Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Snakk med naboen:) ellers er ikke livet en dans på roser, jeg flyttet selv fra et bygg der jeg syns det ble for mye bråk og mas. Bor et roligere sted nå med naboer som tar hensyn!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot alkohol. Naboene sitter på terassen og koser seg... Kjenner jeg blir fysisk kvalm. Hvorfor tar ingen hensyn! Vet jeg ikke kan si noe,da jeg ikke vil opp i noe problemer. Så jeg ser godt probleme! :klem:

Anonymous poster hash: 3d300...b0b

Gjest Reza08
Skrevet

Snusposene vil du finne i oppganger, på felles toalett ++ OVERALT. Sneipene finner du ute, og da har du som oftest sko på deg.

Hvorfor er det ikke noe godt argument å si at det er alltid noe å irritere seg over? For du mener at folk som klager på røyking ikke er folk som bare leter etter en måte å starte krig på? Mange her har skrevet at de PLAGES av hyling fra småbarn feks. Har de ikke like rett til å irritere seg over dette som folk gjør med røyking? Hodepine er også en helseskade.

Det sier jo bare litt om dagens forskning. Det er kun folk i skandinavia, mest norge og sverige, som snuser. Tror du det er like mye forsket på som det er forsket på røyk? Forskere fra hele verden har forsket på røyk, mens snus er det kun forskere i skandinavia som er interessert i å forske på.

Om 100 år er det kanskje forsket nok på, og da kan vi ta opp denne diskusjonen. Jeg er helt sikker på at du vil finne 50 åt gamle artikler om at røyk ikke er så helseskadelig som de har funnet ut i dag.

Helt enig med deg i saken om at det er ekkelt å finne igjen brukte snusposer i ganger, haller, trapper osv. Grunnen til dette er fordi enkelte ikke eier folkeskikk. Men å kaste sneiper på bakken er også unødvendig, og er per definisjon forsøpling.

Må da gå ann å gi noe/ta hensyn til andre uten å forvente å få noe tilbake hver gang. Dette gjelder uavhengig om du røyker eller ikke. Neste gang er det kanskje du/dere som vil bli tatt hensyn til. Røyk så mye du vil for meg, men kan forstå at noen reagerer. Alle tåler ikke røyk like godt, andre synes lukta er guffen. Passiv røyking er skadelig, uansett hvor langt du står unna. Hvis røyken kommer nær deg, er den som ikke røyker, utsatt, uansett avstand. Barn gir deg ikke giftstoffer, selv om de kan være irriterende.

Folk som hverken røyker eller liker lukta er kanskje villige til å gi noe tilbake hvis røykere også vil være med å ta hensyn. Veldig ofte kverulerer røykere. Den jævlige lukta vil dere kjenne hvis dere noen gang slutter. Finnes ikke-røykere som også kverulerer, men da må du bare si fra, for rettferdighet skal gå begge veier. Hvis dere kan variere litt på hvor dere står å røyker, f.eks på et par-tre faste plasser med litt avstand, blir ikke røyklukta like hyppig hos de som permanent får røyken inn i leiligheten sin til vanlig. Da er det mulig for de også å ha vinduet åpent i løpet av døgnet uten å få all lukta inn.

De setter sikkert pris på et slik tiltak, og er da mer behjelpelige til å ta hensyn til dere med tanke på bråkete unger o.l, hvis du ikke har møtt på feil folk. Når dere røykere kan ta hensyn til ikke-røykere, har dere da mer rett til å melde på de andre om de ikke tar hensyn til dere. Vis at dere også kan være villige til å høre på andres behov, uten å kontinuerlig fokusere på deres rettigheter. Man må både gi og ta. Dette prinsippet gjelder i mange sammenhenger.

Den påstanden du kommer med at det bare er folk i Skandinavia som bruker snus, mest i Norge og Sverige er feil. Også amerikanere snuser. Finnes en god del sjapper som selger svensk snus i USA. Eksisterer også utenlandske forskere som jobber med temaet.

http://www.handelsbladetfk.no/id/19301.0

For 50 år siden visste ikke folk hvor stort skadeomfang røyken hadde, grunnet lite forskning rundt temaet. Da oppfordret de heller folk til å røyke. Men vitenskapen gikk stadig fremover. Nå er tobakksreklame forbudt i Norge, noe som er greit nok. Men alle disse idiotiske tiltakene med å "skjule" tobakksvarer er bare tull. Har ingen stor effekt på de som røyker eller snuser uansett. Røykeloven er et annet godt tiltak som trådte i kraft for noen år siden. Denne loven har en større mening enn å "skjule" tobakken.

Forskerne jobber videre med å forske på mulige skadevirkninger på snus. Ja, kanskje du har rett i at de vil finne ut flere skadevirkninger snus har. Inntil den tiden kommer forholder vi oss til dagens resultater. Tviler på at snus noen gang kommer til å bli mer skadelig enn røyk, uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en røyker. Tar hensyn overalt, men ikke i mitt eget hjem!!!

Skulle ønske alle som dynker seg i parfyme kunne ta litt hensyn...less is more.

Jeg får allergisk reaksjon på visse typer parfyme, men bare ved overbruk.

Kanskje vi burde ha en lov som forbød folk å bruke parfyme også?

På lik linje med røykeloven... skulle blitt ramaskrik da tenker jeg.

Anonymous poster hash: 5c896...f56
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ennå til gode å se en som er allergisk mot røyk ta opp dette med naboene på en hølig og forståelsesfull måte. Istedenfor sprer de sin forakt anonymt på diskusjonsfora rundt omkring. Så mye for hensynet som de så gjerne snakker om.

Anonymous poster hash: 7ee45...88e
  • Liker 5
Skrevet

Ja, kos deg på landet. Jeg gleder meg allerede til sutreinnlegg over møkkaspredning på jordene og naboen som har ku og gris!

Er oppvokst på landet med gårder på alle kanter, og jeg velger møkkerlukt foran røyklukt ANYTIME ^^

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er oppvokst på landet med gårder på alle kanter, og jeg velger møkkerlukt foran røyklukt ANYTIME ^^

Så fint for deg. Da kan du altså anbefale landet til alle som er allergiske mot røyk.

• Liker 4
Skrevet

Så fint for deg. Da kan du altså anbefale landet til alle som er allergiske mot røyk.

Jeg skrev at JEG gledet meg til JEG skulle flytte på landet? Ikke at alle som ikke liker røyk skal gjøre det. Jeg plages med røyklukt fra naboer, og akter å gjøre noe med det (flytte til enebolig) Skrev også at det ikke var noe jeg kunne gjøre med at naboene røyka, men at vi bare lufta når de sov, slik at vi slapp røyklukten.

Skrevet

Vet dere hva jeg virkelig hater? Trampoliner.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler verken røyk eller parfyme og skjønner godt frustrasjonen. Skulle ønske alle kunne ta hensyn til mine plager. Heldigvis så er det ikke lov å røyke på balkongene i blokka jeg bor, så hjemmet er mitt fristed fra all slags fæle lukter :)

Anonymous poster hash: 54762...df3
  • Liker 2
Skrevet

Hehe. Kan jeg søke om regler mot hund da? Noen av de bjeffer så inn forjævlig at man får søvnproblemer av det... Det er jo ikke akkurat sunt det heller... Der jeg bodde før var det to bråkete bikkjer pluss naboer som hadde fest hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet mange av dere ikke forstår er at når man faktisk er allergisk mot røyklukten, så må man gå konstant syk året rundt.

Jeg gjør det om jeg må puste inn røyklukt hver dag - passivt. Ute i det fri kan jeg unngå røyking om noen røyker, men

Jeg har vært allergisk siden jeg var var et lite barn. Tror de oppdaget det da jeg var 9 mnd-1 år et sted. Jeg ble blek og slapp og det rant fra øyne og nese.

Jeg får lett problem med ørene mine og får sår hals av røyklukt. Itillegg får jeg vondt i hode.

Nå har jeg ingen problemer fordi jeg bor i et røykfritt mijø, og det er deilig!!! Lufta er jo for alle, men de som ønsker å forurense den bør gå et annet sted og ikke plage andre.

Syns dere røykere at dette er greit?

Anonymous poster hash: d6504...a67
AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Kan jeg søke om regler mot hund da? Noen av de bjeffer så inn forjævlig at man får søvnproblemer av det... Det er jo ikke akkurat sunt det heller... Der jeg bodde før var det to bråkete bikkjer pluss naboer som hadde fest hele tiden.

Det er selvfølgelig ikke greit å bli holdt våken av bråk - hva det nå måtte være. Det skal være stille etter 23.

Jeg må også ha det helt stille for å sove, og tolererer ikke bråk.

Men når mange blir syke av røyken, og det faktisk er farlig å være passiv røyker, så må dere røykere forstå at dere må ta hensyn!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en røyker. Tar hensyn overalt, men ikke i mitt eget hjem!!!

Skulle ønske alle som dynker seg i parfyme kunne ta litt hensyn...less is more.

Jeg får allergisk reaksjon på visse typer parfyme, men bare ved overbruk.

Kanskje vi burde ha en lov som forbød folk å bruke parfyme også?

På lik linje med røykeloven... skulle blitt ramaskrik da tenker jeg.

Anonymous poster hash: 5c896...f56

Jeg reagerer både på parfyme og røyklukt!

Men siden du vet hvor fælt det er med parfymelukt - burde du ikke ta hensyn når du røyker da?

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit å bli holdt våken av bråk - hva det nå måtte være. Det skal være stille etter 23.

Jeg må også ha det helt stille for å sove, og tolererer ikke bråk.

Men når mange blir syke av røyken, og det faktisk er farlig å være passiv røyker, så må dere røykere forstå at dere må ta hensyn!

jeg tar hensyn jeg, bare å spørre :) har ingenting imot å gå borti veien for å ta en sigg. Heldigvis bryr ikke mine naboer seg om dette. Og jeg har sagt at de får bare si ifra hvis det er noe. Det samme har de sagt. Hundebjeffing til midt på natta kan gjøre folk syke og, spesielt om man har søvnproblemer fra før slik som jeg har. Jeg var rimelig forbanna til tider men kom ingen vei med det. Jeg kan ikke nekte de å ha hund heller, men noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne. Løste seg med at jeg bare flytta og her er det mye bedre selv om naboene er tett på!
AnonymBruker
Skrevet

Kan du noe om passiv røyking egentlig?

Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken. http://nhi.no/forside/passiv-royking-helseskader-38447.html

Røyken som siver ut fra sigaretten til omgivelsene, inneholder høyere konsentrasjoner av enkelte giftstoffer enn den røyken som pustes inn når man tar et trekk fra en sigarett. Mange vet ikke at minst 80 prosent av den helseskadelige tobakksrøyken er usynlig http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/royking/passiv-royking/Sider/default.aspx

Her står det litt om dødsfall og sykdomstall på barn på grunn av passiv røyking også. Man kan si folk må slutte å kjøre bil etc, men i bunn og grunn er sigaretter en unødvendig ting, noe som ikke kan sies om biler.

Anonymous poster hash: 2d081...09f

Passiv røyking er å sitte ved siden av/i samme rom som en eller flere røykere, om røyken fra naboen 10m bortenfor deg når deg å du puster inn den lukta så er det sikkert farligere å se på en utent sigarett....

Anonymous poster hash: 8ee55...dc1

• Liker 5
Skrevet

Kjære alle dere som forsvarer dette, av ren nysgjerrighet, hvordan hadde dere reagert hvis naboen deres hadde spilt black metal med full bass fra 0800 til 2300 hver dag? Irriterende ja, men det er vel noe som bare er en av følgene ved å ha leilighet i en blokk? Og lyden er jo bare luftbølger.

Ærlig talt, det går an å ta hensyn både når det kommer til høy musikkspilling og røyking.

Anonymous poster hash: d4dba...854
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har opplevd å få klage på å lage for mye mat, matosen var til stadighet plagsom for naboen. Helt sant.

Jeg regner med at dere som klager på at naboen røyker på balkongen aldri sitter ut på en kafe heller, da? For sjansene for at noen ved nabobordene røyker er jo store, og da sitter man nærmere røyken enn hva som er tilfelle med en nabo i en blokk.

• Liker 4
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Når man bor tett på hverandre, om det så er blokk eller rekkehus så har man selvsagt "rett" til veldig mye. Men enda viktigere enn "retten" sin, så burde man tilstrebe å leve i harmoni med andre mennesker rundt seg. Om det stinker og forsurer og for enkelte ØDELEGGER livene deres at du står på verandaen å røyker..hvorfor ikke gå på forsiden av huset? Eller baksiden..I det minste et annet sted hvor det ikke stinker så mye for andre - OM du har muligheten, eller om vedkommende spør deg.

Ofte har ikke folk tenkt over det en gang, og det er kanskje ikke så rart. Min forige nabo spurte jeg på en pen og hyggelig måte - i denne stilen, om han kunne være snill å røyke på framsiden/inngangsdøra.

"Hei! Jeg er naboen din rett ved siden av her. Jeg vet jeg ikke har noen som helst rett til å kreve noe som helst av deg på din private eiendom. Men det har seg slik at når du røyker på terassen om natten så kommer røyken rett inn på vårt soverom - og det er svært ubehagelig for oss. Jeg spør deg derfor om du kan gjøre oss den store tjenesten og røyke utenfor inngangsdøra på natten"

Han; "Ja, selvsagt!. Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Ikke noe problem"

Så hyggelig. Bare ring på om du trenger hjelp med noe, sukker, mel, egg eller hva som helst.

Nå hadde jeg riktignok flaks med min nabo. Jeg har også opplevd naboer som er så sinna, hatske og innbitte at man ikke kunne fått de til å ringe ambulanse om man stod der med ei kule i skallen. Men det er verdt et forsøk!

Gjest Mann på 47
Skrevet

Men du skjønner vel at det er forskjell på å ikke like en lukt og de helseskadene passiv røyking gir? Det er også mange som er allergiske mot røyk, men jeg har aldri hørt om noen som er alergiske mot løklukt. Har aldri hørt om noen som steker løk 20 ganger om dagen heller.

Unnskyld, men så dum er det ikke lov å være.

Edit: Det var ikke slemt ment, men det er lov å tenke litt. Og ja, jeg er bittelitt hormonell i dag

Røyking er klart usunt og har vel neppe noen særlige positive sider, men hvor helseskadelig er røyken fra en nabo som røyker på sin veranda ved siden av en selv?

At det er en luktmessig plage er jeg helt enig i men er det virkelig helseskadelig?

Kanskje det ikke er så dumt å sammenligne med andre lukter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...