MilleVanille Skrevet 13. august 2013 #181 Del Skrevet 13. august 2013 Enda et synsepreget innlegg fra en person som selv er lavstatus skjønner jeg. Henriette er et navn fra den aller øverste hyllen av høystatusnavn, både i Norge og på engelsk. Ingen andre enn høyborgerskapet har tradisjonelt brukt dette navnet i Norge. Anonymous poster hash: 17175...f8a Hahaha! Med høyt utdannet familie, og kommende universitetsstudent selv, tror jeg ikke det. Jeg kjenner 4 med navn Henriette, og de tilhører alle lav sosial status. For eksempel ble hun ene mor som 13-åring, og flere i familien hennes har kriminell tilknytning. De går også på sosialen, hvilket også et par av de andre Henriettene gjør. Men okei, da har jeg vel ikke peiling. Snakker bare ut i fra erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #182 Del Skrevet 13. august 2013 Hvilke navn er det som ikke har blitt nevnt? De fleste ordinære, norske navn er nevnt i tråden, og meningene om hvilke navn som er "trashy" er subjektive, i aller høyeste grad. Anonymous poster hash: 928f5...23d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #183 Del Skrevet 13. august 2013 Celine var faktisk ikke lavstatus, det er unge mødre som har bidratt til at det er det nå... Anonymous poster hash: d79ec...89e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #184 Del Skrevet 13. august 2013 Mitt navn er ikke nevnt. Moren min har ikke fullført videregående, pappa har kun ett fagbrev. Så betyr det noe hvordan utdannelse foreldrene har?? Anonymous poster hash: a819e...d65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #185 Del Skrevet 13. august 2013 Sleng på Nancy og en bror som heter Jim Roger, så har du en vinner! Selvfølgelig er det lavstatus, men det er ikke spesielt overraskende at en som ikke kan bruke stor bokstav eller riktig tegnsetting ikke ser det. Anonymous poster hash: 239f0...2d5 Verken du eller noen andre har kommet med noen form for argumentasjon for hvorfor Natalie er lavstatus, jeg ser bare et lite ynkelig forsøk på herskelteknikk fra din side. Jeg stilte samme spørsmål som AB du siterte, hvor jeg brukte både store bokstaver og riktig tegnsetting, så da kunne du heller sitert meg og kommet med en begrunnelse for meningen din Anonymous poster hash: d539f...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #186 Del Skrevet 13. august 2013 Hahaha! Med høyt utdannet familie, og kommende universitetsstudent selv, tror jeg ikke det. Jeg kjenner 4 med navn Henriette, og de tilhører alle lav sosial status. For eksempel ble hun ene mor som 13-åring, og flere i familien hennes har kriminell tilknytning. De går også på sosialen, hvilket også et par av de andre Henriettene gjør. Men okei, da har jeg vel ikke peiling. Snakker bare ut i fra erfaring. For å tro at det tradisjonsrike og tidløse borgerlige høystatusnavnet Henriette skulle være lavstatus (eller rettere sagt, forveksle "lavstatus" med "navn jeg ikke liker"), så må man selv ha en lavstatusbakgrunn, fordi bare det at man mener det viser at man ikke behersker de borgerlige sosiale kodene. Og hva er så spesielt med å være universitetsstudent? Nesten alle er jo det i våre dager. Man har ikke nødvendigvis noen høy status av den grunn. Henriette på norsk kommer ikke fra fransk og er ikke et nytt navn i norsk sammenheng. Navnet kommer via tysk og har vært brukt i borgerlige familier siden 1700-tallet. Anonymous poster hash: 17175...f8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukk Norris Skrevet 13. august 2013 #187 Del Skrevet 13. august 2013 Ruth, Bolette, Rigmor Egentlig alle navn som passer bedre på en 80-åring BOLETTE? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #188 Del Skrevet 13. august 2013 Eller Jea-nett-e. Men du sier jo ikke den siste E'en? Det gjør i alle fall ikke jeg. Anonymous poster hash: ea1db...efa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilleVanille Skrevet 13. august 2013 #189 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) For å tro at det tradisjonsrike og tidløse borgerlige høystatusnavnet Henriette skulle være lavstatus (eller rettere sagt, forveksle "lavstatus" med "navn jeg ikke liker"), så må man selv ha en lavstatusbakgrunn, fordi bare det at man mener det viser at man ikke behersker de borgerlige sosiale kodene. Og hva er så spesielt med å være universitetsstudent? Nesten alle er jo det i våre dager. Man har ikke nødvendigvis noen høy status av den grunn. Henriette på norsk kommer ikke fra fransk og er ikke et nytt navn i norsk sammenheng. Navnet kommer via tysk og har vært brukt i borgerlige familier siden 1700-tallet. Anonymous poster hash: 17175...f8a Navnet Henriette er opprinnelig ikke lav-status, riktig, men jeg mener det har blitt det. Vel, jeg er den strake motsetningen av lav-status, men ok. Du kjenner meg sikkert best. Endret 13. august 2013 av MilleVanille 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg! Skrevet 13. august 2013 #190 Del Skrevet 13. august 2013 Caroline, Beathe, Natalie, Samantha, Tone Anonymous poster hash: d79ec...89e Beathe og Tone? Er jo vanlige navn fra 60- og 70tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. august 2013 #191 Del Skrevet 13. august 2013 Problemet med tidligere statusnavn er at tenåringsmødre fra arbeiderklassen har gitt dem til ungene sine, i et forsøk på å snobbe seg oppover. Derfor er tidligere klassiske og fine navn blitt mer og mer trashy. For øvrig er de fleste norske, vanlige navn nevnt i denne tråden. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #192 Del Skrevet 13. august 2013 Navnet Henriette er opprinnelig ikke lav-status, riktig, men jeg mener det har blitt det. Vel, jeg er den strake motsetningen av lav-status, men ok. Du kjenner meg sikkert best. Tidløse, klassiske borgerlige navn blir ikke lavstatus av å bli mer populære på 1990-tallet. Henriette og Victoria er ikke motenavn fordi de har vært brukt jevnt og trutt i borgerlige kretser. Dette i motsetning til nyimporterte navn som Celina og Jeanette som ikke har noen slik historisk tradisjon på norsk. Lavstatusnavn er typisk importerte (ofte amerikanske) navn uten lang historisk tradisjon i Skandinavia. Det latinske navnet Victoria er det ultimate overklassenavnet, som man ser i romanen Victoria av Knut Hamsun. Victoria og Henriette/Henrietta regnes som høystatusnavn ikke bare i Norge, men det meste av Europa. Henriette/Henrietta regnes som et særdeles snobbete navn i Storbritannia. Det er et smakfullt og tradisjonsrikt borgerlig navn i Tyskland og Skandinavia. Anonymous poster hash: 17175...f8a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 13. august 2013 #193 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) . Endret 13. august 2013 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #194 Del Skrevet 13. august 2013 Jeg tror at de som ramser opp tradisjonsrike og tidløse navn ikke helt har forstått hva spørsmålet er. Det handler ikke om hvilke navn man synes er gammeldagse, men om navn som vitner til at foreldrene har blitt inspirert av MTV programmer. Anonymous poster hash: d6cd2...734 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #195 Del Skrevet 13. august 2013 Helena, Andrea & Katarina da? Anonymous poster hash: c511c...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #196 Del Skrevet 13. august 2013 Ingen navn. Anonymous poster hash: f0031...8f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 13. august 2013 #197 Del Skrevet 13. august 2013 Men du sier jo ikke den siste E'en? Det gjør i alle fall ikke jeg.Anonymous poster hash: ea1db...efa Jeg uttaler det slik navnebæreren foretrekker. Jeg kjenner for eksempel en søskenflokk som heter Martine, Karoline og Jeanette. Da uttaler jeg det selvfølgelig Sjanette, slik moren har ment det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #198 Del Skrevet 13. august 2013 Jeg ser at navn som Ragnhild og Espen er nevnt her. Personlig så synes jeg at gamle norrøne navn utstråler status, kjennskap til norsk kultur og dype røtter. De jeg kjenner med litt uvanlige, norrøne navn kommer fra høyt utdannede familier med mye kulturbalast. Jeg er enig i at franske eller amerikanske navn som ikke er vanlige i Norge ofte virker "trashy". Chantal og Isabell var de dummeste brunkrembertene på ungdomsskolen min... Lurer på hvem som kaller barna sine sånt. Anonymous poster hash: 45b4e...651 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #199 Del Skrevet 13. august 2013 Tidløse, klassiske borgerlige navn blir ikke lavstatus av å bli mer populære på 1990-tallet. Henriette og Victoria er ikke motenavn fordi de har vært brukt jevnt og trutt i borgerlige kretser. Dette i motsetning til nyimporterte navn som Celina og Jeanette som ikke har noen slik historisk tradisjon på norsk. Lavstatusnavn er typisk importerte (ofte amerikanske) navn uten lang historisk tradisjon i Skandinavia. Det latinske navnet Victoria er det ultimate overklassenavnet, som man ser i romanen Victoria av Knut Hamsun. Victoria og Henriette/Henrietta regnes som høystatusnavn ikke bare i Norge, men det meste av Europa. Henriette/Henrietta regnes som et særdeles snobbete navn i Storbritannia. Det er et smakfullt og tradisjonsrikt borgerlig navn i Tyskland og Skandinavia. Anonymous poster hash: 17175...f8a Bra du vêt mer enn navneforskeren som var sitert tidligere i tråden, i følge han er Celine/a høystatus/vestkant. Anonymous poster hash: d79ec...89e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #200 Del Skrevet 13. august 2013 Helena, Andrea & Katarina da? Anonymous poster hash: c511c...244 ingen meninger?Anonymous poster hash: c511c...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå