Gå til innhold

Når kan 10 uker gamle kattunger gå ut?


Lille Line

Anbefalte innlegg

Vi bor også på landet, men forstår faktisk likevel at katter både må ha utviklet stedsans og være kastrert, vaksinert og chipet før de kan bevege seg fritt utendørs. :roll:

Katten vår ble født i august, og vi slapp henne ikke ut før i mai. Hun har ingen mamma eller andre artsfrender her, så vi var ute sammen med henne i begynnelsen. Jeg kan godt forstå at mange synes det er vanskelig å holde dem inne så lenge (vi merket veldig godt på vår at hun kjedet seg av å bare ha et hus å bevege seg rundt i), men man må virkelig være bevisst på hva kattehold innebærer, og ta ansvar for ikke å bidra til overproduksjon av katter og spredning av sykdommer. Jeg blir så oppgitt over hvor egoistiske enkelte er.



Anonymous poster hash: 227b3...356
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min pus ble født i juli og jeg hadde henne med meg ut for første gang i starten av november. Da gikk vi ut på gårdsplassen utenfor huset, men pusi bare hyla og klora seg fast i bena, så vi gikk inn igjen. Det blåst, og kattungen var dødsredd. Ingen suksess med andre ord. Andre tur ut tok vi sammen i desember. i bånd. Mer vellykket enn første gang, men fortsatt ikke helt bra, lillepusi var fortsatt litt nervøs. Februar kom, lillepusi er 7 mnd, og vi har vært mye sammen ute, både med og uten bånd. Plutselig står hun ved verandadøren og ser på meg; pusi slippes ut alene for første gang, 7 mnd og 11 dager gammel. Det går bare fem minutter før hun er tilbake, pusi har spankulert seg en tur rundt huset. Etter dette slapp vi henne ut en til to ganger om dagen, og hun vendte seg mer og mer til å være ute alene. I juni var hun borte en hel natt for første gang, og jeg innså at pusilure var blitt stooorkatt :)

Er ekstremt glad for at vi ventet såpass lenge med å slippe henne ut, for hun var absolutt ikke klar for det før hun var rundt halvåret. Nå er hun en aktiv utekatt med både jaktinstinkter og farten på plass ;) Hun fyller straks to år også :) Moralen i min laaaaange historie er; ikke slipp de ut enda. og vær som en ekstra mor for kattungen som ble tatt ifra kattemor så aøt for tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min katt i juli ( den ble født i mai ). Han fikk være med ut i bånd hele høsten til han ble gammel nok til å kastreres. Holdt han i bånd hele vinteren også, ut på våren var han ute med meg uten bånd, til han gradvis ble tilvent til å være alene ute.

Han har vært hos meg i 5år nå :)



Anonymous poster hash: 54f90...394
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke kastrert.

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Så koselig at du bidrar med villkatter..

Anonymous poster hash: b3b67...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å vente til de er 6-7 måneder før man slipper de ut. Kattemor holder da ikke kattungene sine innestengt så lenge. Det er svært viktig for kattunger å få lov til å lære seg omverden å kjenne, utvikle seg fysisk og mentalt, miljøtrening, utvikle motorikk og ferdigheter osv, bli kjent med lyder og lukter ute osv.

Men det er selvsagt viktig at man ikke bare kaster dem ut og lukker døren. Først må en ny kattunge være inne noen uker for å bli skikkelig kjent med og trygg hos deg og de nye omgivelsene. Deretter bør du bli med kattungen ut og følge med den. I begynnelsen er det sikkert nok med noen minutter før du tar den inn igjen. Etterhvert kan den være ute lenger, og du kan gradvis over de neste månedene la den få bli mer selvstendig.

Har du sett kattunger innendørs? De utvikler motorikk og ferdigheter ved å klatre i gardiner, hoppe inn i bokhyllene og rase rundt. De får ikke dårligere motoriske ferdigheter ved å være inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett kattunger innendørs? De utvikler motorikk og ferdigheter ved å klatre i gardiner, hoppe inn i bokhyllene og rase rundt. De får ikke dårligere motoriske ferdigheter ved å være inne.

Jo, men de får større utfoldelse ute fordi det er det færre begrensninger. De lærer også omverden å kjenne - lyder, lukter og andre ting ute som man ikke har inne. Det er en del av viktig miljøtrening.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sett kattunger innendørs? De utvikler motorikk og ferdigheter ved å klatre i gardiner, hoppe inn i bokhyllene og rase rundt. De får ikke dårligere motoriske ferdigheter ved å være inne.

Noen stikker sågar inn i oppvaskmaskina ved første anledning og :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...