Gå til innhold

Jeg slo til HENNE. Jeg slo ikke HUN.


Gjest Tirkes

Anbefalte innlegg

Jeg tror alle her unner deg å mene hva du vil :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

Ikke jeg... Syns det der blei helt uintelligent og sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke jeg... Syns det der blei helt uintelligent og sært.

Det unner jeg deg å mene :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Du skal sjølvsagt få lov til å berre bruke hankjønn og inkjekjønn om du vil, men å påstå at det er mest riktig, er heilt på jordet. Du skriv riksmål, riksmål er ikkje ordentlig norsk, heller ei fornorsking av dansken, og det tykker eg er eit hån mot Noreg.

Trur eg frå no av legg om til nynorsk, mykje finare :)

Tullprat.

Det er bokmål, og vaskeekte, ordentlig norsk. Hvorfor er det så viktig hvilket kjønn sola har? Den har jo ikke et biologisk og naturlig kjønn. De fleste ord, med unntak av de med et biologisk kjønn, har fått et tilfeldig kjønn. Det er ikke noe logisk system bak hvorfor et bord er intetkjønn, mens ei bok er hunkjønn og en bil hankjønn.

Nynorsk er heller ikke mer "norsk" eller edelt enn bokmål eller riksmål. Alle tre er konstruerte skriftspråk, som også er bygd på talespråk i forskjellige deler av landet. Valgfrihet, både i valg av målform og innad i en målform, gjør at skriftspråk og talespråk står nærmere hverandre. Og det er positivt for språklæring. Bokmål er det skriftspråket som ligger min dialekt nærmest, og for meg er det mest naturlig å si ei sol. Fordi det er sånn i dialekta mi. Men om Yme foretrekker å si en sol, så skjønner vi hverandre allikevel. Sol er sol, uavhengig av om vi setter en eller ei foran. Det som er viktig er å være konsekvent, og kunne bøye korrekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...