Xtend Skrevet 14. august 2013 #81 Skrevet 14. august 2013 Går an å bare spørre om de kan roe ned på røykingen. Om de setter seg på bakbeina og sier at lufta er fri for alle kan du jo alltids svare med griselekker musikk grisehøyt og griselenge. Sjenialt Egon! Der har du oppskriften på hyppige politibesøk og en evt. utkastelse. I tillegg får du sikkert et supert forhold til de andre naboene dine også. Å sitte på egen balkong å røyke er ikke forbudt, men overdreven støy er faktisk helseskadelig og forbudt. Så nå kan du google "hyklersk". 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #82 Skrevet 14. august 2013 Jeg røyker på balkongen min. Om du som nabo spør om jeg kan gjøre det et annet sted så sier jeg nei. Jeg er ikke interessert i å ta heisen ned 9 etasjer og gå et stykke fra inngangsdøra. Røyker jeg inne så vil røyken og lukta snike seg over til naboer via sprekker og ventilasjonsanlegg. Da får du det iallfall inn i din egen leilighet. Nytter ikke en gang å lukke vinduet. Plager det deg veldig så anbefaler jeg deg å flytte et sted hvor vedtektene sier at røyking på balkongen ikke er lov.Anonymous poster hash: a7e11...972 7
Leoparden Skrevet 14. august 2013 #83 Skrevet 14. august 2013 Problemet mange av dere ikke forstår er at når man faktisk er allergisk mot røyklukten, så må man gå konstant syk året rundt. Jeg gjør det om jeg må puste inn røyklukt hver dag - passivt. Ute i det fri kan jeg unngå røyking om noen røyker, men Jeg har vært allergisk siden jeg var var et lite barn. Tror de oppdaget det da jeg var 9 mnd-1 år et sted. Jeg ble blek og slapp og det rant fra øyne og nese. Jeg får lett problem med ørene mine og får sår hals av røyklukt. Itillegg får jeg vondt i hode. Nå har jeg ingen problemer fordi jeg bor i et røykfritt mijø, og det er deilig!!! Lufta er jo for alle, men de som ønsker å forurense den bør gå et annet sted og ikke plage andre. Syns dere røykere at dette er greit? Anonymous poster hash: d6504...a67 Jeg vil si at det er helt greit om jeg røyker på min balkong, om det ikke står noe forbud om det. Hvis man er så allergisk, så må man tenke nøye gjennom hvor en bosetter deg, for det er veldig sjeldent at alle andre kan tilpasse seg ett individ. 6
Alice123 Skrevet 15. august 2013 #84 Skrevet 15. august 2013 Sjenialt Egon! Der har du oppskriften på hyppige politibesøk og en evt. utkastelse. I tillegg får du sikkert et supert forhold til de andre naboene dine også. Å sitte på egen balkong å røyke er ikke forbudt, men overdreven støy er faktisk helseskadelig og forbudt. Så nå kan du google "hyklersk". Haaaaa! Jeg lo høyt av innlegget ditt :D 1
witchcraft Skrevet 16. august 2013 #85 Skrevet 16. august 2013 Det var nå voldsomt som folk skulle bli plaget av røyk ETTER at røykeloven ble innført her i Norge. Hva gjorde alle dere før røykeloven da? Herregud da!!!!! Tenk hvor mye CO2 du puster inn HVER DAG når du ferdes i byen. Forresten, jeg er ikke-røyker, og plages ikke av røyk ute. 7
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2013 #86 Skrevet 17. august 2013 Hvorfor var ikke dette et problem for 20 år siden? hørte man at noen klager over røyk da ? nei, skjerpings! å klage på andres røyking synes jeg er smålig rett og slett såpass får man tåle når man bor i blokk, da må man tåle ungebråk, musikk spilling, matlukt,røyking fra andre med mere ! sånn er det bare, om man vil ha fred så flytt en annen plass langt fra folk !! hva med de innvandrerne som lager mat som det stinker indisk krydder av lang vei ? jeg plages litt av det, men er jo ikke så smålig at jeg klager at jeg hele tiden må ha frisk luft !hvorfor kritiserer ikke noen dem ? vi må lære å godta litt mere synes jeg !!!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2013 #87 Skrevet 17. august 2013 Ærlig talt hvis det er noen som er allergisk mot sigarett røyk hvorfor i all verden flytter dere til en blokk da ?? der mange forskjellige personer bor ? skal alle sammen ta hensyn til en person som er allergisk ? hva med de som er allergisk mot parfyme da ? skal alle sammen la være å ha på seg parfyme i den blokka å da eller ? nei da får man flytte til en plass der det ikke er mange folk som bor, hvis man er allergisk for sigarettrøyk !
Tabris Skrevet 17. august 2013 #88 Skrevet 17. august 2013 Jeg forstår deg godt, TS. Jeg har hva legen kaller "overømfintlige slimhinner", og hvis noen røyker ved siden av meg så er jeg tett i nesa når han er ferdig med halve røyken. Naboen over oss røyker på terrassen, og det gjør at jeg ikke kan sitte og slappe av på egen terrasse pga ubehaget. Røyking er en vemmelig uvane, og tar jeg f.eks noen utepils med venner så er det bare å vaske alt fra topp til tå når jeg kommer hjem, samt håret, fordi alt stinker røyk. Det irriterer meg at det er så strenge regler om dyrehold, da grunnet i at dyreholdet kan føre til sjenanse for naboene. Men man ser holdningene bare i denne tråden når røyking fører til sjenanse for naboene. Hadde jeg visst samme holdning med mitt hundehold som dere røykere her gjør, så hadde jeg fått tyn så det holder. Dobbelmoral much? Ikke bare forpester dere egen helse og er konstante stinkbomber, dere bryr dere katta om dere stinker ut omgivelsene også. Toppen på egoisme. (Jeg bor ikke ikke i blokk og bruker selv ikke parfyme). 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #89 Skrevet 17. august 2013 Tabris, du må gjerne mislike at det regler rundt dyrehold og ikke rundt røyking, men nå står vel ikke "røykere" som gruppe ansvarlige for at det mange steder er forbud mot kjæledyr. Den dagen det er forbud mot barnehold og musikk/TV uten headset, da skal det bli riktig fint å bo i blokk! Er utrolig slitsomt å dagen lang høre på naboungene rasere foreldrenes leilighet. Anonymous poster hash: da235...353 4
Tabris Skrevet 17. august 2013 #90 Skrevet 17. august 2013 Tabris, du må gjerne mislike at det regler rundt dyrehold og ikke rundt røyking, men nå står vel ikke "røykere" som gruppe ansvarlige for at det mange steder er forbud mot kjæledyr. Anonymous poster hash: da235...353 Nei, selvsagt ikke. Men da regner jeg også med at de røykere som ikke bryr seg om at deres røyk er til sjenanse for naboene heller ikke bryr seg om naboens hund er til sjenanse for dem. Det må jo gå begge veier. 1
Stormborn Skrevet 17. august 2013 #91 Skrevet 17. august 2013 Jeg forstår deg godt, TS. Jeg har hva legen kaller "overømfintlige slimhinner", og hvis noen røyker ved siden av meg så er jeg tett i nesa når han er ferdig med halve røyken. Naboen over oss røyker på terrassen, og det gjør at jeg ikke kan sitte og slappe av på egen terrasse pga ubehaget. Røyking er en vemmelig uvane, og tar jeg f.eks noen utepils med venner så er det bare å vaske alt fra topp til tå når jeg kommer hjem, samt håret, fordi alt stinker røyk. Det irriterer meg at det er så strenge regler om dyrehold, da grunnet i at dyreholdet kan føre til sjenanse for naboene. Men man ser holdningene bare i denne tråden når røyking fører til sjenanse for naboene. Hadde jeg visst samme holdning med mitt hundehold som dere røykere her gjør, så hadde jeg fått tyn så det holder. Dobbelmoral much? Ikke bare forpester dere egen helse og er konstante stinkbomber, dere bryr dere katta om dere stinker ut omgivelsene også. Toppen på egoisme. (Jeg bor ikke ikke i blokk og bruker selv ikke parfyme). Påstår du virkelig at det lukter røyk av deg om du tar en UTEpils? 7
Alice123 Skrevet 17. august 2013 #92 Skrevet 17. august 2013 Men dere seriøst, er dt flere enn meg som virkelig er drittlei trampoliner? 8
Tabris Skrevet 17. august 2013 #93 Skrevet 17. august 2013 Påstår du virkelig at det lukter røyk av deg om du tar en UTEpils? Ja, hvis jeg sitter ute og flere rundt meg røyker så vil både håret og klærne mine lukte røyk etter noen timer. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2013 #94 Skrevet 17. august 2013 Ja, hvis jeg sitter ute og flere rundt meg røyker så vil både håret og klærne mine lukte røyk etter noen timer. Seriøst, nå synes jeg du faktisk er veldig overømfintlig her, du kunne ikke gå ut før det var røykeforbud eller du da, for ti år siden eller mer var det fritt frem for å røyke både på puber og diskoteker, og vet du hva ? INGEN klagde på det, røykere eller ikke røykere !! dette har med å gjøre at det er så mye fokus på røyking og lukten av det at mange blir helt over fokusert på dette, og det er veldig synd.Naboen meg under for eksempel. han lager indisk mat hver dag, for ikke å snakke om naboen ved siden av meg som laget indisk eller pakistansk mat hver dag og det virkelig STINKET i gangene, og jeg synes det luktet av klærne mine også mine nyvaskede klær, tror du ikke jeg synes det var irriterende ? men jeg har forstått, at det er slik som følger med når man bor i samme blokk og sånn er det tenkte jeg, jeg var ikke egoist jeg godtok det og KLAGET aldri på naboene som laget den maten !!
Tabris Skrevet 17. august 2013 #95 Skrevet 17. august 2013 Seriøst, nå synes jeg du faktisk er veldig overømfintlig her, du kunne ikke gå ut før det var røykeforbud eller du da, for ti år siden eller mer var det fritt frem for å røyke både på puber og diskoteker, og vet du hva ? INGEN klagde på det, Ja, jeg er overømfintlig, det har jeg jo sagt tidligere i tråden. Jeg har overømfintlige slimhinner som gjør at jeg blir tett i nesen for små mengder røyk og f.eks støv. Når det er sagt så vet jeg om andre som mener det samme som meg, uten at de er så ømfintlige. Jeg var også ute på byen i min "spede ungdom" når folk røykte inne. Det var samme prosess da også - alt måtte rett i vask når jeg kom hjem, og håret måtte også alltid vaskes. Og, jo, mange klaget. Jeg vet ikke hvor mange jeg kjenner som er glad for at de nå kan gå ut uten å stinke røyk etterpå. Det er jo en grunn til at røykeloven faktisk kom til å begynne med. 1
Sweet77 Skrevet 17. august 2013 #96 Skrevet 17. august 2013 Mye vil ha mer. Nå har man fått røykeloven, men det holder ikke, helst skal man forandre hele verden slik at den passer til MEG. Jeg syns de fleste røykere er flinke til å ta hensyn. De røyker vanligvis ikke inne og fleste fyrer seg ikke opp en røyk midt i en folkemengde (selv om det strengt tatt ikke er noe forbud mot det) men flytter seg heller litt unna. Det setter jeg pris på. Røyking er faktisk lov. Røyker man så går det gjerne 20 om dagen, og de 20 inntar man vanligvis på verandaen. Det blir bare såååå dumt å flytte inn i et borettslag der røyking på verandaen ikke er forbudt, og så, når naboen fyrer opp, stå som et digert spørsmålstegn: "Ååå, er det lov å RØYKE her?? DET visste jeg ikke!!" Røykeren valgte kanskje dette borettslaget NETTOPP fordi han har frihet til å sitte ute på verandaen og nyte røyken sin i fred. Og det har han rett til. Er man overømfintlig eller av andre grunner ikke vil puste inn røyk, så får man ta hensyn til det ved valg av bosted. Akkurat som allergikere eller andre må forholde seg til sine behov og ønsker. Å prøve å tvinge hele verden til å rette seg etter seg selv blir bare for dumt. Ansvaret for egen helse og velvære får man ta på seg selv, og ikke prøve å dytte det over på alle andre. 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #97 Skrevet 18. august 2013 Hadde naboene til dere som mener de ikke skal sitte på verandaen å røyke pga lukten og at det siver inn til dere røykt inne hadde dere klaget da også. Da hadde røykernes leilighet stinket og det hadde sivet inn gjennom lufteventiler og ut i oppgangen. Hva er best, oppgangen eller at det kjennes litt røyklukt i friluft? Matlukt, lukten av hund, parfyme, med med kan plage andre det også. I oppgangen hater jeg lukten av hundene som går ut og inn, ene naboen bruker en parfyme jeg får vondt i hodet av, enkelte naboer lager mat med lam/sau som jeg blir kvalm av lukten av... det er mye mer også. Men jeg bor i blokk, og lukt må jeg ærlig talt tåle. Hunder bjeffer og en del eiere lar dyrene gjøre fra seg over alt, noe som er forsøpling og bråk. Katteeiere lar kattene gå rundt ute hele tiden hvor de gjør fra seg hvor de vil og legger seg i hagemøblene til andre, bruker ungenes sandkasse som toalett gjør de også. Ungkaren i leiligheten på toppen spiller musikk for hele bygda kl 0400 og holder alle våkne. Gamla på hjørnet kaster maten ut av vinduet, noe som tiltrekker seg skadedyr. Dette er noe helt annet enn lukt. Forskjellige lukter må vi faktisk tåle når vi bor i blokk. Men å ødelegge nattesøvn eller det fysiske utemiljøet er noe helt annet. Anonymous poster hash: 8f185...60a 2
Tabris Skrevet 18. august 2013 #98 Skrevet 18. august 2013 Som sagt - jeg bor ikke i blokk og har ingen felles oppgang. Så folk må gjerne røyke inne i egne leiligheter for min del. Jeg bruker ikke parfyme, og min hund verken tisser eller gjør fra seg i fellesarealene. Han blir også badet såpass ofte at han ikke lukter hund. Men at du trekker frem dyr er et godt eksempel - vi som har dyr må passe på at dyrene ikke er til sjenanse for naboene, noe som selvsagt er forståelig. Men hvorfor må da ikke røykere passe på at røykingen deres ikke er til sjenanse for naboene? 1
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #99 Skrevet 18. august 2013 Hvorfor var ikke dette et problem for 20 år siden? hørte man at noen klager over røyk da ? nei, skjerpings! å klage på andres røyking synes jeg er smålig rett og slett såpass får man tåle når man bor i blokk, da må man tåle ungebråk, musikk spilling, matlukt,røyking fra andre med mere ! sånn er det bare, om man vil ha fred så flytt en annen plass langt fra folk !! hva med de innvandrerne som lager mat som det stinker indisk krydder av lang vei ? jeg plages litt av det, men er jo ikke så smålig at jeg klager at jeg hele tiden må ha frisk luft !hvorfor kritiserer ikke noen dem ? vi må lære å godta litt mere synes jeg !!! For 20 år siden bodde jeg hjemme hos min mor som var storrøyker og jeg visste ikke nok om hvor farlig det var eller hadde valget med å flytte ut fordi jeg var barn enda..NÅ derimot har jeg bedre vett, min mor er død,,av sykdom som absolutt har noe med røykingen å gjøre..jeg hater røykere. Bor ikke selv i blokk , men har stor forståelse for at ikke røykere ønsker å ha mulighet til å være ute i frisk luft og lufte med vinduene sine når som helst på døgnet uten å bli passiv røyker. Derfor mener jeg at personer som røyker og forgifter andre i nærheten må ta spesielle hensyn uansett hvor man befinner seg. (Tramper dermed høylytt ut av denne tråden...!!!!)
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #100 Skrevet 18. august 2013 For 20 år siden bodde jeg hjemme hos min mor som var storrøyker og jeg visste ikke nok om hvor farlig det var eller hadde valget med å flytte ut fordi jeg var barn enda..NÅ derimot har jeg bedre vett, min mor er død,,av sykdom som absolutt har noe med røykingen å gjøre..jeg hater røykere. Bor ikke selv i blokk , men har stor forståelse for at ikke røykere ønsker å ha mulighet til å være ute i frisk luft og lufte med vinduene sine når som helst på døgnet uten å bli passiv røyker. Derfor mener jeg at personer som røyker og forgifter andre i nærheten må ta spesielle hensyn uansett hvor man befinner seg. (Tramper dermed høylytt ut av denne tråden...!!!!) Du hater røykere ? er det flere folk du hater også ? litt av et menneske syn du har !!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå