Gå til innhold

Jeg slo til HENNE. Jeg slo ikke HUN.


Gjest Tirkes

Anbefalte innlegg

Gjest Tirkes

Er objektsformen død? Jeg ser lite av det ellers, men det virker som om 76% av postene her inne ikke er i stand til å skille mellom subjektsformen og objektivsformen og bruker "hun" over hele fjøla. Det ser ut til å gå litt bedre med han/ham, men mange roter der også.

Det er ..vent, jeg må telle. 12 år siden siste norsktime jeg hadde med noen form for setningsanalyse, og likevel klarer jeg å skille mellom dette. Jeg har attpåtil nynorsk som hovedmål og en dialekt som ikke ligner grisen, der "henne" og "ham" ikke eksisterer i min dagligtale. Og jeg får det til.

Er objektsformene på vei ut av språket, kanskje? Det ville være litt trist.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er objektsformen død? Jeg ser lite av det ellers, men det virker som om 76% av postene her inne ikke er i stand til å skille mellom subjektsformen og objektivsformen og bruker "hun" over hele fjøla. Det ser ut til å gå litt bedre med han/ham, men mange roter der også.

Det er ..vent, jeg må telle. 12 år siden siste norsktime jeg hadde med noen form for setningsanalyse, og likevel klarer jeg å skille mellom dette. Jeg har attpåtil nynorsk som hovedmål og en dialekt som ikke ligner grisen, der "henne" og "ham" ikke eksisterer i min dagligtale. Og jeg får det til.

Er objektsformene på vei ut av språket, kanskje? Det ville være litt trist.

Både han og ham er likestilte i objektsform (siden 1938 iflg Språkrådet). Hun og henne derimot...

Anonymous poster hash: 27bb5...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lært å bruke han. Han/ham synes jeg ikke spiller noen rolle ettersom de er så like, og det er jo heller ikke feil. Hun/henne synes jeg derimot man burde unngå, og disse burde heller ikke sidestilles.



Anonymous poster hash: 106dc...d6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen skrive "ham", annet enn når de snakker om huden til reptiler. Jeg har aldri brukt det selv, og vi lærte ikke noe om det da jeg gikk på barneskolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts. I likhet med henne har jeg nynorsk som hovedmål, og jeg liker å markere objekt ved å skrive ham eller henne når jeg skriver på bokmål. Det tydeliggjør en viktig forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er blitt veldig vanlig å bytte om på henne/hun på Østlandet ihvertfall. Hører det stadig vekk når jeg er der, men har aldri sett eller hørt det i min egen hjemby. Jeg grøsser hver gang jeg hører noen si det eller ser noen skrive det.



Anonymous poster hash: 18abb...21c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri lært å bruke ham. Han/ham synes jeg ikke spiller noen rolle ettersom de er så like, og det er jo heller ikke feil. Hun/henne synes jeg derimot man burde unngå, og disse burde heller ikke sidestilles.

Anonymous poster hash: 106dc...d6f

Skrev feil. Nå er det rette på ;)

Anonymous poster hash: 106dc...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye? Så lenge man forstår hverandre?

Anonymous poster hash: 6d8f8...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettet. Jeg er håpløs :fnise:



Anonymous poster hash: 106dc...d6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, hvis du slo til hun så var det vel fordi henne fortjente det.

Anonymous poster hash: 6d8f8...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen er det ren dialekt - kjæresten min sier til og med "hvem" til "hvilken". Altså, hvis han er usikker på hvilken bil han skal kjøre, så spør han "hvem bil skal jeg ta?" :sjokkert:

Så jeg har slutta å bli bekymret over hun/henne-feil, det er for mye sykt språk der ute i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkrådet utdyper:

"....Heller ikke språkhistorisk er det noen grunn til å kreve at det skal være et skille mellom han og ham etter mønster av hun og henne. De tilsvarende norrøne formene i nominativ og akkusativ var henholdsvis hann og hann og hon og hana. Å bruke samme form i nominativ og akkusativ i hankjønn har altså minst 1200 års tradisjon i norsk.
Egentlig er det formen ham som er gal i akkusativ. Ham er nemlig opprinnelig en dativform som har sneket seg inn i akkusativ. På norrønt het dette pronomenet honom i dativ, og i nynorsk er formen honom jamstilt med ham i akkusativ. Ham er en forvanskning, eller kanskje en fordanskning, av honom, som jo er den eneste akkusativformen svensk riksspråk bruker den dag i dag.
Henne er i likhet med ham en opprinnelig dativform, for den stammer fra den norrøne dativformen henni. Av den norrøne akkusativen hana fins det faktisk en rest i bymålet i Oslo. Denne resten er a, f.eks. i Har u sett a? Der kommer a. Jæi ga a boka."



Anonymous poster hash: 27bb5...886
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, hvis du slo til hun så var det vel fordi henne fortjente det.

Anonymous poster hash: 6d8f8...a8c

Jeg ville skrevet det sånn her...

"Hvis du slo henne, var det vel fordi hu fortjente det."

Det er sånn vi lærte det, da jeg vokste opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yme, on 03 Jul 2013 - 00:33, said:

Jeg ville skrevet det sånn her...

Jeg tror den gikk over hodet på deg. Anonymous poster hash: 6d8f8...a8c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skriver han i stedet for ham og hun i stedet for henne så tenker jeg at de skriver dårlig norsk. Trengte ikke å lære dette på skolen, jeg mener man hører hva som er rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror den gikk over hodet på deg. Anonymous poster hash: 6d8f8...a8c

Fordi jeg ikke skreiv "haha" først, eller slang med et smilefjes?

Hvis noen skriver han i stedet for ham og hun i stedet for henne så tenker jeg at de skriver dårlig norsk. Trengte ikke å lære dette på skolen, jeg mener man hører hva som er rett.

Du tenker det, samtidig som du ikke veit at ham/han og hun/henne ikke fungerer på samme måte?

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med deg Tirkes, i det med "henne" og "hun".

I tillegg så har jeg lett for å lese "jeg slo hund" når det står "hun" :P

Og så lurer jeg på om du har vært litt lenge på KG, når det naturlige valget for eksemplifiseringen er "jeg slo hun" istedenfor f.eks "jeg kysset hun" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker det, samtidig som du ikke veit at ham/han og hun/henne ikke fungerer på samme måte?

Det der forsto jeg ikke. Jeg vet godt at man bruker det i forskjellige sammenhenger, men jeg hører jo automatisk hva som er rett, på samme måte som at jeg vet hvilken artikkel man bruker foran substantiv. Jeg hører jo at det heter "et tog", ikke "ei tog", men jeg har jo ikke lært det på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 76 % er fra Arendal? :vetikke:



Anonymous poster hash: fa0da...660
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...