AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #41 Skrevet 5. august 2013 Det er greit dere vil forholde dere i fornektelse. Sigaretter fører ikke noe positivt med seg uansett hva slags informasjon jeg velger å grave frem fra nettet. Anonymous poster hash: 2d081...09f 4
Famine86 Skrevet 5. august 2013 #42 Skrevet 5. august 2013 Det er greit dere vil forholde dere i fornektelse. Sigaretter fører ikke noe positivt med seg uansett hva slags informasjon jeg velger å grave frem fra nettet. Anonymous poster hash: 2d081...09f Det gjør vel ikke brus og godteri heller. Man får kreft av det og Alkohol også 6
missdior Skrevet 5. august 2013 #43 Skrevet 5. august 2013 Har samme problem her, men hva kan man gjøre? Her lukker vi vinduene, og lufter KUN på natterstid da de dampende pensjonistene har lagt seg, noe annet er bare å glemme. Gleder meg til å flytte til en enebolig langt ute på landet langt fra dampende naboer
Neket Skrevet 5. august 2013 #44 Skrevet 5. august 2013 Ja, kos deg på landet. Jeg gleder meg allerede til sutreinnlegg over møkkaspredning på jordene og naboen som har ku og gris! 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #45 Skrevet 5. august 2013 Men du skjønner vel at det er forskjell på å ikke like en lukt og de helseskadene passiv røyking gir? Det er også mange som er allergiske mot røyk, men jeg har aldri hørt om noen som er alergiske mot løklukt. Hos meg utløser lukten av rå løk migrene. Av det ganske heftige slaget, og jeg er ikke arbeidsfør mer den dagen. Det tar sånn omtrent 7 minutter før jeg er igang. På grunn av det måtte jeg en gang slutte i en jobb. Joda, jeg prøvde selge pølser uten rå løk til. Det fungerer dårlig for kundene og sjefen viste liten forståelse. Deretter måtte jeg slutte i en jobb til. Men jeg elsker løk i all slags mat, og har etterhvert fått et ganske sinnrikt system for å kunne håndtere den rå løken inntil den har stekt eller kokt av seg utløseren: "duften" av rå løk. Det samme skjer hvis jeg møter damer som har dynket seg i tung parfyme (om jeg er glad for at Poison ikke er så populær lenger? Og jeg er glad for at jeg kan kjøre bil selv på tross av god kollektivtransport til jobb? Med de ekstra kostnadene hver måned? Gjett en gang..). Gjør det noe om jeg plages hvis noen har brukt såpe med sterke duft eller smeltet kokesjokolade til fonduen? Eller kjøpt litt billigere rødvin for å ha nok til alle gjestene innenfor et fornuftig budsjett? Eller hvis jeg blir servert eple-sitrus-drue-feil rødvin-moden ost-mørk sjokolade-whatever og det er vanskelig å takke nei (i enkelte sammenenger og før man når en viss og tøffere alder er det ganske komplisert å gjøre det). Eller jeg har vasket hender på et offentlig toalett med svært parfymert såpe som maser i nesten og etterhvert i hodet og er umulig å bli kvitt. Eller fått en klem av en person med fersk parfyme som smitter over - akkurat nok til at det murrer i hodet resten av kvelden, hvor vann og klut ikke duger og jeg ikke kan sjanse på vask med såpe jeg ikke kjenner, for det blir "dråpen" som gir full utløsning. Kun full dusj duger for å bli kvitt triggeren. Kan du slutte med parfymerte produkter når du ferdes blant folk? Ikke? Nei, tenkte meg vel det. Du må jo dufte godt, så det gjør ikke noe at jeg får tusen små menn på besøk i hodet - med ambolt og slegge som dundrer i takt med pulsen og spyr i 4-5 timer på grunn av deg. Takk. Takk for forståelsen. Anonymous poster hash: 9808e...567 9
AlecEiffel Skrevet 6. august 2013 #46 Skrevet 6. august 2013 (endret) Hvorfor er det så strengt med å overholde røykeloven ute i sosiale settinger, når man ikke har noe man skal ha sagt om en bor i blokk og har storrøykere over, under og rundt seg? Jeg er plaget av mine naboer som røyker sent og tidlig. Hele sommersesongen blir ødelagt for meg. Jeg kan ikke sitte på min veranda, ikke sette gjennomtrekk og få frisk luft inn når jeg vil, for det kommer røyk når jeg minst vil ha det. Om morgenen når jeg våkner og kvelden når jeg skal legge meg. Da vil jeg ha frisk luft i soverommet mitt. Argumentet som at "de har kjøpt og betalt sin leilighet og må få lov til å røyke om de vil det på sin egen veranda", holder ikke. Røyken holder seg ikke på deres veranda, men tar nærmeste vinddrag i alle retninger. Jeg har også kjøpt og betalt min leilighet og vil ha det røykfritt i mitt hjem. Hvor er røykepolitiet og ikke-røykeres rettigheter i denne problemstillingen? Uff. Føler med deg. Jeg bor i enebolig, og plages fryktelig. Nabobarna bråker fra morgen til kveld, det klippes gress og hekker hele helgen og eksosen og bråket fra alle bilene som kjører i og rundt nabolaget gjør at jeg ikke kan bevege meg ute i det hele tatt. Nei, hadde jeg visst at det skulle bli slik, så hadde jeg heller kjøpt meg en brakke i skogen langt fra folk, slik at jeg ikke ble plaget av disse forbaskede menneskene som rotter seg mot meg med sine ubehagelige uvaner. På den annen side: I skogen er det trær, og jeg kan ikke fordra trær... Endret 6. august 2013 av AlecEiffel 5
Stormborn Skrevet 6. august 2013 #47 Skrevet 6. august 2013 Kjære alle som bor i blokk: DERE HAR VALGT DET SELV! Trodde dere virkelig at det bare bodde ikke-røykende, barnløse mennesker som er lett på tå i bygningen? 12
AnonymBruker Skrevet 6. august 2013 #48 Skrevet 6. august 2013 Allergi? Tja, hvis jeg skal forsøke å gjøre meg selv enda mer upopulær, så har jeg begrenset tro på at folk er "allergiske mot røyk" i slike små mengder også, ut over dem som er alvorlig astmatiske. Vi snakker vel heller om personer som er overfølsomme for røyk, uten at det nødvendigvis ligger en allergisk reaksjon til grunn, og da er vi etter min mening tilbake på diskusjonen om hvor mye omgivelsene skal være nødt til å ta hensyn til overfølsomme mennesker som velger å bosette seg i så tettbebodde boligkomplekser. Jeg er enig i at røyk og løk ikke kan sammenlignes, og jeg tror at også jeg (som meget nybakt eksrøyker) ville reagert om jeg hadde en nabo som satt på balkongen hver dag og kjederøykte, aldri tok en pause, aldri var på jobb, aldri skygget banen. Men slike tilfeller tilhører vel mest sannsynlig unntakene, og gir etter min mening ikke noen grunn til å kreve generelle forbud mot folk som tar seg noen røyk på balkongen i ny og ne. Naboen min er sånn, han sitter på verandaen sin, som er like ved soveromsvinduet mitt å røyker natt og dag! Soverommet mitt stinker både morgen og kveld. Han er alltid hjemme, å elsker å sitte ute, hadde han tatt en røyk i ny og ned men neida, det dampes jevnt! Anonymous poster hash: 0b7f3...ae1
Gjest Reza08 Skrevet 6. august 2013 #49 Skrevet 6. august 2013 Bruk snus istedet for sigaretter. Da er problemet løst for begge parter. Røykerne får dekket dagsbehovet sitt for nikotin, samtidig som ikke-tobakksbrukere slipper å få den stinkende røyklukten inn i leiligheten. Smart løsning som gjør at alle er fornøyde.
Neket Skrevet 6. august 2013 #50 Skrevet 6. august 2013 Bruk snus istedet for sigaretter. Da er problemet løst for begge parter. Røykerne får dekket dagsbehovet sitt for nikotin, samtidig som ikke-tobakksbrukere slipper å få den stinkende røyklukten inn i leiligheten. Smart løsning som gjør at alle er fornøyde. Den psykiske avhengigheten er den verste, ikke nikotinabstinens. 4
Gjest Reza08 Skrevet 6. august 2013 #51 Skrevet 6. august 2013 Den psykiske avhengigheten er den verste, ikke nikotinabstinens. Det er vel individuelt som med alt annet. Men den psykiske avhengigheten er et problem for mange, ja. Nikotinsuget kommer også som en følge etter hvert. Om de orker å holde ut et par uker med snus istedet for røyk, er mye gjort. Snus er dessuten mindre skadelig enn røyk, samtidig skader du ingen andre enn deg selv.
Gjest Blomst83 Skrevet 7. august 2013 #52 Skrevet 7. august 2013 Du får ikke kreft av barn. Anonymous poster hash: 2d081...09f Nei,,men ts får nok heller ikke kreft av at naboene under og over henne røyker
Famine86 Skrevet 7. august 2013 #53 Skrevet 7. august 2013 Bruk snus istedet for sigaretter. Da er problemet løst for begge parter. Røykerne får dekket dagsbehovet sitt for nikotin, samtidig som ikke-tobakksbrukere slipper å få den stinkende røyklukten inn i leiligheten. Smart løsning som gjør at alle er fornøyde. Det har vel ikke noe å si. Etterhvert begynner folk å irritere seg over de 100000 snusposene som ligger OVERALT. Det er alltid noe å irritere seg over. Det er vel individuelt som med alt annet. Men den psykiske avhengigheten er et problem for mange, ja. Nikotinsuget kommer også som en følge etter hvert. Om de orker å holde ut et par uker med snus istedet for røyk, er mye gjort. Snus er dessuten mindre skadelig enn røyk, samtidig skader du ingen andre enn deg selv. Hvordan vet du at snus er mindre skadelig enn røyk? Det er da ikke lenge siden de fant ut mange av de helseskadene man får av røyk. Dette var etter MANGE års forskning og mange som forsket på det. Snus er det jo nesten ikke forsket på. Særlig ikke den snusbruken som er i disse dager. 13 åringer som snuser en boks om dagen. Kan da umulig være noe "sunnere" enn røyk. 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2013 #54 Skrevet 7. august 2013 Hvorfor skal jeg måtte bytte til snus pga naboen? Ikke alle røykere liker snus, så i mitt tilfelle er det kun naboen som hadde blitt fornøyd med den løsningen. Et kompromiss jeg kunne gått med på er å ta hver 3. røyk ute i bakgården. Anonymous poster hash: eed94...8e5 5
anonyym321 Skrevet 7. august 2013 #55 Skrevet 7. august 2013 Må innrømme at jeg har vært røyker selv og ga blanke faen i ikke-røykerne.. merker også at folk som røyker gir faen i folk som ikke tåler lukta.. du får prøve å snakke til de? 2
Stormborn Skrevet 7. august 2013 #56 Skrevet 7. august 2013 Bruk snus istedet for sigaretter. Da er problemet løst for begge parter. Røykerne får dekket dagsbehovet sitt for nikotin, samtidig som ikke-tobakksbrukere slipper å få den stinkende røyklukten inn i leiligheten. Smart løsning som gjør at alle er fornøyde. HaHa! "Problemet løst for begge parter". Bortsett fra for røykeren da eller? 4
Alice123 Skrevet 7. august 2013 #57 Skrevet 7. august 2013 Ok, jeg skal stikke hånda i vepsebolet og si det mange av oss tenker: Å få litt røyk sivende inn i leiligheten nå og da fra balkongen under kan ikke klassifiseres som passiv røyking, det er IKKE helsefarlig, gir deg IKKE kreft, mengdene er for små til å være til alvorlig skade, og det er lukten som plager deg, ikke noe annet. TAKK! 6
Gjest Reza08 Skrevet 7. august 2013 #58 Skrevet 7. august 2013 Det har vel ikke noe å si. Etterhvert begynner folk å irritere seg over de 100000 snusposene som ligger OVERALT. Det er alltid noe å irritere seg over. Hvordan vet du at snus er mindre skadelig enn røyk? Det er da ikke lenge siden de fant ut mange av de helseskadene man får av røyk. Dette var etter MANGE års forskning og mange som forsket på det. Snus er det jo nesten ikke forsket på. Særlig ikke den snusbruken som er i disse dager. 13 åringer som snuser en boks om dagen. Kan da umulig være noe "sunnere" enn røyk. Neida, det har vel ikke noe å si alle de sigarettsneipene som ligger strødd utover bakken. De som røyker er minst like flinke til å kaste fra seg sneipene som snusere er til å kaste fra seg bleiene. Vil ikke si at det er noe finere å se på disse stumpene enn snusrester. At det alltid er noe å irritere seg over er ikke noe godt argument. Da kan folk like godt slutte å ta hensyn til hverandre for godt og landet blir forandret til et anarki. Selvfølgelig kommer alltid noen til å irritere seg over noe, men forskjell på hva som blir oppfattet som en plage. Noen irriterer seg over saker som faktisk er grunnlag for å være irritert på, mens andre blir sure for den minste ting. Som nevnt tidligere er snus et mye bedre alternativ enn røyk. Dessuten skader snusen kun deg selv. Sier ikke at snus er harmløst, men skadeomfanget er ikke like stort. Dagens forskning viser til at snusen gjør langt mindre skade enn røyk. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/tror-snus-er-like-farlig-som-royk/ http://www.sirus.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=25430 http://fitnessbloggen.no/forsker-snus-redde-liv/#comments http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/02/539738.html Konklusjon: Snus er med andre ord ikke helt ufarlig, men kan ikke sammenlignes med skadeomfanget som røyk gir.
Famine86 Skrevet 7. august 2013 #59 Skrevet 7. august 2013 Neida, det har vel ikke noe å si alle de sigarettsneipene som ligger strødd utover bakken. De som røyker er minst like flinke til å kaste fra seg sneipene som snusere er til å kaste fra seg bleiene. Vil ikke si at det er noe finere å se på disse stumpene enn snusrester. At det alltid er noe å irritere seg over er ikke noe godt argument. Da kan folk like godt slutte å ta hensyn til hverandre for godt og landet blir forandret til et anarki. Selvfølgelig kommer alltid noen til å irritere seg over noe, men forskjell på hva som blir oppfattet som en plage. Noen irriterer seg over saker som faktisk er grunnlag for å være irritert på, mens andre blir sure for den minste ting. Som nevnt tidligere er snus et mye bedre alternativ enn røyk. Dessuten skader snusen kun deg selv. Sier ikke at snus er harmløst, men skadeomfanget er ikke like stort. Dagens forskning viser til at snusen gjør langt mindre skade enn røyk. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/tror-snus-er-like-farlig-som-royk/ http://www.sirus.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=25430 http://fitnessbloggen.no/forsker-snus-redde-liv/#comments http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/02/539738.html Konklusjon: Snus er med andre ord ikke helt ufarlig, men kan ikke sammenlignes med skadeomfanget som røyk gir. Snusposene vil du finne i oppganger, på felles toalett ++ OVERALT. Sneipene finner du ute, og da har du som oftest sko på deg. Hvorfor er det ikke noe godt argument å si at det er alltid noe å irritere seg over? For du mener at folk som klager på røyking ikke er folk som bare leter etter en måte å starte krig på? Mange her har skrevet at de PLAGES av hyling fra småbarn feks. Har de ikke like rett til å irritere seg over dette som folk gjør med røyking? Hodepine er også en helseskade. Det sier jo bare litt om dagens forskning. Det er kun folk i skandinavia, mest norge og sverige, som snuser. Tror du det er like mye forsket på som det er forsket på røyk? Forskere fra hele verden har forsket på røyk, mens snus er det kun forskere i skandinavia som er interessert i å forske på. Om 100 år er det kanskje forsket nok på, og da kan vi ta opp denne diskusjonen. Jeg er helt sikker på at du vil finne 50 åt gamle artikler om at røyk ikke er så helseskadelig som de har funnet ut i dag. 2
Okapi Skrevet 7. august 2013 #60 Skrevet 7. august 2013 Går an å bare spørre om de kan roe ned på røykingen. Om de setter seg på bakbeina og sier at lufta er fri for alle kan du jo alltids svare med griselekker musikk grisehøyt og griselenge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå