Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #61 Skrevet 4. september 2013 Her står det at du har gjort det. Du sa det selv og jeg siterte deg på det. Så kom ikke her. Jeg har gjort det, da jeg var 19, var ikke i nød, men forklarte at faren min ikke kom før om par dager. Det jeg egentlig ville ha, var noen pils, men la alt mulig av vanlige varer i vogna før jeg spurte, bind, melk, kattemat, kattesand, hundepølse, brød, pålegg - og fire øl. Jeg fikk skrive det opp. (det får jeg på enkelte puber her og) Ts, hvis du er gravid og står så fullstendig uten nettverk som du tydeligvis sier, da tror jeg ikke på deg, jeg tror du er et troll. For noe piss. Mange er i den situasjonen. Eh, jeg sa ikke at jeg har gjort det, jeg har fått kattemat ja, skrevet på bok, jeg hadde katt. Fikk også kattemat fra frelsesarmeen en gang (da var det ikke min katt, men jeg ringte på vegne av noen) Det var ikke for å skaffe alkohol jeg handlet på bok, det var bare en biting som var kjekt å ha (jeg var ikke gravid) og min far var forsinket, han skyldte meg lønn for en jobb jeg hadde gjort, så enkelt var det. Sim sala bim. Jo,det var det. Du sa det selv. 2
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #62 Skrevet 4. september 2013 Et annet godt råd er ris, men ikke kast kokevannet, lag suppe på det eller drikk det eller bruk som kraft. Det er der all næringen er. I India vet de det. For par hundre år siden og kanskje nå også, fikk de fattige kun kokevannet. De rike fikk risen, servert med alt annet av kjøtt, grønnsaker og frukt. Avkokvannet er mer næringsrikt enn kokt ris. Det er der alle mineralene og vitaminene er, den kokte risen er bare et utvannet tyggeprodukt og et tilbehør som de fattige ikke fikk del av. Sporer jeg av, men dette var vel en tråd om hvordan overleve best på 30 kroner til mandag? Det er mange dager. Jeg ville levd på avkok og ris og ertesuppe og en pakke knekkebrød. Men regner vel ikke med at ts har noe i skapet. Da ville jeg valgt ertesuppe med poteter og løk. For ris var bedre enn pasta? I hvilken verden er det mindre karbohydrat i ris enn i macaroni og spaghetti?Det blir ikke igjen kokevann hvis du koker ris på riktig måte. Mel inneholder jern, og vitamin B som gravide trenger mye av. Indere drikker ikke "kokevann" fra ris. De bløtlegger brun ris og koker den med løk, så den dampes tørr. Ja, det er et godt råd å kjøpe en sekk med ris,men jeg vil gjerne be deg slutte å tulle,surre og moralisere over TS. Det blir vanskelig å få med seg dine faktisk gode råd,når de kommer midt ilbant en masse tull og moraliserende vas. 9
Alvina Skrevet 4. september 2013 #63 Skrevet 4. september 2013 Hun er ikke påtur i skauen og har ikke gått seg bort. For å fiske ska lman løse fiskekort. For å bryte seg inn og spise andres fenalår,skal man være i nød i et uvær eller langt inni skauen uten at Røde Kors har funnet deg. TS lever i det virkelige liv. Hun skal ikke ha rå fisk i regnet og sopp fra skauen. Som ung mor kommer hun til å få mange luker i økonomien,så det er smart av henne å lære noen strategier nå. Det viktigste til neste gang er å søke hjelp før det bare er 30 kroner igjen. Jeg sa da ikke at hun skulle bryte seg inn i en hytte. Og sult er nød. Jeg kunne faktisk brutt meg inn hvis det var nødverge og fare for liv og vet jeg ville gjort det, men ville lagt igjen en beskjed til eieren av hytta. Og er enig, man bør være litt bevisst og ikke bare sitte og se på at man har tretti kroner igjen. Det jeg ser for meg er at bv blir koblet inn, ikke for å ta fra ts barnet men for å hjelpe henne videre. Man står ikke uten nettverk, gravid og med 30 kroner. Har ikke lest hele tråden, men mellom to jobber, vet man hva man har av utgifter og inntekter, hvis ikke er dette en tråd ts må starte under økonomi-underforumet. Ville ringt krisesenteret i kommunen hvis jeg var ts, for dette er ikke en tilnærmet normal situasjon.
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #64 Skrevet 4. september 2013 Håper det ordner seg for deg, TS.Ser joh eldigvis at du har fått kontakt med HjelpOssåHjelpe og at det er noen som ville gi deg litt cash på konto (selv om jeg ikke anbefaler folk å gi bort cash) til NAV fårorden på seg. Få kjøpt deg noen folsyretabletter og multivitamin for å motvirke at baby får ryggmargsbrokk, når du lever billig. Veldig viktig. Lykke til så mye med svangerskap og som mamma.
Djungelvrål Skrevet 4. september 2013 #65 Skrevet 4. september 2013 Ville kjøpt FP makaroni, en løk og et par bokser hakket tomat og levd på det. Hun blir ikke vitaminfattig av å leve litt enkelt i noen få dager. Vi tåler mer enn det... 7
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #66 Skrevet 4. september 2013 Jeg sa da ikke at hun skulle bryte seg inn i en hytte. Og sult er nød. Jeg kunne faktisk brutt meg inn hvis det var nødverge og fare for liv og vet jeg ville gjort det, men ville lagt igjen en beskjed til eieren av hytta. Og er enig, man bør være litt bevisst og ikke bare sitte og se på at man har tretti kroner igjen. Det jeg ser for meg er at bv blir koblet inn, ikke for å ta fra ts barnet men for å hjelpe henne videre. Man står ikke uten nettverk, gravid og med 30 kroner. Har ikke lest hele tråden, men mellom to jobber, vet man hva man har av utgifter og inntekter, hvis ikke er dette en tråd ts må starte under økonomi-underforumet. Ville ringt krisesenteret i kommunen hvis jeg var ts, for dette er ikke en tilnærmet normal situasjon. Krisesenter...Oookei.Der var vi på skogstur,igjen. Ikke en tilnærmet normal situasjon?Du ville vært overrasket over virkeligheten om du møtte den.. Sånn du faktisk gjorde her. Godnatt, Alvina
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #67 Skrevet 4. september 2013 En pakke linser fra innvandrerbutikk er billig, sunt og holder lenge. Det er dessuten masse folsyre i belgfrukter. Anonymous poster hash: 2109c...974
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #68 Skrevet 4. september 2013 (endret) Ville kjøpt FP makaroni, en løk og et par bokser hakket tomat og levd på det. Hun blir ikke vitaminfattig av å leve litt enkelt i noen få dager. Vi tåler mer enn det... Lever mye på det selv.Bortsett fra at jeg benytter ofte ris i stedet for macaroni til. Og putter i bønner, for proteiner. Man får dem billig,ferdigkokt på små kartonger/i boks. Hvitløk,buljongterninger og krydder gjør mye for smaken, sammen med vanlig løk.Hakk løken fint. Mange gravide reagerer ikke så bra på løk,da. Da kan man ta tomatsausen uten løk. Fikk nettopp innspill her fra siden at gravide er ofte plaget med kvalme og at tomater på boks kan være noe av det værste å ha i seg pga mye syre i dem... Smeltet smøreost var visst bedre. Endret 4. september 2013 av Tøytigern 1
Alvina Skrevet 4. september 2013 #69 Skrevet 4. september 2013 For ris var bedre enn pasta? I hvilken verden er det mindre karbohydrat i ris enn i macaroni og spaghetti?Det blir ikke igjen kokevann hvis du koker ris på riktig måte. Mel inneholder jern, og vitamin B som gravide trenger mye av. Indere drikker ikke "kokevann" fra ris. De bløtlegger brun ris og koker den med løk, så den dampes tørr. Ja, det er et godt råd å kjøpe en sekk med ris,men jeg vil gjerne be deg slutte å tulle,surre og moralisere over TS. Det blir vanskelig å få med seg dine faktisk gode råd,når de kommer midt ilbant en masse tull og moraliserende vas. Ris - avkok er visstnok mer næringsrikt enn pasta (mener pasta uten egg osv). Det sier de fra India, Punjab -, under det engelske herredømmet overlevde de på det. Pluss grønnsaker /rotplanter. Jeg har hørt de fortelle selv. Skal jeg avfeie det som tull? Selvsagt koker jeg også ris på vanlig måte, hvis jeg ikke er dårlig i magen. Da blir det mest risavkok, blandet med litt avkok av havregryn. Og alle har jo hørt at man ikke skal kaste vannet man har kokt grønnsaker i - i sluket, det er kjempesunt og smaker godt. Men jeg mener ikke at ts skal kjøpe seg en sekk med ris. Tror vi snakker litt forbi hverandre. Ts bør fikse dette på en eller annen måte. Og en i denne tråden (var det deg?) sier at mange er i samme situasjon som ts her i Norge... eh, det tror jeg ikke.
Gjest navnelapp Skrevet 4. september 2013 #70 Skrevet 4. september 2013 Det er ammande som kan oppleve at barnet ikkje toler løk. Gravide toler løk heilt fint om dei har tolt det resten av livet. Bønner er billigast å kjøpe tørre, legge i blaut og så koke i lettsalta vatn. Kombiner med løk, ein tomatboks og litt krydder, det blir ein god gryterett. Men som fleire tidlegare har nemnt: Havregraut er det billigaste og beste. Har du kantine på jobb? Du kan sjekke med kantinekokken om dei har noko dei skal kaste på fredag, som dei ikkje kan servere på mandag, som du kan ha i helga. Elles er datovarer på Kiwi perfekt i slike situasjonar. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #71 Skrevet 4. september 2013 Hva med å prøve på butikker med ferskvaredisk, det som blir overskudd av varmmaten må kanskje svinnes. Kanskje du kan få et beger med gryterett eller noe liknende. Anonymous poster hash: f87d4...70a
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #72 Skrevet 4. september 2013 Det er ammande som kan oppleve at barnet ikkje toler løk. Gravide toler løk heilt fint om dei har tolt det resten av livet. Luftsmerter pga barnet trykker på tarmen, sa de ti lmeg her,og løk gir tarm-gass... Men men,har fått beskjed å komme og sove.
dobri123 Skrevet 5. september 2013 #73 Skrevet 5. september 2013 Neimen, herligheten! Her kommer en ung, gravid jente å forteller noe som ikke høres lett ut i det hele tatt og hva ender det med? Hun blir beskyldt for å være ett troll, at hun finner opp det hele. Ja, noen gjør sikkert slik, men etter jeg har lest denne samtalen kan jeg ikke si jeg tror dette er annet enn en fortvilet ung kvinne som uheldigvis har i en innmari kjip situasjon. Det kan skje oss alle, og jo, det er flere her i verden som er i samme situasjon. Senest sist uke hentet hjelpossåhjelpe noen poser med mat og gavekort på kiwi her for å gi videre til andre i nød. Det gjorde jeg fordi jeg selv har vært i den kjipe situasjonen hvor pengene er slutt og skapene tomme. Jeg gikk aldri på matbutikken å spurte om å betale neste uke. Gikk heller ikke på frelsesarmeen eller andre organisasjoner. Jeg samlet derimot Tom flasker og levde på havregryn, banan og epler i to uker. Det var ikke luksus mat, men det var mat! Nå har jeg fast jobb, og kan hjelpe andre til tider. Hva som gjorde meg mest glad den tiden var hjelpen andre ga meg. Jeg fikk noen kroner av en på et annet nettforum, og med noen tomflasker gikk det fint. Ser også flere fortelle at man ikke bør gi penger, men du er i en så vanskelig situasjon at jeg veldig gjerne vil hjelpe. Om du vil sende meg en om kan vi kanskje gå ut å handle til deg så du har litt mat (om du bor i nærheten) ellers vil jeg føre over noen kroner til deg så du ihvertfall lever dagene. Troll eller ei, det kun om å stole på andre. Jeg ville fått dårligere samvittighet om jeg ikke kunne gjøre noe. 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #74 Skrevet 5. september 2013 Ris - avkok er visstnok mer næringsrikt enn pasta (mener pasta uten egg osv). Det sier de fra India, Punjab -, under det engelske herredømmet overlevde de på det. Pluss grønnsaker /rotplanter. Jeg har hørt de fortelle selv. Skal jeg avfeie det som tull? Du har hørt dem fortelle det selv? Hvem er "dem"?India er et kontinent og Punjab er større i areal enn Norge... Om jeg sa til deg at I Norge overlevde folk på barkebrød under vintrene da Norge var underlagt Sverige,fordi de fikk i seg mere næring enn når de prøvde å lage brød av det lille melet de hadde ,så betyr ikke det at nordmenn foretrekker barkebrød fordi det er sunt. At fattige indere skrapet seg gjennom hverdagen med å drikke vann med de få riskornene de hadde å koke sammen med litt grønnsaker, så betyr ikke det at risvann er Indias nasjonalmat og svært sunt. Jeg tror du har misforstått. Jeg er fra Punjab og vi spiser naan (brød) og chapati til maten og bare unntaksvis ris. Risvann har jeg aldri sett noen drikke. Da er du i tilfelle så fattig pga britisk overherredømme at du er i ferd med å dø og fordeler 2 dl ris på 10 personer med spikersuppe, da. Anonymous poster hash: 010b2...0b5 9
Djungelvrål Skrevet 5. september 2013 #75 Skrevet 5. september 2013 Synes også det høres merkelig ut at det skal være så mye næring i risvann. Mulig at det finnes endel vitaminer og mineraler men minimalt med karbo, fett eller proteiner. Mennesker kan ikke leve på vitaminer eller mineraler alene, de gir ingen energi. De er hjelpestoffer for kroppen. 1
Tøytigern Skrevet 5. september 2013 #76 Skrevet 5. september 2013 (endret) Synes også det høres merkelig ut at det skal være så mye næring i risvann. Mulig at det finnes endel vitaminer og mineraler men minimalt med karbo, fett eller proteiner. Mennesker kan ikke leve på vitaminer eller mineraler alene, de gir ingen energi. De er hjelpestoffer for kroppen. Når man koker risen så sveller jo riskornene opp og trekker tils eg alt vannet ikjelen.Så det blir ikke noe vann som skal helles av. Alt forblir i risen. Så det er ikkesunn fornuft å si at man skal drikke avkokav ris fordidet inneholder mer enn risen. Det blir jo motsatt. Men det er rett at polert ris har mindre mineral og vitamin fordi det tynne skallet rundt selve riskornet inneholder mye av dette. Derfor er brun ris omtrent som fullkornbrød, mens polert ris er mer som kneipp. Men jeg glemmer jo det jeg skulle si. TS kan lage seg linsekarri av hakket løk som hun surrer i smør en kjele med krydder. Etter at løken er myk tilsetter hun røde linser og vann me den buljongterning, som hun koker sammen med krydderløken og tilsetter litt salt. Ferdig linsekarri er som en linsegrøt.Dette kan hun spise med ris.Billig og sunn mat. TS kan bruke karripulver som eneste krydder også.Da tar hun dette i sammen med saltet. Hun kan dampe noen frosne grønnsaker eller litt spinat og servere ved siden av. Spinatsuppe med eggebåter er også fint for gravide. Spinat er billig mat som man får kjøpt i blokker i frysedisken og den er full av jern. Lykke til TS. Endret 5. september 2013 av Tøytigern
DeLarge Skrevet 5. september 2013 #77 Skrevet 5. september 2013 det er noen få dager. Kjøp deg en pakke first price spaghetti og frossen spinat. pluss en pose havregryn. Så kan du heller spise sunt og næringsrikt om noen dager. pant noen flasker og kjøp deg en pakke egg, så går dette helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #78 Skrevet 5. september 2013 Jeg har ingen familie som jeg har noe godt forhold til. Da jeg hørte med mine foreldre bare lo de av meg så der kom jeg ikke akkurat så langt. Har akkurat startet i ny jobb, men er en månede innestående lønn dermed fikk jeg ingenting denne måneden. Har absolutt ingen tørrvarer. Bor 4 timer fra Oslo, men tusen hjertelig takk for tilbudet! Slikt varmer å høre:-)Anonymous poster hash: 243a8...3a5 For noen foreldre! Har du spurt om forskudd på lønn? Det er ikke uvanlig at det blir litt trangt for folk når en bytter jobb, her spør vi rutinemessig nyansatte om de trenger forskudd den første måneden så det er helt ok å spørre om Anonymous poster hash: f2794...58a 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #79 Skrevet 5. september 2013 Jeg har søkt om nødpenger fra nav, og ville mest sannsynlig få det på mandag eller tirsdag. Frem til det har jeg 30,- men jeg har også brun saus, litt krydder og te.. Ikke at det blir en god middag_hehe:) Hva kan jeg lage da? Får jeg noe middag for 30kroner??? Jeg trenger jo ikke bare idag, men rett og slett frem til rentepengene kommer. Har ingen nær familie.. Hilsen en rådvill 21år gammel, gravid og sulten kvinne!!! På forhånd takker jeg for svar:)Anonymous poster hash: 243a8...3a5 Kanskje du kunne kjøpe noen poteter og bake dem? Kjøp vanlige poteter i løsvekt og ikke de som kalles bakepoteter da disse er mye dyrere. Hvis du har litt smør hjemme, kan du jo bruke dette på potetene. Du kan også steke potetene med salt og pepper. Det blir også godt. Anonymous poster hash: 8030a...81a
Trollmor89 Skrevet 5. september 2013 #80 Skrevet 5. september 2013 Fler gode lavpris-tips her. Jeg kan jo legge til taco-kit for ca 6.50 og kyllingkjøttdeig for ca 19.90. Fiskegrateng til 10 kr har de også 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå