Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har dere det fra at Norge sender penger til Kongo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fri diktning.

Faktum er at Norge ikke har hatt noe pressmiddel i denne saken. Moland og French er dømt etter kongolesisk rett, og det eneste som kunne fått dem ut av kongo hadde vært å bestikke kongos myndigheter.

Hvis man for et halvt år siden hadde spurt det norske folk om det var riktig å betale et beløp tilsvarende x antall eldrehjemsplasser og x antall nye skoler for å få dem ut av Kongo, så vet man svaret.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

• Liker 6
Skrevet

Tja, for eksempel myndighetenes offisielle oversikt: http://www.norad.no/no/om-bistand/landsider/afrika/den-demokratiske-republikken-kongo

Nå mener ikke jeg at all bistand bør kuttes på bakgrunn av dette, og det er heller ikke store summene. Det er likevel ikke summen som er poenget her.

Anonymous poster hash: 899db...c76

• Liker 1
Skrevet

At Moland og French reiste til Kongo, og oppførte seg som de gjorde, med skytevåpen, falske ID'er osv: Fullstendig galematias. Går det an å være mer koko??

Anonymous poster hash: 7539c...204

ID-kortene var ikke falske. Det var deres egne ID-kort fra Forsvaret.

http://www.dagbladet.no/2009/08/14/nyheter/utenriks/kongo/drap/7647043/

I dokumentarern sier de at de hadde med seg en hagle for å beskytte seg mot landeveisrøvere og ville dyr. Kanskje ikke så rart at de følte behov for det i et land som Kongo?

Skrevet

Norge gir ikke bistand direkte til Kongo, det har de aldri gjort.

Moland fikk tannbehandling sist uke, han ble fraktet til en klinikk hvor han ble behandlet av en gresk tannlege. Det skulle ikke forundre meg om han døde av en infeksjon siden han tilsynelatende var helt fin i forrige uke.

Forøvrig bør mange her se dokumentaren som nå ligger gratis på tv2.no

Mest sannsynlig er de uskyldig dømt.

• Liker 2
Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg syntes dette er kjempetrist. Håper de får sendt French til Norge nå, og ikke bare sier de skal gjøre det.....

Skrevet

Tråden ryddet for spekulasjoner og personangrep.

Av hensyn til etterlatte ber jeg dere å ikke spekulere ang dødsårsak i denne tråden.

Bond, adm

Skrevet

Du mener ikke alvorlig at UD har brukt mer ressurser på Marte-saken enn på Moland og French? Som du selv fremhever, Moland og French-saken har pågått i fire år, Marte-saken varte i meget kort tid.

Jeg mener ikke at ikke Moland og French-saken er tragisk, men de to sakene er så vidt forskjellige som de kan få blitt.

Anonymous poster hash: ba408...f01

Emiren av Dubai benådet Marte, fordi det var en ugunstig situasjon for Dubai rent omdømmemessig. Kongo kunne ha benådet de to guttene, men Kongo er ikke så opptatt av omdømmet sitt - noe man ser av kravet om at Norge skulle betale løsepenger. Kongo hadde sannsynligvis henrettet de to hvis bistandspengene hadde blitt stoppet, tror jeg. Trusler om å stoppe bistandsmidlene hadde blitt besvart med trusler om henrettelse. Marte hadde fortsatt sittet i fengsel i Dubai hvis ikke emiren hadde benådet henne, alt avhang av han og landets syn på sitt omdømme. Hadde emiren vært uvillig så hadde ikke all verdens diplomati hjulpet.

Skrevet

Jeg syntes dette er kjempetrist. Håper de får sendt French til Norge nå, og ikke bare sier de skal gjøre det.....

"ikke bare sier de skal gjøre det"

Du er klar over at et land ikke bare kan hente folk som sitter fengslet i et annet land?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ser det er utrolig mange både her og i kommentarfeltene til Dagbladet og VG som spyr ut med hat mot den norske regjering og Barth Eide. "Norge burde gjort slik og slik for å redde dem" osv.. For det første har svært få satt seg inn i saken og sett at Barth Eide har jobbet hardt for å hjelpe dem, men han kom sent inn: det var nemlig Gahr Støre som har hatt ansvaret for denne saken veldig lenge.
For det andre er det kvalmende å tenke på hvor mange som har sittet i de kommentarfeltene før og skrevet ting som at French og Moland er voksne menn som kan ta vare på seg selv, ikke trenger hjelp, er mordere (og om ikke mordere så idioter), har satt seg selv i situasjonen, "la dem bli der nede".. etc etc... KVALMT, rett og slett, hvordan folk nå etter dødsfallet plutselig vender om og later som om det KUN er regjeringa i Norge som ikke har hatt French og Moland som førsteprioritet! De har jo omtrent ikke hatt noen støtte i det norske folket før nå.
Det var alt jeg ville si.

Endret av Amananas
  • Liker 1
Skrevet

Fri diktning.

Faktum er at Norge ikke har hatt noe pressmiddel i denne saken. Moland og French er dømt etter kongolesisk rett, og det eneste som kunne fått dem ut av kongo hadde vært å bestikke kongos myndigheter.

Hvis man for et halvt år siden hadde spurt det norske folk om det var riktig å betale et beløp tilsvarende x antall eldrehjemsplasser og x antall nye skoler for å få dem ut av Kongo, så vet man svaret.

Faktum er at du og de idiotene som plusser deg tar feil.

Anonymous poster hash: 9ef92...1c1

Skrevet

Faktum er at du og de idiotene som plusser deg tar feil.

Anonymous poster hash: 9ef92...1c1

Så hvilket reelt pressmiddel hadde Norge da?

Opplys oss!

• Liker 1
Skrevet

Tja, for eksempel myndighetenes offisielle oversikt: http://www.norad.no/no/om-bistand/landsider/afrika/den-demokratiske-republikken-kongo

Nå mener ikke jeg at all bistand bør kuttes på bakgrunn av dette, og det er heller ikke store summene. Det er likevel ikke summen som er poenget her.

Anonymous poster hash: 899db...c76

Hvis du hadde bladd litt i denne linken, så ville du sett at mesteparten av bistanden gis gjennom ikkestatlige organisasjoner og at en forsvinnende liten andel gis diretkte av den norske staten.

• Liker 3
Skrevet

Kongo er et land som kun er ute etter en ting og det er penger. Bruk av millitærmakt er også et pressmiddel de forstår.

• Liker 1
Skrevet

Kongo er et land som kun er ute etter en ting og det er penger. Bruk av millitærmakt er også et pressmiddel de forstår.

Ja, og siden ingen oppegående personer er dumme nok til å starte en ny krig i Kongo på grunn av en sak som denne, så står man igjen med penger. Og det vil være penger i form av bestikkelser, noe som er rimelig uetisk.

Oppfordrer alle som skriker om at "Norge skulle fått dem hjem" til å komme med en løsning på hvordan dette burde vært gjort.

• Liker 2
Skrevet

Måtte han finne fred hvor han er nå!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje Kongoleserne går med på et bytte? Vi kan sende ned Breivik i bytte mot French.

Det tror jeg hadde vært den beste løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...