Gå til innhold

Jeg slo til HENNE. Jeg slo ikke HUN.


Gjest Tirkes

Anbefalte innlegg

I ordboka mi står det at sol bare er hankjønn. Har en kamerat som har master i norsk, så jeg får høre med han hvordan dette fungerer.

Sol er ikke hankjønn. Du kan ikke skrive "ein sol" på nynorsk, og du bør ikke gjøre det på bokmål heller. Det heter "ei sol, sola". Sol er et sterkt hokjønssord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle hokjønnsord kan skrives som hankjønn på bokmål/riksmål; en jente, en sol, en klokke, en tid, men man bør ikke gjøre det.

Endret av mandel92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hokjønnsord kan skrives som hankjønn på bokmål/riksmål; en jente, en sol, en klokke, en tid, men man bør ikke gjøre det.

Synes du.

Anonymous poster hash: 27bb5...886

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hokjønnsord kan skrives som hankjønn på bokmål/riksmål; en jente, en sol, en klokke, en tid, men man bør ikke gjøre det.

Det heter ei jente :)

Anonymous poster hash: 9a6d6...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er ikke hankjønn. Du kan ikke skrive "ein sol" på nynorsk, og du bør ikke gjøre det på bokmål heller. Det heter "ei sol, sola". Sol er et sterkt hokjønssord.

Denne ordboka her, er ikke enig med deg, og det var den linken innlegget mitt var et svar til, så du burde forsåvidt ha sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne ordboka her, er ikke enig med deg, og det var den linken innlegget mitt var et svar til, så du burde forsåvidt ha sett det.

Er den ordboka jeg bruker, og der står det m1 eller f1, altså valgfritt om det skal være maskulint eller feminint. Men opprinnelig skal det være hokjønnsord, og på nynorsk er det kun lov å skrive ei sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ordboka jeg bruker, og der står det m1 eller f1, altså valgfritt om det skal være maskulint eller feminint. Men opprinnelig skal det være hokjønnsord, og på nynorsk er det kun lov å skrive ei sol :)

Greit, men da er det du skriver bare en personlig mening du har, og dermed er den jo ganske irrelevant i forhold til hva som faktisk er riktig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ordboka jeg bruker, og der står det m1 eller f1, altså valgfritt om det skal være maskulint eller feminint. Men opprinnelig skal det være hokjønnsord, og på nynorsk er det kun lov å skrive ei sol :)

Facepalm.

Anonymous poster hash: 8c8de...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Jeg tror mange skriver feil pga dialekten. Jeg har en blanding mellom forskjellige dialekter, og når man prater forskjellige dialekter, og heller ikke har hatt bokmål mer en 1 år på skolen, så er det ikke så rart.

Synes folk skal slutte i å henge seg opp i skriveferdighetene til andre. Alle er ikke like flinke, og det er totalt unødvendig i å pirke på folk som gjør så godt de kan.

Så lenge det ikke er overdrevne skrivefeil, og man forstår det godt, så er det vel samma faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier ting som... "Hyggelig å møte du." Isteden for "Hyggelig å møte deg." :fnise:

Litt morsomt syns jeg. No offence, Arendal people.

Anonymous poster hash: fa0da...660

Det er sant, men i Arendal har jeg i det minste aldri lagt merke til at vi blander "hun/henne", og så sier vi "ho" og ikke "hun", så jeg tror vi slipper unna skylden i ts sitt tilfellet. Dessuten lærte vi forskjellen på han/ham og hun/henne i skolen hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, men da er det du skriver bare en personlig mening du har, og dermed er den jo ganske irrelevant i forhold til hva som faktisk er riktig eller ikke.

Er først i nyere år det er blitt lov å skrive "en" foran hunkjønnsord. Før var man mye strengere på akkurat det, sjekk f.eks rettskrivingsreformen 1917 eller 1938. Og da pappa gikk på skolen (født 1959), måtte man skille mellom hankjønn og hunkjønnsord. Og det samme skille har vi på de fleste norske dialekter også (med unntak av bergensk), og godt språk er det som er mest likt talemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er først i nyere år det er blitt lov å skrive "en" foran hunkjønnsord. Før var man mye strengere på akkurat det, sjekk f.eks rettskrivingsreformen 1917 eller 1938. Og da pappa gikk på skolen (født 1959), måtte man skille mellom hankjønn og hunkjønnsord. Og det samme skille har vi på de fleste norske dialekter også (med unntak av bergensk), og godt språk er det som er mest likt talemålet.

Hvorfor er dette relevant da? Det eneste vi trenger å forholde oss til idag, er reglene vi har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er dette relevant da? Det eneste vi trenger å forholde oss til idag, er reglene vi har idag.

Du skal sjølvsagt få lov til å berre bruke hankjønn og inkjekjønn om du vil, men å påstå at det er mest riktig, er heilt på jordet. Du skriv riksmål, riksmål er ikkje ordentlig norsk, heller ei fornorsking av dansken, og det tykker eg er eit hån mot Noreg.

Trur eg frå no av legg om til nynorsk, mykje finare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sjølvsagt få lov til å berre bruke hankjønn og inkjekjønn om du vil, men å påstå at det er mest riktig, er heilt på jordet. Du skriv riksmål, riksmål er ikkje ordentlig norsk, heller ei fornorsking av dansken, og det tykker eg er eit hån mot Noreg.

Trur eg frå no av legg om til nynorsk, mykje finare :)

Hvor har jeg skrevet at det er mest riktig å bare bruke hankjønn og intetkjønn? Kan ikke se at jeg har uttalt meg om det på noen som helst måte, i noen av innleggene mine her.

Det at du mener riksmål ikke er ekte norsk, betyr forsåvidt ikke noe mer enn at du ikke veit hva språk er.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er først i nyere år det er blitt lov å skrive "en" foran hunkjønnsord. Før var man mye strengere på akkurat det, sjekk f.eks rettskrivingsreformen 1917 eller 1938. Og da pappa gikk på skolen (født 1959), måtte man skille mellom hankjønn og hunkjønnsord. Og det samme skille har vi på de fleste norske dialekter også (med unntak av bergensk), og godt språk er det som er mest likt talemålet.

1981. Mange her var ikke født da. Jeg var født men regner det som "i gamle dager" :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1981. Mange her var ikke født da. Jeg var født men regner det som "i gamle dager" :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

1981 reknast som "nyare" tid :P I alle fall når det kjem til språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1981 reknast som "nyare" tid :P I alle fall når det kjem til språk.

Men når det nå har vært lov å si "en" foran hunkjønnsord i 32 år vil jeg si det er en overdrivelse å hevde at det egentlig ikke er riktig. :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det nå har vært lov å si "en" foran hunkjønnsord i 32 år vil jeg si det er en overdrivelse å hevde at det egentlig ikke er riktig. :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

Eg seier ikkje at det er direkte feil, men om ein skal skrive "ordentlig" norsk, altså språket som bygger på talemålet vårt, bør ein absolutt skrive "ei" foran hokjønnsord. Dei einaste som etter mi meining ikkje trenger det, er de som kjem i frå Bergen.

Fordomsfull som eg er må eg berre innrømme at eg ofte mislikar folk som skriv hokjønnsord som hankjønnsord, eg synast nesten det er kvinnediskriminerande! Eller så tenkjer eg at dei er mindre smarte som ikkje veit skilnaden på hokjønn og hankjønnsord. Og eg veit at eg ikkje er aleine i verda med denne oppfatninga. Dei beste skribentane skriv ikkje riksmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier ikkje at det er direkte feil, men om ein skal skrive "ordentlig" norsk, altså språket som bygger på talemålet vårt, bør ein absolutt skrive "ei" foran hokjønnsord. Dei einaste som etter mi meining ikkje trenger det, er de som kjem i frå Bergen.

Fordomsfull som eg er må eg berre innrømme at eg ofte mislikar folk som skriv hokjønnsord som hankjønnsord, eg synast nesten det er kvinnediskriminerande! Eller så tenkjer eg at dei er mindre smarte som ikkje veit skilnaden på hokjønn og hankjønnsord. Og eg veit at eg ikkje er aleine i verda med denne oppfatninga. Dei beste skribentane skriv ikkje riksmål...

Jeg tror alle her unner deg å mene hva du vil :)

Anonymous poster hash: 27bb5...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...