Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?


Gjest LadyAntebellum

Anbefalte innlegg

...

Rettsaken mot dem var en stor vits. Aktor begynte til og med å legge ut om vikinger og brukte denne biten av Norges historie for å understreke at nordmenn er blodtørste. De astronomiske summene de ville ha i erstatning fikk rettsaken til å fremstå som en amatørmessig utpressing av den norske statskassa.

For meg virker det umulig å kunne vite om Moland var skyldig eller ei, det er rett og slett ingen bevis og ingen troverdige kilder. Uansett tragiske greier, mine kondolanser til pårørte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kondolerer

Så mye stygt i denne verden her, må TM hvile i fred, håper på at de får J til Norge, press norske myndigheter, er skuffet over innsats der..de kan jo selv prøve å gå i deres sko....uff, dette er tragisk.. ud skulle skamme seg, fy f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle man lagt til flere år ekstra på straffen hvis han skulle sonet i Norge?

Hvordan skal man klare å legge til 10 år ekstra på dødsstraff? Dødsstraff er i realiteten livsvarig fengsel.

Hvis han skulle sone straffen i Norge hadde det vel ikke vært aktuelt å sone straffen for spionasje for Norge? Siden det er lett å bevise at de ikke gjorde det.

Han har heller ikke drept noen. Noen vil kanskje mene at han medvirket til drap. Da ville han fått 12 - 18 år i fengsel. Han har allerede sonet over 4 år.

Hvis han blir overflyttet til et norsk fengsel tipper jeg at han slipper ut om maks 10 år.

En annen mulighet er at han blir benådet i Kongo. Da er han en fri mann når han kommer tilbake til Norge.

Hehe nei du misforstår hva jeg mente.

Jeg mente at jeg ville heller sittet 10 år lengre i fengsel i norge enn å sitte i kongo. (om det var snakk o 30 års fengsel i kongo ville jeg heller sittet 40 år i norge)

uten å dra inn livstidsfengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn er så heldig at vi får lov å leve i et land hvor menneskerettigheter og et fungerende rettsystem er noe vi tar for gitt. Og her sitter det mennesker som kommer med kvalmende innslag om hvorvidt en mann som nettopp døde i et brutalt miljø var skyldig eller ikke, og om hvorvidt han "fortjente" den straffen han fikk. Hvis dere hadde styrt Norge lurer jeg på hvor korrupt denne staten hadde blitt! Ingen mennesker fortjener å lide på den måten, de fikk ikke engang en rettferdig rettsak, når de først har fått DET, da kan dere diskutere om de var skydlige eller ikke. Og ei heller INGEN av dere vil vite hvordan dere hadde reagert hvis dere hadde opplevd det samme som de, så et bilde har ikke noe å si i denne sammenheng.

Molands nærmeste har min dypeste medfølelse, og jeg håper at French kommer tilbake til Norge og blir rettferdig dømt.



Anonymous poster hash: 2ce28...301
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt Norske myndigheter lot det gå så langt. 4 år å ingenting seriøst har blitt gjort i denne økonomiske utpressing-saken fra Kongoleserne. Skammelig av dei Norske myndighetene å ikke ha stoppet dette for lengesiden. Jeg skjemmes enda mer av å være Nordmann nå angående denne saken en tidligere må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge gir ikke direkte bistand til Kongo.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

Kongo får flere hundre millioner kroner fra Norge hvert år gjennom Regnskogfondet og som sletting av gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi nordmenn er så heldig at vi får lov å leve i et land hvor menneskerettigheter og et fungerende rettsystem er noe vi tar for gitt. Og her sitter det mennesker som kommer med kvalmende innslag om hvorvidt en mann som nettopp døde i et brutalt miljø var skyldig eller ikke, og om hvorvidt han "fortjente" den straffen han fikk. Hvis dere hadde styrt Norge lurer jeg på hvor korrupt denne staten hadde blitt! Ingen mennesker fortjener å lide på den måten, de fikk ikke engang en rettferdig rettsak, når de først har fått DET, da kan dere diskutere om de var skydlige eller ikke. Og ei heller INGEN av dere vil vite hvordan dere hadde reagert hvis dere hadde opplevd det samme som de, så et bilde har ikke noe å si i denne sammenheng.

Molands nærmeste har min dypeste medfølelse, og jeg håper at French kommer tilbake til Norge og blir rettferdig dømt.

Anonymous poster hash: 2ce28...301

Jeg tror ikke vi vil få vite noenting om dette om hvem som er skyldig eller ikke. Nå må bare french komme hjem samma om han er skyldig eller ikke, det er det ingen som vet untatt han uansett!

Ang bildet var det tatt for å bruke som bevis ifølge tidligere innslag i avisen, hvordan de ville bruke det som bevis vet jeg ikke.

Både moland og french har vært utrolig sterke i disse 4 årene, moland har vært syk og komt seg etter alvorlig sykdom i ett fangehull vi ikke engang kan forestille oss hvor elendig det virkelig er! Det er så synd at det gikk slik med Moland, nå må French holde seg sterk frem til han kommer seg ut derfra.

Tanker til familien til Moland og ikke minst french og hans familie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en mann dømmes for spionasje i Kongo på vegne av Kongeriket Norge (altså noe helt, helt absurd) i samme rettssak som den der han finnes skyldig i mord, da kan jeg som et vanlig, tenkende menneske heller ikke anse det som bevist at han har myrdet noen.

Selvsagt prøvde disse gutta å tjene enkle penger i "sikkerhetsbransjen", men det gjør dem ikke til mordere. En slik farse av en rettsprosess er ikke i nærheten av å dytte ham over fra kategorien uskyldig til det motsatte er bevist til bevist skyldig.

Trist at det endte slik, og jeg føler med familien.

Anonymous poster hash: 899db...c76

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg såg hele rettsaken og det var ikke ett eneste bevis for at disse gutta er/var skyldige i noe drap, vitner og pårørende var kun ute etter penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går f*** ikke an å sammenligne en Marte/Dubai-saken med Moland og French! Eier du ikke skam i livet? Ærlig talt!

Anonymous poster hash: ba408...f01

Skam???

Mener du at saken om Marte var like truende for hennes liv og helse som det å sitte fengslet i Kongo i mange år utgjør?

Anonymous poster hash: 1eff7...985

Hun selv anmeldte noen for voldtekt og fikk en fengselsdom i retur. Soningsforholdene er antagelig langt bedre med tanke på personlig sikkerhet og hygieniske forhold, men jeg tviler på at den psykiske påkjenningen er noe mindre. Hun var etter alt å dømme offer for en voldshandling som i seg selv er en enorm belastning, ikke utøveren av en. Hun var i Dubai i forbindelse med en helt vanlig jobb. Med respekt å melde var Moland og French cowboyer.

Anonymous poster hash: ba408...f01

Hun ble ikke dømt for å ha blitt voldtatt, men for å hatt sex utenfor ekteskapet (som hun i retten tilstod var frivillig) og for å ha avgitt falsk forklaring (etter å ha bedt en kollega som tidligere har sex-trakassert henne, følge henne hjem da hun var overstadig beruset, og sov over i hans seng, kun iført undertøyet).

Det virker som at du forutsetter at Marte virkelig ble voldtatt, men strengt tatt, det har du ingen forutsetninger til å vite noe om!

Jeg må innrømme at min intuisjon ang. Moland og French-saken ikke nødvendigvis ga meg sympati for dem. Men nå har de sittet i Kongo i 4 år med dødsdommer, og som vi har ugjendrivelig har fått bevist i dag, har dette adskillig større konsekvenser, enn om Marte hadde måttet sone sine 16 måneder.

Det er vel neppe noen tvil om at utenriksministeren har lagt større energi på Marte-saken, enn på Moland og French-saken, som nå altså har fått et tragisk utfall.

Jeg mistenker at Marte-saken var lett-selgende i Norge, hvilket førte til et stort (media)press på løsning. Og våre populistiske politikere lar seg styre.

Uavhengig av skyldspørsmålet er det ille at de som virkelig er i fare, ikke prioriteres høyere.

Anonymous poster hash: 1eff7...985

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at min intuisjon ang. Moland og French-saken ikke nødvendigvis ga meg sympati for dem. Men nå har de sittet i Kongo i 4 år med dødsdommer, og som vi har ugjendrivelig har fått bevist i dag, har dette adskillig større konsekvenser, enn om Marte hadde måttet sone sine 16 måneder.

Det er vel neppe noen tvil om at utenriksministeren har lagt større energi på Marte-saken, enn på Moland og French-saken, som nå altså har fått et tragisk utfall.

Anonymous poster hash: 1eff7...985

Du mener ikke alvorlig at UD har brukt mer ressurser på Marte-saken enn på Moland og French? Som du selv fremhever, Moland og French-saken har pågått i fire år, Marte-saken varte i meget kort tid.

Jeg mener ikke at ikke Moland og French-saken er tragisk, men de to sakene er så vidt forskjellige som de kan få blitt.

Anonymous poster hash: ba408...f01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi vil få vite noenting om dette om hvem som er skyldig eller ikke. Nå må bare french komme hjem samma om han er skyldig eller ikke, det er det ingen som vet untatt han uansett!

Ang bildet var det tatt for å bruke som bevis ifølge tidligere innslag i avisen, hvordan de ville bruke det som bevis vet jeg ikke.

Både moland og french har vært utrolig sterke i disse 4 årene, moland har vært syk og komt seg etter alvorlig sykdom i ett fangehull vi ikke engang kan forestille oss hvor elendig det virkelig er! Det er så synd at det gikk slik med Moland, nå må French holde seg sterk frem til han kommer seg ut derfra.

Tanker til familien til Moland og ikke minst french og hans familie

French slipper nok ikke ut han heller, i hvertfall ikke uten at Norge betaler Kongo et klekkelig beløp.

Nå gjenstår det å se om norske myndigheter vil gå den veien...

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at Nordmenn burde sone i Norge dersom de er dømt i utlandet? Joda, soningsforhold er garantert verre enn i Norge, men de valgte jo å reise til utlandet, velvitende at det landet var krigsherjet og har ikke samme standard på noenting, heller ikke rettsvesen.

Skal dumhet beskytte for straff? Hva med de idiotiske narkotikasmugglere i Bolivia? Kan man tro den gamle forklaringen at noen puttet narkotikaen i kofferten, men at de er heeelt uskyldige?

Jeg føler forresten med Molands familie, og Moland selv.

Anonymous poster hash: 4fad6...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sumo.tv2.no/programmer/fakta/dokument-2/dokument-2-doedsdoemt-og-forlatt-i-kongo-737484.html

Så dokumentaren nå. Gud, så trist :(. Hadde nesten glemt hva de har blitt utsatt for.

Anonymous poster hash: 7730a...68c

Uffja, for en grusom, men sann dokumentar ... Håper ikke Tjostolv døde forgjeves, og nå må de få Joshua hjem.

Samtidig håper jeg det blir fremgang i disse fengslene ... uverdige forhold for alle som måtte sitte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å skyte en mørken i mørket ved en feiltagelse, men det å holde to norske og deretter kreve totusen milliarder kroner etterpå er jo litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er lett å skyte en mørken i mørket ved en feiltagelse, men det å holde to norske og deretter kreve totusen milliarder kroner etterpå er jo litt drøyt.

Det som er drøyt at alle påstandene de kom med, og i tillegg har de ingen bevis for hvem som skjøt denne sjåføren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongo får flere hundre millioner kroner fra Norge hvert år gjennom Regnskogfondet og som sletting av gjeld.

Ser vi noen gang resultater i form av prosjekter eller tiltak alle disse millionene skal gå til?

Jeg kan ikke huske - noen gang - å ha sett at fattige mennesker har fått dra nytte av disse beløpene som den norske stat sender fra seg i hytt og pine hvert eneste år.

Det som skjer, er at den lille klanen med rike blir enda rikere, og kan fortsette å leve et liv i sus og dus. De skor seg på naive norske politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg husker at jeg hadde en hysterisk reaksjon (jeg lo) i en situasjon, som tilsa at smil og latter IKKE var passende. Og flere har også gjort seg skyldige i å reagere slik i totalt upassende situasjoner. Holder ikke som bevis. Virker som du og Vampen har svært lave beviskrav. Uff.

Anonymous poster hash: 8935c...1f8

Du hadde reagert på samme måten i en lignende situasjon? Kan virke som noe mangler i topplokket da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde reagert på samme måten i en lignende situasjon? Kan virke som noe mangler i topplokket da.

Javel? Jeg foreslår at vi diskuterer dette på et saklig måte, og ikke på det personlige planet. Jeg er ikke interessert i en slik type debatt.

Anonymous poster hash: 8935c...1f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...