Gå til innhold

Dere som røyker - røykeloven og uteplasser


Svez

Anbefalte innlegg

1. juni ( tror jeg ) blir det ikke lenger lov til å røyke innendørs på uteplasser. Hvordan vil dette påvirke dere som røyker? Vil man i større grad gå over til "hjemmefester"?

Kommer festrøykerne til å slutte?

Kjør diskusjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke til å gå ut så lenge jeg ikke får røyke der. Har allerede begynnt å arrangere hjemmefester istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel litt variert. kan jo gå ut å røyke da...

Greit nok om sommeren, men når vinteren kommer blir det vel ikke så populært å måtte stå ute i stiv kuling.. Finnes det mottiltak som utelivsbransjen kan komme med egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov å svare selv om jeg ikke røyker?

Jeg tror folk under 30 har lært å ta hensyn og for disse vil nok de fleste takle å gå ut å røyke. Jeg tillater ikke røyking hjemme hos meg uansett anledning og ingen reagerer på dette. Flere røykere har sagt til meg at de synes det er bra. De slipper da røyklukt i klærne etc.

For de rundt 50 vil det være verre å ikke få røyke når og hvor man vil. Disse er ikke vant til å ta hensyn da de vokste opp i en tid hvor man kunne røyke hvor man ville. Mange av disse forstår heller ikke hvor mye røyklukt kan plage andre mennesker.

Dette gjelder selvsagt ikke alle og jeg generaliserer kanskje litt mye her, men det er sånn jeg generelt oppfatter situasjonen. Jeg er vant til at vennene mine ikke tenkter to ganger på at de må røyke ute, men mine foreldre og deres venner dropper å dra steder de ikke får røyke.

Jeg blir dårlig av røyk hodepine og kvalme. Er jeg ute en kveld og ikke drikker blir jeg sengeliggende mesteparten av dagen etterpå.

Røykerne må plages ca 5 min hver time da de må ut å røyke. Mens vi ikke røykerne plages 60 min hver time.

Så det er bra det blir slutt på all denne aktive dødshjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste muligheten er å danne private røykeklubber der det ikke er ansatt noen men hvor det er eierne som jobber. Man kan jo da selvsagt få de man ellers ville ansatt til å "kjøpe" seg inn med en liten prosent slik at de er medeiere istedenfor medarbeidere/arbeidstagere.

Det er ikke lov til å røyke på arbeidsplasser nemlig, slik at der hvor det kan røykes kan det ikke være offentlig, altså må alle som kommer inn der være medlemmer, og det er ikke lov til å ha folk der som jobber der og har det som arbeidsplass bortsett fra eierene.

Blir jo litt interessant å se hvordan det går i Irland, det er vel satt igang allerede der, så man får litt inntrykk av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hjemmefester?

Hvem i all verden vil ha en gjeng røykere i sitt hus?

vet om de som røyker på uteplasser, men ikke i sitt eget hjem. Så de fortsetter vel å stå ute.

Skal bli rabalder om de får stå ved inngangsdørene på resturantene til sjenanse for ikke røykere-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg er temmelig sikker på at de fleste røykerne ikke har noe imot å ha hjemmefester hos seg selv med andre røykere. Det er noen røykere som ikke røyker hjemme hos seg selv, men det innbiller jeg meg er folk som ikke røyker så mye uansett, slik at problemet er minimalt. Folk som røyker fast hver eneste dag vil nok vurdere flere hjemmefester med røyk ja.

Jeg røyker selv, men selv om jeg skulle komme til å slutte en dag så vil det uansett aldri bli røykeforbud i mitt hjem ved festlige anledninger så sant det ikke er små barn til stede, vel og merke.

Når det gjelder det å stå utenfor restaurantene å røyke, så blir det faktisk ikke forbudt, det er fullt lovlig å røye i friluft i Norge, så det må nok ikke-røykerne finne seg i. Jeg vet at det er flere restauranter og puber som allerede har kjøpt store oljetønner som skal brues til askebeger utenfor stedet når røykeloven trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder det å stå utenfor restaurantene å røyke, så blir det faktisk ikke forbudt, det er fullt lovlig å røye i friluft i Norge, så det må nok ikke-røykerne finne seg i.

og det irriterer meg, røyklukt som siver inn på soverommet etter at vi har lagt oss :frustrert: liten avsporing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det irriterer meg, røyklukt som siver inn på soverommet etter at vi har lagt oss  :frustrert: liten avsporing..

Eller ved friskluftinntaket til hele bygget :o (av alle steder!! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele opplegget er faretruende lik det oppstyret vi hadde med Y2K. Det ble ingenting av. Tror derfor at folk generelt ikke kommer til å merke noe spes til dette heller... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer ikke til å gå ut så lenge jeg ikke får røyke der. Har allerede begynnt å arrangere hjemmefester istedet.

Som om jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Year 2000

Aha! Det merket vi jo ikke spesielt mye til, nei..

Jeg håper å merke noe til dette da.. at jeg kan gå ut på byen uten å bli syk av det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får jeg lov å svare selv om jeg ikke røyker?

Alle kan vel svare?!!?

Jeg tror folk under 30 har lært å ta hensyn og for disse vil nok de fleste takle å gå ut å røyke.

Mener du at det å ta hensyn er aldersbetinget? Helt alvorlig?

Jeg tillater ikke røyking hjemme hos meg uansett anledning og ingen reagerer på dette. Flere røykere har sagt til meg at de synes det er bra. De slipper da røyklukt i klærne etc.

Så røykerne slipper røyklukt i klærne når de er hjemme his deg... Så flott! Nå tror jeg kanskje ikke røyklukt i klærne er det verste for en røyker - eller? Det er vel noe røykeren er vant til - å lukte røyk, mener jeg!

For de rundt 50 vil det være verre å ikke få røyke når og hvor man vil.

Jaha, ja! Er man mer nikotikavhengig når man er "rundt 50"? Hva med de som begynte å røyke som 30 eller 40 åringer? Er det lettere for dem å ikke røyke når og hvor de vil, eller er det slik at er man 50 så MÅ man røyke akkurat der det passer en best?

Disse er ikke vant til å ta hensyn da de vokste opp i en tid hvor man kunne røyke hvor man ville. Mange av disse forstår heller ikke hvor mye røyklukt kan plage andre mennesker.

Wow, wow, wow! Folk rundt 50 er altså ikke bare hensynsløse, de er også dumme! Tenk, de FORSTÅR ikke hvor mye røyklukt kan plage andre, nei, det å være "rundt 50" må sannelig være en fordummende tilstand.

Dette gjelder selvsagt ikke alle og jeg generaliserer kanskje litt mye her, men det er sånn jeg generelt oppfatter situasjonen. Jeg er vant til at vennene mine ikke tenkter to ganger på at de må røyke ute, men mine foreldre og deres venner dropper å dra steder de ikke får røyke.

Jeg syns ikke du generaliserer litt mye, jeg syns du generaliserer så du burde skjems!

Jeg blir dårlig av røyk hodepine og kvalme. Er jeg ute en kveld og ikke drikker blir jeg sengeliggende mesteparten av dagen etterpå.

Men du tåler altså røyk når du er alkoholpåvirket? Ellers er det en allmenn oppfatning at alkohol i kombinasjon med røyk gjerne forårsaker større plager enn det ene uten det andre...

Røykerne må plages ca 5 min hver time da de må ut å røyke. Mens vi ikke røykerne plages 60 min hver time.

Hva er det du plages av 60 min hver time? At røykerne går ut og røyker?

Så det er bra det blir slutt på all denne aktive dødshjelpen.

Aktiv dødshjelp, ja.... Og det er nå jeg stiller det spørsmålet jeg hadde tenkt jeg skulle prøve å la være å stille: hvor gammel er du egentlig? Jeg forstår jo at du er yngre enn "rundt 50" - men...!

Og, ja! Jeg er ikkerøyker og jeg syns ikke spesielt mye om røykeloven. Men nå har vi (Norge) nå en gang underskrevet en avtale med WHO, og da er det vel bare å følge opp.

Men hos meg får folk lov å røyke, altså, og ingen Dagfinn Høybråten skal få forandre på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ikkerøykere finne seg i? Å gå igjennom en røyksky for å komme inn døren+ Ikke F...jeg skal være den første til å kontakte komunelegen å klage.

Hensikten er borte for ikkerøykere om de får stå ved inngangen å røyke. Blir ikke akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker,ikke mye riktignok,men er vant med en sigarett til pilsen på pubben,men jeg skal klare meg uten røyken jeg,kan bare gå ut og ta noen blås og springe inn igjen til min herlige duggende friske øl.

Til hverdags går det 4-6 røyk hver dag og på en festkveld kan det bli 20,men det blir bedre lukt i lokalene og det stinker ikke så innmari av klærne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke lov å røyke rett uten for døren heller for det kan sige røyk inn. Så dere må nok gå noen meter unna.. Mets her jeg er fra har gått til innkjøp av store vifter så det skal ære lov å røyke på uteserveringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...