Gå til innhold

Når kan 10 uker gamle kattunger gå ut?


Lille Line

Anbefalte innlegg

Gjest Galactica

Og akkurat det "hysteriet" gjør at beredskapshjem for Dyrebeskyttelsen (som det jeg er) alltid har nok å gjøre dessverre. Jeg forstår ikke hva som er feil med å høre på hva forskere og kattekjennere sier angående stedssans hos katter. Det må da være bedre å være føre var!? Ansvarsfraskrivelse synes jeg det er. Og det er det dessverre alt for mye av.

Helt enig. Beredskapshjem her også. For å sette ting på spissen så er vel bilbeltebruk også overhysterisk, for det går da som regel bra? Nei, ta ansvar og gjør ting riktig, så unngår man så mangt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi fikk en 12 uker gammel kattunge hadde vi den inne i ca en uke før vi begynte å slippe den ut. Den var da litt forsiktig og passet på å ikke gå for langt vekk. Vi hadde også døren åpen slik at den skulle få gå inn til det trygge viss den ville det. Vi slapp den heller aldri ut aleine de første ukene. Og siden vi holdt på med dokasseavvenning tok vi den ofte med oss ut. Men den må selvfølgelig passes godt på. Og blir den litt skremt eller noe er de lette å få med inn igjen med noen godbiter eller en tråd.

Den første katten vår fikk fire kattunger året etter. En uke etter at kattungene kunne gå ble de med kattemoren ut på terassen. Synes det er viktig at de tidlig lærer hvordan det ser ut ute, og at kattemoren får lært de ting hun gjerne bare får lært de der. Når de var 11 uker gamle var det musejakt på høyt nivå hjemme hos oss hvertfall. Men jeg lot aldri kattungene være aleine ute. Passet godt på de hele tiden sammen med kattemoren. Den ene kattungen beholdt vi selv, og det er blitt en trygg og god katt. En som fanger mye mus og som har gått på do ute siden den var liten.

Skjønner nok at jeg kommer til å få noe juling her, men det har fungert veldig bra hos oss. Nå bor jeg på landet der det er slik man gjør det, og jeg mener at man ikke trenger å overbeskytte kattene for mye, men la de få prøve seg litt selv med god støtte på siden.



Anonymous poster hash: 1d431...86c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk en 12 uker gammel kattunge hadde vi den inne i ca en uke før vi begynte å slippe den ut. Den var da litt forsiktig og passet på å ikke gå for langt vekk. Vi hadde også døren åpen slik at den skulle få gå inn til det trygge viss den ville det. Vi slapp den heller aldri ut aleine de første ukene. Og siden vi holdt på med dokasseavvenning tok vi den ofte med oss ut. Men den må selvfølgelig passes godt på. Og blir den litt skremt eller noe er de lette å få med inn igjen med noen godbiter eller en tråd.

Den første katten vår fikk fire kattunger året etter. En uke etter at kattungene kunne gå ble de med kattemoren ut på terassen. Synes det er viktig at de tidlig lærer hvordan det ser ut ute, og at kattemoren får lært de ting hun gjerne bare får lært de der. Når de var 11 uker gamle var det musejakt på høyt nivå hjemme hos oss hvertfall. Men jeg lot aldri kattungene være aleine ute. Passet godt på de hele tiden sammen med kattemoren. Den ene kattungen beholdt vi selv, og det er blitt en trygg og god katt. En som fanger mye mus og som har gått på do ute siden den var liten.

Skjønner nok at jeg kommer til å få noe juling her, men det har fungert veldig bra hos oss. Nå bor jeg på landet der det er slik man gjør det, og jeg mener at man ikke trenger å overbeskytte kattene for mye, men la de få prøve seg litt selv med god støtte på siden.

Anonymous poster hash: 1d431...86c

Jeg bor også på landet. Men man behøver jo ikke være uansvarlig selvom man bor på landet ;-).

Det er vel ingen som er i tvil om at det "pleier å gå bra". For det gjør det jo. Se bare på alle vilkattene....

Legger til:

Ta en titt på alle fb gruppene over savnede katter rundt året som ikke er steriliserte/kastrerte, så ser man hvorfor antallet annonser på finn er økende og frivillige organisasjoner ikke har kapasitet til å ta imot flere katter.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med guttene da? Kastrerte du ikke de?

Nei, han er ikke kastrert.

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke kastrert.

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Da er det dyrlegen neste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, han er ikke kastrert.

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Det er uansvarlig av deg som katteeier og ha en ukastrert hannkatt gående løs!

Uansvarligheten viste du igrunn ved hele innlegget ditt, men jeg ville vente med å si det til jeg fikk svar på hankatten.

Egoistisk av deg og kun kastrere hunkatten.. så DU slipper kattungene..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sløvt å slippe ut så små kattunger fritt, og bare satse på at det går bra. Enn om de skulle komme til å rote seg bort og må leve et hardt liv som villkatter. Og som tidligere nevnt er det veldig lett for andre å bare plukke med seg en liten kattunge man finner. Det ville jeg aldri ha tatt sjansen på. For jeg ville ikke kunnet tilgi meg selv om noe hadde skjedd med kattungen min bare fordi jeg ikke tok ansvar og holdt den inne til den var gammel nok.

Jeg fikk meg kattunge i fjor sommer, og frem til i vår luftet vi han ute med sele og bånd. Det har han likt godt, men nå er han så gammel at han kan være ute på egenhånd. Og selvsagt er han kastrert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sløvt å slippe ut så små kattunger fritt, og bare satse på at det går bra. Enn om de skulle komme til å rote seg bort og må leve et hardt liv som villkatter. Og som tidligere nevnt er det veldig lett for andre å bare plukke med seg en liten kattunge man finner. Det ville jeg aldri ha tatt sjansen på. For jeg ville ikke kunnet tilgi meg selv om noe hadde skjedd med kattungen min bare fordi jeg ikke tok ansvar og holdt den inne til den var gammel nok.

Jeg fikk meg kattunge i fjor sommer, og frem til i vår luftet vi han ute med sele og bånd. Det har han likt godt, men nå er han så gammel at han kan være ute på egenhånd. Og selvsagt er han kastrert.

Det er så deilig å lese at noen virkelig tar ansvar! Fikk bare lyst å gi deg en sånn :blomst:

Egentlig burde jo det du gjør være en selvfølge for alle katteeiere, men slik er jo dessverre ikke virkeligheten - noe vi ser eksempler på i denne tråden.

Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring, men jeg vil våge å påstå at rundt 80% av alle katter jeg har hatt med å gjøre som har havnet på ville veier, er under året gammel.

Jeg ser også mange voksne katter som aldri har blitt ordentlig stedbundne. De går inn og slår seg til på fremmede plasser så snart de ser en åpen dør, være seg privatboliger, butikker o.s.v Og selv om disse ofte kommer til rette fordi de gjør seg såpass synlige, hvis man går på eier og spør når de begynte å slippe dem ut, får man nesten alltid til svar at de var godt under året.

Jeg kjenner folk som rett og slett har måttet beslutte å gjøre 3-4 år gamle katter til innekatter fordi de roter seg bort hele tiden. Det er ingen lett avgjørelse å ta, og noen ganger lykkes det heller ikke og det ender med avliving..

Jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger, hvor utrolig viktig starten på katteholdet er! Og når jeg snakker starten, så mener jeg minst det første året. Legger man ned en skikkelig innsats her (bruker tid på tilknytning inne, turer ut i sele, trening på innkalling, trening på bur og bilkjøring, trening på å være inne om natten osv) så investerer man for 15-20 år fram i tid!

Det er et ordtak som heter at det er bedre å forebygge enn å reparere, og det gjelder i aller høyeste grad i alt dyrehold, også katter!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor lett å få seg katt her i landet, og veldig mange som overser de få grunnleggende reglene:

1. Ingen kattunger tas bort fra moren før det har gått 12 uker

2. Kastrer og vaksiner, og chip! Ja, det koster noen kroner, men det er bedre å bruke de kronene enn å miste katten og aldri vite hva som skjedde.... Eller plutselig få noen ekstra små nøster i hus.

3. Hør på ekspertene. Katter bør aldri slippes ut før de har utviklet stedssans og er kastrert/vaksinert/chippet. Rundt 9 måneder.

Hadde alle gjort dette hadde ikke Dyrebeskyttelsen hatt den vannvittige økningen i behov for fosterhjem hele tiden (og spesielt på sommeren!)

Og ja... adopter fra Dyrebeskyttelsen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galactica

Det er altfor lett å få seg katt her i landet, og veldig mange som overser de få grunnleggende reglene:

1. Ingen kattunger tas bort fra moren før det har gått 12 uker

2. Kastrer og vaksiner, og chip! Ja, det koster noen kroner, men det er bedre å bruke de kronene enn å miste katten og aldri vite hva som skjedde.... Eller plutselig få noen ekstra små nøster i hus.

3. Hør på ekspertene. Katter bør aldri slippes ut før de har utviklet stedssans og er kastrert/vaksinert/chippet. Rundt 9 måneder.

Hadde alle gjort dette hadde ikke Dyrebeskyttelsen hatt den vannvittige økningen i behov for fosterhjem hele tiden (og spesielt på sommeren!)

Og ja... adopter fra Dyrebeskyttelsen!

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å vente til de er 6-7 måneder før man slipper de ut. Kattemor holder da ikke kattungene sine innestengt så lenge. Det er svært viktig for kattunger å få lov til å lære seg omverden å kjenne, utvikle seg fysisk og mentalt, miljøtrening, utvikle motorikk og ferdigheter osv, bli kjent med lyder og lukter ute osv.

Men det er selvsagt viktig at man ikke bare kaster dem ut og lukker døren. Først må en ny kattunge være inne noen uker for å bli skikkelig kjent med og trygg hos deg og de nye omgivelsene. Deretter bør du bli med kattungen ut og følge med den. I begynnelsen er det sikkert nok med noen minutter før du tar den inn igjen. Etterhvert kan den være ute lenger, og du kan gradvis over de neste månedene la den få bli mer selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moirai

Jeg synes det blir feil å vente til de er 6-7 måneder før man slipper de ut. Kattemor holder da ikke kattungene sine innestengt så lenge.

Men frem til de er 6-8 måneder gamle er de i følge med mor, som har stedsans. Så når vi mennesker tar over morsrollen ved 12 uker må vi også fotfølge barna utendørs like lenge som mor ville gjort det. Jeg synes det er greit å la dem være ute dersom man er ute sammen med dem, eller dersom man har andre katter som følger med på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men frem til de er 6-8 måneder gamle er de i følge med mor, som har stedsans. Så når vi mennesker tar over morsrollen ved 12 uker må vi også fotfølge barna utendørs like lenge som mor ville gjort det. Jeg synes det er greit å la dem være ute dersom man er ute sammen med dem, eller dersom man har andre katter som følger med på dem.

Som var det jeg skrev i mitt andre avsnitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Og ja... adopter fra Dyrebeskyttelsen!

Enig! Evt. Kattens Vern, Kattens SOS, FOD osv... ;)

Det er så mange katter i disse organisasjonene som venter på nye hjem!

Enig i det som skrives her. Man må gjøre noen tiltak for å unngå flere hjemløse. Steriliser/kastrer og chip kattene, ha kattene kun inne i noen uker så de blir kjent med hjemmet, og vær alltid sammen med kattungene første tiden ute. Helst skulle de ennå vært hos moren, skjønte ikke på innlegget om dere har kattemoren eller ikke. Kattemoren skal lære kattungene mye de første månedene, spesielt de første 12 ukene er kritiske. Da jeg vokste opp hadde vi katter som var mye ute, men kattemoren var alltid sammen med kattungene, kattemoren vil si fra når kattungene skal bli selvstendige.

Ha de i sele og la de inspisere uteområdet, og følg katten inn og ut av døren gjentatte ganger så de lærer seg veien hjem. Jeg ville begynt med kun hage/veranda etc., ikke dratt rett på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaxxy

Har lært at det er når de er eldre enn 7 mnd, de må ha utviklet stedssansen. MEN - man bør absolutt ta dem i bånd rundtom i nabolaget de første gangene, og / eller være sammen med dem! Gjorde det hver dag i en måned før min pus fikk være alene haha

39162_416074988294_1969872_n.jpgdette var første gangen hahah aw

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er en god ide å ha kattunger i bånd. En viktig del av å være ute er å trene opp jakt, bevegelse, motorikk og å lære kroppen å kjenne. Det får man ikke gjort i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å vente til de er 6-7 måneder før man slipper de ut. Kattemor holder da ikke kattungene sine innestengt så lenge. Det er svært viktig for kattunger å få lov til å lære seg omverden å kjenne, utvikle seg fysisk og mentalt, miljøtrening, utvikle motorikk og ferdigheter osv, bli kjent med lyder og lukter ute osv.

Men det er selvsagt viktig at man ikke bare kaster dem ut og lukker døren. Først må en ny kattunge være inne noen uker for å bli skikkelig kjent med og trygg hos deg og de nye omgivelsene. Deretter bør du bli med kattungen ut og følge med den. I begynnelsen er det sikkert nok med noen minutter før du tar den inn igjen. Etterhvert kan den være ute lenger, og du kan gradvis over de neste månedene la den få bli mer selvstendig.

Men har du forsket på katters stedsans da? Det er jo akkurat det som er problemet; "folk" synes ting er "feil", uten noe som helst ordentlig grunnlag for å mene det.

Anonymous poster hash: e4edf...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du forsket på katters stedsans da? Det er jo akkurat det som er problemet; "folk" synes ting er "feil", uten noe som helst ordentlig grunnlag for å mene det.

Anonymous poster hash: e4edf...11f

Jeg har forklart hvorfor jeg mener det er feil og har ikke nektet for dette med stedsans.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...