Gå til innhold

Hallo du din språknazi som avsporer med retting på KG


Gjest kloss

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen som har skrevet noe om å hjelpe, aller minst meg. Jeg nevnte bare at det sies at det gjør at folk blir flinkere til å skrive senere. Intensjonen til personen som irettesetter har jeg ikke uttalt meg om.

Jeg har forresten kun blitt irettesatt av folk som er uenig i meningene mine, snodig det der synes du ikke? Jeg har aldri lest noen som prøver å hjelpe meg til å bli en bedre skribent når de er enig i det jeg skriver. Kan det være at det er noe sannhet i sitatet "if you can't win an argument correct their grammar instead"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skriver du dysleksi i hermetegn her? Det er vel ingen som prøver å bortforklare skrivefeil med "dysleksi", derimot forsøker mange å bruke dysleksi som unnskyldning.

Anonymous poster hash: 38da8...190

Det er mange som bortforklarar skrivefeil med "dysleksi". Les tråden du!

Anonymous poster hash: cfd74...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten kun blitt irettesatt av folk som er uenig i meningene mine, snodig det der synes du ikke? Jeg har aldri lest noen som prøver å hjelpe meg til å bli en bedre skribent når de er enig i det jeg skriver. Kan det være at det er noe sannhet i sitatet "if you can't win an argument correct their grammar instead"

Tror du bør rette dette til andre enn meg? Jeg har sett to grupper, de som kommenterer åpenbare skrivefeil enten anonymt eller under nick og hvor de ellers ikke har deltatt i debatten. Og de som du nevner som forsøker å ugyldiggjøre motparten ved å kritisere gramatikken. Som du soleklart ser i mine tidligere innlegg har jeg ganske labre holdninger til sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bortforklarar skrivefeil med "dysleksi". Les tråden du!

Anonymous poster hash: cfd74...b8d

Hvorfor må man i det hele tatt forklare seg? Nå er jeg ingen ekspert på området, men det er vel mulig å ha problemer med rettskriving, eller være mindre flink til å skrive riktig, uten å ha dysleksi? Hvorfor er det bare dyslektikere som er frikjent, eller har legitime grunner til å uttrykke meningen sin med det språket de behersker, uten å få sleivete kommentarer etter seg?

Anonymous poster hash: e8933...5c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man i det hele tatt forklare seg? Nå er jeg ingen ekspert på området, men det er vel mulig å ha problemer med rettskriving, eller være mindre flink til å skrive riktig, uten å ha dysleksi? Hvorfor er det bare dyslektikere som er frikjent, eller har legitime grunner til å uttrykke meningen sin med det språket de behersker, uten å få sleivete kommentarer etter seg?

Anonymous poster hash: e8933...5c0

Fordi resten kan, men orker/gidder/nekter å forbedre fordi det går utover stoltheten. Dysleksi er jo påvist at gir problemer. Giddalaushet er noe annet.

Anonymous poster hash: 00931...385

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bortforklarar skrivefeil med "dysleksi". Les tråden du!

Anonymous poster hash: cfd74...b8d

Nei, de påstår det skyldes dysleksi. Folk som bortforklarer påstår ikke at de har "dysleksi". Kanskje du burde lese litt om hva det vil si å sette et ord i hermetegn?

Anonymous poster hash: 38da8...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria_Marihøne

Å rette på noens grammatikk for å latterliggjøre eller score billige poeng i en diskusjon er lavmåls.(og jeg er dessverre skyldig i dette selv). Syns også det er en uting å rette på noens skrivefeil uten å også bidra til diskusjonen. Dette er det dessverre mye av på KG, at folk går inn i tråder kun for å rette på grammatikk. Dette fører til avsporinger og blir aldri godt mottatt.

Og skal man absolutt rette på noen, så se i hvert fall an temaet og brukeren. Å rette på noen i "vi som sørger"-forumet f.eks gjør man bare ikke. Og ser man at brukeren kanskje har dysleksi eller er veldig ung så kanskje man burde la være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de påstår det skyldes dysleksi. Folk som bortforklarer påstår ikke at de har "dysleksi". Kanskje du burde lese litt om hva det vil si å sette et ord i hermetegn?

Anonymous poster hash: 38da8...190

Det er noe kostelig med folk som stiller seg nedlatende til andres språk og innstilling til rettskriving, når de ikke behersker tegnsetting, ikke sant?

Anonymous poster hash: e8933...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bortforklarar skrivefeil med "dysleksi". Les tråden du!

Anonymous poster hash: cfd74...b8d

Må man sende papirer på at man har dysleksi til folk her inne?

Jeg er f.eks en av de som har papirer på det, men hvor kan jeg sende de for å bli trodd på det, kanskje noen kan gi meg en mail adresse til de kyndige språknaziene her inne?

Jeg bruker vanligvis laang tid på innleggene mine, skriver i Word først, googler ord jeg er usikker på osv likevel er det mange ord som aldri blir fanget opp av rettskrivingspogramet. Hvorfor skal noen se papirer på at folk har dysleksi, kreves det for å bli trodd her inne, herlighet så latterlig. Og om folk ikke gidder å sitte med hode ned i en ordbok mens de skriver på kg så forstår jeg de godt, igjen vi skriver ikke til kongen her inne, det gir ingen legitim rett til å lage hakkekylling og prøve på morsomheter av den grunn. Forstår du det som er skrevet så gjør du da også det.

Tror du bør rette dette til andre enn meg? Jeg har sett to grupper, de som kommenterer åpenbare skrivefeil enten anonymt eller under nick og hvor de ellers ikke har deltatt i debatten. Og de som du nevner som forsøker å ugyldiggjøre motparten ved å kritisere gramatikken. Som du soleklart ser i mine tidligere innlegg har jeg ganske labre holdninger til sistnevnte.

Jeg derimot stiller meg kritisk anlagt til begge grupper, om man ikke virkelig har så lite å drive med at man må fyke inn i en tråd bare for å rette på noen uten at innlegget har noen som helst annen betydning kan man likegodt overse tråden og la vær å skape dårlig stemning og avsporinger på 3 sider, jeg har vanskeligheter med å se at det skulle være verken lærerikt eller interessant for noen. Jeg har lagt merke til at noen interessante tråder har med å dø ut fordi det eskalerer seg kun til å bli en kvalm suppe av at en bokstav var glemt, men som sagt jeg tror nok den mest perfekte av oss gjør feil fra tid til annen selv, hvorfor da gidde å heve seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cloud9

IMHO (In My Humble Opinion), finnes det selvfølgelig folk med dysleksi og lignende, men jeg nekter å tro at alle dem som skriver feil her inne har dysleksi og lignende.

Problemet med å skrive feil i forum eller andre steder (og aldri bli rettet på), er at man kan bli så vant til det at man gjør det ellers også.

Jeg har blitt rettet på her inne (bruker padden med autokorrekt, og det blir ikke alltid riktig). Jeg gjør derimot ikke samme feilen en gang til (jeg leser gjennom det jeg har skrevet flere ganger for å se om alt er riktig skrevet eller om det er noe jeg kan forbedre).

Generelt synes jeg at jeg ser flere og flere folk som ikke skriver riktig- enten startes setningen med liten bokstav, manglende komma, store bokstaver for hvert ord, liten forbokstav for ord der det skal være stor forbokstav, CAPSLOCK, generelle skrivefeil (da og når, de og dem, og og å, ++) og alle disse orddelingsfeilene.

Manglende komma for eksempel, får meg til å tenke på et helvete av en artikkel i antropologi. Den hadde flere sider som hver besto av én setning. Horrible greier. Selv foreleseren sa det var et mareritt som han måtte lese flere ganger for å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg håper noen vil fortelle meg det hvis jeg går rundt og har så grove feil som begunder i stedet for burgunder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og uthenging av en KG-bruker

Sophie-Ann, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanlig at debatter sporer av fordi noen påpeker språkfeil? Mitt inntrykk er at ni av ti debatter sporer av på grunn av helt andre ting. Innimellom er det til og med upresise formuleringer som fører til avsporingene, og da kunne det kanskje vært greit å ta en titt på sitt eget språk for å kunne uttrykke seg tydeligere. Det går knapt nok en dag uten at jeg ser at noen skriver det stikk motsatte av det de mener, for eksempel ved at de bruker dobbel nektelse. Jeg gidder ikke å rette på dem hvis jeg skjønner hva de mener, men noen ganger stenger slurvespråket for enhver forståelse. Da må det være lov å be folk om å uttrykke seg tydeligere.

Ellers synes jeg ikke alltid at "antispråknaziene" er så mye bedre. I dag leste jeg en tråd hvor en bruker hadde skrevet ordet prokrastinere feil (en av r-ene manglet, jeg tror det var den andre), ikke bare én, men tre eller fire ganger i samme innlegg. En annen bruker rettet på ham, og han takket pent og oppriktig. Da blandet en tredje bruker seg inn og kalte bruker nummer to for språknazi. Da kan man jo spørre seg hvem det er som sporer av.

Forresten er det ikke alltid at påpeking av tastefeil bunner i ondskapsfulle intensjoner. Det hender folk mister en bokstav eller bytter om to bokstaver fordi de taster fort eller på mobil, og det kan til tider gi en annen og ganske humoristisk betydning (jeg husker spesielt en som skrev "forsker" istedenfor "frosker" - det ble lettere absurd). Jeg avslutter med en aforisme av Søren Kierkegaard:

“Probat raad for forfattere

Man nedskriver sine egne Betragtninger skjødesløst, man lader dem trykke, i de forskjellige correcturer vil man da efterhaanden faae en Mængde gode Indfald. Fatter derfor Mod I, som endnu ikke har dristet Eder til at lade Noget trykke, også trykfejl ere ikke at foragte, og at blive vittig ved hjælp af trykfejl maa anses for en lovlig Måde at blive det paa”.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oblivion

"Hvordan farge er det på den?" brukes i visse dialekter på østlandet.

Anonymous poster hash: 2981f...15d

Ja dette hører vi jo i dialekter over hele landet. Jeg tenker på hele kystlinja og nordover jeg. Sørlandet, stavanger, bergen, trondheim og nordover. "kordan farge e det på den(j)?" "kordan bil har du?"

Endret av Oblivion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Bare for å illustrere et av poengene mine - her er et ferskt eksempel på hvordan en debatt på KG kan spore av uten at språknaziene har noe med det å gjøre:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=758212

Jeg skjønner ikke hva poenget ditt er. Jeg er enig i at det ikke skjer så ofte at tråder sporer av pga. retting, men det er jo heller ikke det trådstarter her sier. Det at tråder sporer av pga. andre ting, er ingenting du trenger å vise til - det er jo til og med denne tråden delvis et eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt enig med trådstarter. Språkforumet er også det minst hyggelige hjørnet av KG takket være en eller et par språknazier. Av og til ser jeg disse i andre deler av forumet også. Hvis man absolutt skal rette på folk, bør man sørge for å svare på det innholdsmessige i innleggene først før man i et PS sier "Du mente vel "xyz" og ikke "xzy" eller noe sånt.

Det verste er imidlertid at den verste av disse språknaziene tar feil hun også, men innrømmer det aldri. Man kan med andre ord ikke stole på at den korrigerte versjonen er riktig.



Anonymous poster hash: 399fb...f56
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er imidlertid at den verste av disse språknaziene tar feil hun også, men innrømmer det aldri. Man kan med andre ord ikke stole på at den korrigerte versjonen er riktig.

Anonymous poster hash: 399fb...f56

Hun virker litt ... begrenset.

Anonymous poster hash: fb137...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på å bli korrigert på gjentagende feil. Tidligere skrev jeg for eksempel høytidlig og satt pris på å få vite korrekt ord. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta imot gode råd. Føler du deg dum, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på språk-petimetere.Tro det eller ei, for det er faktisk ulikheter i både ordbøker og leksika.

Språk er i forandring, takket være bl a ulikheter. Og takk for det!

Endret av malebarisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...