Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Det lurte jeg på også før jeg gikk ut i perm - men det viste seg at jeg får ikke tid til noen ting foreløpig. Nå ha nemlig lillegull bestemt seg for at hun KUN sover om hun får ligge på brystkassa eller i armkroken min. I tillegg spiser hun masse. Så da går dagene stort sett i å sitte i sofaen og amme, og sitte i sofaen og se på at hun sover. Pluss gå en trilletur. Og muligens rekke å løpe og ta ut av oppvasken e.l. hvis hun plutselig skulle bestemme seg for å klare å sove to min i vogna.

Du, dette hørtes kjent ut :fnise: Her blir det også mye amming, litt soving på meg, en trilletur i tolv-tiden, og litt prating og tulling sammen. Og så kan han nå ligge litt for seg selv under babygymen. Men stort sett er lillemann oppå meg på en eller annen måte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer alle som har født! :)

Jeg fødte en skikkelig hjerteknuser for 11 dager siden.

Fødselen varte i over et døgn, og endte med sugekopp og klipp pga han var stjernekikker.

Jeg følte ikke underveis at fødselen var lang, litt merkelig egentlig :)

Sønnen vår er foreløpig grei å ha med å gjøre, men vi sliter med ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen varte i over et døgn, og endte med sugekopp og klipp pga han var stjernekikker.

Gratulerer med gutten ;) Håper at ammingen går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Gratulerer Juce!

Her er dagene ganske like. Mens baby fortsatt sover står jeg opp og gjør klar storesøster med morgenstell og frokost. Så spiser jeg også frokost hvis jeg rekker. Baby ammes en siste gang før vi triller til barnehagen med storesøs stående på søskenbrett. Etter levering der triller jeg et par timer rundt i byen, gjerne mer hvis været er fint. Hadde noen fine dager i Frognerparken forrige uke:) Ammer der jeg finner en benk. Så går jeg hjem, håper alltid at jeg skal klare å få henne til å sove litt i vogga så jeg får gjort noe "fornuftig" men hittil har det gått bare et par ganger...Så for det meste sitter jeg i sofaen med baby som ammes eller sover, mens jeg ser på serier. Så triller vi og henter storesøs i bhg. Ettermiddagene raser av gårde med leking og middag, så er det kveldsstell og legging av storesøs.Vanligvis legges hun av mannen, men har sittet og ammet mens jeg leser bok på sengekanten flere ganger...begynner å bli god på multitasking;) På kveldene har baby begynt å gråte litt men det går ganske fort over bare vi bysser litt. Om natten våkner hun vanligvis annenhver time eller oftere, har hatt bare et knippe netter der hun har sovet lange strekker. Heldigvis sovner hun fort igjen etter amming.

Leit å høre om harde fødsler og ammeproblemer. Jeg husker veldig godt hvordan det var med min første, da var det vakuum med påfølgende revning. Og ammetrøbbel. Men heldigvis ordnet alt seg etter en stund, og jeg ble mer kjent med baby. Først etter 4-5 mnd klarte jeg å kose meg ordentlig med babyen. Denne gangen er det annerledes-fødselen var enkel, ammingen går fint, og jeg stoler mer på egne instinkter når det gjelder baby. Denne babytiden skal nytes😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurte jeg på også før jeg gikk ut i perm - men det viste seg at jeg får ikke tid til noen ting foreløpig. Nå ha nemlig lillegull bestemt seg for at hun KUN sover om hun får ligge på brystkassa eller i armkroken min. I tillegg spiser hun masse. Så da går dagene stort sett i å sitte i sofaen og amme, og sitte i sofaen og se på at hun sover. Pluss gå en trilletur. Og muligens rekke å løpe og ta ut av oppvasken e.l. hvis hun plutselig skulle bestemme seg for å klare å sove to min i vogna.

hehe... kjenner det litt igjen. tror de fleste nyfødte har en slik periode. da er det genialt med bæresjal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med gutten juce! :blomst: Godt jobbet med fødsel i ett døgn.. !!

Håper ammingen blir bedre etter hvert. Det er tross alt noe som krever litt av både mor og baby. Heldigvis finner de fleste utav det til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Juce:) Amminga går seg nok til etterkvart. Og om det ikke gjør det, så er ikke det verdens undergang;)

Her sover Vesla ofte i flere timer i strekk før hun har en noen timer hvor hun er våken og skal ha mat og kos hele tiden. Egentlig er det ganske greit siden det da blir noen timer med søvn hver natt...

Idag har hun blitt veid igjen og følger vekstkurven slik hun skal. Heldigvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom jenten vår endelig 4.mai, 14 dager på overtid! Jeg ble satt igang med ballong, noe som ikke var noe særlig, men selve fødselen gikk greit. Nå er vi endelig hjemme, og som flere av dere andet går det for det meste i amming og ikke så mye mer foreløpig, men vi koser oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom jenten vår endelig 4.mai, 14 dager på overtid! Jeg ble satt igang med ballong, noe som ikke var noe særlig, men selve fødselen gikk greit. Nå er vi endelig hjemme, og som flere av dere andet går det for det meste i amming og ikke så mye mer foreløpig, men vi koser oss :)

Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Fniser! :)

Jeg måtte også settes i gang med ballong.. Ikke ett behagelig døgn med den oppi der nei! Trengte tre modningstabeletter etterpå før vannet gikk, men da ble det fart på sakene :) skal få skrevet fødselshistorie en dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, fniser :) Da har vel alle født?

Nå spiser ikke lillemann hele tiden lenger. Og han liker å sitte i vippestolen sin. Så nå kan jeg gjøre ting som å ta ut av oppvaskmaskinen. Hurra! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med jenta di Fniser :blomst:

14 dager på overtid.. wow, jeg er imponert! Du har vært flink å ruge ;)

Her sliter vi litt med ei jente som får i seg for mye luft ved puppen. Hun har fått en litt dum sugeteknikk etter hun var tett i nesa stakkar.. Så er blitt litt kolikk på oss i det siste. I dag var jeg på apoteket å kjøpte Minifom som visst nok skal hjelpe (noen).. Krysser fingrene for at vi er de heldige det virker for...

Veide litla på tirsdag. og hun hadde nesten gått opp 2kg. Det er hele 400g i uken det! Er jo gled for det, men håper det roer seg litt snart.. Alle di søte klærne i 50 og 56 begynner jo å bli for små. Minner meg bare på at snart er barseltiden over. Faktisk er hu hele 6 uker på søndag.. OIOI... tiden går nesten litt for fort. Ikke lenge til før hun er oppe på to og jeg begynner å bli lysten på en liten baby til å kose med :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt mye luft i magen på mini her også stakkars. Har funnet ut at den beste måten å få henne til å rape er å gå opp og ned trappa. Og minst to ganger i løpet av måltidet. Så det blir mye trappeløing i løpet av natta :P

Både jeg og hun har vært superforkjøla. Hadde så vondt av henne når hun lå og surkla og det hørtes ut som om hun nesten ikke fikk puste. Varm var hun også stakkars, 37,9 i hele går. Men nå er det heldigvis bare den tette nesa som er igjen. Drypper saltvann i nesa ofte og håper det blir bedre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer økedøgnene deres? Her er vi godt inni andre døgnet nå, og hun sover max 10-15 min før hun vil spise igjen. Sov aldri en hel time av gangen i natt heller. Så jeg håper ikke økedøgnene varer så veldig mye lenger. Går nesten i søvne her nå.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har ting stabilisert seg litt med ammingen. Siste halvannen uke har hun kun fått 1 flaske med mme på kvelden til det siste måltidet. Varierer litt hvor mye hun tar av flasken, men ca 60 ml er vanlig.

Det som er litt "nytt" er at det nesten aldri slår feil at hun blir urolig i 2030-tiden, og dette varer gjerne noen timer til vi tar natten. Før hun får flaske med mme får hun alltid tilbud om bryst så mye hun vil. Men til dette måltidet starter hun gjerne å lave seg veldig opp. River og sliter, og til og med krafser, på brystet. Ospesieltl på det ne brystet glipper hun da taket oftest. Og hun veiver gjerne med armer og ben. Hun blir sint og jeg klarer ikke helt å tolke hva som er galt. Den enkleste løsningen er at hun er sulten og at hun ikke får nok melk av meg ( man har jo naturlig mindre melk om kvelden, men man skal jo i prinsippet ha det de trenger likevel).

Andre muligheter er at hun kan ha vondt i magen, at det er naturlig uro som mange barn har om kvelden. Jeg ender alltid opp med å gi flasken med mme og da roer det seg stort sett. Har også opplevd at langvarig byssing roer henne også.

Har fått forslag av helsesøster og jordmor om at hun kanskje egentlig ikke vil ha mat når hun er sånn, men at det kanskje er noe annet som plager henne. Har noen av dere noen lignende erfaringer?

Vedr økedøgn så klarer jeg ikke helt å skille hva som har vært det og hva som har vært en del av det å få ammingen i gang. Men jeg har sittet mye med puppene bar for å si det sånn og lagt til i ett sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Svarte i den andre tråden også men: her er baby urolig hver kveld. Startet i uke 4 men har begynt å bli bedre de siste dagene. Forrige var også sånn i noen uker. Hun gir tegn til sult, men kaver og blir sint ved brystet. Da tar jeg eller pappaen henne opp, setter på litt musikk og danser litt mens hun smokker. Etter en liten stund sovner hun (og jeg får litt trim;)). Det gikk lenger tid før, men nå sovner hun etter 20-30 minutter med gråt (og nå har det vært to kvelder helt uten gråt:)). Vet ikke om det er magetrøbbel eller trøtthet, men sult er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Og økedøgn tenker jeg ikke så mye over denne gangen. Har noen dager da hun er mer våken og spiser oftere, men ikke så ekstremt.

Babytiden kan være hard, men husk at alt går over! Ofte fra en dag til den neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte jeg vel å gi vesla mat for 2-3 timer siden og nå sovna hun... Så ja hun er ofte urolig og spiser litt on and off om kveldene. Jeg synes det er helt greit med tanke på at hun gjerne sover 5-6 timer etterpå ;)

Edit: Nope, hun sover ikke. Ligger og hikker og knirker... *tar henne opp*

Endret av Amens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...