Gå til innhold

Noen med humanistisk master? hva gjør dere i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt så mange "skrekkeksempler" (og noen solskinnshistorier) når det gjelder humanistiske utdanninger. Noen med denne typen utdanning- og hvor endte dere opp?:)



Anonymous poster hash: c7ee7...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en slik master og jobber nå som innkjøper i oljebransjen. Er ikke relatert til masteren, men den er en av grunnene til at jeg har fått de jobbene jeg har, og erfaringen har hjulpet meg mye i jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! men det høres jo kjempe bra ut! for min del er det heller ikke så viktig at jeg får noe relevant så lenge jeg får noe, og av grei betaling, som jeg i tillegg syns er interessant. Spesielt med tanke på at jeg da vil ha opparbeidet et nok så høyt studielån, og faktisk har en master:) Hvilken master har du? Og måtte du flytte på deg for å få jobben? Noen gode tips for hva en kan gjøre i studietiden for å bedre "odsene" sine til etter at man er ferdig?:) Kan jeg spørre om du har grei betaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har master i religion, etikk og samfunn. Jeg har ikke trengt å flytte på meg siden jeg bor nær oljehovedstaden. ;) Jeg hadde fem års jobberfaring tidligere i oljebransjen, men da innenfor et litt annet område. Jeg fikk høre at den forrige jobben min (den første jeg hadde rett etter utdannelsen) fikk jeg fordi jeg hadde mastergrad. Det var ikke så relevant hva jeg hadde tatt den i, men når man har master så viser man at man kan ta til seg lærdom. Det var viktig for dem. Så fikk jeg min nåværende jobb pga den tidligere jobben jeg hadde hatt, pluss også pga utdannelsen.

Vanskelig å si hva man kan gjøre i studietiden. Mange anbefaler jo å ta på deg verv, det teller alltid godt på CVen. En deltidsjobb hjelper også på.

Ja, synes absolutt jeg har en grei lønn. Ligger på ca 600' i året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en master i engelsk (også tatt lærerhøgskolen) og jobber i dag fulltid innen teknisk support. Når man hører ordet support så tror mange kundeservice, og forsåvidt tar jeg også i mot noen samtaler. Men mye av min jobb er å feilsøke og konfiguere produktene vi har rent fysisk, noe som er veldig gøy. Det gjelder alt fra hardware til software. Jeg elsker jobben jeg har nå, jeg liker store og små utfordringer.

Uansett, jeg fikk den jobben jeg har nå fordi jeg ved siden av å være glad i språk og læreryrket, også er kjempeglad i tekniske ting og tang. Og de trengte noen med erfaring fra kundeservice eller lignende, hvilket jeg hadde fra før (jobbet på kundeservicesenter i fire år før jeg fikk nåværende jobb), men også noen som har gode språkkunnskaper (møter mange internasjonale firma etc i min jobb) og stor interesse og kompetanse for det tekniske. Jeg fikk jobben mest pga min erfaring, men også pga interesse/kompetanse og utdanning. De fleste som har min jobb i firmaet har it-utdanning av et eller annet slag, jeg er et av unntakene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da, for begge to! Høres ut som dere har spennende og gode jobber:)

-Gjorde dere noe spesielt i studietiden/hadde relevante deltidsjobber og lignende?

-Var masteroppgaven deres linket mot jobbene dere har i dag?

-Søkte dere lenge før dere fikk jobb?

Jeg skal skrive master om sosiale medier og kjønn- og syns det høres ut som et "jobbrelevant" tema.

Men så vet jeg jo ikke om det faktisk er det, og vet ikke helt sikkert selv om jeg vil jobbe med akkuratt det.

Kommer nok til å bare søke på "alt" og håpe på noe spennende når jeg er ferdig utdannet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er redd for å få jobb etterpå ville jeg sterkt frarådet et slikt studie. Det er solskinnshistorier, men gud hvor mange jeg kjenner som har gått på en smell der. Mange går bare rundt i strøjobber i dag og flere hopper fra det ene "tullestudiet" til det andre.

Gjør det om du syns det er så interessant at du gjør det for å lære, men ikke gjør det for å få deg en sikkert jobb etterpå. Om du vil ha sikker jobb så blir du lærer, ingeniør av noe slag osv osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da, for begge to! Høres ut som dere har spennende og gode jobber:)

-Gjorde dere noe spesielt i studietiden/hadde relevante deltidsjobber og lignende?

-Var masteroppgaven deres linket mot jobbene dere har i dag?

-Søkte dere lenge før dere fikk jobb?

Jeg skal skrive master om sosiale medier og kjønn- og syns det høres ut som et "jobbrelevant" tema.

Men så vet jeg jo ikke om det faktisk er det, og vet ikke helt sikkert selv om jeg vil jobbe med akkuratt det.

Kommer nok til å bare søke på "alt" og håpe på noe spennende når jeg er ferdig utdannet:)

- Jeg hadde en relativt relevant jobb i studiejobb, jobbet 50% ved siden av studiene de siste fire årene.

- Nei, den var ikke linket til nåværende jobb. Men siden den var i engelsk så er det noe selskapet uansett kan få bruk for ift internasjonale kunder.

- Tok 1-2 måneder før jeg fikk jobb fra jeg startet søking.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at begge de overnevnte eksemplene er unntak fra regelen. Sannsynligvis kunne Tabris lettere ha fått jobb og med bedre lønn med for eksempel en ingeniørutdannelse eller siv.øk utdannelse mens Yvonne sannsynligvis ville ha dratt fordel av en datateknisk utdannelse.

Her skryter man av å ha fått gode jobber langt utenfor sitt valgte fagfelt, merkelig hvordan det er solskinnshistoriene som dukker opp og ikke engelsk-masteren som ble til? Hva faen blir man med en engelsk-master man kan skryte av? Engelsklærer på VGS?

En sivilingeniør som blir naturfagslærer i barneskolen skryter ikke akkurat over karrieren..

Endret av Black March
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at begge de overnevnte eksemplene er unntak fra regelen. Sannsynligvis kunne Tabris lettere ha fått jobb og med bedre lønn med for eksempel en ingeniørutdannelse eller siv.øk utdannelse mens Yvonne sannsynligvis ville ha dratt fordel av en datateknisk utdannelse.

Her skryter man av å ha fått gode jobber langt utenfor sitt valgte fagfelt, merkelig hvordan det er solskinnshistoriene som dukker opp og ikke engelsk-masteren som ble til? Hva faen blir man med en engelsk-master man kan skryte av? Engelsklærer på VGS?

En sivilingeniør som blir naturfagslærer i barneskolen skryter ikke akkurat over karrieren..

Øh, det er jo lærer jeg har alltid hatt lyst til å bli. Jeg har aldri tatt en engelsk master for å skryte, men fordi jeg elsker engelsk. Jeg fant ut at jeg nettopp ville bli engelsklærer på vgs da jeg gikk på lærerhøgskolen. Jeg ville spesialisere meg, og for meg var ikke lærerstudiene nok. Så fikk jeg denne muligheten, denne jobben, uten at jeg egentlig helt ba om den selv, og jeg kastet meg på, fordi livet tar underlige vendinger.

Og hvis jeg finner ut at dette ikke er noe jeg vil holde på med lenger kan jeg alltids være engelsklærer. Samtidig ville jeg ikke kaste vekk en jobbmulighet når den plutselig dukket opp, selv om læreryrket egentlig alltid har vært min drøm. Jeg er veldig glad for den utdanningen jeg har tatt, den gir meg trygghet, jeg har noe å falle tilbake på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange tråder fra div. engelsk-masterstudenter har vi ikke sett opp i gjennom årene på akkurat dette forumet der de angrer som fy på utdannelsen de tok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange tråder fra div. engelsk-masterstudenter har vi ikke sett opp i gjennom årene på akkurat dette forumet der de angrer som fy på utdannelsen de tok?

Det er sikkert noen som angrer, men sånn vil det alltid være. Det jeg dog ikke skjønner er hva det har med meg å gjøre? Jeg angrer ihvertfall ikke. Jeg er faktisk meget glad for den utdanningen jeg har tatt. Den gir meg faglig tyngde når/hvis jeg skal undervise. Og i tillegg får jeg bruk for utdanningen i nåværende jobb, så jeg ser ikke helt kritikken her jeg altså.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at begge de overnevnte eksemplene er unntak fra regelen. Sannsynligvis kunne Tabris lettere ha fått jobb og med bedre lønn med for eksempel en ingeniørutdannelse eller siv.øk utdannelse mens Yvonne sannsynligvis ville ha dratt fordel av en datateknisk utdannelse.

Her skryter man av å ha fått gode jobber langt utenfor sitt valgte fagfelt, merkelig hvordan det er solskinnshistoriene som dukker opp og ikke engelsk-masteren som ble til? Hva faen blir man med en engelsk-master man kan skryte av? Engelsklærer på VGS?

En sivilingeniør som blir naturfagslærer i barneskolen skryter ikke akkurat over karrieren..

Ikke nødvendigvis. Vi er sykt mange nyutdannede siv.øker om beinet i oljebransjen, og om 5 år er konkurransen enda hardere siden det utdannes ufattelig mange økonomer. Og alle kan dessverre ikke bli ingeniører, det krever en sans for realfag.

Jeg kjenner flere med master i humanistiske fag som sliter, men ærlig talt så prøver de ikke særlig hardt. Nordmenn er altfor dårlige til å se muligheter utenfor sitt eget fagområde, og jeg tror mange har noe å lære av både Yvonne og Tabris!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del, jeg er på ingen måte i mot de valgene du har gjort. Som du sier trives du jo helt topp med det. Men jeg kjenner så mange som har studert engelsk, kunsthistorie, litteratur ol. og som sliter med å finne seg relevante jobber på grunn av det at jeg ikke uten videre anbefaler noen som helst å bruke 5 år på en master innenfor ett av de nevnte fagene.

Tror ikke akkurat det er på grunn av utdannelsen din at du fikk din nåværende jobb, tiden du har brukt som moderator på KG de siste årene er sannsynligvis mer verd enn engelskkunnskapene. Den eneste verdien jeg ser i å ha en mastergrad i engelsk er det at det faktisk er en mastergrad i det hele tatt, noe som ser fint ut på CVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg er på ingen måte i mot de valgene du har gjort. Som du sier trives du jo helt topp med det. Men jeg kjenner så mange som har studert engelsk, kunsthistorie, litteratur ol. og som sliter med å finne seg relevante jobber på grunn av det at jeg ikke uten videre anbefaler noen som helst å bruke 5 år på en master innenfor ett av de nevnte fagene.

Tror ikke akkurat det er på grunn av utdannelsen din at du fikk din nåværende jobb, tiden du har brukt som moderator på KG de siste årene er sannsynligvis mer verd enn engelskkunnskapene. Den eneste verdien jeg ser i å ha en mastergrad i engelsk er det at det faktisk er en mastergrad i det hele tatt, noe som ser fint ut på CVen.

Jeg synes det er merkelig å si at en engelsk master er uten verdi. Det kommer jo helt an på yrket. For meg handler det om faglig integritet. For meg er det ikke nok med en bachelor eller et årsstudium i engelsk når jeg skal undervise. Jeg vil være god, og jeg vil ha faglig tyngde. Og den tyngden føler jeg kun har fått ved å ta en master. Innenfor læreryrket kan mastergrad i engelsk ha stor betyning, spesielt hvis man kun skal være engelsklærer, slik jeg i grunn ønsker. Så skal det også sies at utdanningen min faktisk kan ha stor betydning for meg i nåværende jobb, mye fordi jeg ønsker å jobbe meg opp i systemet, da spesielt innenfor den internasjonale delen, og da er det uten tvil en svært stor fordel å ha en engelsk master, det har jeg selv fått indikasjoner på.

At det ser fint ut p cv'en blåser jeg helt ærlig i, det er vitterlig ikke derfor jeg tok den utdanningen. Det handler om å se sine muligheter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hovedfag i et humanistisk fag, arbeider i forlag. Har også tidligere jobbet som lærer, og kombinasjonen utdanning og erfaring var avgjørende for at jeg fikk jobben.

Anonymous poster hash: 920ab...679

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som tydeligvis kanskje selv en gang har vært en humanist av det bitre slaget som aldri fikk seg jobb? (Høres nesten litt sånn ut):/

Ingen vits å være negativ uansett, det har man bare ingenting igjen for. Tror humanistene kan brukes til så mangt, men mener disse fakultetene burde være MYE flinkere til å informere studentene om muligheter og fremgangsmåter. Er selv "pågående" med potensielle arbeidssteder, tar kontakt via mail og hører om "noen trenger folk" innen bestemte områder. Det er også viktig å våge å skryte av sine kunnskaper, for kunnskaper og gode ferdigheter har man deffinitivt etter fem år på den akademiske skolebenken. PLUSS at en tilegner seg gode ferdigheter, f.eks det å kunne jobbe selvstendig, tenke selvstendig (med en master er det et must), tilegne seg store mengder kunnskap på kort tid osv.

Til en opplysning treffer jeg stadig disse realfagsstudentene (ingeniører, økonomer osv) som egentlig gir en god stor faen i studiefeltet sitt. De får jobb, og det er nok for dem. Greit det! Men var jeg selv arbeidsgiver ville jeg heller prioritere engasjement fremfor noen som "bare ønsker en godt betalt jobb".

Disse gjør da nødvendigvis ikke en bedre jobb enn en som f.eks har en samfunnsvitenskapelig eller humanistisk utdanning?

Jobb skal jeg har etter fem år med studier, men at jeg må stresse litt med det er jeg også fullt klar over! Tenker også at jeg kan ta noe sånt som "prosjektledelse" eller "økonomi" (bare enkeltvise fag) for å gi graden min litt praktisk tyngde, noe jeg tror kan bedre jobbmulighetene min i stor grad. Så søker jeg jobber i hele landet og da tror jeg med en gang at man har MANGE flere muligheter.

"Alle" sliter jo med å få seg jobb i dag (minus ingeniørene virker det som). Sykepleiere sliter med å få fast jobb (som med lærere), og kjenner også jurister og sosionomer som sleit med å få seg noe fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med humanistisk utdanning har ingen forutsetninger til å gjøre jobben til en ingeniør. Ikke klassisk ingeniørarbeid ihvertfall. Finnes jo en del ingeniørstillinger hvor det ikke kreves forståelse for fysikk osv hvor det muligens kunne gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg kjenner faktisk ingen med master som ikke har fått jobb. Den har kanskje ikke alltid vært relevant, men det handler nok som Tabris sier, at den viser at man kan tilegne seg kunnskap.

Kjenner blant annet ei med master innen russisk kunst som jobber med folkehelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart det. Man søker jo heller ikke på stilling som hjernekirurg fordi man har master i humanistisk (eller annen retning). Da kan man vel trygt si at man har overvurdert sine kunnskaper:D

Men har selv fått høre at det finnes mange stillinger som ikke nødvendigvis er relevante, i den forstand at de ikke krever en spesifikk faglig bakgrunn. (Utlyst eller ikke) Jobber man med f.eks rekruttering i bedrifter kan det jo være vanskelig å peke på en konkret faglig bakgrunn eller f.eks rådgiver. Tenker litt sånn at de stillingene som ikke har en "beskyttet" tittel som f.eks sykepleier, ingeniør som ikke krever en spesifikk bakgrunnskunnskap kan man søke på med ulike utdanningsbakgrunner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...