Gå til innhold

Abortmotstandere

Fremhevede innlegg

Gjest Summers
Skrevet (endret)

Hvordan er det egentlig enkelte aborttilhengere tenker når de f.eks ikke ønsker abort pga downs, feil kjønn eller man bare er slumsete med prevensjon. De er jo for selvbestemt abort, og det er vel ikke noe bedre å stoppe livet av en grunn enn en annen?

Edit: kom ut litt feil, rettet nå

Edit2: Også sett den forrige helseministeren reagerte da man ville foreta abort for å kunne velge kjønn på babyen.

Endret av Summers
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

...nå ble jeg forvirrent av åpningsinnlegget her. Er abortmotstandere for selvbestemt abort?

Skrevet

Kan du formulere deg litt bedre?

• Liker 1
Gjest Summers
Skrevet

...nå ble jeg forvirrent av åpningsinnlegget her. Er abortmotstandere for selvbestemt abort?

mente aborttilhengere

Gjest Tirkes
Skrevet

Gud, ikke kall meg aborttilhenger. At jeg er for selvbestemt abort gjør ikke at jeg står utenfor Føden med pompomer, kort skjørt og staver ut "SKRAP DEN UT" med kroppen min og lystige opprop.

Men sånn ellers er jeg egentlig like interessert i svarene du får, jeg er for selvbestemt abort uten at noen trenger å oppgi grunn (med mindre det er etter uke 12).

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er i mine øyne bare fordi de er redde for det onde nazi-sorteringssamfunnet, og de syns det er fælt at ikke alle skal være like mye verdt.

Jeg langt større forståelse for generell abortmotstand.

Gjest Summers
Skrevet

Jeg langt større forståelse for generell abortmotstand.

Ja, men er ikke så mange av dem da, de fleste godtar f.eks abort ved voldtekt eller ved fare for morens liv(samtidig som de ikke mener det er greit å drepe en uskyldig for å redde et annet liv)

Skrevet

Hvordan er det egentlig enkelte aborttilhengere tenker når de f.eks ikke ønsker abort pga downs, feil kjønn eller man bare er slumsete med prevensjon. De er jo for selvbestemt abort, og det er vel ikke noe bedre å stoppe livet av en grunn enn en annen?

Edit: kom ut litt feil, rettet nå

Edit2: Også sett den forrige helseministeren reagerte da man ville foreta abort for å kunne velge kjønn på babyen.

De er ikke for selvbestemt abort, heller. De forsøker å erodere lovverket bort bit for bit. Som enkelte har forsøkt i USA, ved å "forsiktig" og "subtilt" forsøke å gi fostere fulle menneskerettigheter fra unnfangelsesøyeblikket, noe som faktisk ville gjort abort til mord juridisk sett.

Skrevet

Jeg ser gode argumenter fra begge sider, men jeg er nok en av de som er for abort.

Ble litt forvirret av innlegget ditt, Summers. Hvilken "side" er du på?

Gjest Summers
Skrevet

Jeg ser gode argumenter fra begge sider, men jeg er nok en av de som er for abort.

Ble litt forvirret av innlegget ditt, Summers. Hvilken "side" er du på?

jeg er for abort, mener at fosterets rettigheter ikke kommer før en god stund ut i svangerskapet og før det så har ikke myndighetene noe med aborten å gjøre, det er en privatsak.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke motstander av abort. Jeg forstår at det finnes en tid og sted for alt, og at dersom et barn ikke ligger i kortene akkurat nå, bør det ikke påtvinges, for det er jo et stort ansvar, og en forpliktelse for livet. Har man vært "uheldig", bør man ikke bli tvunget til å bli foreldre. BASTA.

MEN det jeg derimot er mot, er at folk velger bort barn av de grunnene du nevner ovenfor. Jeg mener at funksjonshemninger ikke skal være grunn nok til å ta abort. At folk velger bort et barn fordi det har funksjonshemninger mener jeg er ødeleggende for mangfoldet i samfunnet vårt, og krenker menneskeverden. At folk også ønsker abort fordi det er "feil" kjønn er også helt på jordet, regner med de fleste skjønner hvorfor, uten at jeg trenger å utdype det noe mer.

EDIT: Downs syndrom og lignende ser man jo ikke før etter uke 12 (correct me if i'm wrong), så jeg mener i likhet med TS at abort fram til uke 12 er en frivillig sak, mens "downs syndrom" på søknaden om å ta abort etter uke 12 ikke bør være gyldig.

Endret av Qvam
  • Liker 1
Gjest Summers
Skrevet

De er ikke for selvbestemt abort, heller. De forsøker å erodere lovverket bort bit for bit. Som enkelte har forsøkt i USA, ved å "forsiktig" og "subtilt" forsøke å gi fostere fulle menneskerettigheter fra unnfangelsesøyeblikket, noe som faktisk ville gjort abort til mord juridisk sett.

Samme tenker jeg også, at de bare later som om de er for selvbestemt abort, fordi det er vanskelig å mene noe annet i norge.

Gjest Summers
Skrevet

Jeg er ikke motstander av abort. Jeg forstår at det finnes en tid og sted for alt, og at dersom et barn ikke ligger i kortene akkurat nå, bør det ikke påtvinges, for det er jo et stort ansvar, og en forpliktelse for livet. Har man vært "uheldig", bør man ikke bli tvunget til å bli foreldre. BASTA.

MEN det jeg derimot er mot, er at folk velger bort barn av de grunnene du nevner ovenfor. Jeg mener at funksjonshemninger ikke skal være grunn nok til å ta abort. At folk velger bort et barn fordi det har funksjonshemninger mener jeg er ødeleggende for mangfoldet i samfunnet vårt, og krenker menneskeverden. At folk også ønsker abort fordi det er "feil" kjønn er også helt på jordet, regner med de fleste skjønner hvorfor, uten at jeg trenger å utdype det noe mer.

takk, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du mener som du gjør. Du ville vel aldri foreslått å gitt friske barn funksjonshemninger for å øke mangfoldet, jeg tror du hopper mellom to meninger, den ene er at et foster tidlig i svangerskapet ikke er et barn og det derfor ikke er drap å foreta abort, men når du ikke ønsker abort pga funksjonshemninger så kommer menneskeverdet inn, da virker det som om du tenker det er drap.

Ikke meningen å legge ord i munnen på deg, det er ment som et spørmål og jeg stiller fordi jeg lurer.

Skrevet

takk, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du mener som du gjør. Du ville vel aldri foreslått å gitt friske barn funksjonshemninger for å øke mangfoldet, jeg tror du hopper mellom to meninger, den ene er at et foster tidlig i svangerskapet ikke er et barn og det derfor ikke er drap å foreta abort, men når du ikke ønsker abort pga funksjonshemninger så kommer menneskeverdet inn, da virker det som om du tenker det er drap.

Ikke meningen å legge ord i munnen på deg, det er ment som et spørmål og jeg stiller fordi jeg lurer.

Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at man burde ta abort etter uke 12 på friske barn heller, men det er det jo de færreste som får også. Det som derimot er et faktum er at det er en større mulighet for å få innvilget en søknad om abort etter uke 12 dersom barnet har funksjonshemninger.

Jeg hopper så absolutt ikke mellom to meninger. Ønsker man ikke barn, trenger man ikke det, og kan derfor ta abort før uke 12. Men folk som ønsker barn, finner ut at barnet har f.eks. downs syndrom, søker om abort og prøver igjen for å få et "normalt" barn syns jeg derimot svært lite om. Hvordan mener du at jeg hopper mellom to meninger?

Gjest Summers
Skrevet (endret)

Jeg hopper så absolutt ikke mellom to meninger. Ønsker man ikke barn, trenger man ikke det, og kan derfor ta abort før uke 12. Men folk som ønsker barn, finner ut at barnet har f.eks. downs syndrom, søker om abort og prøver igjen for å få et "normalt" barn syns jeg derimot svært lite om. Hvordan mener du at jeg hopper mellom to meninger?

For hvordan kan abort pga kjønn krenke menneskeverdet om ikke abort pga "jeg ønsker ikke barn".

Beskytter ikke mennekseverdet fosteret for drap UANSETT hva begrunnelsen er om det ikke er i selvforsvar?

Endret av Summers
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

For hvordan kan abort pga kjønn krenke menneskeverdet om ikke abort pga "jeg ønsker ikke barn".

Beskytter ikke mennekseverdet fosteret for drap UANSETT hva begrunnelsen er om det ikke er i selvforsvar?

Nå bruker jo Quam det samme 12-ukers prinsippet som deg da, så det er egentlig ikke noe særlig forskjell på dere akkurat nå.

Hvis jeg derimot stiller spørsmålet: Hvis man automatisk visste alt om fosteret etter 1 uke, ville det da vært greit å abortere barn pga. uønskede egenskaper før uke 12? og ville dere ment at det skulle være lovlig?

Da kan det bli enklere å skille leirene.

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Unnskyld meg, men har jeg snakket om DRAP? Uansett om du tar abort i f.eks. uke 8, er det ingen garanti for at det hadde levd til uke 12 dersom man ikke hadde tatt abort med tanke på spontanabort, og i denne tiden er det størst risiko. Ikke legg ord i munnen min, jeg har aldri snakket om drap.

Jeg skjønner ikke hva du mener med selvforsvar, men regner med du tenker på mors beste? Er det fare for mors liv, eller at mor har psykiske lidelser som kan slå hardt ut på mor og/eller barn FORDI hun får barnet, mener jeg selvfølgelig at det er god nok grunn til å få tatt abort etter uke 12.

Hvorfor gidder du å kverulere på noe det ser ut som vi er enige om?

Gjest Summers
Skrevet

Unnskyld meg, men har jeg snakket om DRAP? Uansett om du tar abort i f.eks. uke 8, er det ingen garanti for at det hadde levd til uke 12 dersom man ikke hadde tatt abort med tanke på spontanabort, og i denne tiden er det størst risiko. Ikke legg ord i munnen min, jeg har aldri snakket om drap.

Jeg skjønner ikke hva du mener med selvforsvar, men regner med du tenker på mors beste? Er det fare for mors liv, eller at mor har psykiske lidelser som kan slå hardt ut på mor og/eller barn FORDI hun får barnet, mener jeg selvfølgelig at det er god nok grunn til å få tatt abort etter uke 12.

Hvorfor gidder du å kverulere på noe det ser ut som vi er enige om?

Hvordan kan det å ende livet til noe som har menneskeverd ikke være drap? Slettes ikke meningen å kvervulere. Og om det ikke er drap, hvordan kan det være greit å ende livet til noe som har menneskeverd?

Skrevet

Hvordan kan det å ende livet til noe som har menneskeverd ikke være drap? Slettes ikke meningen å kvervulere. Og om det ikke er drap, hvordan kan det være greit å ende livet til noe som har menneskeverd?

Fosteret er ikke levedyktig utenfor mors mage før etter uke 23, først da mener jeg man kan snakke om drap, uten at du trenger å kverulere på det også. Min personlige mening.

Skrevet

EDIT: Downs syndrom og lignende ser man jo ikke før etter uke 12 (correct me if i'm wrong), så jeg mener i likhet med TS at abort fram til uke 12 er en frivillig sak, mens "downs syndrom" på søknaden om å ta abort etter uke 12 ikke bør være gyldig.

Du tar feil. Det er lett å konstatere Downs syndrom med en fostervannsprøve, i god tid før 12. uke. Og nå har det jo også kommet en metode til å diagnostisere det med en blodprøve av moren. Myndighetene kan selvsagt hindre folk i å ta slike prøver, slik at de ikke får vite om ungen har Downs eller ikke. Jeg mener det er temmelig uetisk, ettersom abort foretatt før 12. uke er ansett som akseptabelt uansett grunn. Det stilles ingen spørsmål, og man kan ikke hindre en gravid kvinne i å ta abort. Da burde man heller ikke kunne holde skjult for henne om ungen har en funksjonshemming som resulterer i abort i nær sagt alle tilfeller der kvinnen får vite om det tidsnok til å avbryte svangerskapet.

Og enten er det fri abort, eller så er det ikke. Årsaken er foreldrenes ansvar.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...