Gå til innhold

Når kan 10 uker gamle kattunger gå ut?


Lille Line

Anbefalte innlegg

Vår først katt fant vi, så den var godt kjent i uteområdet vårt. Katt nr 2 var unger av denne første, som selvfølgelig var ute sammen med mor.

Nå har vi altså fått 2 nydelige nøster på 10 uker, men jeg vet ikke om de vil stikke av hvis de skulle smette ut døren i disse varme sommertider. Derfor har jeg ikke tatt sjansen enda, hatt ungene her i to dager nå.

Noen som har erfaringer å dele til ei som veldig gjerne vil se småpusene mine springe ute i gresset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8-9 mnd får de stedssansensen sin! Ville hvertfall ventet til de er sterlisert/kastrert!

Før det ville jeg brukt sele og bånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er kattungene for unge til at du skulle ha dem! De har best av å være med moren til de er 12 uker gamle!

Du kan ha dem ute når du er sammen med dem og har kontroll på dem. De kan være alene ute når de er kastrert, men ikke før de er minst 6 mnd gamle, helst enda eldre!

:heks:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker at dem skal å være ute, så kan du jo lage en innhegning til dem av hønsenetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke slipp ut kattene alene etter bare to dager. De trenger litt tid på å flytte inn. Altså, på å forstå hva som er deres mye hjem. Jeg ville og fått de kastrert før de fikk gå ute uten bånd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Galactica

Aldri, aldri slipp ut en pus som ikke er sterilisert! Små unger har heller ikke utviklet stedsans, så du bør være ute med dem til å begynne med. Gjerne bruk sele og bånd for å ha god kontroll. Seks måneder er en minimumsalder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp dem ut før de får retningssansen sin, rundt 6 måneder. Ellers kan du risikere at de søte små roter seg bort :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter må steriliseres/kastreres før de slippes ut

Katter blir veldig tidlig kjønnsmodne. Noe som kan forårsake tidlig graviditet dersom du slipper ut en usterilisert hunkatt. Det kan være farlig for kattemor når hun føder, og det er ofte de får misdannet kattunger.

Heller aldri slipp kattene ut før de har fått de vaksinasjonene de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galactica

Ikke slipp dem ut før de får retningssansen sin, rundt 6 måneder. Ellers kan du risikere at de søte små roter seg bort :(

En annen ting med så små puser ute er at det er så alt for lett for unger å plukke den opp og ta dem med seg et sted, kanskje for å vise frem. Da er det vanskelig for en liten en å finne tilbake.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt.. Fant dere en voksen katt med en (eller to?) kattunge® på slep? Fant dere to kattunger uten mor? Eller har dere tidligere funnet to katter i familie som nå er voksne og har fått barn(!!!!)?



Anonymous poster hash: 2e473...be6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slippe dem ut tidligst når de er 6-7 mnd, men ville absolutt ha ventet til de er 8-9 mnd! Og da selvsagt etter at de er kastrert! Du kan uansett ikke bare slippe de ut på fri pote de første ukene, men gå sammen med dem og ha full kontroll til de er helt kjent og kjenner veien hjem. Jeg anbefaler sele! Og som andre sier: De skulle enda ha vært hos mamman sin..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slippe dem ut tidligst når de er 6-7 mnd, men ville absolutt ha ventet til de er 8-9 mnd! Og da selvsagt etter at de er kastrert! Du kan uansett ikke bare slippe de ut på fri pote de første ukene, men gå sammen med dem og ha full kontroll til de er helt kjent og kjenner veien hjem. Jeg anbefaler sele! Og som andre sier: De skulle enda ha vært hos mamman sin..

Enig i dette ettersom de er så unge nå.

Når de er et halvt år, så er det vinterstid. Det er også ikke noe bra for dem å gå ut på den kalde bakken hvor det muligens er is, på de uherdet potene sine. Vent til vinteren er over du

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt katter hele mitt liv, har alltid sluppet dem ut etter 1-2 uker hos oss, og ingen har forsvunnet. Har da hatt døra på gløtt de første gangene. Utrolig mye propaganda ute å gå her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt katter hele mitt liv, har alltid sluppet dem ut etter 1-2 uker hos oss, og ingen har forsvunnet. Har da hatt døra på gløtt de første gangene. Utrolig mye propaganda ute å gå her!

Utrolig godt at flaks kan veie opp for manglende forstand, da!

:heks:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt katter hele mitt liv, har alltid sluppet dem ut etter 1-2 uker hos oss, og ingen har forsvunnet. Har da hatt døra på gløtt de første gangene. Utrolig mye propaganda ute å gå her!

Propaganda? Til hvilken "nytte" skulle den slags "propaganda" være da? Alt over er jo faktabasert; katters stedsans er fullt utviklet rundt 1 års alder, og katter bør ikke slippes ut før de er kastrert/sterilisert. Konsekvensene ser du daglig på finn.no og hos den lokale Dyrebeskyttelsen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når 10 uker gamle kattunger kan gå ut?

Vel, her slås det jo fast at kattungene er 10 uker gamle. Så da kan svarene variere som følger:

-De kan aldri gå ut (er det sikkert noen som mener, siden de er for unge)

-De kan gå ut når det er fint vær, om sommeren

-De kan gå ut om de er storvokste for alderen



Anonymous poster hash: 32bb3...880
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk de gå ut etter 2-3 uker på den inngjerda terrassen, og ut helt alene etter ca 2 mnd. De har alltid kommet tilbake. Jenta ble kastrert da hun var rundt 6 mnd. Synes er litt vel hysterisk å ikke slippe dem ut før de er 6-9 mnd...

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk de gå ut etter 2-3 uker på den inngjerda terrassen, og ut helt alene etter ca 2 mnd. De har alltid kommet tilbake. Jenta ble kastrert da hun var rundt 6 mnd. Synes er litt vel hysterisk å ikke slippe dem ut før de er 6-9 mnd...

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Hva med guttene da? Kastrerte du ikke de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk de gå ut etter 2-3 uker på den inngjerda terrassen, og ut helt alene etter ca 2 mnd. De har alltid kommet tilbake. Jenta ble kastrert da hun var rundt 6 mnd. Synes er litt vel hysterisk å ikke slippe dem ut før de er 6-9 mnd...

Anonymous poster hash: 5fa57...56c

Og akkurat det "hysteriet" gjør at beredskapshjem for Dyrebeskyttelsen (som det jeg er) alltid har nok å gjøre dessverre. Jeg forstår ikke hva som er feil med å høre på hva forskere og kattekjennere sier angående stedssans hos katter. Det må da være bedre å være føre var!? Ansvarsfraskrivelse synes jeg det er. Og det er det dessverre alt for mye av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...