Gå til innhold

  

56 stemmer

  1. 1. Hvilken ideologi liker du best?

    • Anarkisme
      1
    • Kommunisme
      7
    • Sosialisme
      17
    • Syndikalisme
      2
    • Konservatisme
      6
    • Liberalisme
      13
    • Fascisme
      0
    • Nasjonalisme
      5
    • Teokratisme
      1
    • Grønn ideologi
      5
    • Ingen av dem
      10


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en demokratisk sosialist :)

Jeg mener på ingen måte å hakke på språket ditt, men det heter vel sosialdemokrat og at du er tilhenger av sosialdemokrati?

Rett meg hvis jeg tar feil :)

Anonym poster: 3110a32caf7a27eec0eebc23f56a6bae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener på ingen måte å hakke på språket ditt, men det heter vel sosialdemokrat og at du er tilhenger av sosialdemokrati?

Rett meg hvis jeg tar feil :)

Anonym poster: 3110a32caf7a27eec0eebc23f56a6bae

Ser ut som jeg tar feil. Beklager :)

Anonym poster: 3110a32caf7a27eec0eebc23f56a6bae

  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg mener på ingen måte å hakke på språket ditt, men det heter vel sosialdemokrat og at du er tilhenger av sosialdemokrati?

Rett meg hvis jeg tar feil :)

Anonym poster: 3110a32caf7a27eec0eebc23f56a6bae

Man kan si både sosialdemokrat og demokratisk sosialist. :)

Må legge til at noen mener det er forskjell på sosialdemokrat og demokratisk sosialist, så jeg vet det, men jeg er vant med å si demokratisk sosialist og det ble brukt synonymt med sosialdemokrat før.

Endret av avocadoen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ideologier er for folk som ikke kan tenke selv. Dessverre ser det ut til å være nesten alle.

Anonym poster: 7199dce25214008576112b72db9b3517

Og de som tror de tenker selv er som regel de som aldri tenker selv

Anonym poster: de40c4525b85e4f37926caf3db705eef

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Alice i Eventyrland, mod

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en nasjonalistisk liberalist

Utdyp?!

Anonym poster: 039e400d1a694e4109549b0f30eef7e5

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Nååå dullum tålte ikke at sannheten kom frem så han rapporterte innlegget.

Jaja. Sensur er jo ikke akkurat noe nytt fra den kanten...

Kanskje moderatorene burde bekymre seg litt mer om hans oppfordringer til politisk motivert vold? For disse er faktisk ulovlige i følge norsk lov, og KG står med sitt redaktøransvar også ansvarlig for slikt innhold som blir stående.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Skrevet

Utdyp?!

Anonym poster: 039e400d1a694e4109549b0f30eef7e5

At jeg er for å fremme den norske og tradisjonelle kulturen fremfor multikulturalisme samt individets frihet fra en kontrollerende regjering kort fortalt.

Skrevet

Nei, det er faktisk riktig. Jeg sier ikke at det alltid var slik, men i mange jegersamfunnkulturer man har studert (ofte de mest isolerte- på sydhavsøyer) så har man funnet at de faktisk kom overraskende godt overens. Istedenfor å krige handlet de. Men med en gang en gruppe ble for stor så begynte massedrapene, slavehandelen og utryddingen av mindre samfunn. Maoriene og en annen folkegruppe jeg ikke husker navnet på i slengen bodde fredlig på NZ. Men da maoriene ble mange så sluttet de handelen med disse og bestemte seg for å ta dem som slaver eller drepe dem isteden.

FOR mange mennesker i en gruppe skaper psykisk ubalanse, maktbehov og kontrollbehov over andre.

Du er inne på noe veldig sant her. Kriger og konflikter kommer først og fremst når produksjonen har nådd det nivået at man produserer overskudd. Det er da privateiendommen oppstår.

Stemte sosialisme.

Kommunisme høres fint ut i teorien, men det har vist seg å ikke fungere i praksis. Mye på grunn av at det er fattige land som har frontet kommunismen mest, og jeg vil anta at det er mer bærekraftig hvis det er rike land som benytter seg av det styresettet.

Kommunismen har en tendens til å ha litt maktsyke ledere også. Litt mer demokrati og litt mindre diktatur hadde gjort seg.

Sosialisme har i alle fall vist seg dårlig i praksis. Nord Korea, DDR, Vietnam, Polen etc. De fleste forsøkene har gått i dass. Jo mer preg de har av kommunisme, desto bedre har det vist seg.

Skrevet

Nååå dullum tålte ikke at sannheten kom frem så han rapporterte innlegget.

Jaja. Sensur er jo ikke akkurat noe nytt fra den kanten...

Kanskje moderatorene burde bekymre seg litt mer om hans oppfordringer til politisk motivert vold? For disse er faktisk ulovlige i følge norsk lov, og KG står med sitt redaktøransvar også ansvarlig for slikt innhold som blir stående.

Nååå, se hvem som er butthurt fordi personangrepet ble rapportert :fnise:

Mange her oppfordrer til politisk vold. Jeg har sett i MANGE tråder at folk ønsker at vi skal bombe Syria og er glade for at vi bomba Libya og Afghanistan. Krig er politisk vold. Krig er organisert mord, intet mer.

Skrevet

Mest liberalist, litt konservativist og litt sosialist. Stemmer Venstre, som jeg er enig med i 80-90% av tilfellene på både enkeltsaker og storpolitikk.

Skrevet

Sosialisme har i alle fall vist seg dårlig i praksis. Nord Korea, DDR, Vietnam, Polen etc. De fleste forsøkene har gått i dass. Jo mer preg de har av kommunisme, desto bedre har det vist seg.

DDR var vel kommuniststat? Av en eller annen grunn tenker jeg på Vietnam og Nord Korea som kommunistiske de også.

Skrevet

DDR var vel kommuniststat? Av en eller annen grunn tenker jeg på Vietnam og Nord Korea som kommunistiske de også.

Sosialistiske begge to.

De hadde en sterk stat. De hadde vareøkonomi. De hadde sterke klasseskiller. Kommunisme betyr fravær av alt dette.

AnonymBruker
Skrevet

At jeg er for å fremme den norske og tradisjonelle kulturen fremfor multikulturalisme samt individets frihet fra en kontrollerende regjering kort fortalt.

Prøv igjen, dette gir ingen mening.

Sosialistiske begge to.

De hadde en sterk stat. De hadde vareøkonomi. De hadde sterke klasseskiller. Kommunisme betyr fravær av alt dette.

Hvilke bøker leser du egentlig? Historieløs

Anonym poster: 039e400d1a694e4109549b0f30eef7e5

  • Liker 1
Gjest Jigsaw
Skrevet (endret)

For å legge fakta på bordet; land som selv definerer seg som kommunistiske;

-Kina

-Vietnam

-Laos

-Cuba

Nord korea er et litt spesielt tilfelle, da det er en blanding med juche, kommunisme og sosialisme.

Noen kommunistiske land kaller seg selv det som på engelsk er "socialist state".

Fra wikipedia (ja jeg vet, unnskyld):

The following countries are one-party states in which the institutions of the ruling communist party and the state have become intertwined; hence they fall under the definition of Socialist states that officially support communism. They are generally adherents of Marxism-Leninism in particular and as such represent a particular ideology that many communists may not share.

People's Republic of China

Republic of Cuba Lao People's Democratic Republic Socialist Republic of Vietnam

Endret av Jigsaw
  • Liker 1
Skrevet

Liberalismen. Den eneste ideologien som lar alle fritt frem få følge den ideologi de måtte ønske så fremt det er frivillig og ikke tvinger andre til å delta eller angriper deres grunnleggende friheter.

Vil du være kommunist med flere venner og andre som deler din ideologi? Værsågod. Kjøp dere land og skap et eget kollektiv hvor dere deler på alt.

Fred og frihet i praksis. I skarp kontrast til sosialismen og kommunismens tvang og umoralske vold.

  • Liker 1
Skrevet

Vingler mellom Sosialisme og Grønn Ideologi.

Sosialisme, fordi den - i sin idealform- ivaretar både individet og fellesskapet.

Grønn ideologi, fordi den - i sin idealform - ivaretar hele planeten.

Egentlig burde disse to passe sammen som hånd i hanske. I sine idealformer. Som dessverre er meget vanskelige å realisere. Det er vel noe av problemet med alle -ismer, ideologier og ideer....

"Ideas are clean. They soar in the serene supernal. I can take them out and look at them, they fit in books.... Ideas are straight.

But the world is round..."

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liberalismen. Den eneste ideologien som lar alle fritt frem få følge den ideologi de måtte ønske så fremt det er frivillig og ikke tvinger andre til å delta eller angriper deres grunnleggende friheter.

Vil du være kommunist med flere venner og andre som deler din ideologi? Værsågod. Kjøp dere land og skap et eget kollektiv hvor dere deler på alt.

Fred og frihet i praksis. I skarp kontrast til sosialismen og kommunismens tvang og umoralske vold.

Det blir vanskelige og vanskeligere å ta deg seriøst. Du er på bærtur, og jeg ser ingen vits å diskutere med deg.

Anonym poster: 40622fb524fad58678943055933f6802

  • Liker 4
Skrevet

Prøv igjen, dette gir ingen mening.

Hvilke bøker leser du egentlig? Historieløs

Anonym poster: 039e400d1a694e4109549b0f30eef7e5

Går faktisk et masterprogram i historie, så jeg tar deg nok der.

For å legge fakta på bordet; land som selv definerer seg som kommunistiske;

-Kina

-Vietnam

-Laos

-Cuba

Nord korea er et litt spesielt tilfelle, da det er en blanding med juche, kommunisme og sosialisme.

Noen kommunistiske land kaller seg selv det som på engelsk er "socialist state".

Fra wikipedia (ja jeg vet, unnskyld):

The following countries are one-party states in which the institutions of the ruling communist party and the state have become intertwined; hence they fall under the definition of Socialist states that officially support communism. They are generally adherents of Marxism-Leninism in particular and as such represent a particular ideology that many communists may not share.

People's Republic of China

Republic of Cuba Lao People's Democratic Republic Socialist Republic of Vietnam

Vis meg ETT tilfelle hvor disse landene har erklært seg kommunistiske. Å henfalle til marxismen-leninismen er noe som skjer i partiprogrammer. Virkeligheten taler for seg.

Igjen:

-De har KLASSER

- De har PRIVAT eiendomsrett til produksjonsmidlene

- De har VAREøkonomi

- De har STERKE undertrykkende stater

Kommunisme betyr fravær av samtlige faktorer.

Nord-Korea er ingen blanding. Nord-Korea forkastet marxismen for flere tiår siden. Juche ble også forlatt fra 94. Beklager. Feil igjen.

Skrevet

Vil du være kommunist med flere venner og andre som deler din ideologi? Værsågod. Kjøp dere land og skap et eget kollektiv hvor dere deler på alt.

Historien har vist at det der er umulig. Storkapitalen vil alltid bruke alle midler for å knuse en slik stat. Enten det er snakk om militærmakt eller boikott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...