Gå til innhold

Dere som røyker - røykeloven og uteplasser


Svez

Anbefalte innlegg

Gjest celine

Jeg tror det blir en vanesak - blir man vant med at man må ut for å røyke, er det ikke lenger et stort problem. Et lignende regelverk er med hell gjennomført i New York, og her gikk omsetningen til utestedene opp, ikke ned slik alle forventet!

Jeg røyker selv, men gleder meg allikevel til den nye røykeloven trer i kraft! Jeg har aldri hatt noe problem med å gå ut å røyke. (ingenting i veien med bena mine) Bare tenk på så mange nye mennesker som endelig kan gå ut på offentlige barer og cafeer. Gleder meg til å bli kjent med dem, jeg...

Kanskje jeg endelig finner motivasjonen jeg trenger for å ønske å slutte med dette tullet!

Celine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Jeg er en røyker og det er kanskje 80% av venne gjengen min og....

Tror ikke dette kommer til å funke altså! Det er kun eiern av utestedet som får pes hvis jeg tenner en røyk på hans utested..., og hvem driter ikke i det da du har litt innabords og røyk suget kommer....?!?!? Si du er på ett diskotek og ikke pub..., skal du da kjøpe en øl, hive nedpå for så å løpe ut å ta en røyk, stå i lang kø (noen utesteder kommer du ikke inn igjen etter å ha gått ut) For så å kjøpe ny øl og så det samma en gang til???

Nei, har diskutert dette litt med mange røykere og ikke røykere og alle er enige om at dette blir mere pes en det det noen gang har vært før. Det KOMMER til å bli mye mere hjemme fester som ender til mye smugling...! Eller så kommer alle røykerne til å gå ut på gatene og dermed kan det fort bli mye bråk ute...., eller at (alle vet hvor hissige røykere som ikke har fått røyken sin er) det blir bråk inne! Bare pes dette!!!

Pes? Jeg tar denne nye loven mot med glede! Lei at at det stinker dritt av alle klærne mine etter en liten tur på café. Sikkert noen røykere som kommer til å bryte denne loven, men det sier nå mer om hvor hensynsfulle de er. Vil nok ikke ha noen problem med å be en røyker stumpe røyken hvis h*n fyrer opp inne på et utested. Svake menneske, sier jeg. Bare hold dere hjemme på deres stinkende hjemmefester. Mange av oss vil bare bli glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men det er nå deg!Jeg MÅ ha en sigg etter maten og da gidder jeg ikke å sitte lenge på en restaurant når jeg ikke kan røyke!

Så fint for alle oss andre da.. At hensynsløse mennesker ikke lengere blir så lene på restaurantene..

(for om du synes at du bør få lov til å røyke på en restaurant, så er du hensynsløs!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Men det er nå deg!Jeg MÅ ha en sigg etter maten og da gidder jeg ikke å sitte lenge på en restaurant når jeg ikke kan røyke!

Selv synes jeg det er digg at folk ikke røyker rundt meg når jeg spiser på en restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selv synes jeg det er digg at folk ikke røyker rundt meg når jeg spiser på en restaurant.

Nettopp!!

Og det er mange grunner til at det er det røykfrie som her må få "seire"

- røykingen er helseskadelig

- røykingen kan gjøres på annet sted og annet tidspunkt (man kan ikke bare "utsette" å puste helseufarlig luft.. )

- alle kan sitte på ikke-røyk, mens bare stinkbomber kan sitte på røyk

Det bør være åpenbart for alle andre enn komplette egoister at det er latterlig å ha lov til å røyke på innendørs offentlige steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du sette deg på ikke-røyk!Det er da en grunn til at det er separert sånn at alle blir fornøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Jeg tror det blir en vanesak - blir man vant med at man må ut for å røyke, er det ikke lenger et stort problem. Et lignende regelverk er med hell gjennomført i New York, og her gikk omsetningen til utestedene opp, ikke ned slik alle forventet!

Jeg røyker selv, men gleder meg allikevel til den nye røykeloven trer i kraft! Jeg har aldri hatt noe problem med å gå ut å røyke. (ingenting i veien med bena mine) Bare tenk på så mange nye mennesker som endelig kan gå ut på offentlige barer og cafeer. Gleder meg til å bli kjent med dem, jeg...

Kanskje jeg endelig finner motivasjonen jeg trenger for å ønske å slutte med dette tullet!

Celine

Det er så fint å høre en røyker si at man gleder seg til den nye røykeloven!! :)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da kan du sette deg på ikke-røyk!Det er da en grunn til at det er separert sånn at alle blir fornøyde

Hvilken ikke-røyk???

Jeg har i alle fall ikke vært ute en eneste gang så lenge jeg kan huske og sluppet unna rennende øyne osv.

På barer og puber er det jo ofte så stinnt av røyk at man får bakoversveis i det man åpner døra..

Sprøsmålet må vel egentlig være; hvorfor i alle dager skal man ha en røykeavdeling i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du sette deg på ikke-røyk!Det er da en grunn til at det er separert sånn at alle blir fornøyde

Men det BLE jo ikke sånn, fordi utestedene ikke hadde råd til å skaffe bra nok ventilasjonesanlegg og bra nok sperrer mellom avdelingene!

Saken nå er vel at også de som har valgt utelivsbransjen som arbeidsplass skal ha krav på røykfri arbeidsplass på lik linje med det alle andre har!!

Offentlige innesteder og ALLE arbeidsplasser er det vel som rammes nå.

det er ikke mange puber jeg har vært innom i oslo som det faktisk er fungerende skiller mellom røyk og ikke-røykeavdelingene, heller ikke restauranter eller dansesteder.

Hvorfor skal restauranter, puber og dansesteder være forbeholdt røykerne og de som godtar/tåler røyk? Hvorfor skal alle de som reagerer bli utestengt fra "fellesområder" fordi andre har laster de selv velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Applaus for Aline!

(ikke at det burde være nødvendig å forklare det.. :roll: men bra forklart i alle fall!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Applaus for Aline!

(ikke at det burde være nødvendig å forklare det.. :roll: men bra forklart i alle fall!)

Nei, man burde vel strengt tatt ikke trenge å forklare det, men tror ikke røykere har kjent ikke-røyk lukta som siver fra vår avdeling over til deres like godt som vi har kjent røyklukta fra røykeavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men tror ikke røykere har kjent ikke-røyk lukta som siver fra vår avdeling over til deres like godt som vi har kjent røyklukta fra røykeavdelingen.

mange røykere skjønner dette også altså!! Er ikke så lenge siden jeg var avhengig selv, men jeg hadde også da sammen oppfatning av den nye røykeloven. Noen forstår den, andre ser ikke grunnen eller forstår ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

mange røykere skjønner dette også altså!! Er ikke så lenge siden jeg var avhengig selv, men jeg hadde også da sammen oppfatning av den nye røykeloven. Noen forstår den, andre ser ikke grunnen eller forstår ikke problemet.

Klar over det. Ikke alltid jeg tar med en slik en: :wink: . Det var snarere en kommentar til nat25 (som du kommenterte) enn alle røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg røyker og jeg skal ikke stoppe og kose meg med en kald pils ute for det.

Selv om jeg må gå ut ,rundt hushjørnet eller noe annet så blir ikke jeg noe mindre pubgåer for det.

Kanskje det kommer flere stuesittere ut på pubber når de slipper den lukta. Mange blir syke av lukta også,så det gjør ikke så mye for meg at det kommer en ny lov.

Værden detter ikke ned i huet mitt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

8) Hørte faktisk en fin en her om dagen:

"Hvis du lar være å røyke i nærheten av meg, skal jeg la være å fise i nærheten av deg..!"

Hun som kom med denne uttalelsen, oppnådde det hun ville, og kanskje var det en røyker som fikk noe å tenke på..?

:ler: Celine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt sikker på at vinmonopolet vil få et oppsving til høsten, pga. flere hjemmefester. for oss som ikke syns det er noe atraktivt å gå ut å ta en øl eller fler uten røyk. Og det vil helt sikkert dukke opp forsøk på å omgå loven - uten å plage andre, se bare her: www.sigarett.no

Ambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - det var vel i går eg leste om nokre erfaringar etter ei vekes totalforbod i Irland: 3-4 stykke var ute og røykte, og inne var det meir besøk enn vanleg. Og det var ein tendens som gjentok seg overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er en røyker selv, men jeg ønsker etter mye om og men tenking en røykfri tilværelse på restauranter velkommen!

Jeg synes ikke vi røykere skal påføre" skitten " som røyken er, over på de som ikke røyker.

Og kanskje man forhindrer at det er noen ungdommer som ikke begynner å røyke? det får jeg håpe!

Jeg synes det er egoistisk tenkt av mine medrøykere å bare tenke på seg selv og røyken og hvor godt det er, og drite oppi folk som ikke tåler røyken! det får være måte på! jeg skjemmes over noen av mine medrøykere... ta dere sammen! tenk dere om !

røyking stinker og det er usunt, ikke la deres last bli påført uskyldige!

vennlig hilsen meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg er helt sikker på at vinmonopolet vil få et oppsving til høsten' date=' pga. flere hjemmefester. for oss som ikke syns det er noe atraktivt å gå ut å ta en øl eller fler uten røyk. Og det vil helt sikkert dukke opp forsøk på å omgå loven - uten å plage andre, se bare her: www.sigarett.no[/quote']

:hoho: Fra ovenfornevnte url:

"både røykere og ikke-røykere må ha rett til å være på Serveringssteder." :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...