Gå til innhold

Konfirmasjon - er jeg sær?

Fremhevede innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Helt riktig ikke TS søster, men søster av TS mann............altså TS svigerinne.

Helt ubetydelig i forhold til mine argumenter i denne saken.

Fortsatt lite raus og snerpete ;)

Du må bare synes det. Men hva mener du om at kjæresten til deres nevø, sønnen til TS, ikke ble invitert da disse menneskene hadde konfirmasjon for sitt barn? Når hun ikke ble invitert til dem, synes jeg det er frekt av svigerinnen å spørre om kjæresten til deres datter kan være med.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må bare synes det. Men hva mener du om at kjæresten til deres nevø, sønnen til TS, ikke ble invitert da disse menneskene hadde konfirmasjon for sitt barn? Når hun ikke ble invitert til dem, synes jeg det er frekt av svigerinnen å spørre om kjæresten til deres datter kan være med.

Man velger da selv hvor grensene går når det gjelder konfirmasjoner. Familier er forskjellige og ønsker forskjellige lag. Og det må da være greit. Man må ikke gjøre som andre gjør for at alt skal bli "riktig".

Er det rettferdighet du er ute etter?

Man velger selv. Og med en situasjon med tilreisende hvor de har med en person pga fler aktiviteter på reisen - så ser jeg ikke annet enn at dette er flisespikkeri og tull og dvele ved.

Hva er så farlig????? Taper noen???

Helt greit spørsmål fra svigerinnen når situasjonen er slik den er - så kan man vel hjelpes litt til for hverandre uten å sette det ene opp mot det andre..............det er rett og slett smålig.

Mitt råd er: tenk mindre på å måle deg opp mot andre - og ha styrke i deg selv og vær fornøyd med det :)

Endret av jomfrua
Skrevet

Ja, du er sær. I min familie er det selvsagt at en person får komme med partner når de har vært sammen i lengre tid. Og når konfirmanten ikke har noe i mot om denne personen kommer, så burde det ikke være et problem for deg heller.

Skrevet

Ja. Du er sær. Lillebroren min konfirmerer seg i september, og kjærestene til alle de tre fetterne våre er (selvfølgelig ) invitert. Det samme er min kjæreste. Og alle har fått navn. Synes virkelig at han skal få bli med.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke samme svigerinne.

Svigerinnen som ikke inviterte sønnens kjæreste er TS brors kone

Svigerinnen som ønsker at datterens kjæreste skal komme er TS manns søster

• Liker 4
Skrevet

Det er jo selvfølgelig opp til dere som arrangerer konfirmasjonen, men jeg ville nok stusset litt over det om det skjedde i min familie.

Det er liksom alltid en selvfølge av samboeren min som jeg har vært med i to år alltid blir invitert når jeg blir det - være det konfirmasjon, bryllup eller dåp. På samme måte har jeg blitt invitert i alt på hans side av familien også.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er ikke samme svigerinne.

Svigerinnen som ikke inviterte sønnens kjæreste er TS brors kone

Svigerinnen som ønsker at datterens kjæreste skal komme er TS manns søster

Oi, beklager. Da har jeg tatt feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstod det slik at de akkurat hadde blitt sammen, så da er det jo naturlig å ikke bli invitert.

Her er det snakk om et forhold over 2 år.

Anonymous poster hash: f047c...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Forstod det slik at de akkurat hadde blitt sammen, så da er det jo naturlig å ikke bli invitert.

Ser at jeg misforstod.

Gjest Eurodice
Skrevet

TS' sønn og hans kjæreste har også vært sammen i to år.

Jeg ble gjort oppmerksom på at jeg har misforstått slektsforholdene, og det beklager jeg. Les innlegg nr. 65.

AnonymBruker
Skrevet

I min familie er det ikke naturlig å invitere kjærester til søskenbarn i slike anledninger. Jeg forventer ikke at min kjæreste (vi har vært sammen i snart 2,5 år) blir invitert i min kusines konfirmasjon, for det er rett og slett ikke vanlig i min familie. Vi har ikke så tette bånd at min kjæreste er en naturlig del av deres nærfamilie.Tror dette er noe som varierer veldig fra familie til familie.

Så jeg syns ikke TS er sær. Jeg er forresten 24 år og uten egne barn, om det har noen betydning.

Anonymous poster hash: b4fe9...c30
  • Liker 1
Skrevet

Og om to år er det klart for bryllup mellom kusinen og kjæresten, og de lurer fælt på om de egentlig må invitere dere, for dere kjenner jo knapt brudgommen og han ble jo tross alt ikke invitert til deres familiesammenkomst...

Når skal man egentlig få bli kjent med kjærestens slekt om ikke ved nettopp sånne anledninger? Min samboer hilste på mine søskenbarn på den ene siden i nettopp konfirmasjonen til min fetters sønn. Jeg har hilst på hans slekt i flere omganger, i et par barnedåper, juleselskap og et bryllup.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Handler dette egentlig om et brullyp? Får en ekkel følelse av at jeg vet hvem det snakkes om her

Anonymous poster hash: 876c8...498

Nei, det handler ikke egentlig om et bryllup.

Anonymous poster hash: 8e5dd...3c7

AnonymBruker
Skrevet

I min familie er det ikke naturlig å invitere kjærester til søskenbarn i slike anledninger. Jeg forventer ikke at min kjæreste (vi har vært sammen i snart 2,5 år) blir invitert i min kusines konfirmasjon, for det er rett og slett ikke vanlig i min familie. Vi har ikke så tette bånd at min kjæreste er en naturlig del av deres nærfamilie.Tror dette er noe som varierer veldig fra familie til familie.

Så jeg syns ikke TS er sær. Jeg er forresten 24 år og uten egne barn, om det har noen betydning.

Anonymous poster hash: b4fe9...c30

Det er nettopp slik jeg føler det i forhold til vår familie og. Vi har ikke slike bånd at vi kommer til å tilbringe så mye tid sammen med min niese og hennes kjæreste. De lever stort sett sitt eget liv (som jo er naturlig) og er vanligvis ikke med når hennes foreldre kommer på besøk til oss. Hun har vel ikke vært her på rundt 4-5 år.

Og om to år er det klart for bryllup mellom kusinen og kjæresten, og de lurer fælt på om de egentlig må invitere dere, for dere kjenner jo knapt brudgommen og han ble jo tross alt ikke invitert til deres familiesammenkomst...

Når skal man egentlig få bli kjent med kjærestens slekt om ikke ved nettopp sånne anledninger? Min samboer hilste på mine søskenbarn på den ene siden i nettopp konfirmasjonen til min fetters sønn. Jeg har hilst på hans slekt i flere omganger, i et par barnedåper, juleselskap og et bryllup.

For min del er bryllup annerledes, det er mer vanlig å invitere med partner der. Det er ofte større sammenkomster med både mye familie, og ikke minst venner. Konfirmasjon er for meg et selskap som så og si utelukkende består av familie. I vårt tilfelle har vi valgt å inkludere ett vennepar som har hatt mye med konfirmanten å gjøre. Utover dem er det kun familie som kommer. Jeg synes det er rart å skulle ha noen i konfirmasjonen som ikke kjenner konfirmanten overhodet, dette er jo tross alt en dag for å feire ham.

Anonymous poster hash: 8e5dd...3c7

Skrevet

Dere som mener en 22-årig kjæreste er et naturlig medlem av familie han aldri har møtt før, hvor gamle er dere?

Anonymous poster hash: a0ceb...b9d

Er noen og tredve. Hva har det med saken å gjøre?

Jeg er glad jeg er typen som heller tenker at en ekstra person bare er hyggelig, i stedet for at det blir et problem. Er jo alltid hyggelig å møte nye folk! Og veldig glad for at hverken familien eller svigerfamilien min lukker døra for noen i slike sammenhenger, kjent eller ukjent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At han ikke var invitert i utgangspunktet kan jeg forstå, men når de så fint spør om han kan være med siden han er med de akkurat da, så synes jeg det er sært vist du sier nei. De har jo også vært sammen en god stund. Så ser ikke helt problemet og si ja når de så fint spør om han kan få være med.

Anonymous poster hash: c6376...15f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eks og jeg var særboere i fire år. Jeg ble invitert til familiesammenkomster der han eller hans foreldre inviterte, men aldri til søskenbarn, tanter og slikt. Synes det hadde vært meget rart om jeg hadde blitt invitert enda jeg hadde truffet alle sammen flere ganger som på familielandstedet eller søndagskaffe.

Jeg inviterte aldri kjæresten min med på familiesammenkomster i min familie. Så lenge vi ikke hadde barn kan jeg ikke se noen grunn til at mine foreldre og han behøver å møtes.

Når man (er 22 år) og tilbringer ferien med svigerfamilien er det helt sikkert bare deilig å få en dag for seg selv på hotellet.

Anonymous poster hash: 3344f...3ee

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at ulike familier er så ulikt sammensatt og sammensveiset at det er umulig å gi et generelt svar på et slikt spørsmål.

Noen har sine kusiner og fettere som beste venner, andre treffer dem knapt.

Jeg synes ikke TS er sær og jeg synes ikke hun som spurte er frekk. Men når man spør om noe slikt bør man legge opp til en lav terskel for å få et nei, dvs at svigerinnen burde spurt veldig uformelt og med et "det går helt fint om det ikke passer" på slutten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du er sær. Jeg er enig med deg i at det er forskjell på gift/samboer og kjæreste. Dersom hun var den eneste søskenbarn-kjæresten som ble invitert, så hadde saken vært annerledes. Jeg er vel også blant dem som synes 2 år som kjærester ikke er veldig lenge, i alle fall ikke så lenge at det er obligatorisk å bli bedt i diverse familiesammenkomster.

Familier er forskjellige. I noen familier blir rubbel og bit av familie og families kjærester invitert, mens andre begrenser det. I noen familier er det vanlig at barnas og konfirmantens venner blir invitert, mens det er uvanlig i andre familier.

Skrevet

At han ikke sto på invitasjonslista skjønner jeg, men når han er feriegjest i området og kjæresten er invitert så syns jeg det er sært å ikke invitere ham med. Litt raushet og omtanke skader jo ikke, og å la ham sitte alene mens resten er i konfirmasjon er virkelig smålig og rart.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...