Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid leiligheten min ut til et par i 20 årene. Etter å ha leid i 3 mnd ringer leietaker meg å sier hun ikke kan bo der lengre for hun ikke har råd til å bo der lengre for det er slutt mellom henne og kjæresten. Hun ønsker 2 mnd oppsigelse.

Dette slår jeg meg vrang på å sier hun må forholde seg til oppsigelsetiden.

Hun betaler siste husleie i mai og jeg tar depositumet på de to siste mnd, for hun sier hun ikke kan betale. (Hun flytter i juni) Jeg har depositum for leie ut juli.

Nå var jeg nede å snakke med en nabo å det viser seg at kjæesten fremdeles bor der. naboen ser han hver dag.

Kjenner jeg er temmelig forbanna. Hun fikk faren sin til å ringe til meg (som om det skulle hjelpe). Etter mye greier sa jeg det var ok at hun betalte en til husleie og jeg tok sikkerheten i leiligheten til de to siste husleiene.

I praksis skulle de betalt husleie i oppsigelse tiden og fått igjen depositumet sitt etter at leiligheten var godkjent som vedlikeholdt uten skader.

Kjenner jeg er skikkelig irritert.

Hva tenker dere om dette?

De som leier av meg er ca like gammel som meg (25 år).

Anonym poster: 4390370f61bb1d276df65ffe91faecd6

Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderpig
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet? Du har fått penger for ut juli, da kan vel kjæresten bo der da? Ut juli?

Så lenge du får pengene for leia ut juli er det vel det samme om disse pengene kommer fra depositumet eller jenta selv?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet? Du har fått penger for ut juli, da kan vel kjæresten bo der da? Ut juli?

Så lenge du får pengene for leia ut juli er det vel det samme om disse pengene kommer fra depositumet eller jenta selv?

Depositumet er jo også for sikkerhet om at det blir vasket ut skikkelig og at leiligheten og møbler er i samme stand. Depositumet er jo en sikkerhet. Ikke en måte å slippe unna husleie med.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ser heller ikke helt problemet?! Hvis hun kan betale for de 2 mnd så burde vel det være greit? hvorfor være vanskelig? Du får sikkert leid ut leiligheten, og så lenge hun betaler for seg i de to mnd i oppsigelses tiden så har du ikke rett på depositumet.

Slik jeg forstår det vil du at hun skal flytte ut av enden av mai? Og så skal du ta de to mnd med depositum selv? Og så leie leiligheten ut igjen? Det må jo være eneste grunnen for at du syntes dette er ett problem, fordi du ikke kan tjene på denne jenta.

Anonym poster: f73d0e32031796dc5b2c7df074926069

AnonymBruker
Skrevet

Depositumet er jo også for sikkerhet om at det blir vasket ut skikkelig og at leiligheten og møbler er i samme stand. Depositumet er jo en sikkerhet. Ikke en måte å slippe unna husleie med.

Men hva er oppsigelses tiden deres da? Er det tre mnd?

Som du skriver her, det er en sikkerhet for at ting er i den standen den var når du leiet ut. Du kan ikke si at du skal ha depositumet som husleie.

AnonymBruker
Skrevet

Ser heller ikke helt problemet?! Hvis hun kan betale for de 2 mnd så burde vel det være greit? hvorfor være vanskelig? Du får sikkert leid ut leiligheten, og så lenge hun betaler for seg i de to mnd i oppsigelses tiden så har du ikke rett på depositumet.

Slik jeg forstår det vil du at hun skal flytte ut av enden av mai? Og så skal du ta de to mnd med depositum selv? Og så leie leiligheten ut igjen? Det må jo være eneste grunnen for at du syntes dette er ett problem, fordi du ikke kan tjene på denne jenta.

Nei hun skal flytte ut i juni. Har bare betalt for mai. Oppsigelsetiden er ut juli. Dvs at hele depositumet går til husleie. Det er jo greit nok, men hva om hele leiligheten ser ut som ett høl når jeg får den tilbake. Da har ikke jeg noe depositum å ta av.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er oppsigelses tiden deres da? Er det tre mnd?

Som du skriver her, det er en sikkerhet for at ting er i den standen den var når du leiet ut. Du kan ikke si at du skal ha depositumet som husleie.

Hun sier opp f.o.m 1 mai. Betaler husleie for mai, men vil ikke betale for juni og juli. Sier jeg får ta det av depositumet. For hun har ikke råd til å betale det pga kjæresten flyttet (som også står i kontrakten). Nå viser det seg at han bor der likevel.

Det jeg mener da er jo at de skal betale de 2 siste mnd også å få igjen depositum når leiligheten er godkjent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei hun skal flytte ut i juni. Har bare betalt for mai. Oppsigelsetiden er ut juli. Dvs at hele depositumet går til husleie. Det er jo greit nok, men hva om hele leiligheten ser ut som ett høl når jeg får den tilbake. Da har ikke jeg noe depositum å ta av.

Da krever du at hun skal fikse det.

Anonym poster: b820ff98a1e80bda8ff524357f8b8dfb

AnonymBruker
Skrevet

Men du skrev jo at hun skulle betale for en til husleie. så hvis hun betaler for juni, så gir du henne tilbake depositumet. Du har da hele juni til å få inn en ny leietaker til juli mnd. Hvorfor være vanskelig og vrang, når det ikke er grunn for det?

Du kan jo si at hvis ikke du får inn en ny leietaker til juli mnd så må du beholde depositumet pga manglende dekning på husleie. Og det er jo bare å si at hun må erstatte alt som er evt ødelagt før hun flytter ut, at dere først går igjennom leiligheten og møblene før hun flytter ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da får du leie inn vaskeselskap, betale og så forlange samme beløp innbetalt fra dem. Når du ikke får svar på rekommendert brev så tar du kontakt med et inkassoselskap. Da har du alt på det rene for din del. Da er alt juridisk i orden for din del.

Anonym poster: 57ff10d99aac018986bd63d027614e7a

• Liker 5
Skrevet

Men du skrev jo at hun skulle betale for en til husleie. så hvis hun betaler for juni, så gir du henne tilbake depositumet. Du har da hele juni til å få inn en ny leietaker til juli mnd. Hvorfor være vanskelig og vrang, når det ikke er grunn for det?

Du kan jo si at hvis ikke du får inn en ny leietaker til juli mnd så må du beholde depositumet pga manglende dekning på husleie. Og det er jo bare å si at hun må erstatte alt som er evt ødelagt før hun flytter ut, at dere først går igjennom leiligheten og møblene før hun flytter ut.

Nei, oppsigelsetiden er ut juli. Hun skal betale for ut juli slik kontrakten tilsier. Dette blri en prinsippsak når hun bare leier i 3 mnd. oppsigelsen er fra 1 mai. og vi har 3 mnd oppsigelse. Hun har bare betalt for mai. Da mangler det leie for 2 mnd (hun vil ikke betale for de to siste mnd). Ville du praktisert ditt eget råd hadde det vært din leilighet. Å bare ta depositumet og ikke vite om leiligheten er i orden? Depositumet får jo hun ikke tilbake når hun nekter å betale leie for de to siste mnd.

• Liker 1
Skrevet

Nå var jeg ikke annonym mer. Hehe. :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå var jeg ikke annonym mer. Hehe. :)

Den anonymknappen er irriterende og så lett å glemme. :P

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Juridisk har trådstarter alt på det tørre. Hun er grei - som takk blir hun løyet for.

Nei, det er ikke greit å vente med å betale husleie til denne kan trekkes av depositumet. Det er særdeles ugreit. Depositumet er ment å være en reserve dersom utleier ved overtakelse oppdager skader på leiligheten. Det er særdeles lite akseptabelt at man prøver å høste sympati for et samlivsbrudd ved å lyge for å unngå å betale leie ut gjeldende oppsigelsestid. Det er særdeles ugreit å ikke forholde seg til gjeldende kontrakt.

Trådstarter gjør følgende: skriv et brev. Send rekommandert. Gjør gjeldende at husleie for hele oppsigelsestiden ska betales etterhvert som den forfaller. Når oppsigelsestiden er over frigjøres depositum dersom leiligheten er i den orden den skal være - hvis ikke vil kostnader for å få den i orden trekkes fra depositumet. Fortell at du vet at de begge fortsatt bor der slik at noe grunnlag for ettergivelse av oppsigelsestid ikke gjelder. Fortell også at manglende innbetalt leie vil gå til tvangsfullbyrdimg gjennom namsmannen og inkasso innenfor vanlig gjeldende frister og lovverk.

Og de som ikke ser problemet med den måten leietaker her tar seg til rette på forstår vel heller ikle poenger med en kontrakt.

Skrevet

Da får du leie inn vaskeselskap, betale og så forlange samme beløp innbetalt fra dem. Når du ikke får svar på rekommendert brev så tar du kontakt med et inkassoselskap. Da har du alt på det rene for din del. Da er alt juridisk i orden for din del.

er ikke dette veldig dyrt? + det koster penger for inkasso jobben???

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet du gjør deg unødvendig vanskelig.

Ta depositumet som leie og er ikke leiligheten istand så ber du henne ordne opp i det, vil hun ikke så leier du inn vaskeselskap og sender regningen til henne. Verre er det virkelig ikke.

• Liker 4
Skrevet

Juridisk har trådstarter alt på det tørre. Hun er grei - som takk blir hun løyet for.

Nei, det er ikke greit å vente med å betale husleie til denne kan trekkes av depositumet. Det er særdeles ugreit. Depositumet er ment å være en reserve dersom utleier ved overtakelse oppdager skader på leiligheten. Det er særdeles lite akseptabelt at man prøver å høste sympati for et samlivsbrudd ved å lyge for å unngå å betale leie ut gjeldende oppsigelsestid. Det er særdeles ugreit å ikke forholde seg til gjeldende kontrakt.

Trådstarter gjør følgende: skriv et brev. Send rekommandert. Gjør gjeldende at husleie for hele oppsigelsestiden ska betales etterhvert som den forfaller. Når oppsigelsestiden er over frigjøres depositum dersom leiligheten er i den orden den skal være - hvis ikke vil kostnader for å få den i orden trekkes fra depositumet. Fortell at du vet at de begge fortsatt bor der slik at noe grunnlag for ettergivelse av oppsigelsestid ikke gjelder. Fortell også at manglende innbetalt leie vil gå til tvangsfullbyrdimg gjennom namsmannen og inkasso innenfor vanlig gjeldende frister og lovverk.

Og de som ikke ser problemet med den måten leietaker her tar seg til rette på forstår vel heller ikle poenger med en kontrakt.

Tusen takk for råd. Skulle ønske det fantes noe svarteliste av leietakere.

Jeg har selv leid fra jeg var 18-24 år. Har altid blitt rost av utleier og gjort opp for meg. Skjønner ikke at unge mennesker ikek vil ha gode referanser med det presset på utleiemarkede. En ting å tenke på ettersom flere krever referanse-

AnonymBruker
Skrevet

er ikke dette veldig dyrt? + det koster penger for inkasso jobben???

Det legger du til på regningen du sender. Det er leitakers feil og hun må ta konsekvensene.

• Liker 2
Skrevet

Det legger du til på regningen du sender. Det er leitakers feil og hun må ta konsekvensene.

Men hun kan jo bare la være å betale. Dette blir da dyrt for meg. Å det er ikke sånn at lindorf tar slike små saker heller, men små useriøse inkasseselskap....

AnonymBruker
Skrevet

små useriøse inkasseselskap....

Useriøse inkassoselskap får ikke lov til å drive. Reglene er blitt veldig strenge etter hvert for inkassoselskapene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...