Gå til innhold

Abortmotstandere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden når ble downs syndrom en alvorlig sykdom?

Ikke meg du spurte, men jeg vil helt klart si det er en alvorlig sykdom. Eller avvik, funksjonsnedsettelse, annerledeshet eller hva du ønsker å kalle det.

En livslang tilstand som som regel gjør deg ute av stand til å gjennomføre normal utdannelse, ha en vanlig jobb, ha omtrent samme forventede levealder som befolkningen forøvrig (og mange-mange-mangedobler sjansen for demens når man bikker 50) og vanligvis gjør at dine kognitive ender forblir på barnestadiet livet gjennom er for meg alvorlig. Det gjør dem ikke mindre verdt enn andre mennesker, ei heller tror jeg de fleste med Downs syndrom har forferdelige liv, jeg synes bare ikke det ville vært rart å kalle det alvorlig.

Anonymous poster hash: 5efa7...a72

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "en del" - som i "mange" - som oppdager dette i uke 18. Det er svært få som gjør det faktisk da denne nakkefolden forsvinner, i de fleste tilfeller, i uke 14.

En blodprøve vil påvise downs i uke 18, men denne får du ikke med mindre du er over 38 år. Eller, det vil si at ingen får denne prøven i uke 18, for om du er over 38 år fikk du denne muligheten i uke 12. Eneste måten man kan finne ut om barnet har downs, om man er 37 år eller yngre, er å gå til ultralyd privat mellom uke 10 og 13, helst i uke 12. Noen få kan få innvilget en fosterdiagnostikk om man får en legeerklæring på at man ikke under noen omstendigheter klarer å ta vare på et sykt barn. Har dog aldri hørt om noen som har fått innvilget dette.

Er du helt sikker på dette?

Det med å få vite det på privat UL i uke 12 er helt feil - de har ikke hjemmel juridisk sett til å sjekke aktivt nakkefold. Slik er det, jeg har undersøkt det selv.

Så om det du sier er riktig, at man ikke kan sjekke i uke 18 - så er det i praksis ulovlig å sjekke etter Downs. Noe som ikke passer helt med statistikken over aborttall, de er jo ikke foretatt kun for de over 38 som tar tester.

Anonymous poster hash: c6633...5db

Gjest vilma2000
Skrevet (endret)

Er du helt sikker på dette?

Det med å få vite det på privat UL i uke 12 er helt feil - de har ikke hjemmel juridisk sett til å sjekke aktivt nakkefold. Slik er det, jeg har undersøkt det selv.

Så om det du sier er riktig, at man ikke kan sjekke i uke 18 - så er det i praksis ulovlig å sjekke etter Downs. Noe som ikke passer helt med statistikken over aborttall, de er jo ikke foretatt kun for de over 38 som tar tester.

Anonymous poster hash: c6633...5db

Leger har ikke lov til å bevisst se etter downs på ultralyd, men hvis de "tilfeldigvis" ser det kan de hendvise kvinnen videre til nærmere undersøkelser. Jeg var nettopp på Volvat og fikk undersøkt både neseben og nakkefold i uke 12, jeg forsikret meg om at de sjekker dette på tlf før jeg bestilte timen. Jeg vet ikke om noen private legesentere som ikke tilbyr kvinner dette - lovlig eller ei.

Edit: skrivefeil

Endret av vilma2000
Skrevet

Fordi en mor i stor grad bedriver selvskading når hun gjør dette, mens en far vil utøve vold for å oppnå samme resultat. Det er jo rett og rimelig. Men vi kaller det neppe "mord" i første trimester i norske lover, gjør vi?

Edit: La først nå merke til at det er snakk om 24 timer etter fødsel. Dette er nytt for meg, og jeg tror ikke vi har egen lov på dette, men at det trolig er snakk om her mødre som har født alene. Det er en tøff påkjenning å føde (sier jeg som aldri har født) både psykisk og fysisk, og mulig mødre får en mildere dom pga at de ikke er 100% tilregnelige. Igjen, så synes jeg ikke det er så hårreisende at det er forskjell på kjønnene her, faktisk.

fødselspsykose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...