Gå til innhold

Noen med humanistisk master? hva gjør dere i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er det ikke. Du gjør kanskje det samme, men en vernepleier har utdannelsen rettet mot vernepleie. Da hjelper det lite at du har en lengre utdannelse. Vernepleiere har også medisinsk ansvar, det kan ikke du ha.

Men flott at du fikk jobb som miljøterapeut, håper det var litt relevant for masteroppgaven din.

Anonymous poster hash: 2f7d3...c52

Flisespikkeri og langt utenfor temaet.

Masteroppgaven min var unnagjort før jeg fikk jobben som vernepleier (som var det de søkte etter, og jeg fikk jobben). Mitt poeng er at humaniorajobber er svært sjeldne, og de fleste havner langt utenfor sitt fagfelt og langt under sin spesifikke kompetanse.

Har du noe å si om humaniora, eller bare står du opp for vernepleierene her?

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kan man ikke studere realfag så må man ta de drittjobbene man får, for humaniora lønner seg ikke? Det er hva jeg leser og det er hva jeg har erfart. Og det er hva de fleste på kullet mitt har erfart.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Man kan jo eventuelt søke på ikke-drittjobber, om man gidder å ta seg bryet med det. Det finnes mange stillinger som ikke krever at man er ingeniør eller økonom for å si det sånn.

Men det krever jo at man setter seg ned og leser stillingsannonser, og følger med på markedet, og ikke bare ser etter ordet "kunst" hvis man har studert kunst.

I dag var jeg på bedriftspresentasjon. Bedriften gjorde det ganske klart at de ikke kun søkte etter økonomer, men også var interessert i studenter med master i andre fag, blant annet statsvitenskap. Men var det noen andre studenter der enn økonomistudenter? Niks! Og på skolen vår er det ganske mange andre studenter enn oss økonomistudentene!

Det nytter ikke å være forutinntatt om man vil ha en spennende jobb, og droppe å oppsøke bedrifter fordi man tror de søker etter noe annet. Man må være frempå og oppsøke bedriftene og SE etter muligheter. Om et revisjonsselskap har bedriftspresentasjon på skolen så gå dit og snakk med dem! Revisjonsselskapene søker ikke bare etter økonomer eller ingeniører, det samme gjelder mange industribedrifter. Man må skape muligheter, og man må tydeliggjøre overfor arbeidsgivere hvorfor man kan gjøre en god jobb. Det nytter ikke å sitte og vente på at drømmejobb-annonsen skal dukke opp på finn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Vi er sykt mange nyutdannede siv.øker om beinet i oljebransjen, og om 5 år er konkurransen enda hardere siden det utdannes ufattelig mange økonomer. Og alle kan dessverre ikke bli ingeniører, det krever en sans for realfag.

Jeg kjenner flere med master i humanistiske fag som sliter, men ærlig talt så prøver de ikke særlig hardt. Nordmenn er altfor dårlige til å se muligheter utenfor sitt eget fagområde, og jeg tror mange har noe å lære av både Yvonne og Tabris!

Jeg tror nok at mulighetene for siv- øker med kvantitative spesialiseringer vil være gode, også i de kommende år. Men det blir nok verre for de med spesialisering i organisasjonsspsykologi, markedsføring, etc.

Til saken: jeg kjenner flere med humanistisk master som har gode jobber, men kun en som jobber med sånn nogenlunde det utdannelsen kvalifiserer til. De andre har gode jobber som de har fått fordi de har stått på og jobbet hardt i deltidsjobb eller urelevant jobb etter studiene.

Anonymous poster hash: a73ea...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har innspill her? Vurderer en humanistisk master selv.



Anonymous poster hash: 28d0f...f7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...