Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Hvor mye soving er mye? Jeg klarer ikke å få jenta her til å kvelde før 21-22. Vi går alltid inn på soverommet for å begynne kveldspupp kl 19. Hun starter dagen alt mellom 6.30-09. Sover ca 2x1 t på dagen, da vi går tur. Prøver virkelig å få henne til å sove mer. Hun gjesper og er veldig grinete på ettermiddagen/kvelden, men det er helt umulig! *frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ingen råd, her må jeg bysse i søvn på dagen og det kan gjerne ta 20 minutter før han sovner. De første to (++) månedene måtte jeg amme i søvn på kvelden. Men jeg har tro på at ting gjerne ordner seg etter hvert. I dag sovna lillemann av seg selv i sin egen seng for aller første gang. Ikke tok det lang tid heller. Jeg har riktignok ikke giddet å prøve før, men vet at dette ikke hadde gått for bare en uke eller to siden. Alle sier at det skjer noe magisk når de er tre-fire måneder, det kan virke som om de kanskje har rett :) Hvor gammel er din igjen, MarenogAron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen råd, her må jeg bysse i søvn på dagen og det kan gjerne ta 20 minutter før han sovner. De første to (++) månedene måtte jeg amme i søvn på kvelden. Men jeg har tro på at ting gjerne ordner seg etter hvert. I dag sovna lillemann av seg selv i sin egen seng for aller første gang. Ikke tok det lang tid heller. Jeg har riktignok ikke giddet å prøve før, men vet at dette ikke hadde gått for bare en uke eller to siden. Alle sier at det skjer noe magisk når de er tre-fire måneder, det kan virke som om de kanskje har rett :) Hvor gammel er din igjen, MarenogAron?

Ni uker. Har vært hos kiropraktor pga låsninger, var siste gangen idag. Håper det hjelper. Holder på å bli gal av å måtte være smokk i timesvis hver kveld. Må amme halvt sittende. Klarer ikke å ligge på siden lenger pga bekkenet. Men hun våkner nesten alltid når jeg prøver å legge henne ned. Så kveldene og nettene blir tilbragt med henne sovende på brystkassa. Sukk, jeg håper virkelig at det er noe sant i den magiske 3mnd-grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med dere? Og har hun fortsatt å sove mye?

Jenta vår sover vanligvis ganske mye. Det har jo vært ganske varmt også, og tenker at de små kanskje blir litt slappere av det muligens? Jeg tenker at så lenge de er kvikke når de er våkne, så er vel mest sannsynlig alt i orden.

Hun sover ikke så mye på dagtid, noen ganger så har hun en lur på 2-3 timer, ellers så sover hun på puppen. Suger i 10 min og sovner... Når hun har sånn økter, er det bare å sette seg i sofaen med ett stort glass vann, noe frukt, fjernkontroller, mobil og iPad... På natta sover hun som regel rundt 6 timer. Så har hun en sånn spise økt som gjerne varer i ett par timer. Da sovner jeg igjen. Så sover hun 1-2 timer igjen. Da står jeg opp og får ett par herlige timer med frokost og surfing. Så sovinga er jeg ikke så veldig bekymret for, er ganske livlig når hun er våken. Pludrer og smiler. Hun griner skjeldent.

Men jeg er litt bekymret for nakken og hoftene. Hun skal til ultralyd i neste uke. Har ikke fått time til manuellterapeut enda.

Vi trenger stort sett ikke å gi MME lenger heller, som er kjempe deilig. Er ett hærk å måtte drasse på de greiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jenta vår 10 uker!

Et vanlig døgn hos oss ser noenlunde slik ut:

Vi starter dagen i 10-11-tiden. Da ligger vi gjerne og koser oss i senga og hun er stort sett ekstremt blid og glad etter natten. Det hender også innimellom at hun har en våkenperiode en gang mellom kl 05-07. Da blir vi liggende i senga til vi sovner igjen. Etter at vi har startet dagen pleier det ikke å gå så lang tid før hun blir trøtt igjen og må sove. Signaliserer ved å begynne å grine og kave. Varierer litt hvor lenge hun sover da.

Soveperiodene resten av dagen/ettermiddagen avhenger litt av om vi er hjemme eller ute og triller. Hvis vi er ute og triller så kan hun sove lenge. Våkner for å spise og sovner igjen med en gang.

Hvis vi er hjemme avhenger soveøktene litt av om hun ligger alene eller på meg. Sover som regel kortere økter alene. Soveøktene er avbrutt av spising og tid på babygym, eller kos med meg.

Om kvelden kan hun plutselig være våken 3 timer i strekk, og det er vanskeligere å få henne til å sovne igjen om natten enn det er på dagen.

Hun pleier som regel å ta kvelden mellom 2230-2330. Jeg må da gå og legge meg med henne. Slik at når hun våkner igjen kan jeg gi pupp med en gang, noe som gjør at hun sovner mens hun spiser. Slik holder vi på resten av natten til vi står opp om formiddagen.

Jeg synes fortsatt det er vanskelig å få gjort ting hjemme. Kan lage kjappe middager når hun leker i babygym, eller hvis hun klarer å ligge litt for seg selv. Skulle tro jeg kunne fått gjort noe når hun sover, men i og med at hun ofte sover kortere når hun legges ned, så begrenser tiden seg litt. Samtidig er dte jo også godt for meg å kunne surfe litt på nett e.l når jeg en sjelden gang ikke holder på med henne.

Dere som får barna deres til å sove i egen seng: har dere laget noen rutiner/ritualer rundt det? Jeg prøvde et par gang i forrige uke, men jenta er ikke klar for det. Hun våkner raskt etter at hun legges i egen seng, og virker nesten litt redd når hun våkner.

En ting til: virker innimellom som om jenta ikke er så glad i å ligge på ryggen. Nesten som om hun får breknings-/kvelningsfornemmelser av det. Noen andre som har erfart det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvor forskjellig disse babyene er!

Vi legger lillemor i sin seng når vi legger oss, men vi venter til hun har sovnet før vi legger henne det da,har ikke prøvd noe særlig på at hun skal sovne av seg selv enda...

Enten så bærer vi henne ei stund, da pleier hun å sovne ganske kjapt om hun er trøtt, eller så har jeg henne oppå meg mens jeg ligger på sofaen til hun sovner.

Etter at hun har sovnet flytter vi henne over i senga si og da sover hun der til hun våkner for mat, som oftest i 5 tia. Etter at hun har spist kan hun være våken ei stund så da har jeg henne med meg i senga til hun sovner, å hvis hun sovner før jeg gjør det flytter jeg henne i senga si igjen ;) Da sover hun til 8-9 å da står vi opp, hun får mat å så sløver vi som oftest ei stund på sofaen..

Resten av dagen varierer det hvor mye å hvor lenge hun sover alt etter hva vi gjør, men hun har som oftest en periode på kvelden der hun er våken lenge og vil ha masse oppmerksomhet, og ofte blir hun litt trøtt å grinete ei stund før hun sovner for kvelden, men er sjeldent hun gråter da, blir bare sutrete. På formiddagen sover hun ofte en lang dupp der jeg får gjort unna husarbeid og ellers det jeg føler for (henge på kg...)

Hun får bare mme, å spiser stortsett 7 ganger i døgnet, har begynt å bli ganske så rund å go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fascinerende hvor forskjellig disse babyene er!

Vi legger lillemor i sin seng når vi legger oss, men vi venter til hun har sovnet før vi legger henne det da,har ikke prøvd noe særlig på at hun skal sovne av seg selv enda...

Enten så bærer vi henne ei stund, da pleier hun å sovne ganske kjapt om hun er trøtt, eller så har jeg henne oppå meg mens jeg ligger på sofaen til hun sovner.

Etter at hun har sovnet flytter vi henne over i senga si og da sover hun der til hun våkner for mat, som oftest i 5 tia. Etter at hun har spist kan hun være våken ei stund så da har jeg henne med meg i senga til hun sovner, å hvis hun sovner før jeg gjør det flytter jeg henne i senga si igjen ;) Da sover hun til 8-9 å da står vi opp, hun får mat å så sløver vi som oftest ei stund på sofaen..

Resten av dagen varierer det hvor mye å hvor lenge hun sover alt etter hva vi gjør, men hun har som oftest en periode på kvelden der hun er våken lenge og vil ha masse oppmerksomhet, og ofte blir hun litt trøtt å grinete ei stund før hun sovner for kvelden, men er sjeldent hun gråter da, blir bare sutrete. På formiddagen sover hun ofte en lang dupp der jeg får gjort unna husarbeid og ellers det jeg føler for (henge på kg...)

Hun får bare mme, å spiser stortsett 7 ganger i døgnet, har begynt å bli ganske så rund å go :)

Ja, rart at de er så forskjellige :)

Vi har heller ikke prøvd å få jenta vår til å sovne av seg selv. Har forsøkt å legge henne i senga etter at hun har sovnet, men tror det lengste hun da har sovet er ca 30 min. I og med at det ikke har gått noe særlig før blir jo jeg også bare liggende og vente på at hun skal våkne, og da har det vært bedre å ha henne i senga vår uansett.

Som din, blir vår ofte også trøtt og grinete og kvelden. Mest sutring og klaging og lite grining egentlig. Men hun griner/skriker lite i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Her sov snuppa ikke alene på natta før jeg prøvde meg på noen kveldsrutiner, og da snudde det ganske fort ja!

Virker som hun har styrt det litt selv egentlig, og når vi går i gang med kveldsrutinene, så er det som om hun gleder seg til det og elsker å bli lagt i senga.

Alt etter hvordan hun har sovet på dagen varierer hvor tid vi legger oss, men mellom 21.30 og 23.00.

Ammer henne på sofaen i stuen før jeg tar henne med på badet hvor hun får ligge å sprelle litt på ett håndkle på gulvet i bare bleia mens jeg gjør meg klar, dusjer pusser tenner osv. Hun elsker å følge med.

Så bader jeg henne, synger litt mens vi holder på, ny bleie og på med pysjamas.

Tar henne med inn på rommet, som har fått en god gjennomlufting i løpet av dagen og er dermed helt mørkt og svalt. Ammer henne i gyngestolen før hun legges i senga, på med dyna, inn med tutten, ikke en eneste protest. Lager koselyder mens hun sutter, lukker øynene og sovner......

Jeg legger meg alltid på likt med henne, men det for å få den lengste sammenhengende søvnen som er mellom 3-5 timer fra jeg legger henne første gang. Etter det så er det amming hver 1,5-2 time frem til vi står opp..

Kan nevne at jeg står opp og ammer henne i gyngestolen før jeg legger henne igjen etterpå ved første amming på natta, evnt to ganger hvis hun er urolig og våkner oftere.. Men deretter tar jeg henne oppi senga til oss hvor jeg ammer liggende frem til vi står opp..

Jeg er like forbauset hver kveld, og forstår ikke hvorfor det går så lett da fremfor på dagtid, da det er mye kaving og må virkelig treffe på riktig tidapunkt hvor hun klarer sovne uten å bli busset på eller trillet i vogn/kjøre bil.... (Kan telle på en hånd hvor det har skjedd ;) ).

Mange sier at babyene styrer selv og rutinene faller på plass når de er klar for det, noe jeg tror på. Så man kan ikke gjøre så mye annet enn å prøve seg frem, så går ting seg til litt etter litt kanskje :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har arrangert navnefest/dåp ennå?

Vi skal ha om ca en måned, og jeg har sett rundt på butikker etter servietter, ballonger og annen pynt.

Det var svært lite å finne, så jeg lurer på hvor dere andre får tak i slik pynt?

Jeg vil pynte i lyseblått, og da gjerne med motiver som viser at det er navnefest for en gutt.

Har vært på europris, staples, Nille, jernia og traktøren(skal sjekke en større avdeling senere i uka).

Hvilke andre butikker har slikt?

De hadde hvite papirduker på Nille, men antar de er tynne og dårlige.

På staples hadde de dyrere papirduker, og løpere i enkelte farger. Har ikke kjøpt det ennå.

På europris kjøpte jeg cocktailpinner og smellbonboner, det var alt jeg kom hjem med. :/

Hva serverer dere til middag, og ca hvor mange kaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var så trøtt at det er en mating fra natten jeg ikke husker, men tilsynelatende spiste ikke jenta på 5 1/2 time i natt. Hadde et måltid kl 22, og så neste kl 0330. Det har aldri skjedd før. Veldig rba med så lang sammenhengende søvn da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var så trøtt at det er en mating fra natten jeg ikke husker, men tilsynelatende spiste ikke jenta på 5 1/2 time i natt. Hadde et måltid kl 22, og så neste kl 0330. Det har aldri skjedd før. Veldig rba med så lang sammenhengende søvn da :)

Så utrolig deilig! Nyt det!

Må for øvrig si jeg fniste litt av det du skrev. I går var jeg nemlig svært fornøyd da jeg våknet, fordi jeg trodde den lille hadde hoppet over et nattmåltid, og at det derigjennom muligens var bedring på søvnen vår i sikte. Men det var visst bare jeg som hadde vært helt i ørska og glemt et måltid 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Er det noen av dere som har arrangert navnefest/dåp ennå?

Vi skal ha om ca en måned, og jeg har sett rundt på butikker etter servietter, ballonger og annen pynt.

Det var svært lite å finne, så jeg lurer på hvor dere andre får tak i slik pynt?

Jeg vil pynte i lyseblått, og da gjerne med motiver som viser at det er navnefest for en gutt.

Har vært på europris, staples, Nille, jernia og traktøren(skal sjekke en større avdeling senere i uka).

Hvilke andre butikker har slikt?

De hadde hvite papirduker på Nille, men antar de er tynne og dårlige.

På staples hadde de dyrere papirduker, og løpere i enkelte farger. Har ikke kjøpt det ennå.

På europris kjøpte jeg cocktailpinner og smellbonboner, det var alt jeg kom hjem med. :/

Hva serverer dere til middag, og ca hvor mange kaker?

Vi brukte en papirduk fra coop bygg!

Veldig fornøyd, var 120x6 meter og kosta 29,- eller 39,- kun ;)

Ellers er det mange nettsider du kan bestille dåpsting fra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har arrangert navnefest/dåp ennå?

Vi skal ha om ca en måned, og jeg har sett rundt på butikker etter servietter, ballonger og annen pynt.

Det var svært lite å finne, så jeg lurer på hvor dere andre får tak i slik pynt?

Jeg vil pynte i lyseblått, og da gjerne med motiver som viser at det er navnefest for en gutt.

Har vært på europris, staples, Nille, jernia og traktøren(skal sjekke en større avdeling senere i uka).

Hvilke andre butikker har slikt?

De hadde hvite papirduker på Nille, men antar de er tynne og dårlige.

På staples hadde de dyrere papirduker, og løpere i enkelte farger. Har ikke kjøpt det ennå.

På europris kjøpte jeg cocktailpinner og smellbonboner, det var alt jeg kom hjem med. :/

Hva serverer dere til middag, og ca hvor mange kaker?

Her blir det verken dåp eller navnefest, men jeg så at de hadde en del fest pynte ting på IKEA av alle steder... Tenker å kjøpe litt slikt neste gang vi er der for å ha til ett års dagen.

Ellers så ha de MYE slikt på etsy.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig deilig! Nyt det!

Må for øvrig si jeg fniste litt av det du skrev. I går var jeg nemlig svært fornøyd da jeg våknet, fordi jeg trodde den lille hadde hoppet over et nattmåltid, og at det derigjennom muligens var bedring på søvnen vår i sikte. Men det var visst bare jeg som hadde vært helt i ørska og glemt et måltid

Ja, det er jo ikke helt umulig at det er det som har skjedd... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har arrangert navnefest/dåp ennå?

Vi skal ha om ca en måned, og jeg har sett rundt på butikker etter servietter, ballonger og annen pynt.

Det var svært lite å finne, så jeg lurer på hvor dere andre får tak i slik pynt?

Jeg vil pynte i lyseblått, og da gjerne med motiver som viser at det er navnefest for en gutt.

Har vært på europris, staples, Nille, jernia og traktøren(skal sjekke en større avdeling senere i uka).

Hvilke andre butikker har slikt?

De hadde hvite papirduker på Nille, men antar de er tynne og dårlige.

På staples hadde de dyrere papirduker, og løpere i enkelte farger. Har ikke kjøpt det ennå.

På europris kjøpte jeg cocktailpinner og smellbonboner, det var alt jeg kom hjem med. :/

Hva serverer dere til middag, og ca hvor mange kaker?

Vi skal heller ikke ha dåp eller navnefest. Men vi har har vurdert å ha en slags fest for å feire henne likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. nå er det leeenge siden jeg var her inne.Har oppdatert pcen og glemte passordet.. Da har det gått litt i glemmeboka.

Men... Her går alt strålendes. Har ei genial lita jente (som ikke er så liten lengre føler jeg) som sover hele 7 timer sammenhengende om natten. Hun sover minst 5,5 timer sammenhengende, men den siste uken har hun strukket det til 7 :) `GENIALT!! Hun sover ikke så mye på dagen da, så har begynt å vekke henne kl 08:00 og heller la henne få en lengre lur på dagen. I dag var jeg faktisk ute å trilla 1 time med storebror og lillesøster i den nye søskenvognen vår. Den digga storebror og lillesøster sov søtt. Kjempe deilig å få luftet seg litt.

Vi skal ha navnefest nå første helgen i juli (om 2 uker). Vi har kjøpt inn billige duker (stoff) på jysk. 3 meter med flott duk/stoff til bare 55 kr stk. Mange farger, men vi valgte hvitt denne gangen. Pynt og sånn blir ganske enkelt. Bruker det vi har av småvaser fra bryllupet i fjor til å ha mange søste sommerblomster oppi. Lys blir det litt mindre av da det sikkert er varmt nok som det er i juli.

Juce: de har myyye fint på panduro. Har du en slik butikk i nærheten der du bor? Der er det vertfal MYE fint til både gutt og jente. Søstrene Grene har og en del fine småvaser og div pynt. Kremmerhuset også faktisk. :)

Men det jeg lurer litt på nå... Hva kan man ønske seg av gaver til "dåpsbarnet"? Vi har jente denne gangen, og ønsker ikke bare at hun skal få smykker og sølvskjeer. Sist gang fikk vi flotte sangbøker og bestikk (mumitrollet) så det er liksom litt oppbrukt også... Hva ønsker dere til de små?

Fant kjole til "dåpsjenta" vår Syntes det er finest med sløyfa bakpå ryggen. .http://www.meminishop.com/Kjoler.173/Isabel-Dress.6919.aspx

Så fornøyd med å finne den på salg også. Hva skal deres små ha på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal heller ikke ha dåp eller navnefest. Men vi har har vurdert å ha en slags fest for å feire henne likevel.

Egentlig blir det ikke navnefest hos oss heller. Er mer en fest bare da vi holder festen hjemme/i et lokale og serverer mat og kaker m.m. Men fant ikke noe bedre ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig blir det ikke navnefest hos oss heller. Er mer en fest bare da vi holder festen hjemme/i et lokale og serverer mat og kaker m.m. Men fant ikke noe bedre ord :P

Vi vurderte å ha en slik fest og da omtalte jeg den som en 'Velkommen fest for baby'. Litt knotete navn ja... Er så mye som skjer i sommer, så jeg gidder ikke. Kommer heller til å ha en fin 1-års dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra her i gården: Jeg er overbevist om at veslejenta har vært så grinete og sovet så lite pga refluks. Det forklarer hvorfor hun hater å ligge, aldri sover lenge og ofte våkner med et skrik og er utrøstelig. Hun har hatt masse sure oppstøt og halsbrann som sikkert er kjempevondt :( Fastlegen visste ikke noe særlig om det, men gav oss heldigvis medisiner og henvisning til barnelege. Begynte på medisiner på fredag, og samtidig kuttet jeg ut all melk. Og lille O har blitt en helt ny baby! Sover mye mer og gråter mye mindre. Må fortsatt være i armene våre eller i vogna nesten hele tiden, men hun er i mye bedre humør :) Ganske irritabel på ettermiddagene, men ingen ting sammenlignet med før. Og hun sover i stedet for å hyle i bilen. Og alle prikkene i ansiktet som helsesøster sa var hormonutslett er så å si borte...

Ganske kjipt å gå glipp av is, sjokolade og all god gjærbakst og kaker, men da blir jeg i det minste litt sunnere :P Så får jeg heller bake litt på egenhånd :) Det er absolutt verdt det om det hjelper vesla mot smertene!

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går bedre hos dere MarenogAron!

Her synes jeg at jeg ser endringer hos jenta for hver dag som går. Hun virker ganske kvikk og har begynt å prøve å løfte seg opp i sittende stilling når vi holder henne. Hun er nysgjerrig og skal gjerne ha med seg det som skjer rundt henne :) Men det er klart at det er lenge til hun klarer å løfte seg ordentlig opp.

Hun har begynt å suge på tommelen og det er tydelig at hun begynner å få til mere viljestyrte handlinger med hendene og armene sine. Hun er mye blid og smiler, og det er antydning til tidlig latter også.

Hun spiser fortsatt ofte, men det er flere netter nå hvor det kan gå opp til ca 4 timer mellom måltider, men det er samtidig ofte at hun spiser hyppigere enn hver andre timer som er normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...