Gå til innhold

Noen med humanistisk master? hva gjør dere i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, klart det. Man søker jo heller ikke på stilling som hjernekirurg fordi man har master i humanistisk (eller annen retning). Da kan man vel trygt si at man har overvurdert sine kunnskaper:D

Men har selv fått høre at det finnes mange stillinger som ikke nødvendigvis er relevante, i den forstand at de ikke krever en spesifikk faglig bakgrunn. (Utlyst eller ikke) Jobber man med f.eks rekruttering i bedrifter kan det jo være vanskelig å peke på en konkret faglig bakgrunn eller f.eks rådgiver. Tenker litt sånn at de stillingene som ikke har en "beskyttet" tittel som f.eks sykepleier, ingeniør som ikke krever en spesifikk bakgrunnskunnskap kan man søke på med ulike utdanningsbakgrunner:)

Sykepleier er da i aller høyeste grad en beskyttet yrkestittel.

Anonymous poster hash: 4d166...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har master i et humanistisk fag + ped. Jobbet først som lærer - nå som stipendiat.

De fleste jeg kjenner med master i humanistisk fag jobber innenfor undervisning/forskning. De øvrige har mer eller mindre relevante strøjobber.



Anonymous poster hash: 121b9...3ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull at man ikke skal ta en humanistisk mastergrad. Humanistisk master sikrer deg jobb, du stiller mye sterkere i arbeidsmarkedet med en humanistisk grad enn uten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en humanistisk master og jobber som seniorrådgiver i et departement.

Anonymous poster hash: 8c845...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master i sosiologi (6 år siden), jobber som vernepleier... Ikke akkurat hva jeg hadde ventet meg nei. Jobbene fins i Oslo. I distriktet fins det ikke bruk for humaniora ser det ut som.



Anonymous poster hash: 228ba...0d9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har master i kunsthistorie og selv om jeg aldri har hatt problemer med å finne meg jobb, så angrer jeg på at jeg ikke valgte juss i stedet.



Anonymous poster hash: 65e9d...604
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier er da i aller høyeste grad en beskyttet yrkestittel.

Anonymous poster hash: 4d166...5f3

hehe, så selv at den setningen var litt dårlig formulert og kunne misforståes! mente at både sykepleier og ingeniører er yrkestitler som er beskyttet og at jeg med min humanistiske master naturligvis derfor ikke kan søke på disse. Tenker litt sånn at de stillingene som ikke krever en "bestemt" og tillært kunnskap av meg, også er stillinger som jeg kan søke på når jeg er ferdig utdannet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master i sosiologi (6 år siden), jobber som vernepleier... Ikke akkurat hva jeg hadde ventet meg nei. Jobbene fins i Oslo. I distriktet fins det ikke bruk for humaniora ser det ut som.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Også jeg som skulle til å skrive at hvis man vil ha jobb så må man være villig til å flytte på seg, gjerne godt utenfor storbyene.

Flere av de jeg kjenner som har master i sosialantropologi, statsvitenskap, språk, kultur og religion bor i grisgrendte strøk, og de fleste jobber i kommunale stillinger med noe som er sånn ca relevant. Det er kanskje ikke drømmejobben og man blir ikke griserik, men de jeg kjenner godt nok til å være mer enn på hils med virker å trives god med det de holder på med.

Anonymous poster hash: 7bcf2...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg som skulle til å skrive at hvis man vil ha jobb så må man være villig til å flytte på seg, gjerne godt utenfor storbyene.

Anonymous poster hash: 7bcf2...526

Ja, alt etter hvilken type jobb du vil ha. Med humaniora virker det som om det er motsatt. Hvor mange kunsthistorikere eller avvikssosiologer trenger de i Gvarv eller på Sotra tror du?

Nei, med mindre du bor sentralt til så dropp humaniora-drømmen. Velg med hodet!

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt etter hvilken type jobb du vil ha. Med humaniora virker det som om det er motsatt. Hvor mange kunsthistorikere eller avvikssosiologer trenger de i Gvarv eller på Sotra tror du?

Nei, med mindre du bor sentralt til så dropp humaniora-drømmen. Velg med hodet!

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Men i distriktene er de ikke like kresne på hva du har master i - da er du gjerne drømmearbeidstakeren bare du har master. ;) Man må jo ikke jobbe MED kunsthistorie bare fordi man har en master i kunsthistorie.

I min hjemkommune er de mest opptatt av at man har en utdanning, ikke hva man har en utdanning innen. Økonomiutdannelsen min er ikke verd så mye mer der enn en utdannelse i kunsthistorie (og nettopp derfor flytter ikke jeg hjem).

Så om man sliter med å finne seg jobb med en slik master vil jeg absolutt anbefale å se mot distriktene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt etter hvilken type jobb du vil ha. Med humaniora virker det som om det er motsatt. Hvor mange kunsthistorikere eller avvikssosiologer trenger de i Gvarv eller på Sotra tror du?

Nei, med mindre du bor sentralt til så dropp humaniora-drømmen. Velg med hodet!

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Nå ligger Sotra 10 minutts kjøretid fra Bergen sentrum, så det var et litt dårlig eksempel. I tillegg er Sotra i ekstrem vekst, og skal få bystatus om få år.

Anonymous poster hash: c3c7f...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt av samme oppfatning! De sentrale byene er kresen så derfor flytter jeg ut av byen når jeg skal søke jobb:D Et smart tips kan jo kanskje være å flytte til distriktene for arbeidserfaringen sin skyld og så flytte tilbake til en større og mer sentral by etter at en er ferdig med studiene.

Litt "frekt" gjort mot de små byene som sikkert mer enn gjerne vil holde på en, men så er det jo også noe som tilsier at en ofte ender opp i den byen en selv vokste opp.

Fordi det er her en føler størst tilhørighet kanskje:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger Sotra 10 minutts kjøretid fra Bergen sentrum, så det var et litt dårlig eksempel. I tillegg er Sotra i ekstrem vekst, og skal få bystatus om få år.

Anonymous poster hash: c3c7f...78f

Ja, godmorgen flisespikker. Tror sikkert du skjønte hva jeg mente.

Uansett. Utdanner man seg innen sosiologi eller kunsthistorie (for å ta to eksempler), så er det jo nærliggende at etter 5 år på universitetet så har man et ørlite ønske om å jobbe i feltet, ikke sant? Så å si at man ikke skal være kresen på jobber er jo et aldri så lite sleivskudd. Da kunne jeg jo spart meg hele sulamitten og heller gått for realfag først som sist.

Sånn det er nå så er humaniora en 5 år lang fritidsklubb som kun akkumulerer studiepoeng og gjeld.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i distriktene er de ikke like kresne på hva du har master i - da er du gjerne drømmearbeidstakeren bare du har master. ;) Man må jo ikke jobbe MED kunsthistorie bare fordi man har en master i kunsthistorie.

Men hva i all verden er poenget med utdannelsen da? 5 år med studielån og slit bare for å jobbe i offentlig administrasjon?? Umulig å rettferdiggjøre.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kunne jeg jo spart meg hele sulamitten og heller gått for realfag først som sist.

Sånn det er nå så er humaniora en 5 år lang fritidsklubb som kun akkumulerer studiepoeng og gjeld.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Om man er dårlig i realfag er det jo særdeles idiotisk å studere det, det må vel du også skjønne? Realfag er dessverre ikke noe som passer alle, og når man attpåtil bor i et land som ikke evner å dyrke disse egenskapene godt nok hos folk kan man IKKE forvente at alle som er usikre på hva de skal studere skal velge realfag.

Men hva i all verden er poenget med utdannelsen da? 5 år med studielån og slit bare for å jobbe i offentlig administrasjon?? Umulig å rettferdiggjøre.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Poenget er at uten de 5 årene hadde du ikke fått jobben. Som noen her prøver å si, så viser en mastergrad at man evner å ta til seg kunnskap. Erfaringen man for eksempel får ved å skrive en masteroppgave er for eksempel gull verd for mange - man får ikke den samme erfaringen av å kun sose rundt i diverse butikkjobber i 5 år.

Men jeg skal være enig i at kravet til utdannelse har gått litt vel langt i dette landet (og enda lenger i andre land), da det fører til at mange faller utenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master i sosiologi (6 år siden), jobber som vernepleier... Ikke akkurat hva jeg hadde ventet meg nei. Jobbene fins i Oslo. I distriktet fins det ikke bruk for humaniora ser det ut som.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Da regner jeg også med at du er utdannet vernepleier? Siden vernepleier er en beskyttet tittel med autorisasjon.

Anonymous poster hash: 2f7d3...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om man er dårlig i realfag er det jo særdeles idiotisk å studere det, det må vel du også skjønne? Realfag er dessverre ikke noe som passer alle, og når man attpåtil bor i et land som ikke evner å dyrke disse egenskapene godt nok hos folk kan man IKKE forvente at alle som er usikre på hva de skal studere skal velge realfag.

Poenget er at uten de 5 årene hadde du ikke fått jobben. Som noen her prøver å si, så viser en mastergrad at man evner å ta til seg kunnskap. Erfaringen man for eksempel får ved å skrive en masteroppgave er for eksempel gull verd for mange - man får ikke den samme erfaringen av å kun sose rundt i diverse butikkjobber i 5 år.

Så kan man ikke studere realfag så må man ta de drittjobbene man får, for humaniora lønner seg ikke? Det er hva jeg leser og det er hva jeg har erfart. Og det er hva de fleste på kullet mitt har erfart.

Jeg kjenner en statsviter som jobber på kontoret i et steinbrudd, meg selv i helsevesenet, en annen dame på NAV´s kontaktsenter. Ja, hurra for å kunne skrive en master... Utdannelsen har ikke vært mer verdt enn 2-3 år på yrkesfag.

Da regner jeg også med at du er utdannet vernepleier? Siden vernepleier er en beskyttet tittel med autorisasjon.

Anonymous poster hash: 2f7d3...c52

Såklart ikke! Med 5 år på Blinderen så fristet det ikke med en ny utdannelse akkurat.

Nei, jeg har nesten samme stillingsbeskrivelse, men uten autorisasjon så får jeg ikke samme lønna :P Men jeg er en racer på metode....

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man ikke studere realfag så må man ta de drittjobbene man får, for humaniora lønner seg ikke? Det er hva jeg leser og det er hva jeg har erfart. Og det er hva de fleste på kullet mitt har erfart.

Jeg kjenner en statsviter som jobber på kontoret i et steinbrudd, meg selv i helsevesenet, en annen dame på NAV´s kontaktsenter. Ja, hurra for å kunne skrive en master... Utdannelsen har ikke vært mer verdt enn 2-3 år på yrkesfag.

Såklart ikke! Med 5 år på Blinderen så fristet det ikke med en ny utdannelse akkurat.

Nei, jeg har nesten samme stillingsbeskrivelse, men uten autorisasjon så får jeg ikke samme lønna :P Men jeg er en racer på metode....

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Da kan du ikke si at du jobber som vernepleier! Da jobber du som miljøterapeut.

Anonymous poster hash: 2f7d3...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ikke si at du jobber som vernepleier! Da jobber du som miljøterapeut.

Anonymous poster hash: 2f7d3...c52

Vel, same shit synes jeg. Vi gjør det samme, jeg får mindre lønn... Men jeg har mye lengre utdannelse og har skrevet en knakende god masteroppgave.

Det er poenget her. Ikke distinksjonen mellom vernepleier og miljøterapeut.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, same shit synes jeg. Vi gjør det samme, jeg får mindre lønn... Men jeg har mye lengre utdannelse og har skrevet en knakende god masteroppgave.

Det er poenget her. Ikke distinksjonen mellom vernepleier og miljøterapeut.

Anonymous poster hash: 228ba...0d9

Nei, det er det ikke. Du gjør kanskje det samme, men en vernepleier har utdannelsen rettet mot vernepleie. Da hjelper det lite at du har en lengre utdannelse. Vernepleiere har også medisinsk ansvar, det kan ikke du ha.

Men flott at du fikk jobb som miljøterapeut, håper det var litt relevant for masteroppgaven din.

Anonymous poster hash: 2f7d3...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...