Gå til innhold

Utslitt stemamma etter ferie

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Kan du ta små avstikkere på turen selv, der du har noe å se frem til og hente deg inn på? F. Eks shopping, spa, bare gå en tur på egenhånd... Så får far og barn litt egentid også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største problemet her er egentlig at du og mannen din ikke har vært enige om hvilken type ferie dere skulle ha. Bilferie passet dårlig for både deg og barnet nå, og da er det klart det ikke blir noe hyggelig. Seksåringen er det ingenting i veien med.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et barn ikke ble aktivisert nok, og som kjedet seg halvt i hjel...

AnonymBruker
Skrevet

dere burde gjort turen bedre for barnet. vi drar gjerne på bil ferier. har 3 unger. 2 av de er ikke mine biologiske barn. vi kjøper gjerne klistremerke blader til barna,setter på barnesanger, å synger med alle sammen. har bil leker.som telle hvor mange røde biler vi ser. eller skilt osv. turen hadde blitt mye bedre om dere hadde tilrettelagt litte granne. stopper gjerne for is pauser eller hva som helst. beregner alltid mere tid.

Anonymous poster hash: 06572...b80

Selvfølgelig er det ikke noe barnet selv kan noe for!! Har jeg sagt det? Jeg sier at hvis jeg var ene foreldreren til barnet hadde det vært mye lettere å være med å oppdra! Jeg spør om råd og tips i denne tråden for at NESTE ferie ikke skal bli likens! Det må vel bety at jeg fremdeles har tenkt meg på ferie med jenta eller gutten, sant? :klo:

Anonymous poster hash: 0537b...f7e

Du er en del av familien når du er stemor og det forventes at du deltar i oppdragelsen ts, men det virker som om far har kort lunte og kanskje blir frustrert fordi verken du eller barnet er tilfredse. Og kanskje fordi du ikke har funnet ditt sted som rollemodell for ungen?

Men synes synd i barnet og ikke i deg, det kan ikke være mye å skryte av når skolen begynner og alle forteller om sine ferier. Synes du skal prate med både far og barn om hva som hendte. Hvis dere ble irriterte når han/hun skulle tisse vitner det om liten evne til å sette seg inn i et barns situasjon, høres ut som han var blitt arrestert eller bortført av noen... Selvfølgelig måtte han tisse når han var stresset, og hva med tanken på å undersøke han hos legen - kan hende det var noe galt, en uvi f.eks?

Har vært på bilferier selv med både mine og andres barn. En gang skulle vi kjøre langt og var kommet femten meter nord for sinsenkrysset når barnet spurte når vi var framme. Med barn i bil må man stoppe oftere enn ellers og la de delta i samtalen. Og barn på ferie klarer vanskelig roe seg ned. Noen timer på tivoli er ikke nok, det kan gjøre barna mer giret og de må lande før de kan roe seg og da må voksne inn med litt rolige aktiviteter, lese bok, la barnet hjelpe til med å lage mat, gå en kveldstur eller fortelle historier.

Han eller hun er seks år og ikke en trassig tenåring. Hvis du ikke føler du takler rollen som stemor ville jeg foreslått til far at dere oppsøker kontakt med familierådgivningskontoret og får råd derfra gjerne i samarbeid med barnet. Får følelsen av at barnet har hatt det mer traumatisk enn deg. Hvis det kun er ferien som er problemet kan dere gjøre noe annet neste år.

Anonymous poster hash: 3e8a2...9df

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Spurte dere i det hele tatt barnet hva det hadde lyst til å finne på i ferien? Synes dessverre ord som kjefting, eksplodere og strenghet går litt for ofte igjen i åpningsinnlegget ditt....

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dum er du når du drar på bilferie med et barn på den alderen, vel vitende om hvordan ferier har blitt før? Hvordan så du for deg at bilferie kom til å bli bedre? :rolleyes:

Anonymous poster hash: f56c1...b2a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger må jeg påpeke dette.... Det er ikke mitt eget barn, ergo kan jeg ikke stille mange krav og prøve å oppdra det, siden jeg ikke er forelderen! Det er derfor jeg sier det ikke er lett å være stemamma, hadde dette vært mitt eget barn hadde jeg kunnet stille flere krav og f.eks oppdradd det fra det var lite...

Anonymous poster hash: 0537b...f7e

Jeg skjønner at du er frustrert, men jeg synes at du burde ta en prat med mannen om at du må få delta mer i oppdragelsen. Barnet bor jo sikkert med dere i deres felles hjem, og når barnet er en så stor del av ditt liv mener jeg at du har rett til å legge føringer og være med på oppdragelsen. Jeg synes det høres rart ut at barnet skal ha en far som bestemmer, imens kona til far ikke har en stemme i deres felles hjem. Dere skal jo uansett oppdra et barn sammen nå, så dere burde ha likt syn på dette, og ha "likeverd" i hjemmet, i mangel på et bedre ord..

Dette var et valg du tok da du ble sammen med denne mannen. Du visste han hadde barn fra før, det må du pent leve med nå. Og om du irriterer deg så fælt over et barn, hvorfor i alle dager er du da gravid nå?

Oh, virkelig? Tror ikke TS var klar over at hun måtte leve med det, bra du oppklarte det. :sarkasme:

Virkelig altså. Man vil nok alltid har sterkere følelser for sitt eget barn, og være mer tolerant ovenfor sitt eget avkom, enn andres barn. Når TS i tillegg ikke føler at det er hennes plass å snakke alvorlig med barnet så blir det etter hvert en frustrerende situasjon, særlig når barnet ikke hører på de få formaningene hun kommer med.

Jeg skjønner deg TS :)

Anonymous poster hash: 895d6...245

AnonymBruker
Skrevet

Man har sterke følelser for egne barn, men blir veldig glad i andres barn også. Eller er det stemødre som beskriver seg selv som handikapet følelsesmessig her på kg?

Gjest vilma2000
Skrevet

Barnet er ikke uoppdragent, min lillebror på 8 år har vært pratesjuk og nysgjerrig siden han var 5 år gammel. Han spør om alt mulig og vi pleier å svare så godt vi kan, men blir det for mye så sier vi at nå må vi voksene ha litt voksentid, men han kan gjerne spille på mobilen min eller sin egen ipad. Men man må gi barn oppmerksomhet selvom man syntes det er morsommere å gjøre andre ting, det er jo liksom greia med å få barn. Hvis dere reiser på bilferie må dere legge det opp til at det blir morsomt for barnet å sitte i baksetet. La han/hun kjøpe seg en pose med litt godteri eller frukt og noen tegnebøker, eller last ned nye spill på ipad eller filmer og musikk.

Og til slutt vil jeg bare si at jeg er gravid i uke 13 og må tisse hele tiden. Samtidig er jeg skikkelig tørst nå som det er sommer så hvis noen hadde NEKTET meg å drikke vann og så bli sur for at jeg må tisse hadde det klikka for meg. Jeg hadde rett og slett sett det på som misshandling å bli nektet å gå på do. Vi alle vet jo hvor fært det er å måtte holde seg når man er tissetrengt. Og uansett, hvor ille er det å stoppe i 2 minutter for å la barnet tisse i veikanten? Jeg skjønner meg ikke på mennesker som skal klage og krangle over ting man heller kan bare overse og gjøre til noe hyggelig!

• Liker 3
Skrevet

Barnet er ikke uoppdragent, min lillebror på 8 år har vært pratesjuk og nysgjerrig siden han var 5 år gammel. Han spør om alt mulig og vi pleier å svare så godt vi kan, men blir det for mye så sier vi at nå må vi voksene ha litt voksentid, men han kan gjerne spille på mobilen min eller sin egen ipad. Men man må gi barn oppmerksomhet selvom man syntes det er morsommere å gjøre andre ting, det er jo liksom greia med å få barn. Hvis dere reiser på bilferie må dere legge det opp til at det blir morsomt for barnet å sitte i baksetet. La han/hun kjøpe seg en pose med litt godteri eller frukt og noen tegnebøker, eller last ned nye spill på ipad eller filmer og musikk.

Og til slutt vil jeg bare si at jeg er gravid i uke 13 og må tisse hele tiden. Samtidig er jeg skikkelig tørst nå som det er sommer så hvis noen hadde NEKTET meg å drikke vann og så bli sur for at jeg må tisse hadde det klikka for meg. Jeg hadde rett og slett sett det på som misshandling å bli nektet å gå på do. Vi alle vet jo hvor fært det er å måtte holde seg når man er tissetrengt. Og uansett, hvor ille er det å stoppe i 2 minutter for å la barnet tisse i veikanten? Jeg skjønner meg ikke på mennesker som skal klage og krangle over ting man heller kan bare overse og gjøre til noe hyggelig!

Enig med deg. Virker som om TS ikke helt forstår seg på hvordan barn fungerer, og det skremmer meg litt at hun er gravid.

Til alle stemødre der ute som sutrer og klager over barna til deres nye mann, SKJERP DERE. Ingen tvang dere til å innlede et forhold til en mann med "bagasje", dette var et valg dere selv tok. Stå for det og ikke klag over barn, de kan ingenting for hvordan de er. Om dere skal klage på noen, så får dere klage på mannen deres. Kvalmende oppførsel.

• Liker 1
Gjest vilma2000
Skrevet

Enig med deg. Virker som om TS ikke helt forstår seg på hvordan barn fungerer, og det skremmer meg litt at hun er gravid.

Til alle stemødre der ute som sutrer og klager over barna til deres nye mann, SKJERP DERE. Ingen tvang dere til å innlede et forhold til en mann med "bagasje", dette var et valg dere selv tok. Stå for det og ikke klag over barn, de kan ingenting for hvordan de er. Om dere skal klage på noen, så får dere klage på mannen deres. Kvalmende oppførsel.

Også er det skremmende at noen voksene forventer at et barn skal komme til verden som et voksent menneske, med all den kunnskap voksene har og oppføre seg som et fullvoksent individ. De fleste vet jo at barn lærer av å stille spørsmål, være nysgjerrig og få stimulert sansene. Jeg får litt vondt av å tenke på at barnet har sittet i baksetet og blitt knurret til og kjeftet på for å bare være seg selv og for å prøve å snakke med de to eneste i bilen sammen med han/henne. Virker ikke som stemoren er så glad i dette barnet, da hadde hun hatt litt mer tålmodighet.

Skrevet

Også er det skremmende at noen voksene forventer at et barn skal komme til verden som et voksent menneske, med all den kunnskap voksene har og oppføre seg som et fullvoksent individ. De fleste vet jo at barn lærer av å stille spørsmål, være nysgjerrig og få stimulert sansene. Jeg får litt vondt av å tenke på at barnet har sittet i baksetet og blitt knurret til og kjeftet på for å bare være seg selv og for å prøve å snakke med de to eneste i bilen sammen med han/henne. Virker ikke som stemoren er så glad i dette barnet, da hadde hun hatt litt mer tålmodighet.

Hun virker ikke spesielt kjærlig og forståelsesfull ovenfor denne ungen nei, og jeg reagerer også på at hun skriver at faren til barnet eksploderer fordi det er tregt..!?

"Det ender med at far eksploderer, og generelt er kveldene et mareritt når det gjelder leggetid."

Stakkars barn, det kan virkelig ikke ha det lett :(

Skrevet

Hvorfor ikke legge opp til nattkjøring om bilturen er et mareritt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke legge opp til nattkjøring om bilturen er et mareritt?

Det har jeg og min eks også gjort, han var stefar. Men vi kjørte i par døgn og barnet fikk omgangsyken så jeg måtte sitte i baksetet og la ungen hvile hodet på mitt fang og trøste. Heldigvis var stefar tålmodig og så aldri noe galt i at barnet mitt var masete eller ble syk. Det gjelder å ha fantasi når man har med barn å gjøre. Virker som ts vil ha sympati fordi hun er gravid, men ærlig talt. Barnefaren fikk en ny kone og hun var snill som dagen er lang. Kan ikke annet enn å tro at dett er en trolletråd. Er noen så jævlige?

AnonymBruker
Skrevet

Har barnet noen diagnose? Og hvordan er barnet med moren? Samarbeider foreldrene godt? Kan være han ellerhun er sjalu på deg om bruddet var tøft? Nå vet ikke jeg årsaken til brudd og at du kom inn i bildet, men dette kan også påvirke barnet.

Anonymous poster hash: 0da6e...e4c

et bedre spørsmål: Har stemor en diagnose?!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du er en del av familien når du er stemor og det forventes at du deltar i oppdragelsen ts, men det virker som om far har kort lunte og kanskje blir frustrert fordi verken du eller barnet er tilfredse. Og kanskje fordi du ikke har funnet ditt sted som rollemodell for ungen?

Men synes synd i barnet og ikke i deg, det kan ikke være mye å skryte av når skolen begynner og alle forteller om sine ferier. Synes du skal prate med både far og barn om hva som hendte. Hvis dere ble irriterte når han/hun skulle tisse vitner det om liten evne til å sette seg inn i et barns situasjon, høres ut som han var blitt arrestert eller bortført av noen... Selvfølgelig måtte han tisse når han var stresset, og hva med tanken på å undersøke han hos legen - kan hende det var noe galt, en uvi f.eks?

Har vært på bilferier selv med både mine og andres barn. En gang skulle vi kjøre langt og var kommet femten meter nord for sinsenkrysset når barnet spurte når vi var framme. Med barn i bil må man stoppe oftere enn ellers og la de delta i samtalen. Og barn på ferie klarer vanskelig roe seg ned. Noen timer på tivoli er ikke nok, det kan gjøre barna mer giret og de må lande før de kan roe seg og da må voksne inn med litt rolige aktiviteter, lese bok, la barnet hjelpe til med å lage mat, gå en kveldstur eller fortelle historier.

Han eller hun er seks år og ikke en trassig tenåring. Hvis du ikke føler du takler rollen som stemor ville jeg foreslått til far at dere oppsøker kontakt med familierådgivningskontoret og får råd derfra gjerne i samarbeid med barnet. Får følelsen av at barnet har hatt det mer traumatisk enn deg. Hvis det kun er ferien som er problemet kan dere gjøre noe annet neste år.

hvorfor du siterte mitt innlegg? det har ingenting med hva jeg skrev....

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor du siterte mitt innlegg? det har ingenting med hva jeg skrev....

Jeg siterte ts innlegg også. Beklager.

Skrevet

måtte helt til side 4 før det kom- nattkjøring

det gjorde mine foreldre da vi var små, og jeg var en maser den stunden jeg var våken, men det ble 7-8 timer med fred mens jeg sov

og jeg har gjort det med mine 3 barn, de begynte lett å krangle , og det var mye greiere om de sov det meste av turen , som da var for det meste kjedelig landevei uten noe å se på

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

et bedre spørsmål: Har stemor en diagnose?!

Ja, hun er gravid :P

Skrevet

Dersom det der er normalt så er jeg jaggu glad jeg har unormale barn. Verken masing, overtidig drikking og tissing, hyling og ingen mulighet til å være rolig er noe jeg aldri hadde akseptert.

Håper du og far kan diskutere fremtidig oppdragelse for deres felles barn og at han kan implementere det hos sitt barn også. På den måten får du fremmet ditt syn uten at det blir hakking på hans barn, siden det jo bør være likt for begge to.

Akkurat de samme tankene har jeg etter å ha lest denne tråden... Hvis dette er normal forventet oppførsel av barn, ville jeg klikka...For meg hadde det vært det samme om barnet var 4 eller 6 år, slik oppførsel er uakseptabel.

Vi avtalte/avtaler alltid ferien sammen med barna (selvom vi voksne selvsagt legger det frem og kommer med forslag). Ønsket de å dra til Legoland, forklarte vi at vi da kom til å kjøre f.eks. 6-7 timer med bil første dagen. Etter det kom vi frem til et spennende badehotell, hvor vi skulle sove en natt. Dagen etter skulle vi kjøre i f.eks. 5 timer - før vi kom frem til Legoland. På de første 6-7 timene kunne vi avtale en matpause. Vann er alltid med i bilen, og vi passer/passet alltid på å sende alle på do FØR bilturen og etter matpauser.

Hadde ungene holdt på som denne 6 åringen EN gang, hadde vi snudd og ungene fikk være hjemme HELE ferien. De vet godt at skal vi på tur og skal vi oppleve noe nytt og spennende, må de faktisk oppføre seg - ser på det som en selvfølge..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...