Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Så bra at det går bedre hos dere MarenogAron!

Her synes jeg at jeg ser endringer hos jenta for hver dag som går. Hun virker ganske kvikk og har begynt å prøve å løfte seg opp i sittende stilling når vi holder henne. Hun er nysgjerrig og skal gjerne ha med seg det som skjer rundt henne :) Men det er klart at det er lenge til hun klarer å løfte seg ordentlig opp.

Hun har begynt å suge på tommelen og det er tydelig at hun begynner å få til mere viljestyrte handlinger med hendene og armene sine. Hun er mye blid og smiler, og det er antydning til tidlig latter også.

Hun spiser fortsatt ofte, men det er flere netter nå hvor det kan gå opp til ca 4 timer mellom måltider, men det er samtidig ofte at hun spiser hyppigere enn hver andre timer som er normalen.

Det er så gøy når de vil utforske verden :):Hvor gammel har din blitt nå? Hun her er 10 uker, og har ikke funnet ut at hun har tommel ennå. Men hun prøver iherdig å spise opp knyttnevene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så gøy når de vil utforske verden :):Hvor gammel har din blitt nå? Hun her er 10 uker, og har ikke funnet ut at hun har tommel ennå. Men hun prøver iherdig å spise opp knyttnevene sine :P

Hun ble 11 uker i går. Ja, det er veldig morsomt :) Hos henne startet det med å spise på hendene, og det er først de siste dagene at tommelen er i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla var på barneklinikken idag. Hun ble utredet for hofteleddsdysplasi og var så flink under undersøkelsene! Og heldigvis så fant de ingenting. Hun er litt stivere på ene siden og de ville ha det under oppsyn, men det blir ingen pute. Heldigvis.

Ellers har vi virkelig kost oss i det gode været. Trilla både her og der.

Hun har begynt å rulle fra magen til ryggen og synes det er ganske gøy. Og smiler og ler litt bedre for hver dag. Hun er helt herlig! Helt til hun blir sliten, er vist ikke noe kjekt å sovne av seg selv. Skal helst vugges eller puppes i søvn... Jaja, vi koser og stort sett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun slipper pute :) Må være en utrolig lettelse å få den beskjeden, det er jo en stor bekymring mindre.

Så flink hun er som ruller da. Lillemann gjorde også det én dag. Etter det har han ikke gjort det en eneste gang. Tror han har glemt hvordan han gjorde det :fnise:

Edit: Her må det også bysse eller puppen i søvn. Og han må sove i armene mine på dagtid, legger jeg han i vogna våkner han bare (ikke om jeg går tur da, men har ikke vært så flink til det i det siste)

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre at dere slipper pute, Amens! Vi har nå fått dato for neste hoftekontroll, så da er det forhåpentligvis bare fire uker igjen med puten. Skal bli veldig kjekt å få den av!

Mini her har ingen mulighet til å rulle rundt ennå pga puten, men merker hun blir sterkere og sterkere i nakken og det er nå akseptabelt å ligge litt på magen. Det har nemlig gjort henne illsint tidligere ;) Ellers er hun blid og bare kjempeherlig! Vi har begynt legging tidligere på kvelden i egen seng for å unngå at hun blir så overtrøtt (hun sover veldig lite på dagtid), og det er litt styrete og tar laaang tid, men hun er jo veldig liten fremdeles så det går seg nok til.

Vi prøvde oss på å gi morsmelk på flaske forrige helg uten suksess, så det må vi øve litt på, eventuelt finne en flasketype som hun vil ta. Hadde vært litt greit om far kunne få mate litt så jeg fikk litt fri :) Hun tar ikke smokk heller, og har begynt å finne tommelen istedenfor hele knyttneven nå. Jeg vil veldig gjerne at hun heller skal bruke smokk siden jeg forestiller meg at det blir mye vanskeligere å avvenne fra tommel når den tid kommer... Noen som har tips til innføring av smokk og flaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy nå når de begynner å bli litt større! :) lillemor her smiler å gliser stortsett hele dagen( bortsett fra når hun er sulten, da hyles det til flaska er klar..) og kan ligge å kikke på ting er god stund før hun blir lei :)

Hun har også begynt å sove litt lenger om natta før hun våkner for å spise, før våknet hun 4-5 mens i dag sov hun til 7! Men så ble det litt senere enn vanlig før hun fikk siste måltid før hun la seg i går da, men hun har stortsett våknet rundt 6 i det siste... Da får hun mat å ny bleie før vi sover noen timer til :)

Hun vil ikke ha smokk hun her heller... Har prøvd flere forskjellige men de spyttes rett ut! Mens flaske har hun jo fått siden bare ett par dager etter fødsel så den er null problem, spiser som en hest å vokser masse!

Er det ikke sprøtt at det har kommet en mars/april 2015 tråd? Tia går så fort! Det var jo nettopp vi som ble gravide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med soving hos dere andre? Her er det fortsatt sånn at jenta stort sett våkner ganske raskt hvis vi legger henne fra oss når hun sover. Begynner å bli litt slitsomt. Om natten samsover vi, og da sovner hun med en gang hun er ferdig spist. Kunne tenke meg å legge henne fra meg i hennes egen seng når hun sovner og før vi legger oss, men det har foreløpig ikke gått så bra. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte legging i egen seng denne uken, og prøver å legge henne ca i 20-tiden. Har tidligere lagt henne når vi legger oss siden vi har samsovet, men da ble hun veldig overtrøtt og grinete på kvelden. Vi har brukt mellom 40 minutter og 2 timer på å få henne til å sove i egen seng, så har desverre ingen gode tips, men rutinen vår disse dagene har vært følgende: Jeg ammer en gang i stuen, så går vi og tar på pysj før vi ammer enda en gang på soverommet (liggende i sengen vår, slik vi ammer om natten). Så legger vi henne i sengen sin hvor vi holder henne i hånden, stryker henne på magen og synger for henne. Noen dager virker det raskere enn andre...

Mini har lenge sovet godt om natten, men tror hun sover enda bedre i egen seng. Merker også at vi sover bedre når vi ikke har henne i sengen vår. Er forøvrig spent på når jeg slutter å stresse over om babycallen viser oppdatert bilde og om lyden er på osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte legging i egen seng denne uken, og prøver å legge henne ca i 20-tiden. Har tidligere lagt henne når vi legger oss siden vi har samsovet, men da ble hun veldig overtrøtt og grinete på kvelden. Vi har brukt mellom 40 minutter og 2 timer på å få henne til å sove i egen seng, så har desverre ingen gode tips, men rutinen vår disse dagene har vært følgende: Jeg ammer en gang i stuen, så går vi og tar på pysj før vi ammer enda en gang på soverommet (liggende i sengen vår, slik vi ammer om natten). Så legger vi henne i sengen sin hvor vi holder henne i hånden, stryker henne på magen og synger for henne. Noen dager virker det raskere enn andre...

Mini har lenge sovet godt om natten, men tror hun sover enda bedre i egen seng. Merker også at vi sover bedre når vi ikke har henne i sengen vår. Er forøvrig spent på når jeg slutter å stresse over om babycallen viser oppdatert bilde og om lyden er på osv. ;)

Er hun rolig når dere legger henne eller er det mye grining før hun faller til ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun rolig når dere legger henne eller er det mye grining før hun faller til ro?

Det kommer veldig an på om vi har klart å få igang leggingen før hun blir overtrøtt eller ikke. Litt grining er det uansett, men vi ser at vi unngår den lange hysteriske griningen om vi klarer å være tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med soving hos dere andre? Her er det fortsatt sånn at jenta stort sett våkner ganske raskt hvis vi legger henne fra oss når hun sover. Begynner å bli litt slitsomt. Om natten samsover vi, og da sovner hun med en gang hun er ferdig spist. Kunne tenke meg å legge henne fra meg i hennes egen seng når hun sovner og før vi legger oss, men det har foreløpig ikke gått så bra. Noen som har noen tips?

Sånn har vi det også, dag som natt. Så det blir umulig å ta igjen tapt søvn på dagtid. Hun sover jo ikke når jeg er i ro!!! Et tips som funker av og til hos oss: Jeg legger dyna hennes på fanget mitt før jeg begynner å amme og bretter den rundt henne mens hun spiser. Lar henne så sove lenge på puppen (type ca 30 min). Deretter løfter jeg henne forsiktig forsiktig bort i vugga, og legger henne ned med dyna fortsatt rundt hele seg (selvfølgelig ikke i nærheten av ansiktet). Da hender det hun ikke merker at hun blir flyttet og sover videre en time eller to. Men jeg orker ikke å være våken lenge nok til å gjøre sånn på natta, så det blir bare den første økta.

Er fortsatt overhode ikke noe system på hvor ofte hun spiser på natta. Av og til er jeg heldig, da går det tre timer hvertfall den første økta. Men som oftest spiser hun minst annenhver time fortsatt. Og mellom seks og syv er det morgenen. Da sovner hun ikke igjen etter maten. Hun er tydelig trøtt og gjesper, men sovner ikke. Så da er det opp, spise frokost og putte henne i sjalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med soving hos dere andre? Her er det fortsatt sånn at jenta stort sett våkner ganske raskt hvis vi legger henne fra oss når hun sover. Begynner å bli litt slitsomt. Om natten samsover vi, og da sovner hun med en gang hun er ferdig spist. Kunne tenke meg å legge henne fra meg i hennes egen seng når hun sovner og før vi legger oss, men det har foreløpig ikke gått så bra. Noen som har noen tips?

Vi har absolutt ikke noen rutine. Noen ganger sovner hun av seg selv, noen ganger må hun bysses eller puppes i søvn. Noen ganger sover hun i vognbagen (som står sikret på en gyngestol i stua og brukes som vugge), noen ganger med meg i senga og en sjelden gang sover hun i sin egen seng. Noen ganger sover hun i pysjamas, noen ganger i de klærne hun har gått i på dagen.

Vi stresser ikke så mye med slik rutine siden hun stort sett sovner før 23.00 og når hun først har sovnet, så er det ikke uvanlig med 6-7 timer sammenhengende søvn.

Det jeg har lest er at det kan være lurt å begynne med en rutine på hva som skjer før hun skal sove, men har dessverre ingen praktiske råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Jenta sover godt, men da enten i seng ved siden av meg, på en av oss, eller i vognen. Utfordringer ligger i at hun raskt våkner når hun blir lagt ned i sofa, seng eller stillestående vogn. Mest sannsynlig er det jo noe som går seg litt mer til. Men det er jo ikke helt utenkelig at vi må legge inn en ekstra innsats over noen dager for å venne henne til å bli lagt ned når hun sovner i armene våre. Sikkert lurt å gjøre noe med snart, men samtidig er det litt tiltak å skulle sette i gang med det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har tips til innføring av smokk og flaske?

Har du forsøkt ulike typer smokker? Jenta her liker ikke så godt smokk, men hun kan ta NUK-smokker bedre en MAM-smokker. Ville ha prøvd ut litt forskjellig hvis dere ikke har gjort det allerede.

Det samme med flasker. Har hørt mye bra om Medela sine flasker. Der renner visst melken kun når baby suger på smokken. Jenta her har tatt flaske fra hun var 1 uke gammel (får nesten alle måltider fra bryst), så har dessverre ingen tips å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann våkner også med en gang jeg legger han fra meg så han sover i armene mine på dagtid. Heldigvis sover han ikke så lenge av gangen så det går fint. På kvelden kan jeg legge han i egen seng. Han våkner da også, men sovner raskt igjen om jeg bare lar han ligge der (som oftest, hender jeg må bysse eller amme en gang til). Dette er noe som plutselig bare skjedde, så tror det er noe i det at mye ordner seg av seg selv rundt tre måneder :)

Smokk har vi gitt opp, men han elsker gulpeklutene sine, så bruker de som kos. Har prøvd forskjellige smokker, men han tygger på de, blir grinete og spytter de ut igjen. Med nestemann skal vi innføre smokk tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sover deres babyer på ca tre måneder? Synes min sover så innmari mye, og lurer på om det er normalt? Min eldste sov ikke så mye på den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du forsøkt ulike typer smokker? Jenta her liker ikke så godt smokk, men hun kan ta NUK-smokker bedre en MAM-smokker. Ville ha prøvd ut litt forskjellig hvis dere ikke har gjort det allerede.

Det samme med flasker. Har hørt mye bra om Medela sine flasker. Der renner visst melken kun når baby suger på smokken. Jenta her har tatt flaske fra hun var 1 uke gammel (får nesten alle måltider fra bryst), så har dessverre ingen tips å komme med.

Vi har prøvd alle smokkemerkene vi har kommet over: MAM, NUK, Avent, Tommy Tippee.. Ingen er akseptable ;) Av flasker har vi prøvd Avent med både 1er og 2er smokk, og Dr Brown. Skal prøve Medela, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover fra åtte til sju/åtte med endel matinger (samsover og jeg våkner ikke når han spiser), og er våken en times tid før han må ha langlur, gjerne to-tre-fie timer. Etter det kan han være våken et par timer i slengen, inkludert mating og skift, før han må sove/duppe i en halvtime/time, hvis ikke blir han overstimulert og grinete.

Synes han er så lite utholden, gleder mrg til han ikke trenger å sove så mye.

Endret av kisskissbangbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd alle smokkemerkene vi har kommet over: MAM, NUK, Avent, Tommy Tippee.. Ingen er akseptable ;) Av flasker har vi prøvd Avent med både 1er og 2er smokk, og Dr Brown. Skal prøve Medela, takk for tips!

Ingen smokker som er godtatt her heller, men ble Annbefalt å prøve en med helt rund tutt, å den har funket innimellom... Men nå har jeg egentlig gitt opp hele smokke prosjektet ;)

Når det gjelder flasker har medela både vanlig tutt å sånn calma tutt som det bare kommer melk ut av når babyen suger. Lillemor her drakk av medela flasker på sykehuset å det gikk greit (vanlig tutt) men det ble endel gulp å søl så vi gikk over til dr browns å de funker kjempe bra her :) Men det har du jo prøvd...

http://www.medela.com/SE/no/breastfeeding/products/breastmilk-feeding/calma-feeding-device.html her er den calma tutten til medela! Ser jo snedig ut, men min fikk jo flaske pga at hun ikke var sugevillig, så da funket ikke denne så bra, men kanskje det funker for de som er vant med pupp :)

Endret av -T-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...