Mann 42 Skrevet 23. juli 2013 #21 Skrevet 23. juli 2013 Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at man burde ta abort etter uke 12 på friske barn heller, men det er det jo de færreste som får også. Det som derimot er et faktum er at det er en større mulighet for å få innvilget en søknad om abort etter uke 12 dersom barnet har funksjonshemninger. Jeg hopper så absolutt ikke mellom to meninger. Ønsker man ikke barn, trenger man ikke det, og kan derfor ta abort før uke 12. Men folk som ønsker barn, finner ut at barnet har f.eks. downs syndrom, søker om abort og prøver igjen for å få et "normalt" barn syns jeg derimot svært lite om. Hvordan mener du at jeg hopper mellom to meninger? Hvorfor syns du folk burde prioritere å få syke barn, hvis det er noen sjanse for at de kan få friske barn i stedet? Tester for trisomi kan tross alt tas tidlig i svangerskapet, enten det nå er blodprøver av moren eller fostervannsprøver. 2
Gjest meh Skrevet 23. juli 2013 #23 Skrevet 23. juli 2013 Jeg er ikke motstander av abort. Jeg forstår at det finnes en tid og sted for alt, og at dersom et barn ikke ligger i kortene akkurat nå, bør det ikke påtvinges, for det er jo et stort ansvar, og en forpliktelse for livet. Har man vært "uheldig", bør man ikke bli tvunget til å bli foreldre. BASTA. MEN det jeg derimot er mot, er at folk velger bort barn av de grunnene du nevner ovenfor. Jeg mener at funksjonshemninger ikke skal være grunn nok til å ta abort. Og det å være forelder for en unge som aldri vokser opp mentalt for resten av livet er ikke en stor forpliktelse? 4
Qvam Skrevet 23. juli 2013 #24 Skrevet 23. juli 2013 Hvorfor syns du folk burde prioritere å få syke barn, hvis det er noen sjanse for at de kan få friske barn i stedet? Tester for trisomi kan tross alt tas tidlig i svangerskapet, enten det nå er blodprøver av moren eller fostervannsprøver. Unnskyld meg, men nå går du drøyt langt når du legger ord i munnen på meg. Når har jeg sagt at folk bør prioritere å få syke barn?
Hm.. Skrevet 23. juli 2013 #25 Skrevet 23. juli 2013 Fosteret er ikke levedyktig utenfor mors mage før etter uke 23, først da mener jeg man kan snakke om drap, uten at du trenger å kverulere på det også. Min personlige mening. Når du selv sier at det ikke er drap før etter uke 23, hvorfor mener du da det er galt å abortere et barn med alvorlig sykdom etter uke 12? Og til TS' spørsmål: Jeg mener de som er motstandere av tester påfølgende abort av foster med avvik, eller motstand av abort når graviditeten skyldes prevensjonslurv, ikke kan kalles aborttilhengere i det hele tatt. Det er med andre ord et oksymoronsk spørsmål, eller et umulig spørsmål grunnet feil premisser. Forresten tror jeg aldri jeg har hørt noen selverklærte aborttilhengere ha innvendinger mot abort, kun i de tilfeller der det ikke er brukt prevensjon.. ?
Mann 42 Skrevet 23. juli 2013 #26 Skrevet 23. juli 2013 Unnskyld meg, men nå går du drøyt langt når du legger ord i munnen på meg. Når har jeg sagt at folk bør prioritere å få syke barn? Da du sa at man ikke burde kunne abortere et foster med Downs?
Gjest Murica Skrevet 23. juli 2013 #27 Skrevet 23. juli 2013 Jeg er for abort uansett hvilken grunn de har. 2
Gjest vilma2000 Skrevet 23. juli 2013 #28 Skrevet 23. juli 2013 Jeg syntes kvinnen skal få bestemme selv og jeg syntes man skal ha rett på å få vite om barnet er friskt eller ikke når dette er mulig å finne ut av. De som ønsker å bære frem syke barn for et "mangfoldig" samfunn kan gjerne gjøre det, men det er ikke noe jeg ønsker - så langt det lar seg gjøre selvfølgelig. Om barnet mitt likevel er sykt skal jeg elske det like høyt som jeg ville gjort med en frisk en, men så lenge man kan unngå å få syke barn ser jeg ikke noen argumenter for at kvinnen skal bli tvunget til å bære dette barnet frem. Sier man det samme om kreft egentlig? At sykdommen gir samfunnet mangfold og å utdrydde lidelsen er en krenkelse på menneskeverden?? Her er Danmark så mye lengere enn oss altså. Ikke bare mener de at kvinnen har rett til å bestemme selv, men de ser også på det økonomiske. Det å gi alle kvinner som ønsker det fosterdiagnostikk før uke 12 koster mye, MYE mindre for samfunnet enn det syke mennesker som ikke kan arbeide og trenger hjelp til så og si alt resten av livet koster. 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 23. juli 2013 #29 Skrevet 23. juli 2013 Jeg syntes kvinnen skal få bestemme selv og jeg syntes man skal ha rett på å få vite om barnet er friskt eller ikke når dette er mulig å finne ut av. De som ønsker å bære frem syke barn for et "mangfoldig" samfunn kan gjerne gjøre det, men det er ikke noe jeg ønsker - så langt det lar seg gjøre selvfølgelig. Om barnet mitt likevel er sykt skal jeg elske det like høyt som jeg ville gjort med en frisk en, men så lenge man kan unngå å få syke barn ser jeg ikke noen argumenter for at kvinnen skal bli tvunget til å bære dette barnet frem. Sier man det samme om kreft egentlig? At sykdommen gir samfunnet mangfold og å utdrydde lidelsen er en krenkelse på menneskeverden?? Her er Danmark så mye lengere enn oss altså. Ikke bare mener de at kvinnen har rett til å bestemme selv, men de ser også på det økonomiske. Det å gi alle kvinner som ønsker det fosterdiagnostikk før uke 12 koster mye, MYE mindre for samfunnet enn det syke mennesker som ikke kan arbeide og trenger hjelp til så og si alt resten av livet koster. Du skrev omtrent akkurat det jeg hadde tenkt til å skrive. Veldig enig med deg. 1
Silfen Skrevet 23. juli 2013 #30 Skrevet 23. juli 2013 Nei, mann42, man kan ikke ta en fostervannsprøve i god tid før uke 12. Ikke mulig å ta det kjempetidlig grunnet størrelse.
Silfen Skrevet 23. juli 2013 #31 Skrevet 23. juli 2013 Da du sa at man ikke burde kunne abortere et foster med Downs? Downs er ingen sykdom. Greit at de ofte har følgesykdommer. Men en med downs er i lys av kun ekstra kromoson like frisk son andre.
Gjest Blomst83 Skrevet 23. juli 2013 #32 Skrevet 23. juli 2013 Downs er ingen sykdom. Greit at de ofte har følgesykdommer. Men en med downs er i lys av kun ekstra kromoson like frisk son andre. Signerer den
Mann 42 Skrevet 23. juli 2013 #33 Skrevet 23. juli 2013 Downs er ingen sykdom. Greit at de ofte har følgesykdommer. Men en med downs er i lys av kun ekstra kromoson like frisk son andre. "Ofte har følgesykdommer"? Et ekstra kromosom ER en sykdom, faktisk i en slik grad at de som har Downs neppe ville klare seg på egen hånd om man overlot dem til seg selv. De er stort sett multihandicappa, og jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at de skal bli født. Det er ikke for ingenting at majoriteten av barn med Downs fødes av kvinner som ligger rett under aldersgrensen for tidlig testing av trisomi. Det er nemlig ikke en eneste en som får vite at hun bærer et foster som har Downs, som velger å bære det frem. I Danmark finnes de nesten ikke, fordi danskene ikke har satt begrensninger på testingen. Alle gravide kan teste seg, og det burde de kunne her, også. 2
Silfen Skrevet 23. juli 2013 #34 Skrevet 23. juli 2013 Et ekstra kromosom gjør deg ikke SYK. De er friske, trass i sin annerledeshet. Akkurat som en med leppeganespalte ikke er SYK.
Mann 42 Skrevet 23. juli 2013 #35 Skrevet 23. juli 2013 Nei, mann42, man kan ikke ta en fostervannsprøve i god tid før uke 12. Ikke mulig å ta det kjempetidlig grunnet størrelse. My bad, jeg blandet det sammen med dobbelttesten, som tester hormoninnholdet i morens blod. Denne testen gis i Norge til kvinner over 38, mens Danmark gir tilbudet til alle gravide. Og som et resultat av det, fødes det knapt barn med Downs der.
Mann 42 Skrevet 23. juli 2013 #36 Skrevet 23. juli 2013 Et ekstra kromosom gjør deg ikke SYK. De er friske, trass i sin annerledeshet. Akkurat som en med leppeganespalte ikke er SYK. Det ekstra kromosomet trekker med seg så mye funksjonshemminger og somatiske problemer at jeg tror jeg holder på at de er syke, likevel. Kan de klare seg selv? Blir de noen gang i stand til å ha et selvstendig, voksent liv? Nei, selvsagt ikke. Det er ikke akkurat eutanasi jeg argumenterer for her, Silfen. Jeg sier bare at om foreldre kunne velge, så ville de nok helst stå over å få ungen med Downs, og heller forsøke igjen for å få et normalt barn. Danmark er et eksempel på at jeg har rett i det. 4
Prille Skrevet 23. juli 2013 #37 Skrevet 23. juli 2013 (endret) Jeg er for selvbestemt abort, men skremmes av den lette holdningen så mange har til det. Vi diskuterte temaet i en skoletime en gang, og snakket om hva som var gode grunner til å ta abort. En jente sa at hvis en 20-åring som jobber i kassa på rema, ikke er i fast forhold og ikke hadde noen utdanning blir gravid, ja da burde hun ta abort. For hun kan ikke gi barnet et godt liv. Jeg ble sjokkert, men sa ingen ting. Moren min var 20 år når hun fikk meg, og hadde ikke rukket å ta utdanning enda. Jeg er veldig glad jeg ikke ble abortert. Både hun og faren min (som også var 20) tok utdanning og fikk kjøpt hus og bil og ga meg og søsknene mine en veldig god oppvekst. Det virker som om mange menn tror at det å ta abort er like lett som å fjerne en vorte eller føflekk. Visse menn forventer det og stiller ulitmatum til kjærestene sine. Det er også veldig problematisk at samfunnet er lagt opp slik at foreldre med funksjonshemmede barn må kjempe mot systemet for å få hjelp, og at de må søke om stønad hvert år, akkurat som om downs og andre problemer liksom plutselig skulle bli borte fra et år til et annet. Jeg føler at dette sender signaler om at slike barn er uønsket. Sammen med den følelseskalde og kyniske holdningen mange har til abort, kan det gjøre at gravide føler seg presset til å ta abort hvis det blir oppdaget noe galt med fosteret. Endret 23. juli 2013 av Prille
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2013 #38 Skrevet 23. juli 2013 Er det ikke lov, før man er 38, å sjekke om barnet har Downs syndrom i Norge? I Danmark, sjekker man dette før 12 uke, eller etter? Skjønner ikke helt om det går an å gjøre det før eller ikke, ble så mye forvirringer. Anonymous poster hash: 7c36d...db7
flesvik Skrevet 23. juli 2013 #39 Skrevet 23. juli 2013 (endret) De er ikke for selvbestemt abort, heller. De forsøker å erodere lovverket bort bit for bit. Som enkelte har forsøkt i USA, ved å "forsiktig" og "subtilt" forsøke å gi fostere fulle menneskerettigheter fra unnfangelsesøyeblikket, noe som faktisk ville gjort abort til mord juridisk sett.Vel det er flere menn i USA som er dømt for mord etter at de har tatt livet av et ufødt foster, mens når kvinnene gjør det samme så er det helt greit og får ingen konsekvenser. Dobbeltmoralen er som vanlig på topp med kvinner som det evige uskyldige offer og mannen som den evige fæle overgriper. Endret 23. juli 2013 av flesvik
Gjest Tirkes Skrevet 23. juli 2013 #40 Skrevet 23. juli 2013 Vel det er flere menn i USA som er dømt for mord etter at de har tatt livet av et ufødt foster, mens når kvinnene gjør det samme så er det helt greit og får ingen konsekvenser. Dobbeltmoralen er som vanlig på topp med kvinner som det evige uskyldige offer og mannen som den evige fæle overgriper. Disse mennene, utøvde de trygge aborter, eller vold mot mageregionen? I siste tilfelle - er det rart at de får straff synes du? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå