp: Har en del ting som burde deles og flyttes og fikses, og det hadde vært fint å få gjort en del av det i år :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm...spiser mus på løker og planter altså? Det visste jeg ikke. Jeg trodde det var mus som var her først, ser du, men så oppdaget jeg noen midt på lyse dagen, og da så jeg at det var atskillig større vesener. De lager huller i bakken som de kryper nedi, og er helt umulige å få has på. Prøvde med rottefeller, men neida. Skal ikke skremme deg, men er du sikker på at det er mus som koser seg på "restauranten" din? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja - det er jeg, for jeg har tatt den ene på fersken mange ganger, og det er en søt, liten skogmus, med skinnende flott brun pels (ikke så rart det akkurat!) :ler: Det kan jo selvsagt være andre her også, som jeg ikke har sett. Men, det håper jeg virkelig ikke! :unsure: 

Den går ikke på alt av løker, men den er vill etter noen sorter, og da spesielt krokus, det rensker den alle krukker for. Solsikkefrø er en annen storfavoritt. Og så har jeg hørt rykter om at de elsker duppesoleie, en av min favorittstauder, som jeg har mange av! Har ikke opplevd at de har gått på de her, men vet ikke om det er fordi de ikke har funnet de, eller hva. Puster i alle fall lettet ut hver gang jeg ser at de begynner å spire på våren :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...da er det vel mus som går på mine krokuser også da kanskje? Får satse på at pusen tar dem, sorry mus. Men fikk puse for et år siden, og den har vel ikke fått has på alle ennå.

Å, duppesoleie har jeg ikke, skal Google dem. Ellers er jeg kjempespent på hva som kommer opp i vår. Har satt en del som trenger et par år på å blomstre, blant annet solhatt og valmuer. Men stokkrosene mine kom med masse blomster, selv om jeg sådde dem i fjor. Litt seine var de, og noen sto helt til jul.

Fikk også handymannen til å sage vekk noen trær som skygget for sola i bedene, så nå skal det bli bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse:

Duppesoleie.jpg

duppsoleie-4.jpg

Endret av hjertesukka
flere bilder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du de! :jepp: Det er den fylte varianten jeg har mest av. Her kommer de som oftest i slutten av mai/tidlig juni, og står så nydelig til sene tulipaner og rhododendron og alle de andre fine løk og stauder som dukker opp på den tiden :jepp: Nydelig i bukett også!

 

Den enkle kjøpte jeg i fjor, men den har ikke blomstret enda .. håper den slår til i år :) 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er et lite oversiktsbilde, enden av den ene terrassen og oppover i haugen min. Spent på om det blir stor forandring der til sommeren!

 

 

 

 

 

 

bilde (165).JPG

Endret av hjertesukka
bilder feil vei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jammen skaffe meg noen slike! Har savnet noe til å fylle opp i buketter med, kan du si. Og de pynter nok fint opp i skråningen min også. Har allerede tatt bort en god del av trærne som er på bildet. :tre:

Ellers har jeg lyst å plante Marikåpe, har du det? Veldig fine sammen med roser, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, marikåpe har jeg en del av også, den sprer seg ganske kraftig, og fortrenger det meste av ugress, så har du et vanskelig område anbefaler jeg den der :ler: Enig med deg i at den er helt fantastisk i bukett :rodmer: Eneste som er bittelitt dumt er at den som oftest bare blomstrer en gang - menmen, sånn er det jo med det meste - også duppesoleien forøvrig - de må nytes når man har de :Nikke: 

Mulig du vet dette, men jeg må nesten legge til at bladene på marikåpen er nesten det aller vakreste - når det er dugg ute om morgenen, eller det har regnet har den de vakreste små sølvperler av vann på seg, det er virkelig nydelig :rodmer: Og det er jo heldigvis fint hele sesongen :jepp: 

Litt vanskelig å få det med skikkelig på bilde, men du ser det litt her

 Så koselig hage du har! Ligner faktisk en del på hvordan jeg har det her, med tanke på terreng og naturlige planter :jepp: Er dette mot søt? :) 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mot nord! - Men om sommeren står sola rett på i bakken der, spesielt etter at jeg fikk bort noen trær. Fikk ikke til å åpne linken din, men jeg forstår godt hva du mener med den lille sølvdråpen inni bladet! Helt vidunderlig vakkert. Vet du om den trives litt sånn i halvskygge? For da vet jeg en plass jeg kan ha den.

Ellers hadde jeg masse erterblomster i fjor, og de vokste sånn at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med dem tilslutt :) så i år skal jeg la dem vokse oppover husveggen og binde dem fast etter hvert.

(Fælt så vanskelig det var å få bildene rett vei i dag) Men viser litt av overfloden av erteblomster.

 

 

bilde (114).JPG

bilde (120).JPG

 

Endret av hjertesukka
bilder kommer feil vei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles kaldt og blåser kald vind, men jeg var så glad for at bilen min startet i dag og jeg slapp å måke snø. Så jeg har vært ærend rundtomkring og kjøpt årets første primula! To blå og en rødlilla. Et aldri så lite vårtegn som bærer bud om varmere dager. Men nå skal jeg være flink og kun vanne dem på skåla. :biggrin:

 

 

 

bilde (231).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For noen fantastisk vakre erteblomster! :rodmer: 

Nå må jeg nesten spørre om å få noen tips av deg, for det er en av de sortene jeg sliter mest med å få til! Har sådd flere år på rad, og plantene blir forøvrig kraftige og fine til slutt, men har aldri opplevd en skikkelig god blomstring :sukk: Som oftest kommer de få blomstene som kommer sånn ca. i slutten av september og litt sporadisk frem til frost .. og det er jo ikke noe særlig! Planter de i bøtte da, vanligvis en (til flere) 26 liters bøtte med god drenering. Det er mulig at det er grunnen, men jeg har ikke så mange andre alternativer. Kan prøve en større balje kanskje :) Du planter de ute i jorden, eller? Og husker du hva denne blandingen eller sorten het? :) 

 

Så fint og koselig med primula :rodmer: Her ble det tulipaner og noen grønne planter til helgen :jepp: Kommer til å ta inn noen store buketter med forsythia for driving snart også - Trenger litt vårfølelse! 

 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! -Det var en frøpose jeg kjøpte på Europris, tror jeg. Når man ikke samler posene og ikke skriver det opp, så går det i glemmeboka. Og så har jeg gjødsla dem med flytende gjødsel som jeg kjøpte på et hagesenter, helt vanlig, husker ikke navnet. Noen hadde jeg i en stamp med litt kompost i bånn og noen hadde jeg direkte på friland. Sådde ganske tidlig da, sikkert i april. Det var ganske kaldt da jeg sådde dem, og det gikk en stund før det spirte, så jeg trodde ikke det blei noe av dem. :)

Herlig med noen små vårtegn! Tulipaner er jo skjønt da. Skal også ta inn ei grein av noe slag, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm høres egentlig ut som vi gjorde det ganske likt i fjor da, jeg sådde ca. i april ute også. Sto dine i full sol, kanskje? Mine fikk mest sol morgen/formiddag. Kjenner meg ellers godt igjen i å ikke spare navn og frøposer :laugh: Jeg tenker hvert år at jeg skal bli bedre på det, men det blir med tanken ..

 

Vårtegn hjelper på, ja Ha en fin helg :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stod heller ikke i full sol, har også mest sol her på formiddagen og litt på ettermiddagen, riktignok. Så det er jo merkelig hvor forskjellig planter oppfører seg.  Kan jo plante to like ved siden av hverandre, og den ene kommer seg fint, den andre ikke. :)

Ser noen har begynt å plante blodbeger, paprika og chili etc inne nå,(på Hageglade Facebook), men jeg venter med planting til kulden har gitt seg. Alt er jo frosset fast ute! Får ikke tak i verken jord eller potter.

Men er ikke sikker på om jeg skal ha blodbeger, har du det?

Kjempegod helg til deg og. :veslejenta::vin:(litt av det jeg skal gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...