Gå til innhold

Abortmotstandere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ikke lov, før man er 38, å sjekke om barnet har Downs syndrom i Norge? I Danmark, sjekker man dette før 12 uke, eller etter? Skjønner ikke helt om det går an å gjøre det før eller ikke, ble så mye forvirringer.

Anonymous poster hash: 7c36d...db7

Vel, som Silfen sa, så kan man ikke ta en fostervannsprøve før etter uke 15 (?). Men det finnes en bodprøve som tester for noen hormoner som indikerer trisomi (Downs er en trisomisykdom) og den kan tas tidligere. Og for bare kort tid siden ble det kjent at det er utviklet en ny og mer nøyaktig blodprøve som kan tas fra mor ganske tidlig. Men i Norge er det ikke tillatt å teste for trisomi annet enn hos kvinner over 38.

Danskene tilbyr disse testene til alle gravide kvinner. Og som en konsekvens, fødes det praktisk talt ingen med Downs i Danmark.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, men skremmes av den lette holdningen så mange har til det.

Vi diskuterte temaet i en skoletime en gang, og snakket om hva som var gode grunner til å ta abort. En jente sa at hvis en 20-åring som jobber i kassa på rema, ikke er i fast forhold og ikke hadde noen utdanning blir gravid, ja da burde hun ta abort. For hun kan ikke gi barnet et godt liv.

Jeg ble sjokkert, men sa ingen ting. Moren min var 20 år når hun fikk meg, og hadde ikke rukket å ta utdanning enda. Jeg er veldig glad jeg ikke ble abortert. Både hun og faren min (som også var 20) tok utdanning og fikk kjøpt hus og bil og ga meg og søsknene mine en veldig god oppvekst.

Det virker som om mange menn tror at det å ta abort er like lett som å fjerne en vorte eller føflekk. Visse menn forventer det og stiller ulitmatum til kjærestene sine.

Det er også veldig problematisk at samfunnet er lagt opp slik at foreldre med funksjonshemmede barn må kjempe mot systemet for å få hjelp, og at de må søke om stønad hvert år, akkurat som om downs og andre problemer liksom plutselig skulle bli borte fra et år til et annet. Jeg føler at dette sender signaler om at slike barn er uønsket. Sammen med den følelseskalde og kyniske holdningen mange har til abort, kan det gjøre at gravide føler seg presset til å ta abort hvis det blir oppdaget noe galt med fosteret.

Kanskje det er riktig for denne jenta å ikke bli mor når hun ikke er klar for det. Kanskje din mor var klar for det. Jeg er for selvbestemt abort, men tror ikke jeg selv noensinne hadde klart det. Så jeg er "abortmotstander" når det gjelder min egen kropp og min egen situasjon, men jeg klarer ikke å pålegge noen andre min moral. For det er deres egen kropp og jeg og min moral skal ikke bestemme over andre.

Jeg er helt for ubegrunnede aborter i hopetall før 12 svangerskapsuke. Dersom man har belegg for det (arvelige sykdommer, alder, voldtekt, incest, ung alder på mor etc etc) og spesielle grunner for det, så er jeg for at de skal få ta abort senere enn 12. uke, men at det da må vurderes av fagpersonell fra sak til sak.

Jeg er også overrasket over enkeltes holdninger og kjenner til venninner som har tatt abort både 3 og 4 ganger og nesten bruker det som prevenasjon. Men det er ikke min psyke de sliter ut med dette, og det er ikke min kropp de tukler med, det er deres egen. De må få holde på. Jeg tror ikke det er unødige aborter jeg taper mest skattekroner på, for å si det sånn.

Så lenge jeg er for selvbestemt abort, så klarer jeg ikke helt å moralisere andres valg. Da kan en 27 år gammel kvinne i et trygt ekteskap og med fin ordnet økonomi ta abort også. Kanskje hun ikke ville ha barnet. Kanskje hun ikke ville ha barnet NÅ. Kanskje hun fryktet eller frykter for en sykdom? Ikke min sak, så lenge det er selvbestemt abort i landet. Om folk har feil holdninger, så kan man pushe for sunnere holdninger, bedre opplysning. Men ikke å snakke ned valget deres. De fleste har det vanskelig nok med det valget, om ikke folk skal himle med øynene og kalle det lettvint.

• Liker 3
Skrevet

Mann42, testing for trisomi er et tilbud til kvinner over 38, men det betyr vel ikke at det ikke er tillatt for andre? Er du sikker?

Hvis det blir oppdaget fortykkelse i nakkefolden eller andre misdannelser som kan tyde på kromosomfeil på ultralyden, får alle tilbud om fostervannsprøve.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Enten så er man for selvbestemt abort eller så er man ikke. Hvis man må oppgi en god nok grunn før man tar abort, så er det jo ikke lenger selvbestemt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, som Silfen sa, så kan man ikke ta en fostervannsprøve før etter uke 15 (?). Men det finnes en bodprøve som tester for noen hormoner som indikerer trisomi (Downs er en trisomisykdom) og den kan tas tidligere. Og for bare kort tid siden ble det kjent at det er utviklet en ny og mer nøyaktig blodprøve som kan tas fra mor ganske tidlig. Men i Norge er det ikke tillatt å teste for trisomi annet enn hos kvinner over 38.

Danskene tilbyr disse testene til alle gravide kvinner. Og som en konsekvens, fødes det praktisk talt ingen med Downs i Danmark.

Ah ok, da skjønner jeg mer. Finner man ut mer i denne fostervannsprøven enn bare Downs syndrom, eller faller denne vekk når man tar blodprøven som indikerer trisomi. Tenk at jeg som kvinne sitter å spør en mann om slike ting på nett, hehe :)

Men at denne testen bare blir tatt av kvinner over 38, viser jo igjen Norges snillisme, at vi, les; regjeringen, er så redde for at vi ikke skal bli likt og alt må være politisk korrekt. Det er faktisk ganske mye arbeid med en Downs syndrom person, og jeg syntes man burde ha rett til å velge selv om dette er noe man vil legge seg ut på eller ikke. Jeg har vært i nær oppvekst med en med Downs, dette var en herlig person, jeg mener ikke at de ikke har rett til å leve, men at foreldrene skal få velge selv om de ønsker dette eller ikke. Ser på det på samme måte som deg, det er en sykdom. Siden jeg har vokst opp så nært en Downs syndrom å passet på denne personen hele oppveksten min, vet jeg også at jeg ikke orker å selv skulle få et barn med Downs.

Et lite spørsmål til, kan man som norsk kvinne reise til Danmark å få gjort denne testen?

Anonymous poster hash: 7c36d...db7

Skrevet (endret)

Kanskje det er riktig for denne jenta å ikke bli mor når hun ikke er klar for det. Kanskje din mor var klar for det. Jeg er for selvbestemt abort, men tror ikke jeg selv noensinne hadde klart det. Så jeg er "abortmotstander" når det gjelder min egen kropp og min egen situasjon, men jeg klarer ikke å pålegge noen andre min moral. For det er deres egen kropp og jeg og min moral skal ikke bestemme over andre.

Jeg er helt for ubegrunnede aborter i hopetall før 12 svangerskapsuke. Dersom man har belegg for det (arvelige sykdommer, alder, voldtekt, incest, ung alder på mor etc etc) og spesielle grunner for det, så er jeg for at de skal få ta abort senere enn 12. uke, men at det da må vurderes av fagpersonell fra sak til sak.

Jeg er også overrasket over enkeltes holdninger og kjenner til venninner som har tatt abort både 3 og 4 ganger og nesten bruker det som prevenasjon. Men det er ikke min psyke de sliter ut med dette, og det er ikke min kropp de tukler med, det er deres egen. De må få holde på. Jeg tror ikke det er unødige aborter jeg taper mest skattekroner på, for å si det sånn.

Så lenge jeg er for selvbestemt abort, så klarer jeg ikke helt å moralisere andres valg. Da kan en 27 år gammel kvinne i et trygt ekteskap og med fin ordnet økonomi ta abort også. Kanskje hun ikke ville ha barnet. Kanskje hun ikke ville ha barnet NÅ. Kanskje hun fryktet eller frykter for en sykdom? Ikke min sak, så lenge det er selvbestemt abort i landet. Om folk har feil holdninger, så kan man pushe for sunnere holdninger, bedre opplysning. Men ikke å snakke ned valget deres. De fleste har det vanskelig nok med det valget, om ikke folk skal himle med øynene og kalle det lettvint.

Jeg er veldig enig med deg!

Det jeg vil få frem er at selv om de fleste er for selvbestemt abort, og noen kvinner har et veldig lett forhold til det, så finnes det også mange som personlig aldri kunne gjort det om barnet var friskt.

Jeg sa ingen ting den dagen i klasserommet, og det angret jeg på. Jeg vil ikke at menn, som jeg generelt oppfatter som mer kyniske på temaet, skal gå rundt å tro at abort er en enkel og akseptabel handling fra alle kvinner. Selvom vi støtter kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, og husker at alternativet er illegale aborter med strikkepinner og kleshengere.

Endret av Prille
Gjest vilma2000
Skrevet

Når politikere bruker "sorteringssamfunns"-kortet som argument mot fosterdiagnostikk for kvinner under 38 år blir jeg så sint. Hvorfor skal det være så stor forskjell på en gravid kvinne i 20-årene og en i slutten av 30-årene? Hvorfor er det ikke å "sortere" når en 40-åring får ta testene? Det blir et klart klasseskille på de rike og fattige med denne regelen der de fattige får syke barn, og de rike får friske barn. Mannen min og jeg har god økonomi og har derfor hatt penger til å ta flere tidlige ultralyder privat. Sist gang, i uke 12, fikk vi sjekket at både nakkefold og neseben er normalt og det derfor er svært liten sjanse for at fosteret har downs. Andre venninner av meg har ikke denne økonomiske fordelen og har ikke penger til å ta ultralyd før den ordinære som blir betalt av staten i uke 18-20. Da er det for sent å avdekke slike avvik. De barna som blir født med downs i dag, blir født av unge jenter. Dette er urettferdig! Hvorfor har eldre kvinner så mye mer rett til å vite sannheten om barnets tilstand??

• Liker 3
Gjest Red Queen
Skrevet

Jeg synes egentlig at denne er ganske fin.

1016360_673315002693930_367231052_n.jpg

Skrevet (endret)

Når politikere bruker "sorteringssamfunns"-kortet som argument mot fosterdiagnostikk for kvinner under 38 år blir jeg så sint. Hvorfor skal det være så stor forskjell på en gravid kvinne i 20-årene og en i slutten av 30-årene? Hvorfor er det ikke å "sortere" når en 40-åring får ta testene? Det blir et klart klasseskille på de rike og fattige med denne regelen der de fattige får syke barn, og de rike får friske barn. Mannen min og jeg har god økonomi og har derfor hatt penger til å ta flere tidlige ultralyder privat. Sist gang, i uke 12, fikk vi sjekket at både nakkefold og neseben er normalt og det derfor er svært liten sjanse for at fosteret har downs. Andre venninner av meg har ikke denne økonomiske fordelen og har ikke penger til å ta ultralyd før den ordinære som blir betalt av staten i uke 18-20. Da er det for sent å avdekke slike avvik. De barna som blir født med downs i dag, blir født av unge jenter. Dette er urettferdig! Hvorfor har eldre kvinner så mye mer rett til å vite sannheten om barnets tilstand??

Det er ikke for sent å oppdage fortykkelse i nakkefolden i uke 18 når man har ordinær ultralyd, og man be om abort og vil få det innvilget også.

Det er imidlertid en veldig stor belastning å ta abort i uke 18-20, man må legges inn på sykehuset og føde fosteret med rier og det hele. Fosteret har rukket å bli stort og ser ut som en miniatyrbaby.

Så sånn sett er jeg enig i at i grunnen alle burde få tilbud om den blodprøven før uke 12.

Endret av Prille
Skrevet (endret)

Disse mennene, utøvde de trygge aborter, eller vold mot mageregionen? I siste tilfelle - er det rart at de får straff synes du?

Rart at de får straff for MORD ja... Er man voldelig mot noen er det vold man burde straffes for selvsagt.

Men det er altså f.eks menn i USA som er blitt dømt for 2. Grads mord når et foster har dødd som følge av en bilkrasj når mannen har fyllekjørt.

Som sagt dobbeltmoralen er som vanlig høy når det kommer til kjønn og ansvar. Når en mann tar livet av et foster så er det visst regnet som et fullverdig menneske med alle rettigheter, mens når en kvinne gjør nøyaktig det samme så er visst fosteret bare en celleklump uten noe som helst rettigheter.

Her i Norge har vi foresten også en lov som sier at en mor som med overlegg tar livet av barnet sitt innen 24 timer etter fødselen skal få en veldig mild straff, mens far har ikke samme rettigheter.

Straffeloven paragraf 234.

Endret av flesvik
Gjest vilma2000
Skrevet

Det er ikke for sent å oppdage fortykkelse i nakkefolden i uke 18 når man har ordinær ultralyd, og man be om abort og vil få det innvilget også.

Det er imidlertid en veldig stor belastning å ta abort i uke 18-20, man må legges inn på sykehuset og føde fosteret med rier og det hele. Fosteret har rukket å bli stort og ser ut som en miniatyrbaby.

Så sånn sett er jeg enig i at i grunnen alle burde få tilbud om den blodprøven før uke 12.

Denne nakkefolden ses mellom uke ti og fjorten, aller best i 12. uke. Den forsvinner som regel etter fjorten uker og ses ofte ikke ved rutineundersøkelsen i 18. uke. Det vil si at fostre med denne markøren ikke blir oppdaget ved rutineundersøkelsen som alle norske kvinner tilbys.

Sitat hentet fra: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/vil-ha-ultralyd-for-alle-i-tolvte-uke/

• Liker 2
Gjest Tirkes
Skrevet

Det er jo veldig passende å dra inn noen amerikanske lover. Enkelte delstatslover sier at det er ulovelig for elgen å krysse veien, og at man ikke kan ta konen sin bakfra.

Det er fint å diskutere ting med relevans, så vi kan diskutere våre ståstender som abortmotstandere/"tilhengere" (gud som jeg misliker det ordet) som TS startet, eller så kan vi diskutere amerikansk dobbeltmoralisme.

Å dra inn skrekkelige lover fra andre land slik at det passer ens egne argumenter blir noe teit.

Sammenligne epler og epler, ikke epler og bananer.

• Liker 3
Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Her i Norge har vi foresten også en lov som sier at en mor som med overlegg tar livet av barnet sitt innen 24 timer etter fødselen skal få en veldig mild straff, mens far har ikke samme rettigheter.

Straffeloven paragraf 234.

Fordi en mor i stor grad bedriver selvskading når hun gjør dette, mens en far vil utøve vold for å oppnå samme resultat. Det er jo rett og rimelig. Men vi kaller det neppe "mord" i første trimester i norske lover, gjør vi?

Edit: La først nå merke til at det er snakk om 24 timer etter fødsel. Dette er nytt for meg, og jeg tror ikke vi har egen lov på dette, men at det trolig er snakk om her mødre som har født alene. Det er en tøff påkjenning å føde (sier jeg som aldri har født) både psykisk og fysisk, og mulig mødre får en mildere dom pga at de ikke er 100% tilregnelige. Igjen, så synes jeg ikke det er så hårreisende at det er forskjell på kjønnene her, faktisk.

Endret av Tirkes
  • Liker 2
Skrevet

Denne nakkefolden ses mellom uke ti og fjorten, aller best i 12. uke. Den forsvinner som regel etter fjorten uker og ses ofte ikke ved rutineundersøkelsen i 18. uke. Det vil si at fostre med denne markøren ikke blir oppdaget ved rutineundersøkelsen som alle norske kvinner tilbys.

Sitat hentet fra: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/vil-ha-ultralyd-for-alle-i-tolvte-uke/

Der lærte jeg noe nytt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig at denne er ganske fin.

1016360_673315002693930_367231052_n.jpg

Bingo. Her ble dama gravid, men selv om vi er svært unge foreldre valgte vi å beholde. Det har gått veldig fint, og jeg angrer ikke på det valget, selv om det medfører en del utfordringer.

Det betyr likevel ikke at jeg har noe som helst med hva andre bestemmer seg for i tilsvarende situasjoner. Selvsagt skal folk få velge selvbestemt abort selv om dama og jeg valgte å beholde barnet.

Andres rett til selv å bestemme hvorvidt de ønsker å ta abort begrenser ikke min (eller damas, for å være presis) rett til å la være å ta det. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 5efa7...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at man burde ta abort etter uke 12 på friske barn heller, men det er det jo de færreste som får også. Det som derimot er et faktum er at det er en større mulighet for å få innvilget en søknad om abort etter uke 12 dersom barnet har funksjonshemninger.

Jeg hopper så absolutt ikke mellom to meninger. Ønsker man ikke barn, trenger man ikke det, og kan derfor ta abort før uke 12. Men folk som ønsker barn, finner ut at barnet har f.eks. downs syndrom, søker om abort og prøver igjen for å få et "normalt" barn syns jeg derimot svært lite om. Hvordan mener du at jeg hopper mellom to meninger?

Nå tar ikke jeg lett på abort overhodet, men har du tenkt gjennom det realistiske ved å ha et barn med en helt annen og mer alvorlig grad av misdannelser/downs enn det du ser på TV eller hos en tilfeldig nabo som klarer det OK?

Få er klar over hvor alvorlige symptomer på downs kan være, og at babyen kan trenge ekstremt mye tilsyn pga eks kvelningsfare.

Det eneste jeg ikke synes noe om er å pålegge andre mennesker å ta et ansvar man opplever at man klarer ta selv. Jeg ser ikke hvorfor ett liv uten særlig mulighet til å ha et verdig liv skal ødelegge minst to voksne(og potensielt barn) sine liv.

Det er vanskelig ja, men jeg ser det ikke som en selvfølge.

Anonymous poster hash: c6633...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan har det seg at "endel" likevel oppdager dette i uke 18 - og hvorfor sjekkes dette spesifikt etter i den undersøkelsen? Om den forsvinner altså?

Vil blodprøver i uke 18 kunne avdekke noe nakkefolden ikke lengre kan - og hvordan får man innvilget det uten å være i risikosonen?

Gjest vilma2000
Skrevet

Nå tar ikke jeg lett på abort overhodet, men har du tenkt gjennom det realistiske ved å ha et barn med en helt annen og mer alvorlig grad av misdannelser/downs enn det du ser på TV eller hos en tilfeldig nabo som klarer det OK?

Få er klar over hvor alvorlige symptomer på downs kan være, og at babyen kan trenge ekstremt mye tilsyn pga eks kvelningsfare.

Det eneste jeg ikke synes noe om er å pålegge andre mennesker å ta et ansvar man opplever at man klarer ta selv. Jeg ser ikke hvorfor ett liv uten særlig mulighet til å ha et verdig liv skal ødelegge minst to voksne(og potensielt barn) sine liv.

Det er vanskelig ja, men jeg ser det ikke som en selvfølge.

Jeg er veldig enig med deg! I en annen debatt om dette på VG eller Dagbladet (husker ikke) så skrev en far et veldig godt innlegg om hvor glorifisert downs er i Norge, spesielt med programmer som Tangerudbakken. Han skrev at disse menneskene var nesten helt friske i forhold til majoriteten av de med lidelsen. Hans sønn krevde konstant pleie og selvom han elsket alle sine 3 barn like høyt så han hvor mye det tærte på de 2 andre barna å ha en så pleietrengende bror. Naturligvis fikk de mindre oppmerksomhet og omsorg, og han sa det er hårreisende at familier ikke skal få velge dette selv. Å innføre de samme rutinene man har i Danmark, og mange andre steder i Europa, kan man bedre livskvaliteten til mange fremtidige familier. Til slutt vil jeg bare si at det er sinnsykt og fullstendig idioti at man ikke innfører ultralyd i uke 12 når man på den måten kan oppdage langt mer alvorligere sykdommer og lidelser enn downs. Hvis dette blir oppdaget i uke 12 og ikke i uke 18 slipper kvinnen å FØDE barnet, hun kan heller ta en abort i narkose. Det eneste argumentet folk bruker mot dette er at man ikke vil ha et utvelgelsessamfunn!!! Ingen av argumentene er basert på et medisinsk grunnlag!!! Ahh jeg river meg i håret.

Gjest vilma2000
Skrevet

Men hvordan har det seg at "endel" likevel oppdager dette i uke 18 - og hvorfor sjekkes dette spesifikt etter i den undersøkelsen? Om den forsvinner altså?

Vil blodprøver i uke 18 kunne avdekke noe nakkefolden ikke lengre kan - og hvordan får man innvilget det uten å være i risikosonen?

Det er ikke "en del" - som i "mange" - som oppdager dette i uke 18. Det er svært få som gjør det faktisk da denne nakkefolden forsvinner, i de fleste tilfeller, i uke 14.

En blodprøve vil påvise downs i uke 18, men denne får du ikke med mindre du er over 38 år. Eller, det vil si at ingen får denne prøven i uke 18, for om du er over 38 år fikk du denne muligheten i uke 12. Eneste måten man kan finne ut om barnet har downs, om man er 37 år eller yngre, er å gå til ultralyd privat mellom uke 10 og 13, helst i uke 12. Noen få kan få innvilget en fosterdiagnostikk om man får en legeerklæring på at man ikke under noen omstendigheter klarer å ta vare på et sykt barn. Har dog aldri hørt om noen som har fått innvilget dette.

Skrevet (endret)

-

Endret av Qvam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...