Gå til innhold

Har du en hemmelig ingrediens i vaffelrøra di?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Polarlys

Hei!

Dette er min favoritt-oppskrift på vafler. Jeg har brukt denne oppskriften siden jeg fikk mitt vaffeljern for 22 år siden.

6 dl mel

1,5 dl sukker

1 toppet ts bakepulver

0,5 ts salt

-

2 eggeplommer

-

2,5 dl vann

2,5 dl melk

-

1,5 dl smeltet smør

-

2 stivpiskede hviter

Det virker kanskje litt omstendelig å stivpiske hvitene, men det er virkelig verdt den ekstra innsatsen! Vaflene blir sprø og gode!

Prøv selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg som har flyttet til Fredrikstad burde vel prøve pølse med vaffel. Bare at det ikke frister så mye.. Man bruker vel verken ketchup eller syltetøy til..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha litt safran (når jeg har det hjemme) i vaflene jeg. Gir en deilig smak og en nydelig farge :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager vafler uten sukker' date=' men det er en del smør i de. Jeg har fått masse skryt av disse. Alle elsker dem. Passer til alt fra syltetøy til pølser.[/quote']

Da lager du pannekaker i vaffeljern da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får visst aldri prøvd ut noen andre vaffeloppskrifter jeg...

Mannen min kom hjem med en pose med vaffelrøre, og for å ikke la den stå i skapet og gå ut på dato, brukte jeg melk i steden for vann, tilsatte litt ekstra vaniljesukker og sukker, og litt kardemomme, og stekte vafler...

Problemet nå, er at mannen synes de "kjøpe"vaflene er så gode, og har enda ikke skjønt at jeg tilsetter alt mulig rart for å få de til å smake noe, at han handler sånne poser i vilden sky, og det er jo ikke SÅÅÅÅ ofte jeg vil lage vafler da, så jeg vlir visst aldri kvitt noen heller...

Men mange gode tips, så får vi i hvertfall litt variasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Farris...?

Øl.....?

Appelsinjuice...?

I vafler ??? :o

Hmmmm..........

Min oppskrift:

egg og sukker til eggedosis

vaniljesukker

bakepulver

tine smør

rømme

litt salt

h-melk

hvetemel

dess lengre røra får svelle dess bedre. Lages helst dagen før da blir det aller best....

Spises med jordbærsylte på sånn skviseflaske og rømme.

namnamnam......

Kardemomme smaker jo helt pyton..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nei' date=' kardemomme er ikke vanlig her hvor jeg bor. Har ikke fått det i andres vafler i alle fall. Derfor er kardemomme min "hemmelige" ingrediens.[/quote']

uansett hvor jeg er i Norge så har jeg fått kardemomme i vaffelrøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg bruker sjelden oppskrift, men skal prøve lage en her (er langt mer lettere å lage vaffel-røre, enn å forklare mengde osv)

Har hvetemel, kardemomme (masse), gjerne en ts vaniljesukker, ca en liten kopp sukker og blander sammen.

Smelter litt smør, avkjøles. (ca 50-75 gram)

3-4 egg etter størrelsen has i melblandingen, heller i litt helmelk og rører sammen til deigen blir tykk og uten klumper.

Har så i smøret, litt rømme eller fløte om jeg har, og mer melk til vaffelrøra blir passe tykk.

Lar så røra svelle i ca ti til 30 min.

Men masse kardemomme og mindre sukker...er ikke så ofte jeg lager vafler, så jeg har gjerne i fløte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg virkelig tenke meg om her, har jo laget vafler tusenvis av ganger, men aldri tenkt noe over hva jeg egentlig har oppi røra. :ler: Grunnoppskriften min består av egg, melk, mel, sukker, smeltet smør, litt salt, litt kardemomme og litt bakepulver, men har jeg rester av noe som lar seg putte i vaffelrøre hiver jeg det oppi. (Spør meg ikke om mengder, jeg bare rører det sammen, jeg...) Cultura med bringebær, jordbær eller pære er kjempegodt i vafler!

Mamma lager verdens aller beste vafler, og hun har gjerne gammel grøt og halvsur melk osv oppi. Det er best å ikke vite, egentlig... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier ofte å ha oppi havregryn jeg. Bløter dem opp i kokende vann først (altså koker ikke havregrøt, men tar vann fra vannkokeren og slår over grynene) Lar dem stå å bløte seg opp mens jeg lager resten av røra og har dem i mot slutten, da har vannet trukket helt inn. Til en vanlig porsjon røre bruker jeg kanskje 1 dl tørre gryn. Syns de gir veldig god smak. Men så bruker gjerne sammalt mel (fint) også... og kanskje en dæsj med byggmel?

Liker vafler som smaker mer enn sukker og fett :)

Med kirsebærsyltetøy på, og en kaffekopp til :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*nam nam*

Hakket sjokolade skal prøves :Nikke:

Og det MÅ være kardemomme i røra..

Men det beste er jo vaffel med vaffelrøre! Skeptisk?? Prøv det neste gang! Dypp vaffelen i vaffelrøren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme er et must. I går lagde jeg vafler, men de blir aldri så gode som mamma sine. Men så tror jeg hun har dobbelt så mye fett oppi enn det jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...