Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Ser ut som jeg er heldig så langt, her sover babyen gjerne tre timer enten på sofaen eller i vogna mens jeg styrer med alt mulig annet, Evt sover selv også ;)

hun kan ha perioder der hun er våken i endel timer og er sutrete og missfornøyd (er nok magen som er litt i ulage da, hun blir stille om man bærer og bysser på henne) men er sjeldent hun gråter høyt og lenge, er mest sutring... Hun er flink og sover i senga si på natta også, men våkner for mat i fem- seks tia og da havner hun ofte sammen med meg etterpå, litt kos må jeg jo få ;)

Å jeg syns jeg har det slitsomt.. Men ser ut som endel av dere får mindre hvile og søvn enn det jeg får.. Men ting snur jo ekstremt fort med disse små da.. Plutselig er det vell jeg som ikke har sovet på dagevis!

Ellers var vi hos helsesøster i dag, hun har lagt på seg ca en halv kilo på ti dager! så hun spiser tydeligvis nok :)

Bytte? Lille O her sov bare en gang i dag.. Nå prøver vi å få henne til å sove for kvelden *går i søvne*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du fikk sove til slutt!

Her har mini falt litt ut av rytmen og jeg bysser og forsøker å få henne til å sovne... Gubben er blitt syk også. Og nå velta jeg den halvtomme flaska ikke senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"godt" å høre at det også er andre som sliter... her er jenta en drøm gjennom dagen, men på kvelden er det mye uro og er veeeeeldig vanskelig å finne søvnen. ofte blir det ikke natt før kl 00:30+. Må ligge å bysse i det uendelige, men med en gang hun legges ned er det gråt.. Etter en 2-3-4 ganger så sovner går det til slutt...

Er for tiden alene da pappen er på reise med jobb. Det er mildt sagt travelt. til sammen ca 5 timer søvn hver natt da litla sovner sent og storebror våkner tidlig. Gleder meg til han kommer hjem kan du si...... Nå har også storebror begynt å hoste... håper det gir seg for viss ikke blir det nattevåk og mye inn til han.. Det passer dårlig med ei som må ha mammas hjelp til å sovne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært litt roligere om kveldene de siste dagene. Er litt usikker på om uroen bare var en fase, eller om det handlet om luft i magen, at hun var overtrøtt o.l. Muligens en god blanding. Og det er jo også mulig at det kommer til å fortsette, men det har vært deilig at det har gått litt bedre noen kvelder.

Jeg kjøpte ergobaby. Har ikke fått prøvd den ut så mye, men jenta er i den nå, så da kunne jeg få tid til å skrive litt her :) Hun sovnet rimelig raskt etter at hun kom i den. Jeg synes den virker kjempebra. Det eneste er at jeg kanskje synes det virker som om hun blir litt varm i den. Noen andre som har erfaringer med de?

Utover det så begynte jeg hos fysioterapeut i dag. FIkk henvisning til det pga at jeg fikk en totalruptur under fødsel. I morgen er det 6 uker siden jenta kom, men jeg synes fortsatt at jeg kjenner en del der nede. Hvordan har dere andre det med tanke på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært litt roligere om kveldene de siste dagene. Er litt usikker på om uroen bare var en fase, eller om det handlet om luft i magen, at hun var overtrøtt o.l. Muligens en god blanding. Og det er jo også mulig at det kommer til å fortsette, men det har vært deilig at det har gått litt bedre noen kvelder.

Jeg kjøpte ergobaby. Har ikke fått prøvd den ut så mye, men jenta er i den nå, så da kunne jeg få tid til å skrive litt her :) Hun sovnet rimelig raskt etter at hun kom i den. Jeg synes den virker kjempebra. Det eneste er at jeg kanskje synes det virker som om hun blir litt varm i den. Noen andre som har erfaringer med de?

Utover det så begynte jeg hos fysioterapeut i dag. FIkk henvisning til det pga at jeg fikk en totalruptur under fødsel. I morgen er det 6 uker siden jenta kom, men jeg synes fortsatt at jeg kjenner en del der nede. Hvordan har dere andre det med tanke på det?

Jeg fikk en 3C ruptur. Og jeg kjenner det enda, men det er ikke vondt, så sitteringen er parkert. Jeg er henvist til fysioterapeut, men har ikke fått time enda. Prøver så godt jeg kan å trene på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært litt roligere om kveldene de siste dagene. Er litt usikker på om uroen bare var en fase, eller om det handlet om luft i magen, at hun var overtrøtt o.l. Muligens en god blanding. Og det er jo også mulig at det kommer til å fortsette, men det har vært deilig at det har gått litt bedre noen kvelder.

Jeg kjøpte ergobaby. Har ikke fått prøvd den ut så mye, men jenta er i den nå, så da kunne jeg få tid til å skrive litt her :) Hun sovnet rimelig raskt etter at hun kom i den. Jeg synes den virker kjempebra. Det eneste er at jeg kanskje synes det virker som om hun blir litt varm i den. Noen andre som har erfaringer med de?

Utover det så begynte jeg hos fysioterapeut i dag. FIkk henvisning til det pga at jeg fikk en totalruptur under fødsel. I morgen er det 6 uker siden jenta kom, men jeg synes fortsatt at jeg kjenner en del der nede. Hvordan har dere andre det med tanke på det?

Heldige deg som har en baby som har forstått dealen med roligere kvelder ;)

Barna mine blir også noe varme i bæreselen. Hender at de er helt svette hvor hodet har ligget inntil kroppen min. Har ikke ansett det som farlig eller ubehagelig så langt barnet ikke ser ut til å bry seg. Det jeg tenker litt på er at ungen er litt lett kledd og at jeg bare bruker en tynn genser f.eks. Er varm å gå rundt med en varmeovn på brystet.

Jeg er såpass heldig som ikke revnet noenting denne gangen. Så har ikke noe å si på det.... Godt dere skal få komme til fysioterapeut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at det går bedre:)

Vår har også vært umulig å la ligge alene i det siste. I begynnelsen, da vi kom hjem fra sykehuset, gikk det som en drøm på dagen. Var helt uproblematisk å legge henne over i vognen. Nå sover hun bare i vogn om vi triller, resten av tiden MÅ hun sove oppå/inntil en av oss, uansett tid på døgnet. Vi har heldigvis bæresjal. (Caboo carrier - da slipper vi vanskelig knyting. Genialt :) ) Har tenkt å kjøpe ergobaby når hun blir litt større, har hørt masse positivt om det.

Jeg har fått låne Caboo carrier. Testet den så vidt i sted. Er det slik at bena skal henge ned på hver side (på utsiden). Ser sånn ut på bildene. Har fått inntrykk av at så små skal ha bena mer i froskestilling..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige deg som har en baby som har forstått dealen med roligere kvelder ;)

Barna mine blir også noe varme i bæreselen. Hender at de er helt svette hvor hodet har ligget inntil kroppen min. Har ikke ansett det som farlig eller ubehagelig så langt barnet ikke ser ut til å bry seg. Det jeg tenker litt på er at ungen er litt lett kledd og at jeg bare bruker en tynn genser f.eks. Er varm å gå rundt med en varmeovn på brystet.

Jeg er såpass heldig som ikke revnet noenting denne gangen. Så har ikke noe å si på det.... Godt dere skal få komme til fysioterapeut :)

Kremt... i går ble ingen rolig kveld :) Hun hadde visst ikke skjønt det likevel. Roet seg ikke før 0030. Da må hun ligge oppå meg, bli klappet på ryggen og ha smokken. Kan holde på sånn en god stund før hun roer seg ordentlig. Når hun har sovnet må jeg forsiktig vippe henne ned i sengen og håpe på at hun ikke våkner. "Trøsten" er at hun sover godt om natten. Spiser en gang eller to, men jeg sovner igjen med en gang hun har fått puppen.

I kveld har det foreløpig gått rimelig greit, men hun har villet spise ofte i dag. Muligens noe øking på gang. Får se hvordan resten av kvelden blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også kjøpt ergobaby. Planen var å ikke kjøpe det før tulla blir for stor for bæresjalet, men pappaen her liker ikke å bruke det. Så fra nå skal jeg bruke cabooen og pappa ergoen med spedbarnsinnlegg. Vi gikk for ergobaby performance - den er ikke like varm som den originale. Ulempen er at den er mindre polstret, har sett at flere skriver den gnager litt om man bærer lenge. Men da får vi heller bytte på å bære. Bedre det enn at tulla blir for varm. Hun er varmeovn fra før.

Har dere begynt med leggerutiner? Hittil har vi lagt henne på rommet samtidig som vi legger oss. Tenkte at det kanskje var en god ide å prøve å begynne å legge henne kl 19. Vaner kan vel ikke begynne for tidlig? Vel, dag 1 gikk ikke etter planen hvertfall :/ Hun fikk pupp, ny bleie og pysj og ble lagt i vugga til 19. Der lå hun fornøyd og pludret en liten stund før det ble kjedelig og hun begynte å gråte. Roet seg ikke før hun fikk mer pupp. Ørten leggeforsøk og 2,5 time senere har vi ikke kommet noe lenger. En stk overtrøtt unge som bare hyler så lenge hun ikke får puppen, så nå har jeg kapitulert. Skjønner bare ikke hvorfor hun ikke sovner av all byssingen og trøstingen. Har det mørkt på soverommet, og har forsøkt alt vi kan komme på. Noen som har gode råd for overtrøtte unger? Er så dumt at hun sovner på puppen hver kveld, da blir det vel veldig vanskelig å snu den vanen senere? Eller er det ikke så farlig når hun bare er 5-6 uker? Huff, føler meg litt usikker som førstegangs. Hadde vært så fint om hun kunne sove på egenhånd, så hadde jeg og mannen fått et par timer kjærestetid på kvelden ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått låne Caboo carrier. Testet den så vidt i sted. Er det slik at bena skal henge ned på hver side (på utsiden). Ser sånn ut på bildene. Har fått inntrykk av at så små skal ha bena mer i froskestilling..?

De skal sitte i froskestilling ja - men føttene stikker så vidt ut på siden i den stillingen. Du setter babyen oppi, sjekker at han/hun sitter rett og at beina stikker like mye ut på hver side. Om du tar hendene inni sjalet kan du kontrollere om han/hun sitter i ffroskestilling. Da kjenner du at knærne er høyere plassert enn rompa.

Sjekk den linken her for bilde av hva jeg har prøvd å forlare:

https://www.google.no/search?client=ms-android-samsung&biw=360&bih=297&tbm=isch&ei=q7B7U8uvFszfygPInoGQAw&oq=froskestilling+&gs_l=mobile-gws-serp.3..41j0.109551.110948.0.111379.5.5.0.0.0.1.175.796.0j5.5.0....0...1c.1.44.mobile-gws-serp..1.4.644.pvN4coWAWUI&q=froskestilling#facrc=_&imgrc=Jft1VBwkE7heMM%253A%3Bnq2TO_DM9UkJEM%3Bhttp%253A%252F%252Fwebzoom.freewebs.com%252Fstorchenwiege%252Ffroglegskeletoninsling.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Ftettinntil.no%252Fforumet%252Fshowthread.php%253Ft%253D89411%3B202%3B250

(Håper linken funker. Skal være en blyanttegning av hvordan skjelettet er.)

Endret av MarenogAron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! Har jeg da forstått det rett at bena henger ut fra knærne og ned (men i froskestilling)? Synes det ser ut som om tegningene i bruksanvisningen og videoene på YouTube viser det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! Har jeg da forstått det rett at bena henger ut fra knærne og ned (men i froskestilling)? Synes det ser ut som om tegningene i bruksanvisningen og videoene på YouTube viser det sånn.

Ja, sånn jeg har forstått det i alle fall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes.. Har fått brystbetennelse, å det er mildtsakt ikke noe særlig!

Kan leve med at puppen er vond, men har jo feber og hodepine å alt som er! Ikke så lett å være hjemme alene med baby mens pappaen er på jobb da!

Har fått pencilin nå da, så håper på rask bedring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det høres ikke noe særlig ut -T-. God bedring!

MarenogAron: vi har ikke forsøkt å få inn noen rutiner. Her er det lillejenta som bestemmer. Jeg har bestilt babynest nå i håp om at hun kanskje har lyst til å ligge litt mer for seg selv på dagtid. Om natten sover hun ved siden av meg grunnet amming men kunne godt tenkt meg å komme tilbake til der vi startet. Altså at hun ble lagt i egen seng (sovende) når vi la oss og ble tatt opp i vår seng når hun våknet for mat om natten.

Bruker noen av dere smokk til babyen? Vi bruker mam 0-2 mnd. Virker som om hun noen ganger synes den blir for stor og brekker seg. Bruker den stort sett bare til natten for å få henne til å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres ikke noe særlig ut -T-. God bedring!

MarenogAron: vi har ikke forsøkt å få inn noen rutiner. Her er det lillejenta som bestemmer. Jeg har bestilt babynest nå i håp om at hun kanskje har lyst til å ligge litt mer for seg selv på dagtid. Om natten sover hun ved siden av meg grunnet amming men kunne godt tenkt meg å komme tilbake til der vi startet. Altså at hun ble lagt i egen seng (sovende) når vi la oss og ble tatt opp i vår seng når hun våknet for mat om natten.

Bruker noen av dere smokk til babyen? Vi bruker mam 0-2 mnd. Virker som om hun noen ganger synes den blir for stor og brekker seg. Bruker den stort sett bare til natten for å få henne til å sovne.

Vi får håpe det får seg til med sovingen hos begge to, bare vi tar tiden til hjelp og ikke stresser :)

Ja, vi bruker smokk. Vesla har et enormt sugebehov, og noen ganger er å få noe i munnen det eneste som roer henne. Vi bruker mam og en sånn spesial-smokk som nesten ser ut som en brystvorte. Hun er ikke veldig glad i noen av dem, men den spesialsmokken funker best. Bruker den om hun gråter i vogna eller bilstolen, og av og til når hun skal sovne. Hvis hun ikke får smokken så stikker hun fingrene/hånda i munnen, og det blir mye vanskeligere å vende av å bruke totten enn en smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Å hjelpes.. Har fått brystbetennelse, å det er mildtsakt ikke noe særlig!

Kan leve med at puppen er vond, men har jo feber og hodepine å alt som er! Ikke så lett å være hjemme alene med baby mens pappaen er på jobb da!

Har fått pencilin nå da, så håper på rask bedring..

Uff, god bedring T! Jeg hadde det selv forrige uke, med feber, frostrier, skikkelig hodepine...heldigvis gikk det over etter noen dager. Ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har vi ikke begynt med leggerutiner på lillesøster. Husker at vi først begynte med det gradvis fra 4 mnd alder. Det gikk veldig fint. Nå er hun så liten at det ikke helt har fått stabilisert seg, og det sies at det tar litt tid før kroppen begynner å produsere de hormonene som er forbundet med soving og oppvåkning ved kveld og morgen.

Marenogaron, hvor fikk du tak i spesialsmokken? jenta vår tar ikke smokk og jeg freaker snart ut.. smokken har vært gull verdt med storebror....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke begynt med leggerutiner på lillesøster. Husker at vi først begynte med det gradvis fra 4 mnd alder. Det gikk veldig fint. Nå er hun så liten at det ikke helt har fått stabilisert seg, og det sies at det tar litt tid før kroppen begynner å produsere de hormonene som er forbundet med soving og oppvåkning ved kveld og morgen.

Marenogaron, hvor fikk du tak i spesialsmokken? jenta vår tar ikke smokk og jeg freaker snart ut.. smokken har vært gull verdt med storebror....

Fikk den i gave. Tror den er bestilt fra utlandet. Skal høre med hun vi fikk den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten andre her inne som våkner om morgenen med store planer for dagen. Skal både trene, handle, gjøre ærender, vaske badet osv, og ved slutten av dagen har endt opp med å bare sitte i sofaen å bysse, amme og se dårlig formiddagstv?!

Kjenner jeg blir helt sprø! Blir helt tiltaksløs av å gå hjemme å trø :wow:

Selv om jeg selvsagt har en av verdens deiligste baby å ta meg av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den i gave. Tror den er bestilt fra utlandet. Skal høre med hun vi fikk den av.

:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...