Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #41 Skrevet 4. september 2013 Jeg var på butikken nå og kjøpte løk og xtra merket-kneip brød. Da fikk jeg Til og med to brød:) Har tatt kontakt med hjelp oss og hjelpe på Facebook, og de kunne komme på mandag. Det hjelper ihvertfall kjempe masse:)Anonymous poster hash: 243a8...3a5 Yey
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #42 Skrevet 4. september 2013 Poteter og løk sammen med brun saus som du har blir en ok fattigmannslapskaus. Anonymous poster hash: 70435...593 6
Alvina Skrevet 4. september 2013 #43 Skrevet 4. september 2013 Du får 6 bokser tomatbønner for 30 kr, bønner er næringsrikt og metter. Eller kjøp en pakke tørre linser eller bønner (billig på innvandrerbutikk), 1 løk og par gulerøtter i løsvekt. Kokte linser er mettende og næringsrik mat - store deler av verden overlever på bønner og linser. Finhakk løk og gulerot (gulerot kan droppes) og enten kok sammen med linsene eller fres i panna. Gi linsene et lett oppkok i lettsalta vann, sil av vann og bland alt sammen - bruk evt de krydder du har. Kanskje er kålhoder til 1 kr per stykk/kilo kommet i butikkene? Kokt kål eller strimla kål frest opp i panne er godt - og blir et måltid sammen med kokte linser Anonymous poster hash: f2794...58a Dette ville jeg også satset på, hadde tenkt å foreslå en pakke med tørkede gule erter også, med gulrot, løk. Da får man ikke i seg nok c-vitaminer, det er ikke fullferdig, men kål til en krone kiloen kan fint freses eller man kan lage kålstuing, og ha på pepper og litt smør som tilbehør til en skive brød, siden ts har kjøpt brød. Vanskelig å svare siden du ikke sier hvor du bor. Men du har krav på akutt nødhjelp, ikke kun 30 kroner i flere dager. Bor du på et lite sted og har en lokalbutikk, kan du spørre butikksjefen /eieren om du kan få skrive opp noen varer på bok til uka, men da må du forklare situasjonen. Jeg har gjort det, da jeg var 19, var ikke i nød, men forklarte at faren min ikke kom før om par dager. Det jeg egentlig ville ha, var noen pils, men la alt mulig av vanlige varer i vogna før jeg spurte, bind, melk, kattemat, kattesand, hundepølse, brød, pålegg - og fire øl. Jeg fikk skrive det opp. (det får jeg på enkelte puber her og) Har hørt at det går fint her i Oslo også, i voksen alder, det er bare å være ærlig og spørre, uten å falle til tårer. Men ikke vær for beskjeden, du må trenge både toalettpapir, mat, melk, smør, brød, egg, grønnsaker og kanskje også kattemat for å virke litt troverdig. Hvis du er høygravid må du kanskje sminke på deg en blåveis. For jeg lurer virkelig hva du driver på med som er gravid og ikke har tatt kontakt med hjelpeapparatet tidligere, hva i fadderullandei er det du holder på med jente? 3
Gjest navnelapp Skrevet 4. september 2013 #44 Skrevet 4. september 2013 Dette ville jeg også satset på, hadde tenkt å foreslå en pakke med tørkede gule erter også, med gulrot, løk. Da får man ikke i seg nok c-vitaminer, det er ikke fullferdig, men kål til en krone kiloen kan fint freses eller man kan lage kålstuing, og ha på pepper og litt smør som tilbehør til en skive brød, siden ts har kjøpt brød. Vanskelig å svare siden du ikke sier hvor du bor. Men du har krav på akutt nødhjelp, ikke kun 30 kroner i flere dager. Bor du på et lite sted og har en lokalbutikk, kan du spørre butikksjefen /eieren om du kan få skrive opp noen varer på bok til uka, men da må du forklare situasjonen. Jeg har gjort det, da jeg var 19, var ikke i nød, men forklarte at faren min ikke kom før om par dager. Det jeg egentlig ville ha, var noen pils, men la alt mulig av vanlige varer i vogna før jeg spurte, bind, melk, kattemat, kattesand, hundepølse, brød, pålegg - og fire øl. Jeg fikk skrive det opp. (det får jeg på enkelte puber her og) Har hørt at det går fint her i Oslo også, i voksen alder, det er bare å være ærlig og spørre, uten å falle til tårer. Men ikke vær for beskjeden, du må trenge både toalettpapir, mat, melk, smør, brød, egg, grønnsaker og kanskje også kattemat for å virke litt troverdig. Hvis du er høygravid må du kanskje sminke på deg en blåveis. For jeg lurer virkelig hva du driver på med som er gravid og ikke har tatt kontakt med hjelpeapparatet tidligere, hva i fadderullandei er det du holder på med jente? Nokre rare råd du kjem med, alvina. Jenta er jo i jobb, men ho har bytta jobb. då kan det oppstå slike "luker" i lommeboka. 5
Alvina Skrevet 4. september 2013 #45 Skrevet 4. september 2013 Poteter og løk sammen med brun saus som du har blir en ok fattigmannslapskaus. Anonymous poster hash: 70435...593 Jepp. Det kan bli godt, hvis sausen er laget fra bunn av, og sopp er både billig å kjøpe i løsvekt eller å plukke i skogen, frese det istedet for kjøtt, la det surre sammen med løken, ha på pepper, og gå ut i skogen og plukke en kopp tyttebær. Ikke fullferdig, men godt, og lager man ertesuppe, er poteter billige nå (er de?), og det gir litt c-vitaminer. Tror også hodekål er billig nå på høsten og det er snadder og kan lage en dipp med rømme til gulrøtter og kålrot. (tenker hvis ts bor på landet og kan ta litt fra noen åkrer i nærheten) 2
Alvina Skrevet 4. september 2013 #46 Skrevet 4. september 2013 Nokre rare råd du kjem med, alvina. Jenta er jo i jobb, men ho har bytta jobb. då kan det oppstå slike "luker" i lommeboka. Ja, rare råd, men jeg forstår ikke at noen kan klare seg på 30 kroner uten å be andre om et lite lån? En nabo, kjøpmannen? Noen i denne tråden vil gjerne sende penger til ts, fraråder det på det sterkeste. Jeg kan også starte en innsamling. Dessuten finnes det hjelp i enhver kommune, jeg ville ringt prestekontoret, samme om jeg var kristen eller ikke, og forklart situasjonen hvis jeg ikke syntes det var mulig med den evt. sure kjøpmannen osv. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #47 Skrevet 4. september 2013 Ikke lurt å råde TS til å plukke sopp i skauen. Anonymous poster hash: 2109c...974 2
Alvina Skrevet 4. september 2013 #48 Skrevet 4. september 2013 (endret) Nokre rare råd du kjem med, alvina. Jenta er jo i jobb, men ho har bytta jobb. då kan det oppstå slike "luker" i lommeboka. Men hvordan kan noen få slike luker i lommeboka, at de står helt uten nettverk, gravid, og hun vet vel at hun ville miste inntekt. Men vet nav. Det er et ...h.....helvete. De som kommer innenfor der, er enten bare innom en kort tid, det var planen, men hjelpen til å berge seg selv er fraværende. Ts. Send meg ikke en pm, for jeg gidder aldri svare mer på pm til noen her, ikke av problem-art. Har nok med å debrife meg irl, og har gjort den tabben før. Jeg vet noe om en mann her på kg, som jeg aldri har møtt, men som tilfeldigvis - ble sammen med en venninne av meg, han er godt likt, men han er psyko. Han var i alle fall det for noen år siden. Og jeg ble også kjent med en annen her inne, vet ikke hvem hun er nå, alle har byttet nick, og jeg kan love at å bli kjent med kg-ere ikke alltid er bare bare. En her inne liker jeg veldig godt, irl også. Men det har aldri vært av problem-art. Også må jeg spørre dere som skal få kontonummeret hennes? Sende penger? Hva mener dere med det? Egentlig? (dere trenger ikke svare) Jeg kan forstå tanken. Mitt beste råd ts, er å stole på deg selv og være tøff nok til å spørre andre om å låne til mat, helst kjøpmannen, siden det er mer nøytralt og ikke blir rykter av det. Bor du på et mindre sted kan man føle seg pinlig berørt, men drit i det. Bare spør. Du er den du er, og nå er det litt krise. Det er ærlig, og det er best å være ærlig når man sliter. De fleste mennesker er faktisk veldig hjelpsomme. Jeg er det til en viss grad, men jeg sender aldri penger verken på kg eller på fb til innsamlinger. Ts, hvis du er gravid og står så fullstendig uten nettverk som du tydeligvis sier, da tror jeg ikke på deg, jeg tror du er et troll. Endret 4. september 2013 av Alvina 2
Alvina Skrevet 4. september 2013 #49 Skrevet 4. september 2013 Ikke lurt å råde TS til å plukke sopp i skauen. Anonymous poster hash: 2109c...974 Joda, hvis hun kan sopp og vet hvilke som er trygg. Tror det er livsfarlig å spise fisk også. Hva ville du gjort om du var sulten i skogen, ved et vann, fant bær, sopp, og hadde en fiskebolleboks, snøre og fant noen meitemark, ville du ikke fisket? Og om det regnet og du ikke fant ved, ville du ikke spist fisken rå straks du hadde fanget den? Og hvis du kom til en hytte og det hang fenalår der, det var ved og en brisk, ville du ikke spist litt av fenalåret selv om du var gravid og ikke skal spise spekemat? Jeg lurer på hvordan våre bestemødre klarte dette. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #50 Skrevet 4. september 2013 Joda, hvis hun kan sopp og vet hvilke som er trygg. Tror det er livsfarlig å spise fisk også. Hva ville du gjort om du var sulten i skogen, ved et vann, fant bær, sopp, og hadde en fiskebolleboks, snøre og fant noen meitemark, ville du ikke fisket? Og om det regnet og du ikke fant ved, ville du ikke spist fisken rå straks du hadde fanget den? Og hvis du kom til en hytte og det hang fenalår der, det var ved og en brisk, ville du ikke spist litt av fenalåret selv om du var gravid og ikke skal spise spekemat? Jeg lurer på hvordan våre bestemødre klarte dette. Har kanskje TS skrevet at hun har peiling på sopp? Sammenligningene dine blir bare for dumme. Anonymous poster hash: 2109c...974 3
Alvina Skrevet 4. september 2013 #51 Skrevet 4. september 2013 (endret) Har kanskje TS skrevet at hun har peiling på sopp? Sammenligningene dine blir bare for dumme. Anonymous poster hash: 2109c...974 Joda, du har rett til en viss grad, men jeg tenkte at det finnes mange i Norge som lever på svelt i hjel- grensa og som ikke bor i Oslo og kan stå i matkø. Og som venter på at nav skal hjelpe de en dag de kommer i akutt krise, noe som kan ramme alle. Nav har spilt fallitt, det er samme sak med reform 94. Endret 4. september 2013 av Alvina 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #52 Skrevet 4. september 2013 Har ikke lest hele tråden så det kan hende det ordnet seg for deg, men rema 1000 har god pasta til 3.50. samt billig sopp og gulerøtter - det blir det iallefall litt mat av Anonymous poster hash: e33eb...892 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #53 Skrevet 4. september 2013 Rema har potet i løsvekt til 6.90 kr kiloen på tilbud. Anonymous poster hash: f87d4...70a 1
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #54 Skrevet 4. september 2013 (endret) Dette ville jeg også satset på, hadde tenkt å foreslå en pakke med tørkede gule erter også, med gulrot, løk. Da får man ikke i seg nok c-vitaminer, det er ikke fullferdig, men kål til en krone kiloen kan fint freses eller man kan lage kålstuing, og ha på pepper og litt smør som tilbehør til en skive brød, siden ts har kjøpt brød. Vanskelig å svare siden du ikke sier hvor du bor. Men du har krav på akutt nødhjelp, ikke kun 30 kroner i flere dager. Bor du på et lite sted og har en lokalbutikk, kan du spørre butikksjefen /eieren om du kan få skrive opp noen varer på bok til uka, men da må du forklare situasjonen. Jeg har gjort det, da jeg var 19, var ikke i nød, men forklarte at faren min ikke kom før om par dager. Det jeg egentlig ville ha, var noen pils, men la alt mulig av vanlige varer i vogna før jeg spurte, bind, melk, kattemat, kattesand, hundepølse, brød, pålegg - og fire øl. Jeg fikk skrive det opp. (det får jeg på enkelte puber her og) Har hørt at det går fint her i Oslo også, i voksen alder, det er bare å være ærlig og spørre, uten å falle til tårer. Men ikke vær for beskjeden, du må trenge både toalettpapir, mat, melk, smør, brød, egg, grønnsaker og kanskje også kattemat for å virke litt troverdig. Hvis du er høygravid må du kanskje sminke på deg en blåveis. For jeg lurer virkelig hva du driver på med som er gravid og ikke har tatt kontakt med hjelpeapparatet tidligere, hva i fadderullandei er det du holder på med jente? Sminke seg en blåveis? Putte oppi kattemat? Fy faen for no' manipulerende skit. Du er klar over at hun skal bo der hun bor framover. Med et rykte på seg... Og hvis hun ikke har katte, hvorfor betale ekstra for kattemat? Man må jo betale,man får det ikke. Da tar man det man trenger, ikke tullevarer for å"virke troverdig" TS er troverdig når hun går i butikken forå avtale å betale neste uke. Hun lyver nok ikke heller for å skaffe alkohol, som deg. Herlig råd.Not. Man gjør seg ikke til kjeltring og begår tillitsbrudd for litt mat på forskudd, når man skal bli mor. Endret 4. september 2013 av Tøytigern 15
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #55 Skrevet 4. september 2013 Har ikke lest hele tråden så det kan hende det ordnet seg for deg, men rema 1000 har god pasta til 3.50. samt billig sopp og gulerøtter - det blir det iallefall litt mat av Anonymous poster hash: e33eb...892 Rema har potet i løsvekt til 6.90 kr kiloen på tilbud. Anonymous poster hash: f87d4...70a Fler gode lavpris-tips her. Jeg kan jo legge til taco-kit for ca 6.50 og kyllingkjøttdeig for ca 19.90.
Alvina Skrevet 4. september 2013 #56 Skrevet 4. september 2013 Sminke seg en blåveis? Putte oppi kattemat? Fy faen fornomanipulerende skit. Du er klar over at hun skal bo der hun bor framover. Med et rykte på seg... Og hvis hun ikke har katte, hvorfor betale ekstra for kattemat? Man må jo betale,man fårdet ikke. Da tar man det man trenger, ikke tullevarer for å"virketroverdig" TS er troverdig når hun går i butikken forå avtale å betale neste uke. Hun lyver nok ikke heller for å skaffe alkohol, som deg. Herlig råd.Not. Man gjør seg ikke til kjeltring og begår tillitsbrudd for litt mat på forskudd, når man skal bli mor. Eh, jeg sa ikke at jeg har gjort det, jeg har fått kattemat ja, skrevet på bok, jeg hadde katt. Fikk også kattemat fra frelsesarmeen en gang (da var det ikke min katt, men jeg ringte på vegne av noen) Det var ikke for å skaffe alkohol jeg handlet på bok, det var bare en biting som var kjekt å ha (jeg var ikke gravid) og min far var forsinket, han skyldte meg lønn for en jobb jeg hadde gjort, så enkelt var det. Sim sala bim.
Alvina Skrevet 4. september 2013 #57 Skrevet 4. september 2013 Fler gode lavpris-tips her. Jeg kan jo legge til taco-kit for ca 6.50 og kyllingkjøttdeig for ca 19.90. Kyllingkjøttdeig??? Det er bare bøff, tilsetningstoffer og rester av antibiotika og veksthormoner og mye vann og salt for å kjøre prisen ned. Da er det bedre for en gravid å spise bønner, erter og linser som inneholder proteiner og er billigere. Pasta er bare mel (karbohydrater), billig pasta. Ubrukelig hvis man skal prøve å få til noe sunt for 30 kr. 2
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #58 Skrevet 4. september 2013 (endret) Joda, hvis hun kan sopp og vet hvilke som er trygg. Tror det er livsfarlig å spise fisk også. Hva ville du gjort om du var sulten i skogen, ved et vann, fant bær, sopp, og hadde en fiskebolleboks, snøre og fant noen meitemark, ville du ikke fisket? Og om det regnet og du ikke fant ved, ville du ikke spist fisken rå straks du hadde fanget den? Og hvis du kom til en hytte og det hang fenalår der, det var ved og en brisk, ville du ikke spist litt av fenalåret selv om du var gravid og ikke skal spise spekemat? Jeg lurer på hvordan våre bestemødre klarte dette. Hun er ikke påtur i skauen og har ikke gått seg bort. For å fiske ska lman løse fiskekort. For å bryte seg inn og spise andres fenalår,skal man være i nød i et uvær eller langt inni skauen uten at Røde Kors har funnet deg. TS lever i det virkelige liv. Hun skal ikke ha rå fisk i regnet og sopp fra skauen. Som ung mor kommer hun til å få mange luker i økonomien,så det er smart av henne å lære noen strategier nå. Det viktigste til neste gang er å søke hjelp før det bare er 30 kroner igjen. Endret 4. september 2013 av Tøytigern 5
Tøytigern Skrevet 4. september 2013 #59 Skrevet 4. september 2013 (endret) Kyllingkjøttdeig??? Det er bare bøff, tilsetningstoffer og rester av antibiotika og veksthormoner og mye vann og salt for å kjøre prisen ned. Da er det bedre for en gravid å spise bønner, erter og linser som inneholder proteiner og er billigere. Pasta er bare mel (karbohydrater), billig pasta. Ubrukelig hvis man skal prøve å få til noe sunt for 30 kr. Det står her fra før. Og kyllingkjøttdeig er helt ok mat. Det er pasta også,når man ikke har penger. Endret 4. september 2013 av Tøytigern 1
Alvina Skrevet 4. september 2013 #60 Skrevet 4. september 2013 Et annet godt råd er ris, men ikke kast kokevannet, lag suppe på det eller drikk det eller bruk som kraft. Det er der all næringen er. I India vet de det. For par hundre år siden og kanskje nå også, fikk de fattige kun kokevannet. De rike fikk risen, servert med alt annet av kjøtt, grønnsaker og frukt. Avkokvannet er mer næringsrikt enn kokt ris. Det er der alle mineralene og vitaminene er, den kokte risen er bare et utvannet tyggeprodukt og et tilbehør som de fattige ikke fikk del av. Sporer jeg av, men dette var vel en tråd om hvordan overleve best på 30 kroner til mandag? Det er mange dager. Jeg ville levd på avkok og ris og ertesuppe og en pakke knekkebrød. Men regner vel ikke med at ts har noe i skapet. Da ville jeg valgt ertesuppe med poteter og løk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå