AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #21 Skrevet 5. august 2013 Men så la være å oppsøke røyken da! Jeg røyker svært lite selv, og gudene skal vite at jeg tar hensyn og holder meg til borettslagets regler, men lufta er faktisk for alle og jeg og gjestene mine gjør hva vi vil på min balkong. Det vil alltid være noe ved andre folks vaner og uvaner som noen synes er plagsomme, det være seg musikksmak, skrik og skrål, maten de lager. Sånn er det å bo tett på hverandre. At du ikke klager betyr ikke at du ikke sjenerer dem. Jeg bare lurer på hvem som er grinebitere her. Anonymous poster hash: 7ee45...88e Ts her. For det første: jeg oppsøker ikke røyken, den oppsøker meg og min leilighet. For det andre: din påstand om at lufta tilhører alle, faller på sin egen urimelighet. Den tilhører de røykerne som gir blaffen i sine omgivelser. Vi andre har ikke noe valg der, så lenge sånne er i nærheten. For det tredje: Hvis alle hadde tilpasset seg i tett naboskap og tok det ansvaret på alvor, hadde ting gått veldig mye bedre. Røykere ser ikke at de sjenerer andre, eller vil ikke se det. Helst det siste tror jeg. For det fjerde: Jo, det betyr faktisk at jeg ikke sjenerer mine røykende naboer. Jeg driver ikke på med stirreleken. Jeg oppfører meg slik en normal, voksen nabo ville ha gjort. Tar det onde med det gode. For det femte: Jeg vet hvem grinebiteren er i dette tilfellet. Og for å hjelpe til litt: det er ikke meg. Tenk litt på den. Anonymous poster hash: 23485...c91 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #22 Skrevet 5. august 2013 Bestemora mi bodde i borettslag der de som bodde i leiligheten over røyka. På soverommet til bestemora mi stinka det røyk for lukta klarte å komme seg gjennom på noe måte :-/ Er enig med deg TS. Burde være regler i borettslag og blokker også. Faste røykeplasser et stykke unna boligeneAnonymous poster hash: 94d67...e6c 1
Famine86 Skrevet 5. august 2013 #23 Skrevet 5. august 2013 Så hvis naboen steker løk, en lukt jeg virkelig ikke kan fordra, så kan jeg spørre om å lage regler for at dette ikke er lov? Frister like mye å sette opp et skilt utenfor vinduet hvor det står "stillesone", da vi bor i en gate som er veldig trafikkert midt på natta da folk skal på byen. Jeg flyttet jo til Oslo og byen for å ha følelsen av at jeg bor på landet. Nei - Folk som har bestemt seg for å bo "oppå" andre mennesker, men som ikke klarer lyden/lukten av noe annet enn frisk sjøvann, har INGENTING i slike leiligheter å gjøre. 18
Gjest Doh Skrevet 5. august 2013 #24 Skrevet 5. august 2013 (endret) Så hvis naboen steker løk, en lukt jeg virkelig ikke kan fordra, så kan jeg spørre om å lage regler for at dette ikke er lov? Men du skjønner vel at det er forskjell på å ikke like en lukt og de helseskadene passiv røyking gir? Det er også mange som er allergiske mot røyk, men jeg har aldri hørt om noen som er alergiske mot løklukt. Har aldri hørt om noen som steker løk 20 ganger om dagen heller. Unnskyld, men så dum er det ikke lov å være. Edit: Det var ikke slemt ment, men det er lov å tenke litt. Og ja, jeg er bittelitt hormonell i dag Endret 5. august 2013 av Doh 12
Famine86 Skrevet 5. august 2013 #25 Skrevet 5. august 2013 Det var kun et veldig dårlig eksempel, fordi jeg synes det bare det blir for dumt. Du som liker løk ser kanskje ikke at det plager meg å måtte stå over skurebøtta i flere timer fordi magen min vrenger seg med en gang lukten siger inn i leilighet. Det er ikke snakk om allergi her, men det plager fortsatt meg på samme måte som at røykelukt plager deg. Men den dagen du får kreft pga at naboen din har røyka eller at du har gått forbi noen som røyket utenfor inngangen til kjøpesenteret, og ikke pga de 100000 andre miljøgiftene vi omgås daglig, skal jeg selvfølgelig legge meg helt flat på magen EDIT: blir ikke lei meg/sur for noenting. Bare en sjel som elsker å diskutere 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #26 Skrevet 5. august 2013 Ts her. For det første: jeg oppsøker ikke røyken, den oppsøker meg og min leilighet. For det andre: din påstand om at lufta tilhører alle, faller på sin egen urimelighet. Den tilhører de røykerne som gir blaffen i sine omgivelser. Vi andre har ikke noe valg der, så lenge sånne er i nærheten. Anonymous poster hash: 23485...c91 Huff, den utspekulerte røyken som oppsøker deg og din leilighet helt uavhengig av vær og vind, bare for å plage deg. Neste gang du kjøper leilighet bør du sørge for å kjøpe lufta utenfor den også. Lykke til med inngjerdingen. Hilsen en "sånn" en som du så respektfullt kaller oss. Anonymous poster hash: 7ee45...88e 8
Zess Skrevet 5. august 2013 #27 Skrevet 5. august 2013 Men du skjønner vel at det er forskjell på å ikke like en lukt og de helseskadene passiv røyking gir? Det er også mange som er allergiske mot røyk, men jeg har aldri hørt om noen som er alergiske mot løklukt. Har aldri hørt om noen som steker løk 20 ganger om dagen heller. Unnskyld, men så dum er det ikke lov å være. Edit: Det var ikke slemt ment, men det er lov å tenke litt. Og ja, jeg er bittelitt hormonell i dag Ok, jeg skal stikke hånda i vepsebolet og si det mange av oss tenker: Å få litt røyk sivende inn i leiligheten nå og da fra balkongen under kan ikke klassifiseres som passiv røyking, det er IKKE helsefarlig, gir deg IKKE kreft, mengdene er for små til å være til alvorlig skade, og det er lukten som plager deg, ikke noe annet. 21
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #28 Skrevet 5. august 2013 Dette er jo selvølgelig en glimrende måte å bli uvenner med alle dine naboer på, men det kan jo være verdt et forsøk: Siden du uansett ikke kan bruke din balkong, kan du like gjerne bruke den som lager for skitne bleier og råtne rekeskall. Det er veldig praktisk for deg, siden du nå kan klare deg med å ta ut søpla en gang i måneden, mot hver dag til vanlig. Dette sparer verdifull tid, som du kan bruke på mer givende aktviteter. Om du føler for det kan du installere et par kraftige vifter som riktig sprer godlukta utover. Din balkong, ditt valg. Skulle noen klage kan du jo bare si at lufta er for alle... Anonymous poster hash: f1a48...4f8 3
Gjest Doh Skrevet 5. august 2013 #29 Skrevet 5. august 2013 Ok, jeg skal stikke hånda i vepsebolet og si det mange av oss tenker: Å få litt røyk sivende inn i leiligheten nå og da fra balkongen under kan ikke klassifiseres som passiv røyking, det er IKKE helsefarlig, gir deg IKKE kreft, mengdene er for små til å være til alvorlig skade, og det er lukten som plager deg, ikke noe annet. Ok, så tar vi vekk det aspektet. Du har fortsatt allergi og den plagsomme lukta igjen. Og ikke nå og da, men mange, mange ganger om dagen. Har selv en nabo som røyker (rekkehus) og en gang i timen stinker det her. Ikke liker jeg å sitte ute i den lukta heller, så i finvær må jeg stadig gå inn. Det kan fortsatt ikke sammenliknes med løklukt en gang eller to i uka. 4
Leoparden Skrevet 5. august 2013 #30 Skrevet 5. august 2013 Dette er jo selvølgelig en glimrende måte å bli uvenner med alle dine naboer på, men det kan jo være verdt et forsøk: Siden du uansett ikke kan bruke din balkong, kan du like gjerne bruke den som lager for skitne bleier og råtne rekeskall. Det er veldig praktisk for deg, siden du nå kan klare deg med å ta ut søpla en gang i måneden, mot hver dag til vanlig. Dette sparer verdifull tid, som du kan bruke på mer givende aktviteter. Om du føler for det kan du installere et par kraftige vifter som riktig sprer godlukta utover. Din balkong, ditt valg. Skulle noen klage kan du jo bare si at lufta er for alle... Anonymous poster hash: f1a48...4f8 Herregud, så usannsynlig barnslig. Røykerne røyker jo ikke på balkongen sin KUN for å plage naboene. De gjør det fordi de har et behov for å røyke og velger å gjøre det på sin egen balkong. Jeg ville heller vært kjent i blokka for å være den irriterende røykeren, enn den ekle grisen med råttent søppel på balkongen. 2
Zess Skrevet 5. august 2013 #31 Skrevet 5. august 2013 Ok, så tar vi vekk det aspektet. Du har fortsatt allergi og den plagsomme lukta igjen. Og ikke nå og da, men mange, mange ganger om dagen. Har selv en nabo som røyker (rekkehus) og en gang i timen stinker det her. Ikke liker jeg å sitte ute i den lukta heller, så i finvær må jeg stadig gå inn. Det kan fortsatt ikke sammenliknes med løklukt en gang eller to i uka. Allergi? Tja, hvis jeg skal forsøke å gjøre meg selv enda mer upopulær, så har jeg begrenset tro på at folk er "allergiske mot røyk" i slike små mengder også, ut over dem som er alvorlig astmatiske. Vi snakker vel heller om personer som er overfølsomme for røyk, uten at det nødvendigvis ligger en allergisk reaksjon til grunn, og da er vi etter min mening tilbake på diskusjonen om hvor mye omgivelsene skal være nødt til å ta hensyn til overfølsomme mennesker som velger å bosette seg i så tettbebodde boligkomplekser. Jeg er enig i at røyk og løk ikke kan sammenlignes, og jeg tror at også jeg (som meget nybakt eksrøyker) ville reagert om jeg hadde en nabo som satt på balkongen hver dag og kjederøykte, aldri tok en pause, aldri var på jobb, aldri skygget banen. Men slike tilfeller tilhører vel mest sannsynlig unntakene, og gir etter min mening ikke noen grunn til å kreve generelle forbud mot folk som tar seg noen røyk på balkongen i ny og ne. 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #32 Skrevet 5. august 2013 Hvorfor er det så strengt med å overholde røykeloven ute i sosiale settinger, når man ikke har noe man skal ha sagt om en bor i blokk og har storrøykere over, under og rundt seg? Jeg er plaget av mine naboer som røyker sent og tidlig. Hele sommersesongen blir ødelagt for meg. Jeg kan ikke sitte på min veranda, ikke sette gjennomtrekk og få frisk luft inn når jeg vil, for det kommer røyk når jeg minst vil ha det. Om morgenen når jeg våkner og kvelden når jeg skal legge meg. Da vil jeg ha frisk luft i soverommet mitt. Argumentet som at "de har kjøpt og betalt sin leilighet og må få lov til å røyke om de vil det på sin egen veranda", holder ikke. Røyken holder seg ikke på deres veranda, men tar nærmeste vinddrag i alle retninger. Jeg har også kjøpt og betalt min leilighet og vil ha det røykfritt i mitt hjem. Hvor er røykepolitiet og ikke-røykeres rettigheter i denne problemstillingen? Anonymous poster hash: 23485...c91 Jeg skjønner deg godt, jeg. Enda jeg er røyker selv. Frisk luft på soverommet. Frisk luft på veranda. Selvsagt skjønner jeg den. Men hvor skal man røyke? Kanskje alle blokker burde ha et askebeger utenfor blokka et sted, slik at man kan gå ut. Eller at man BARE røyker inne hos seg selv med vindu lukket - man kan jo lufte ut etterpå uten at det kommer inn til noen andre. Hvorfor ikke bare foreslå noe slikt? Men veit du hva. Jeg er dritt lei av pekefinger rettet mot røykere uansett hvor vi befinner oss. Argumentet med at man røyker der man har betalt for sitt eget hjem holder søren meg i masse vis. Men man kan ha lukket dør/vindu. Anonymous poster hash: 89335...511 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #33 Skrevet 5. august 2013 Jeg hater folk som kjører bil utenfor min leilighet, da både lyden og lukten kommer inn til meg. Lyden av ungen din på verandaen kommer også inn til meg... og lekene til ungen din er i fellesarealet. Alt dette burde vært forbudt, da lufta ikke er for alle. Anonymous poster hash: 89335...511 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #34 Skrevet 5. august 2013 Åååå jeg er så glad jeg ikke bor i blokk eller i rekkehus. Jeg forstår TS godt, den stanken som røyk gir er bare grusom! Og den setter seg overalt! Det er vanskelig siden det gjøres i egen bolig/på egen veranda. Men å ikke kunne sitte på verandaen sin eller ha vinduene oppe for all stanken som kommer inn er ikke morsomt. Du har min store medfølelse! Anonymous poster hash: c7226...07b 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #35 Skrevet 5. august 2013 På vidda er vel et bra sted for de som ikke tåler noe. Anonymous poster hash: f05c4...8a5 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #36 Skrevet 5. august 2013 Det er så kostelig med alle disse allergikerne som bevisst velger å flytte inn i blokk. "Jo her tar sikkert alle hensyn til meg, jeg blir jo syk hvis ikke." Det handler om å kjenne sine begrensinger. Anonymous poster hash: 9b4e9...874 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #37 Skrevet 5. august 2013 Ok, jeg skal stikke hånda i vepsebolet og si det mange av oss tenker: Å få litt røyk sivende inn i leiligheten nå og da fra balkongen under kan ikke klassifiseres som passiv røyking, det er IKKE helsefarlig, gir deg IKKE kreft, mengdene er for små til å være til alvorlig skade, og det er lukten som plager deg, ikke noe annet. Kan du noe om passiv røyking egentlig? Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken. http://nhi.no/forside/passiv-royking-helseskader-38447.html Røyken som siver ut fra sigaretten til omgivelsene, inneholder høyere konsentrasjoner av enkelte giftstoffer enn den røyken som pustes inn når man tar et trekk fra en sigarett. Mange vet ikke at minst 80 prosent av den helseskadelige tobakksrøyken er usynlig http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/royking/passiv-royking/Sider/default.aspx Her står det litt om dødsfall og sykdomstall på barn på grunn av passiv røyking også. Man kan si folk må slutte å kjøre bil etc, men i bunn og grunn er sigaretter en unødvendig ting, noe som ikke kan sies om biler. Anonymous poster hash: 2d081...09f 4
Zess Skrevet 5. august 2013 #38 Skrevet 5. august 2013 Kan du noe om passiv røyking egentlig? Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken. http://nhi.no/forside/passiv-royking-helseskader-38447.html Røyken som siver ut fra sigaretten til omgivelsene, inneholder høyere konsentrasjoner av enkelte giftstoffer enn den røyken som pustes inn når man tar et trekk fra en sigarett. Mange vet ikke at minst 80 prosent av den helseskadelige tobakksrøyken er usynlig http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/royking/passiv-royking/Sider/default.aspx Her står det litt om dødsfall og sykdomstall på barn på grunn av passiv røyking også. Man kan si folk må slutte å kjøre bil etc, men i bunn og grunn er sigaretter en unødvendig ting, noe som ikke kan sies om biler. Anonymous poster hash: 2d081...09f Vis meg noe konkret info om virkningen av røykmengdene som blåses ut i friluft og siver inn hos naboen, så skal du få lov til å belære meg om passiv røyking. 6
Famine86 Skrevet 5. august 2013 #39 Skrevet 5. august 2013 Kan du noe om passiv røyking egentlig? Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken. http://nhi.no/forside/passiv-royking-helseskader-38447.html Røyken som siver ut fra sigaretten til omgivelsene, inneholder høyere konsentrasjoner av enkelte giftstoffer enn den røyken som pustes inn når man tar et trekk fra en sigarett. Mange vet ikke at minst 80 prosent av den helseskadelige tobakksrøyken er usynlig http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/royking/passiv-royking/Sider/default.aspx Her står det litt om dødsfall og sykdomstall på barn på grunn av passiv røyking også. Man kan si folk må slutte å kjøre bil etc, men i bunn og grunn er sigaretter en unødvendig ting, noe som ikke kan sies om biler. Anonymous poster hash: 2d081...09f Så det betyr at vi rett og slett ikke kan gå på norsk jord, da treet på gata drysser "usynlig" røykestøv som gir deg kreft. 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2013 #40 Skrevet 5. august 2013 Er jo bare røyk som kan gi et menneske kreft, ha ha.Anonymous poster hash: f05c4...8a5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå