Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så strengt med å overholde røykeloven ute i sosiale settinger, når man ikke har noe man skal ha sagt om en bor i blokk og har storrøykere over, under og rundt seg? Jeg er plaget av mine naboer som røyker sent og tidlig. Hele sommersesongen blir ødelagt for meg. Jeg kan ikke sitte på min veranda, ikke sette gjennomtrekk og få frisk luft inn når jeg vil, for det kommer røyk når jeg minst vil ha det. Om morgenen når jeg våkner og kvelden når jeg skal legge meg. Da vil jeg ha frisk luft i soverommet mitt.

Argumentet som at "de har kjøpt og betalt sin leilighet og må få lov til å røyke om de vil det på sin egen veranda", holder ikke. Røyken holder seg ikke på deres veranda, men tar nærmeste vinddrag i alle retninger. Jeg har også kjøpt og betalt min leilighet og vil ha det røykfritt i mitt hjem. Hvor er røykepolitiet og ikke-røykeres rettigheter i denne problemstillingen?

Anonymous poster hash: 23485...c91
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var regler rundt sånne ting jeg? I min blokk er det forbudt å røyke på balkongen, man må gå ut på baksiden av blokken.

Har du tatt det opp med naboene som røyker? Hvis du spør pent så kan det jo hende de er greie og tar hensyn. Evnetuelt kan du jo ta det opp med styret?

Anonymous poster hash: 3748f...5ae
  • Liker 2
Skrevet

Det er en av mange ulemper ved å bo i blokk, og noe du skulle tenkt på før du flyttet dit

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Som om jeg skulle skrevet det selv! Er så plaget av den røykinga til naboen at jeg kan snart ikke sette opp et vindu. Det er som du skriver, røyk som siver inn på soverommet til alle døgnets tider. Har hendt at jeg faktisk våkner av stram røyklukt rett oppi nesen pga han som står på verandaen rett ved siden av soveromsvinduet mitt og damper natt og dag!

Aner ikke hva man kan gjøre med dette, det ødelegger så mye.

Ikke får jeg meg til å klage heller, veldig vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: 0b7f3...ae1
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i blokk og er plaget av at mine naboer sitter på balkongen sent og tidlig og snakker, drikker, spiller musikk. Barna under løper rundt og leker, spiller ball og skriker. Skal jeg lufte så må jeg også ta med støyen som følger med, og sånn er det hele sommersesongen.

Men sånn er det å bo i blokk, da. Når du faktisk er så intolerant mot sigarettrøyk at du ikke kan sitte på verandaen engang så må du vurdere å bo et sted uten balkonger, eller flytte ut på landet eller noe. Jeg er jo allergisk mot barn (dette fungerer på samme måte som røykeallergi, fullstendig innbilt og bare basert på hat og misnøye) og har gjort mitt beste for å ikke bo nær dem, nå feilet jeg dessverre litt denne gang men jeg kan ikke sitte her og sutre over at det bor andre mennesker enn meg i en blokk.

Anonymous poster hash: 8538d...2eb
  • Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke kreft av barn.

Anonymous poster hash: 2d081...09f
  • Liker 8
Skrevet

Hvorfor er det så strengt med å overholde røykeloven ute i sosiale settinger, når man ikke har noe man skal ha sagt om en bor i blokk og har storrøykere over, under og rundt seg? Jeg er plaget av mine naboer som røyker sent og tidlig. Hele sommersesongen blir ødelagt for meg. Jeg kan ikke sitte på min veranda, ikke sette gjennomtrekk og få frisk luft inn når jeg vil, for det kommer røyk når jeg minst vil ha det. Om morgenen når jeg våkner og kvelden når jeg skal legge meg. Da vil jeg ha frisk luft i soverommet mitt.

Argumentet som at "de har kjøpt og betalt sin leilighet og må få lov til å røyke om de vil det på sin egen veranda", holder ikke. Røyken holder seg ikke på deres veranda, men tar nærmeste vinddrag i alle retninger. Jeg har også kjøpt og betalt min leilighet og vil ha det røykfritt i mitt hjem. Hvor er røykepolitiet og ikke-røykeres rettigheter i denne problemstillingen?

Du vet at du kan søke boligkontoret om startlån og nav om trygd og leve godt på en øde øy?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd om røyking i borettslag. What for?

Du kan jo lese de andre trådene. Vil bare legge til at suringen, intoleransen og forakten din heller ikke holder seg på din veranda, men sprer seg som dårlige vibber til naboene dine. Husk at de helst vil ha foraktfri luft når de har sine soveromsvinduer åpne og sitter på sine verandaer.

Man kan forresten få både kreft og hjerteinfarkt av stress og suring. Du setter med andre ord din egen og andres helse i fare her.

Anonymous poster hash: 7ee45...88e
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, man skal ikke få røyke på sin egen veranda engang, ha ha.

Anonymous poster hash: f05c4...8a5

• Liker 5
Skrevet

Herregud, man skal ikke få røyke på sin egen veranda engang, ha ha.

Anonymous poster hash: f05c4...8a5

Her har du holdningen til de fleste røykere, og da skjønner man at det er ganske tomt i topplokket. Det er ingen vits å starte en fornuftig diskusjon. Likeledes den idiotiske sammenligningen med barn som bråker. (Håper det var ironi - for så dum går det vel ikke ann å bli.)

Til TS: Dessverre er det slik at vi ikke røykere må ta hensyn og flytte oss/flytte vekk fra røykere hele tiden. Vi kan ikke kose oss ute på egne terasser, ute på spisesteder eller på stranden uten å få nese og lunger og klær fulle av røykos. Vi kommer oss ikke inn og ut av kjøpesentere uten å forsere en mur av tett røyk. (Jeg kan nevne eksempler i fleng) Dette må vi tydligvis godta - ellers er vi trangsynte, sutrete og finner på ting. For røykplager finnes ikke ifølge de fleste røykere.

Det er røykerenes egen feil at det kreves strengere og strengere røykelover. Hadde de forstått at de er til forferdelig plage for andre og av dermed tatt hensyn - ville man ikke behøvd lover.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det har du da også. Det er ingen som røyker innenfor dine fire vegger. Når du åpner vinduene og er ute i friluft, som på verandaen, slipper du verden inn. Det er ditt eget valg. Du har ikke kjøpt luften utenfor veggene dine.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Her har du holdningen til de fleste røykere, og da skjønner man at det er ganske tomt i topplokket. Det er ingen vits å starte en fornuftig diskusjon. Likeledes den idiotiske sammenligningen med barn som bråker. (Håper det var ironi - for så dum går det vel ikke ann å bli.)

Til TS: Dessverre er det slik at vi ikke røykere må ta hensyn og flytte oss/flytte vekk fra røykere hele tiden.

Hvordan får du DET til å bli det samme som at dere tar hensyn? Røykere har ingenting imot deres nærvær, de krever ikke at dere tar hensyn, det er dere som har noe imot dem.

Bare apropos tomt i topplokket liksom.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Her var det en del grinebitere som bare måtte forsure sine omgivelser, til tross for at de tror at de ikke gjør det. Jeg, ts, har ikke klaget på mine stinkende naboer, så jeg har ikke sjenert dem på noe vis. Røykerne gjør det hele tiden.

Skal man leve sammen i en blokk, så må alle innstille seg på å ofre litt. Røykerne nekter. De mener at det er en rettighet å få inhalere giften, og det er helt greit det, bare de kunne holde den for seg selv i sine egne lunger. Jeg vil ikke ha den.

• Liker 7
Skrevet

Hvordan får du DET til å bli det samme som at dere tar hensyn? Røykere har ingenting imot deres nærvær, de krever ikke at dere tar hensyn, det er dere som har noe imot dem.

Bare apropos tomt i topplokket liksom.

Du forsto altså ikke hva det betydde? Det er en talemåte/ironisk ja.... på at røykere IKKE tar hensyn, men vil ture frem selv. Derfor må vi ikke røykere "ta hensyn" (brukt på en litt spydig måte - for å forklare at vi "selvsagt" går unna og tar hensyn - slik at røykerne bare kan få sitte og dampe og spre gift rundt seg.....)

En oppegående person ville nok forstått ironien hvis jeg sa "nei, jeg får gå unna og ta hensyn til at du kan røyke - istedenfor å klage på deg....."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det en del grinebitere som bare måtte forsure sine omgivelser, til tross for at de tror at de ikke gjør det. Jeg, ts, har ikke klaget på mine stinkende naboer, så jeg har ikke sjenert dem på noe vis. Røykerne gjør det hele tiden.

Skal man leve sammen i en blokk, så må alle innstille seg på å ofre litt. Røykerne nekter. De mener at det er en rettighet å få inhalere giften, og det er helt greit det, bare de kunne holde den for seg selv i sine egne lunger. Jeg vil ikke ha den.

Men så la være å oppsøke røyken da!

Jeg røyker svært lite selv, og gudene skal vite at jeg tar hensyn og holder meg til borettslagets regler, men lufta er faktisk for alle og jeg og gjestene mine gjør hva vi vil på min balkong. Det vil alltid være noe ved andre folks vaner og uvaner som noen synes er plagsomme, det være seg musikksmak, skrik og skrål, maten de lager. Sånn er det å bo tett på hverandre.

At du ikke klager betyr ikke at du ikke sjenerer dem. Jeg hadde noen militante antirøykere som naboer før, og de hadde blikk som kunne drepe. En røykende venninne av meg har naboer som konsekvent snakker dritt om røykere hver gang hun selv viser seg på sin balkong.

Jeg bare lurer på hvem som er grinebitere her.

• Liker 13
Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Min nabo som har sin balkong tett inntil min røyker over en lav sko. Hun sigger sikkert 20 om dagen og det til alle døgnets tider. Jeg er gravid og derfor ekstremt sensitiv til lukt og jeg begynner å brekke med av røyklukt. Det er så ille at jeg ikke kan ha vinduer eller balkongdøren åpen en gang. Jeg sendte inn et forslag til styret om at det skulle bli forbudt å røyke på balkongene da disse ligger altfor tett inntil hverandre til at man ikke skal ta hensyn. Dessverre fikk jeg avslag og den var undertegnet av min røykende nabo som sitter i styret! Blir bekymret for neste sommer, da har jeg en liten baby på 6 måneder som sikkert hadde kost seg ute i et lite plaskebasseng på balkongen, men istede må vi flytte oss på grunn av dette kvinnemenneske som røyker mer enn hun puster inn frisk luft.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i Oslo og tviler på at smogen som ligger som en tåke over byen særlig på vinteren skyldes røykere. Og til dere som kjører bil og fyrer med ved, er det noe bedre, dere har duftlys og dynker dere med parfyme og gir de som tar seg en røyk skylda for astma og allergiplager.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Min nabo som har sin balkong tett inntil min røyker over en lav sko. Hun sigger sikkert 20 om dagen og det til alle døgnets tider. Jeg er gravid og derfor ekstremt sensitiv til lukt og jeg begynner å brekke med av røyklukt. Det er så ille at jeg ikke kan ha vinduer eller balkongdøren åpen en gang. Jeg sendte inn et forslag til styret om at det skulle bli forbudt å røyke på balkongene da disse ligger altfor tett inntil hverandre til at man ikke skal ta hensyn. Dessverre fikk jeg avslag og den var undertegnet av min røykende nabo som sitter i styret! Blir bekymret for neste sommer, da har jeg en liten baby på 6 måneder som sikkert hadde kost seg ute i et lite plaskebasseng på balkongen, men istede må vi flytte oss på grunn av dette kvinnemenneske som røyker mer enn hun puster inn frisk luft.

Det har ikke slått deg at det ikke er bra med overbeskyttelse av barn heller? Overdreven rengjøring, støvsuging, mangel på eksponering for bakterier og forurensning osv. gjør at barn får dårligere immunforsvar, allergier og astma.

Jeg sier ikke at røyking er sunt på noen måte, men det som virkelig er usunt er å være en hysterisk og militant anti-røyker.

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde LETT valgt sjenerende sigarettlukt framfor å bo i blokk med fellesareal og 50pst innvandrere, naboene er hyggelige nok i seg selv, men du søte satan hvor mange fester å sammenkomster de har, og en milliard unger.. Å alle ungene får fløyter, å null tilgang.. Så det er grilling på høyt nivå, 40unger med fløyter som blåser deg hese, 60mannfolk som står å brøler på urdu samt at hele utearealet blir en okkupert, ikke en liten gressflekk er fredet. Sånn har de holdt på hver fre-lør-søn siden snøen forsvant.

Sukk :)

• Liker 6
Skrevet

Forskjellen er at røyking ut av eget vindu eller på egen veranda foregår utenfor fellesarealer og på privat grunn, eller utendørs. Derfor kan man ikke forby dette. Man kan heller ikke nekte folk å ha dyr, så lenge dyrene aldri beveger seg i fellesarealene. Dersom dyrene blir til sjenanse ved støyforurensning, kan styret i første gang oppmode til at eier løser støyproblemet. Vedvarer støyforurensnigen, kan styret vedta at dyrene må fjernes. En allergikere kan ikke få fjernet en inbe-katt på grunnlag av at katten er på naboens veranda.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...