AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #21 Skrevet 30. april 2013 Husk at folk flest er som TS, dvs. gidder ikke å melde seg inn. Jeg hadde vært OBOS-medlem i et par måneder da jeg fikk min leilighet på forkjøpsrett. Det er jo TS du svarer her, hun har allerede meldt seg inn. Men taper mot folk med lengre ansiennitet. Anonym poster: 46139230f5abf63793b0a49f773d3566 1
bambis Skrevet 30. april 2013 #22 Skrevet 30. april 2013 Det tror jeg også at medlemsskapet ble fremdatert til arvings fødselsdato også er. Jeg har arvet medlemsskap, og det er en del år eldre enn jeg er. Jeg har overtatt min mors OBOS-medlemsskap, men ansienniteten gjelder fra min fødselsdato.
Brunhilde Skrevet 30. april 2013 #23 Skrevet 30. april 2013 Jeg har overtatt min mors OBOS-medlemsskap, men ansienniteten gjelder fra min fødselsdato. Da er det altså forskjellige regler forskjellige steder. Beklager.
bambis Skrevet 30. april 2013 #24 Skrevet 30. april 2013 Da er det altså forskjellige regler forskjellige steder. Beklager. Det er ingenting å beklage jeg vet ikke hvordan det er i andre boligbyggelag, det kan jo godt hende at det er annerledes der. Og vil vel si du er heldig, jeg kunne godt tenkt meg å ha noen av mammas "eksktra" år 1
Gjest celine Skrevet 30. april 2013 #25 Skrevet 30. april 2013 Klønete ordning. Da jeg solgte min forrige leilighet, aksepterte jeg bud fra en hyggelig nyskilt dame, men endte opp med å måtte selge til den avskyelige vesle rotta av en middelaldrende mann - jupp, han som hadde ringt på utallige ganger mens jeg pusset opp, for å få meg til å selge uten bruk av megler... Yikes! 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #26 Skrevet 30. april 2013 Forkjøpsrett hører hjemme her i sosialist Norge. Folk som er med i "det gode selskap" får fordeler. De som ikke følger flokken får bare ordne seg selv. Anonym poster: 84a05dcef552031b4ea2abddaa2fe08b 2
Gjest Cyntia Skrevet 30. april 2013 #27 Skrevet 30. april 2013 Jeg har ingen problemer med forkjøpsrett i seg selv, men jeg synes det er merkverdig at man kan overta andres forkjøpsrett og få forkjøpsrett tilbakeskrevet til fødselsdato. Attraktivt for borettslagene, selvfølgelig, hvem vil vel si opp med medlemsskapet når de kan føre det videre til slekt og/eller familie? Om man først skal ha forkjøpsrett, mener jeg at den bør være personlig. Spesielt synd er det for unge mennesker som flytter fra andre deler av landet som ikke har kjennskap til OBOS, UBSL med mer. 3
Gjest Earth Skrevet 30. april 2013 #28 Skrevet 30. april 2013 Jeg syns forkjøpsrett er helt fantastisk. Tok over medlemskapet til faren min på 20 år og fikk drømmeleiligheten min.
Mr.Han Skrevet 30. april 2013 #29 Skrevet 30. april 2013 Det er noe dritt som skaper enda flere skiller i landet. Avskyelig at noen kan ødelegge kjøpet til andre som kanskje trenger boligen langt mer, bare på grunn av et medlemskap i eliten. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #30 Skrevet 30. april 2013 Jeg har ikke spesielt sterke meninger rundt forkjøpsrett, men at den skal ha noe med elite å gjøre klarer jeg ikke helt å se. Et medlemskap koster kr. 200,- i året, og alle som klarer å hoste opp dette får lov å være med. Så det dreier seg ikke akkurat om et eksklusivt selskap... Anonym poster: 2310cd34b963f0c0430f36170513fbac 8
Alvina Skrevet 30. april 2013 #31 Skrevet 30. april 2013 Jeg har ingen problemer med forkjøpsrett i seg selv, men jeg synes det er merkverdig at man kan overta andres forkjøpsrett og få forkjøpsrett tilbakeskrevet til fødselsdato. Attraktivt for borettslagene, selvfølgelig, hvem vil vel si opp med medlemsskapet når de kan føre det videre til slekt og/eller familie? Om man først skal ha forkjøpsrett, mener jeg at den bør være personlig. Spesielt synd er det for unge mennesker som flytter fra andre deler av landet som ikke har kjennskap til OBOS, UBSL med mer. Enig i dette med at å føre medlemskapet videre kan virke urettferdig, men hvordan kan f.eks OBOS unngå dette når det er MANGE som har beholdt medlemskapet og betalt medlemsavgift med tanke på barn og barnebarn etter at de selv kanskje kjøpte seg en selveier? Skal de som i dag eier en obos-leilighet svi økonomisk hvis ordningen blir fjernet og etablerte medlemmer uten borettslagsleilighet vil ha kompensasjon eller hvordan skal man løse det hvis reglene endres?
Gjest Cyntia Skrevet 30. april 2013 #32 Skrevet 30. april 2013 Enig i dette med at å føre medlemskapet videre kan virke urettferdig, men hvordan kan f.eks OBOS unngå dette når det er MANGE som har beholdt medlemskapet og betalt medlemsavgift med tanke på barn og barnebarn etter at de selv kanskje kjøpte seg en selveier? Skal de som i dag eier en obos-leilighet svi økonomisk hvis ordningen blir fjernet og etablerte medlemmer uten borettslagsleilighet vil ha kompensasjon eller hvordan skal man løse det hvis reglene endres? Jeg mener ikke at man skal endre en ordning som allerede er i kraft, men jeg mener at en slik "løsning" aldri burde blitt tatt i bruk i utgangspunktet 1
Alvina Skrevet 30. april 2013 #33 Skrevet 30. april 2013 (endret) Jeg mener ikke at man skal endre en ordning som allerede er i kraft, men jeg mener at en slik "løsning" aldri burde blitt tatt i bruk i utgangspunktet Det kan jeg forstå, men når f.eks OBOS laget reglene var det for å unngå at boligprisene skulle eksaltere. De ble laget etter en svensk modell men prisene ble sluppet fri på åttitallet og boligene ble solgt til markedspris. Men OBOS har også utleieboliger og har etablert seg i flere byer i Sør-Norge, helt nord til Trondheim. Forkjøpsretten er også med på å holde prisene nede. Mange sitter på gjerdet med et gammelt medlemskap og unngår å legge inn bud før de evt gjør bruk av forkjøpsrett. OBOS tilbyr også medlemmene gunstig forsikring, kapitalsparing og BSU. Nå skal jeg ikke drive reklame for OBOS, forstår at forkjøpsretten er en pine for mange og at for de som skal kjøpe og har lagt inn bud er det en påkjenning å måtte vente før de vet om de får tilslag. Skulle jeg kjøpt en borettslagsleilighet måtte det blitt OBOS siden selskapet har en god økonomi og driver ansvarlig og har lange tradisjoner. Og skulle jeg gitt en dåpsgave til evt. barnebarn ville det blitt medlemskap i OBOS. Endret 30. april 2013 av Alvina
Gjest Cyntia Skrevet 30. april 2013 #34 Skrevet 30. april 2013 Det kan jeg forstå, men når f.eks OBOS laget reglene var det for å unngå at boligprisene skulle eksaltere. De ble laget etter en svensk modell men prisene ble sluppet fri på åttitallet og boligene ble solgt til markedspris. Men OBOS har også utleieboliger og har etablert seg i flere byer i Sør-Norge, helt nord til Trondheim. Forkjøpsretten er også med på å holde prisene nede. Mange sitter på gjerdet med et gammelt medlemskap og unngår å legge inn bud før de evt gjør bruk av forkjøpsrett. OBOS tilbyr også medlemmene gunstig forsikring, kapitalsparing og BSU. Nå skal jeg ikke drive reklame for OBOS, forstår at forkjøpsretten er en pine for mange og at for de som skal kjøpe og har lagt inn bud er det en påkjenning å måtte vente før de vet om de får tilslag. Nå burde vel jeg, som har arvet medlemsskap være overlykkelig, men jeg synes hele OBOS-systemet bygger på en idiotisk tankegang. OBOS-leiligheter er blant de boligtypene som har økt mest de siste årene, og jeg har selv vært med i budrunder hvor den med høyest bud har høynet budet en del for å være sikker på å få leiligheten. Når et økende antall mennesker har medlemsskap, er det ikke rart at folk blir usikre. Så, at forkjøpsrett fungerer som en nedkjøling på boligprisene er ikke nødvendigvis riktig. Jeg synes også det er synd for de som kaster seg ut i budrunde etter budrunde uten å få tilslaget. På en måte blir OBOS-ansiennitet enda mindre rettferdig enn at den med mest penger får leiligheten. Når man har fått tilslag på et bud og vunnet budrunden har man i utgangspunktet trukket det lengste strået. At et medlemskort med et tall trumfer det, vel, jeg synes det er merkelig. OBOS´øvrige medlemsfordeler er en helt annen sak, nå snakker jeg om forkjøpsretten og det prinsipielle rundt den. 3
Alvina Skrevet 30. april 2013 #35 Skrevet 30. april 2013 Nå burde vel jeg, som har arvet medlemsskap være overlykkelig, men jeg synes hele OBOS-systemet bygger på en idiotisk tankegang. OBOS-leiligheter er blant de boligtypene som har økt mest de siste årene, og jeg har selv vært med i budrunder hvor den med høyest bud har høynet budet en del for å være sikker på å få leiligheten. Når et økende antall mennesker har medlemsskap, er det ikke rart at folk blir usikre. Så, at forkjøpsrett fungerer som en nedkjøling på boligprisene er ikke nødvendigvis riktig. Jeg synes også det er synd for de som kaster seg ut i budrunde etter budrunde uten å få tilslaget. På en måte blir OBOS-ansiennitet enda mindre rettferdig enn at den med mest penger får leiligheten. Når man har fått tilslag på et bud og vunnet budrunden har man i utgangspunktet trukket det lengste strået. At et medlemskort med et tall trumfer det, vel, jeg synes det er merkelig. OBOS´øvrige medlemsfordeler er en helt annen sak, nå snakker jeg om forkjøpsretten og det prinsipielle rundt den. Jeg er klar over at Obos-leiligheter har økt mest. Grunnen er kanskje alle nyetablerte borettslag der egenkapitalen er liten mens fellesgjelden er stor (uansvarlig høy) og uten garanti hvis noen ramler av lasset og må selge sin enhet. Jeg har kjøpt tre boliger i løpet av 25 år, den ene en Obos-bolig og jeg vet hva det innebærer å blir overkjørt av forkjøpsrett, men forstår ikke hva man kan gjøre for å endre reglene.
Skjoldmøy Skrevet 30. april 2013 #36 Skrevet 30. april 2013 Forkjøpsretten er hjemlet i lov om borettslag Skal den bort må det lovendring til.
Gjest Mariah Skrevet 30. april 2013 #37 Skrevet 30. april 2013 Jeg er klar over at Obos-leiligheter har økt mest. Grunnen er kanskje alle nyetablerte borettslag der egenkapitalen er liten mens fellesgjelden er stor (uansvarlig høy) og uten garanti hvis noen ramler av lasset og må selge sin enhet. Jeg har kjøpt tre boliger i løpet av 25 år, den ene en Obos-bolig og jeg vet hva det innebærer å blir overkjørt av forkjøpsrett, men forstår ikke hva man kan gjøre for å endre reglene. Prøver du å misforstå med vilje nå? Hun skriver klart og tydelig at "den ikke bør endres", men at det er prinsippet som er dårlig og som burde blitt tenkt nøyere gjennom før det ble tatt i bruk... 2
Alvina Skrevet 30. april 2013 #38 Skrevet 30. april 2013 Prøver du å misforstå med vilje nå? Hun skriver klart og tydelig at "den ikke bør endres", men at det er prinsippet som er dårlig og som burde blitt tenkt nøyere gjennom før det ble tatt i bruk... Jeg skrev ikke at man BURDE endre reglene, men at jeg ikke forstår hvordan det skal gjøres hvis mange nok ønsket dette.
Gjest Mariah Skrevet 30. april 2013 #39 Skrevet 30. april 2013 Jeg skrev ikke at man BURDE endre reglene, men at jeg ikke forstår hvordan det skal gjøres hvis mange nok ønsket dette. Poenget er at hun påpeker at dette er en ordning som fungerer dårlig, altså hun misliker prinsippet. Hun sier ikke at den burde endres nettopp fordi hun ikke ser hvordan det skal gjøres praktisk... 1
Alvina Skrevet 30. april 2013 #40 Skrevet 30. april 2013 Poenget er at hun påpeker at dette er en ordning som fungerer dårlig, altså hun misliker prinsippet. Hun sier ikke at den burde endres nettopp fordi hun ikke ser hvordan det skal gjøres praktisk... Omg. Hva plager deg da? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå